2018-04-18, 15:43
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Skärp dig. Jag har jobbat på importfirma och hängt både på arlanda och värtahamnen och gjort tulldeklarationer på oändliga blanketter så jag vet exakt vad det handlar om.

Men jag fattar inte riktigt vad du pratar om. Tror du Postnord häckar på arlanda och agerarar importör och fyller i femtioelva tullklareingsblanketter för varje mobilskal som dyker upp ?

Nä, de håller hus i Örebro och lägger bara på moms.

Klart dom utfärdar en tulldeklaration. eller tror du PN sms'ar tullen och meddelar att dom fått
in 150.000 i dag och ber dom skicka faktura ?
Jag mins inte vad tulldeklarationstypen heter, summarisk deklaration ? Man deklarerar flera på
samma dokument. Elektroniskt.
Tullagret ligger i Örebro. Postnord är tullombud. Vart deklarationen granskas vet ja ej dock,
Arlanda eller Luleå är tipset.
Citera
2018-04-18, 15:51
Medlem
Zeta9s avatar
Kan man lita på att de här batterierna skickas från Frankrike? Man får 3 kartor för 2.

https://www.ebay.com/itm/Blister-10-battery-buttons-AG-10-LR54-LR1131-389-2-blisters-purchased-1/282865346344?hash=item41dc16a728:g:d68AAOSwWTRWtvG f#shpCntId

Konstigt att de inte skickar till Tyskland och Spanien t ex.

Hittar här samma för 29 kronor, fast då tillkommer porto förstås.

https://www.24.se/hem-fritid/batterierladdare/knappcellsbatterier/camelion-alkaliska-batterier-ag10-10-pack
Senast redigerad av Zeta9 2018-04-18 kl. 15:54.
Citera
2018-04-18, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Klart dom utfärdar en tulldeklaration. eller tror du PN sms'ar tullen och meddelar att dom fått
in 150.000 i dag och ber dom skicka faktura ?
Jag mins inte vad tulldeklarationstypen heter, summarisk deklaration ? Man deklarerar flera på
samma dokument. Elektroniskt.
Tullagret ligger i Örebro. Postnord är tullombud. Vart deklarationen granskas vet ja ej dock,
Arlanda eller Luleå är tipset.

De tulldeklarationer jag har gjort själv är det ju miljoner saker man ska fylla i med olika klassningar tex de nedan. Hur i hela friden ska Postnord ha en aning om allt detta, det är ju bara jag som beställare som vet de uppgifterna. De får ju inte ens öppna paketet och kika, och det som står på etiketten stämmer ja aldrig.

De skickar ju bara över listan med momsbeloppen de har SMSat ut till oss mottagare. Men den har de ju redan i datorn eftersom de har notifierat mottagaren så det är ju inget extre jobb..

En fullvärdig deklaration innehåller ju:

-faktura
-tullvärdedeklaration
-eventuella ursprungsintyg i original, till exempel GSP-certifikat, EUR-certifikat, fakturadeklaration
andra handlingar som kan krävas för tillämpningen av bestämmelserna för övergång till fri omsättning, till exempel tillstånd och exportbevis
intyg eller tillstånd för en specifik sändning när det gäller importrestriktioner och införselrestriktioner
-transportdokument
-packlista
-frakträkning.
-säljarens namn och adress
-köparens namn och adress
-dag då fakturan utfärdats
-fakturanummer
-antal och typ av kolli, bruttovikt och hur förpackningen är märkt
-varubenämning
-varans kvantitet
-pris för varje varuslag
-eventuella rabatter och vilken typ av rabatter
-leveransvillkor
-betalningsvillkor.
Citera
2018-04-18, 15:56
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Det var inga problem med Kina-paketen, nä.

Alltså, innan svenska handlare ju bara började att lipa och det utav bara helvete för att dom förlorade pengar!

Men det var ju faktiskt roligt så länge det varade - som bacillen sade! - för oss "snåljävlar" som älskade att handla rakt ifrån Kina istället för att stödja våra lokala handlare ... som ju aldrig/alltid (välj vilket svar som passar bäst) ser till att profitera på oss i onödan.

Och det om tröstshoppande och chips var väl ungefär det lägsta jag läst även för att vara Flashback då.

Du hade nog stått rakt rakryggad i främsta ledet hos Hitlerjugend med din människosyn, om du levt då, misstänker jag.
Ser inte var problemet ligger du kan ju fortfarande handla från kina det kostar bara några kr mer ingen större summa att bråka om. Det tråkiga är väl att alla dom som låter sina paket returneras och orsakar säljarna kostnader och som då stänger av Sverige som land och vi inte kan handla längre.
Citera
2018-04-18, 16:11
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Svensken behöver inte oroa sig om detta.
Vid ca 50 % av sajterna kommer det upp ett meddelande "Does not skip to Sweden".
Skulle tro det handlar om max någon månad, så är Sverige och svenskar totalt svartlistade!

