Citat:
Ursprungligen postat av
sgnam
Innan tonen blir onödigt hård i denna tråden. Ni är medvetna om att det är en TV-produktion som TV4 strår bakom i hopp om att locka tittare. Detta gör de genom att vinkla och styra händelserna i en riktning som skapar intriger. Sedan plockar de då och då av deltagarna och intervjuar dem vid sidan. Utan att vi tittare får se det får de ofta ledande frågor som sedan kan klippas om det visar dig att deltagaren råkat säga något av intresse. Vi har även i denna produktionen sett att de flertalet gånger valt att veva vissa citat om och om igen för att vi som tittare skall få en förstärkt bild av just detta beteende.
Med detta sagt är det uppenbart att TV4 vill få oss tittare att ändra åsikt om ett antal av deltagarna. Detta för att det är ett väldigt kraftfullt grepp och bibehåller vårt intresse.
Tänk själv att ha kameror närvarande många timmar om dygnet när du deltar i ett socialt experiment med en massa främlingar med mängder av tävlingsmoment och där du inte får sova, äta ordentligt och du hela tiden har de andra nära inpå. Det är inte konstigt att man då och då tappar humöret eller råkar säga något dumt som sedan produktionen kan klippa fritt med och välja att lägga in när det passar för dramaturgin..
Är även ganska säker på att vissa av gruppernas diskussioner mot andra deltagare mer eller mindre är regiserade av produktionen.
I fallet med Pascal visades först nästan enbart fina sidor, när läget i lag Syd var tufft var det han som försökte medla med Viktoria och han inledde även en romans samt vann de flestas förtroende. Några avsnitt senare framställs han som en dålig ledare med bristande självinsikt och storhetsvansinne.
Jag känner inte människan i fråga och jag tar inte hans beteende och uttalande i försvar men innan ni kräker ur er allehanda skällsord och hot mot enskilda deltagare som person så fundera igenom att det som visas i rutan kanske inte är en objektiv sanning alla gånger.
Med detta sagt tror jag att TV4 valt att sätta ihop just dessa grupper med deltagare med väldigt speciella egenheter just för de skall kunna starta mycket konflikter. Jag är inte heller förvånad om någon av deltagarna är där bara för att röra runt i grytan bara för att se hur gruppen reagerar. Jannes öråd kom ju tex från ingenstans och efter det fick han hela gruppen emot sig och allt är hans fel när laget kapsejsar. Typiskt flockbeteende att hitta en syndabock att skylla sina egna tillkortakommande på.
Bra TV-underhållning hur som helst även om det går långsamt framåt och de mest intressanta karaktärerna tyvärr riskerar att få lämna tidigt och mellanmjölken är de som blir kvar på slutet.
Klart att du har rätt att de redigerar så det ska bli bra och intressant tv.
Men i fallet Pascal Mazza Ramsby så kan man ju faktiskt bläddra tillbaka i tiden och se vilken självgod idiot det är. Bara om man tittar genom hans Facebook och hemsida vill man ju kräka ut sina lungor.
TV4 kan klippa, men de kan inte få en person att skämma ut sig så mycket. Han är alltid ett resultat av lyckad casting, man hittar en självcentrerad idiot och har redan där ett guldläge. Resten sköter apan själv, och det med bravur.