2018-04-18, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Om du inte bor för långt till gränsen Danmark, Norge eller Finland kan du beställa "poste restante" till ett postkontor nära svenska gränsen.
Du behöver inte heller vänta 1-2 mån som är PN:s normala handläggningstid.

Dessutom kan du beställa från de talrika säljare som idag svartlistat Sverige, "Does not skip to Sweden".

Jag tänker framöver så borde det väl ploppa ut ett och annat bolag man kan beställa "via" så att man på papper köper ifrån t ex finland istället?
Citera
2018-04-18, 23:26
Medlem
Snarkarens avatar
Postnord har slutat att svara på mail/chatt/ge support sedans en tid tillbaka, Kaoz som vanligt
På deras sida just nu: "Just nu har vi längre svarstider än normalt, vi ber om ursäkt för detta."
Citera
2018-04-18, 23:30
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Det fetade är just det som inte stämmer! De krävde alltså lika mycket moms, som det stod för värde på paketet! (Alltså det paketet, som jag kunde se en bild på. Andra paketet kunde jag inte se, men fick ett svar på min mejl, där de skrev att värdet var 2USD. Momsen de krävde var nästan 20kr, alltså lika mycket som paketets värde!) De räknar alltså fel, men gör ingen ändring, när man påpekar felet! (Det var ingen frakt på paketen). Jag jobbar oftast på dagtid, och då har jag ingen möjlighet att sitta i telefon. Det minsta man kan kräva är att man kan sköta kontakten med Postnord via mejl, speciellt när det är DE som har gjort fel!

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja har inte tullen öppnat paketet och gett det ett annat värde så är det fel och du bör klaga och få det tillrättat.

Citat:
Precis. Men det hjälpte ju inte att klaga. Frågan kvarstår: HUR gör man?!

Citat:
Du mallar in en kopia på orderbekräftelsen som visar vad du betalt för varorna i paketet samt det id du betalade för. Och frågar hur dom kommit fram till det felaktiga beloppet?

Enligt Postens tullombudsvillkor:

Citat:
9 Reklamation och omprövning

9.1 Reklamation av felaktigt utfört uppdrag under dessa villor ska skriftligen reklameras till Kundservice och därvid ska grunden för felaktigheten anges, se e-postadress nedan.

9.2 Om felaktigheten består i att felaktigt mervärdesskattebelopp påförts Mottagaren ska Mottagaren istället vända sig till Tullverket för omprövning, se Tullverket.se.
Citera
2018-04-19, 00:02
Medlem
Sorcars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Postnord har slutat att svara på mail/chatt/ge support sedans en tid tillbaka, Kaoz som vanligt
På deras sida just nu: "Just nu har vi längre svarstider än normalt, vi ber om ursäkt för detta."
Jag har skickat tre mail sedan i söndags men inte hört ett knyst ifrån dom.
Detta kaoselände drabbar ju alla med beställningar/köp utanför EU, inte bara Kinaförsändelser.

För att spä på eländet ytterligare plockar PN dessutom bort spårningsfunktionen så fort försändelsen når Sverige.
Mitt paket från USA gick alldeles utmärkt att spåra/följa över halva USA, i tre dagar, men så fort det anlände till Sverige, för två veckor sedan, fick det ett nytt svensk kollinummer som enbart kunde användas dom få sekunder det tog att skicka in momsen och den nya avgiften. Och detta är nu 9 dagar sedan! Så fort detta var gjort gick/går det inre längre att söka på varken detta nya svenska kollinummer, eller det ursprungliga från US Post. Trots att jag ju ursprungligen betalt för just denna spårningstjänst med US$23!
Man blir bara så trött på dumhet och inkompetensen!
Senast redigerad av Sorcar 2018-04-19 kl. 00:03. Anledning: Fixade stavning.
Citera
2018-04-19, 00:07
Medlem
U-boats avatar
Jag har äntligen fått en bild på min försändelse skickat till mig från post nord. Det är ett litet brev, det innehåller en liten aluminiumbit för kylning av datadel 71*21*3mm priset var 17 kr ink frakt.
Post nord vill pungslå mej med hela 85.33 för att ge mig brevet i min postlåda.

Obsevera att leverantören med stora röda bokstäver inte längre skickar till Sverige,de anpassar sig snabbt efter att fått höra om skandalen Post nord

https://www.ebay.com/itm/Aluminum-Heat-Sink-Cooling-Cooler-Fit-for-SM961-960PRO-M-2-NGFF-NVMe-2280-SSD/152740226758?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid =p2057872.m2749.l2649

Jag påstår nu att Post nord pysslar med ocker !

Finns inget som kan motivera ett påslag på 85.33 kr för utdelningen av post i den storleken och brevformat som min försändelse har.

Om det rättsliga begreppet ocker kan man läsa följande.

Ocker
31 § AvtL, ockerparagrafen, behandlar situationen där en avtalspart utnyttjar sin motparts trängda situation på ett otillbörligt sätt. Även i denna situation är den utnyttjade motparten inte bunden av rättshandlingen. Oavsett vem det faktiskt är som utnyttjat den som är i en trängd situation, är den utnyttjade inte bunden till rättshandlingen om motpart är i ond tro om ockret.

För att lagrummet ska vara tillämpligt ska motparten befinnas sig i trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende. Den främsta skillnaden mellan situationerna i 28-30 §§ AvtL och 31 § AvtL är att i de första situationerna framkallar parten motpartens situation, medan i den senare utnyttjar parten motpartens situation.

