Citat:
Ursprungligen postat av
george.sthlm
Klart dom utfärdar en tulldeklaration. eller tror du PN sms'ar tullen och meddelar att dom fått
in 150.000 i dag och ber dom skicka faktura ?
Jag mins inte vad tulldeklarationstypen heter, summarisk deklaration ? Man deklarerar flera på
samma dokument. Elektroniskt.
Tullagret ligger i Örebro. Postnord är tullombud. Vart deklarationen granskas vet ja ej dock,
Arlanda eller Luleå är tipset.
De tulldeklarationer jag har gjort själv är det ju miljoner saker man ska fylla i med olika klassningar tex de nedan. Hur i hela friden ska Postnord ha en aning om allt detta, det är ju bara jag som beställare som vet de uppgifterna. De får ju inte ens öppna paketet och kika, och det som står på etiketten stämmer ja aldrig.
De skickar ju bara över listan med momsbeloppen de har SMSat ut till oss mottagare. Men den har de ju redan i datorn eftersom de har notifierat mottagaren så det är ju inget extre jobb..
En fullvärdig deklaration innehåller ju:
-faktura
-tullvärdedeklaration
-eventuella ursprungsintyg i original, till exempel GSP-certifikat, EUR-certifikat, fakturadeklaration
andra handlingar som kan krävas för tillämpningen av bestämmelserna för övergång till fri omsättning, till exempel tillstånd och exportbevis
intyg eller tillstånd för en specifik sändning när det gäller importrestriktioner och införselrestriktioner
-transportdokument
-packlista
-frakträkning.
-säljarens namn och adress
-köparens namn och adress
-dag då fakturan utfärdats
-fakturanummer
-antal och typ av kolli, bruttovikt och hur förpackningen är märkt
-varubenämning
-varans kvantitet
-pris för varje varuslag
-eventuella rabatter och vilken typ av rabatter