Om alla stolpskott som beställt betalat sina 75:- kr och 2 kr i moms så hade aldrig situationen
med " blacklist " inträffat.
Citera
2018-04-18, 16:15
Medlem
george.sthlms avatar
[quote=EnAnonymTyp|63817164]
En fullvärdig deklaration innehåller ju:

-faktura
-tullvärdedeklaration

En lågvärde import eller export behöver inte ha alla dessa uppgifter.
PN, UPS, DHL mm lämnar 1 st låvärdedeklaration för tusentals försändelser
med ett samlat belopp.
Varje enskild försändelse får inget eget tull id utan alla samlas under en enda. Jag tror det kallas summarisk deklaration.
Har ingen kontakt kvar att fråga heller, tyvärr.
Citera
2018-04-18, 17:11
Avslutad
Hur kan man kringgå denna avgift på 75:-?

Jag köpte precis ett paket från kina och bad dem skriva det som gåva. Tror ni det kommer bli vanligt att kinapaketen tar en tur i något annat EU-land innan de skickas vidare till Sverige?

Jag har tidigare köpt rätt mycket ifrån eBay, småsaker som kan underlätta vardagen - sen avgiften kom har jag undvikit detta helt tyvärr.
Citera
2018-04-18, 17:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av identitetsmedveten

Jag köpte precis ett paket från kina och bad dem skriva det som gåva. Tror ni det kommer bli vanligt att kinapaketen tar en tur i något annat EU-land innan de skickas vidare till Sverige?

Jag har tidigare köpt rätt mycket ifrån eBay, småsaker som kan underlätta vardagen - sen avgiften kom har jag undvikit detta helt tyvärr.
Gåva funkar inte då paketet inte kommer från en privatperson. Att skicka det via ett annat EU land kan funka men oftast sätter dom på "origin outside EU" etikett och du får betala moms ändå. Tror vi får vänja oss vid att betala moms i fortsättningen tyvärr...
Senast redigerad av kimdah2002 2018-04-18 kl. 17:36.
Citera
2018-04-18, 17:34
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av identitetsmedveten

Sorry, grabben, för det är bara till att pynta och inte se glad ut.
Citera
2018-04-18, 17:45
Medlem
Två små paket har jag beställt och fått aviseringar för, där momsen var felräknade. De krävde ungefär lika mycket moms som varorna kostade (+75kr förstås). Nu har jag beställt något, som kostade ungefär 300 kr, men är orolig för det där med moms. De kanske gör samma fel igen och kräver 75kr+300kr=375 kronor för att skicka varan hem till mig! HUR ska man göra, för att få dem att ändra på beloppet, när avin kommer? Om de där små paketen mejlade jag till postnord, men inget hade ändrats när påminnelseavin kom.
Citera
2018-04-18, 17:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Två små paket har jag beställt och fått aviseringar för, där momsen var felräknade. De krävde ungefär lika mycket moms som varorna kostade (+75kr förstås). Nu har jag beställt något, som kostade ungefär 300 kr, men är orolig för det där med moms. De kanske gör samma fel igen och kräver 75kr+300kr=375 kronor för att skicka varan hem till mig! HUR ska man göra, för att få dem att ändra på beloppet, när avin kommer? Om de där små paketen mejlade jag till postnord, men inget hade ändrats när påminnelseavin kom.
Ring eller maila dom och be dom skicka en bild på paketets etikett du kan då se vad det står för värde på paketet. Det är det dom har tagit moms på har du betalat frakt är det moms på det med. Stämmer inte det så ring Postnord kundtjänst att maila funkar inte..
Citera
2018-04-18, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ring eller maila dom och be dom skicka en bild på paketets etikett du kan då se vad det står för värde på paketet. Det är det dom har tagit moms på har du betalat frakt är det moms på det med. Stämmer inte det så ring Postnord kundtjänst att maila funkar inte..

Det fetade är just det som inte stämmer! De krävde alltså lika mycket moms, som det stod för värde på paketet! (Alltså det paketet, som jag kunde se en bild på. Andra paketet kunde jag inte se, men fick ett svar på min mejl, där de skrev att värdet var 2USD. Momsen de krävde var nästan 20kr, alltså lika mycket som paketets värde!) De räknar alltså fel, men gör ingen ändring, när man påpekar felet! (Det var ingen frakt på paketen). Jag jobbar oftast på dagtid, och då har jag ingen möjlighet att sitta i telefon. Det minsta man kan kräva är att man kan sköta kontakten med Postnord via mejl, speciellt när det är DE som har gjort fel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in