2018-04-18, 18:12
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Det fetade är just det som inte stämmer! De krävde alltså lika mycket moms, som det stod för värde på paketet! (Alltså det paketet, som jag kunde se en bild på. Andra paketet kunde jag inte se, men fick ett svar på min mejl, där de skrev att värdet var 2USD. Momsen de krävde var nästan 20kr, alltså lika mycket som paketets värde!) De räknar alltså fel, men gör ingen ändring, när man påpekar felet! (Det var ingen frakt på paketen). Jag jobbar oftast på dagtid, och då har jag ingen möjlighet att sitta i telefon. Det minsta man kan kräva är att man kan sköta kontakten med Postnord via mejl, speciellt när det är DE som har gjort fel!
Ja har inte tullen öppnat paketet och gett det ett annat värde så är det fel och du bör klaga och få det tillrättat.
Citera
2018-04-18, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja har inte tullen öppnat paketet och gett det ett annat värde så är det fel och du bör klaga och få det tillrättat.

Precis. Men det hjälpte ju inte att klaga. Frågan kvarstår: HUR gör man?!
Citera
2018-04-18, 18:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Precis. Men det hjälpte ju inte att klaga. Frågan kvarstår: HUR gör man?!
Du mallar in en kopia på orderbekräftelsen som visar vad du betalt för varorna i paketet samt det id du betalade för. Och frågar hur dom kommit fram till det felaktiga beloppet?
Citera
2018-04-18, 18:30
Medlem
Citat:
Du mallar in en kopia på orderbekräftelsen som visar vad du betalt för varorna i paketet samt det id du betalade för. Och frågar hur dom kommit fram till det felaktiga beloppet?
De ska utgå från värdet som står på paketet. Man ska inte behöva hålla på med att mejla orderbekräftelsen eller id (vilket id? Menar du kinesiska trackingnumret? Det syns nog ändå inte i postens system!)
Citera
2018-04-18, 18:31
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Gåva funkar inte då paketet inte kommer från en privatperson. Att skicka det via ett annat EU land kan funka men oftast sätter dom på "origin outside EU" etikett och du får betala moms ändå. Tror vi får vänja oss vid att betala moms i fortsättningen tyvärr...

Nu är han igång och sprider lögner igen. Jag har fått igenom två "gåvor". Men företaget var duktig på att få det att se ut som att det kom från en privatperson.

Har också fått igenom ett Kinapaket som skickades genom Belgien som jag slapp betala avgiften på. Sluta ljug nu.

Sen kan jag ha haft enorm tur, då jag alltid förbereder mig för att betala avgiften men säg inte att man alltid kommer få betala den för det stämmer inte.
Citera
2018-04-18, 18:47
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
De ska utgå från värdet som står på paketet. Man ska inte behöva hålla på med att mejla orderbekräftelsen eller id (vilket id? Menar du kinesiska trackingnumret? Det syns nog ändå inte i postens system!)
Om det är uppenbart att det uppgivna värdet är fel tillkallar dom en tulltjänsteman som ger paketet ett rimligt värde. För att visa vad du betalt för varan är det enligt min mening bäst att skicka in en kopia på orderbekräftelsen där står svart på vitt vad du betalt för varan. Med paket id menar jag det paketid du angav när du betalade in din moms det är det enda id som PN har i sitt system.
Citera
2018-04-18, 19:01
Medlem
brianmolkos avatar
Hur räknar de ut moms ? Köper man beg jeans på Ebay, för motsvarande i sek 300 och de kostar runt 1000 nya kommer de ju ta moms för % på nypris ?
Citera
2018-04-18, 19:02
Medlem
Jaså. De räknar nog att ingen klagar, så de kan kräva vilken moms de vill. Jag ska kanske ta och klaga på momssättningen av mina två paket (med värden 7kr och 18kr), så de får någonting att göra. P.s. Jag har inte betalat och tänker inte göra det heller. Dessa småpaket var någon slag test på hur det funkar och OM det överhuvudtaget funkar. Det gör det inte.
Citera
2018-04-18, 19:09
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Hur räknar de ut moms ? Köper man beg jeans på Ebay, för motsvarande i sek 300 och de kostar runt 1000 nya kommer de ju ta moms för % på nypris ?
Momsen beräknas på det belopp du betalat för varan + ev frakt. Köper du ett par begagnade jeans så är det väl troligtvis från en privatperson och då anger du gåva så slipper du moms o avgift.

Det är detsamma om du tex köper en vara som kostar 1000 kr men reas ut och säljs för 500 du betalar då moms på 500 om du köper varan. Precis på samma sätt som om du köper en vara i en svensk butik.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-04-18 kl. 19:13.
Citera
2018-04-18, 20:01
Medlem
Tänkte mejla och klaga. Mejla kan man via postnords sida, men det går ju inte att skicka någon fil! Jag kan alltså inte skicka någon skärmbild på min order, där man kunde se hur mycket (lite) jag har betalat för kinapaketet. PN har verkligen lyckats göra det omöjligt att få rätt, när de själva har klantat!
Citera
2018-04-18, 20:19
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Tänkte mejla och klaga. Mejla kan man via postnords sida, men det går ju inte att skicka någon fil! Jag kan alltså inte skicka någon skärmbild på min order, där man kunde se hur mycket (lite) jag har betalat för kinapaketet. PN har verkligen lyckats göra det omöjligt att få rätt, när de själva har klantat!
Använd den här sidan
https://www.postnord.se/kundservice/reklamera/begaran-om-omprovning
https://www.postnord.se/kundservice/reklamera/kundombudsmannen
Senast redigerad av kimdah2002 2018-04-18 kl. 20:30.
Citera
2018-04-18, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av identitetsmedveten
Hur kan man kringgå denna avgift på 75:-?

Jag köpte precis ett paket från kina och bad dem skriva det som gåva. Tror ni det kommer bli vanligt att kinapaketen tar en tur i något annat EU-land innan de skickas vidare till Sverige?

Jag har tidigare köpt rätt mycket ifrån eBay, småsaker som kan underlätta vardagen - sen avgiften kom har jag undvikit detta helt tyvärr.

Om du inte bor för långt till gränsen Danmark, Norge eller Finland kan du beställa "poste restante" till ett postkontor nära svenska gränsen.
Du behöver inte heller vänta 1-2 mån som är PN:s normala handläggningstid.

Dessutom kan du beställa från de talrika säljare som idag svartlistat Sverige, "Does not skip to Sweden".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in