Avtalsparten ska sedan genom att utnyttja motpartens situation göra en vinning vilken uppenbart står i missförhållande till det vederlag som denne erlagt motparten. Kravet på att missförhållandet ska vara uppenbart leder till att lagrummet ska tillämpas restriktivt.

Paragrafen gäller både kreditocker, dvs. när oskäligt hög ränta tas ut på ett kreditlån, och på sakocker, dvs. när prestationerna i ett avtal inte står i proportion till varandra.
Senast redigerad av U-boat 2018-04-19 kl. 00:55.
Citera
2018-04-19, 00:28
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Enligt Postens tullombudsvillkor:
Det är helt korrekt att det är Tullverket som hanterar momsen och detta dokument säger helt klart att du skall överklaga till Tullverket så jag får ta tillbaka mitt påstående. Tidigare har jag alltid kontaktat PN och dom har hanterat det åt mig du har ju gett dom uppdraget och dom har tagit betalt för tjänsten att betala in moms så det faller sig naturligt att dom även rättar till sina misstag.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-04-19 kl. 00:32.
Citera
2018-04-19, 00:53
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-boat
Jag har äntligen fått en bild på min försändelse skickat till mig från post nord. Det är ett litet brev, det innehåller en liten aluminiumbit för kylning av datadel 71*21*3mm priset var 17 kr ink frakt.

https://www.ebay.com/itm/Aluminum-Heat-Sink-Cooling-Cooler-Fit-for-SM961-960PRO-M-2-NGFF-NVMe-2280-SSD/152740226758?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid =p2057872.m2749.l2649

Finns inget som kan motivera ett påslag på 85.33 kr för utdelningen av post i den storleken och brevformat som min försändelse har.

Ocker
31 § AvtL, ockerparagrafen, behandlar situationen där en avtalspart utnyttjar sin motparts trängda situation på ett otillbörligt sätt. Även i denna situation är den utnyttjade motparten inte bunden av rättshandlingen. Oavsett vem det faktiskt är som utnyttjat den som är i en trängd situation, är den utnyttjade inte bunden till rättshandlingen om motpart är i ond tro om ockret.

För att lagrummet ska vara tillämpligt ska motparten befinnas sig i trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende. Den främsta skillnaden mellan situationerna i 28-30 §§ AvtL och 31 § AvtL är att i de första situationerna framkallar parten motpartens situation, medan i den senare utnyttjar parten motpartens situation.

Avtalsparten ska sedan genom att utnyttja motpartens situation göra en vinning vilken uppenbart står i missförhållande till det vederlag som denne erlagt motparten. Kravet på att missförhållandet ska vara uppenbart leder till att lagrummet ska tillämpas restriktivt.

Paragrafen gäller både kreditocker, dvs. när oskäligt hög ränta tas ut på ett kreditlån, och på sakocker, dvs. när prestationerna i ett avtal inte står i proportion till varandra.

Och nu står det
Does not ship to Sweden
där.
Citera
2018-04-19, 00:56
Medlem
U-boats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Och nu står det
Does not ship to Sweden
där.

Japp,de lär sig snabbt efter skandalen Post Nord.
Citera
2018-04-19, 08:03
Medlem
Ser ut som nytt MO från Postnord. Vägra svara på mail, telefon, chat. Ignorera kunden. Strunta i att leverera.

Citat:
Minna, 42, inväntar ett paket från en väninna i Japan. Men från Postnord får hon nästan inga svar när hon försöker komma i kontakt med deras kundtjänst, för att få hjälp med hennes försvunna försändelse.
Citat:
I dag har Minna fortfarande inte fått något svar, och hennes paket har ännu inte anlänt.
Citat:
Peter Hessin, terminalchef på Postnord, kommenterar Minnas erfarenhet med Postnord.

– Det är otroligt olyckligt att hon spenderat tid med att komma till rätta med vad som hänt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/minna-42-far-ingen-hjalp-fran-postnord-med-forsvunnet-paket
Citera
2018-04-19, 08:44
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-boat

Obsevera att leverantören med stora röda bokstäver inte längre skickar till Sverige,de anpassar sig snabbt efter att fått höra om skandalen Post nord

Ocker

Hur tänker du nu? Om du känner till och accepterar att du skall betala moms och en avgift när varan kommer till Sverige när du lägger din order så kan du väl inte klaga i efterhand på att du får betala den?
Citera
2018-04-19, 08:44
Medlem
Citat:
Precis. Men det hjälpte ju inte att klaga. Frågan kvarstår: HUR gör man?!

Enkelt, Du har 3 alternativ. Här har du ett svar från verkligheten och inte en massa teorier som inte funkar i praktiken.

1. Betala den felaktiga avgiften och överklaga i efterhand. Kanske får du rätt och pengar tillbaka till hösten....

2. Visst kan du skaffa kopior på kvitton och övriga handlingar och reklamera och överklaga innan du betalar, men vad spelar det för roll för handläggningstiden är så lång att paketet hunnit destrueras eller skickas tillbaka långt innan du får rätt

3. Se paketet som förlorat och betala inte alls.
Citera
2018-04-19, 08:51
Medlem
Citat:
Hur tänker du nu? Om du känner till och accepterar att du skall betala moms och en avgift när varan kommer till Sverige när du lägger din order så kan du väl inte klaga i efterhand på att du får betala den?

Jag har inte beställt en pryl efter beslutet togs, alla mina leveranser beställdes för 3 månader sedan och sitter sedan 8 veckor fast i Örebro trots att jag har betala samtliga omedelbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in