2018-04-14, 21:38
Medlem
Intressant dokumentär.

Men jag vill fråga kanske dig Spoiler säga om det är så som jag tror att det bara är i Västeuropa som folk blir lurade så här? Eller kanske just i Sverige? Är vi naivare än andra?
Citera
2018-04-15, 13:28
Medlem
Mycket bra dokumentär! Känner verkligen för den pensionerade diplomaten...
Citera
2018-04-15, 20:26
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Intressant dokumentär.

Men jag vill fråga kanske dig Spoiler säga om det är så som jag tror att det bara är i Västeuropa som folk blir lurade så här? Eller kanske just i Sverige? Är vi naivare än andra?

Jo, det lär vara vanligare i väst. Fler ensamma människor med förmögenheter. Sannolikt ännu lättare i fredsskadade Sverige - naivitet i kombination med ensamhet. De människor jag känner i östra Europa skulle aldrig släppa någon med det utseendet nära sig. Betydligt lättare att operera i en liberal och kanske frireligiös omgivning.
Citera
2018-04-16, 12:42
Medlem
sfrges avatar
Sitter clownen inne nu eller får han fortfarande springa och lura folk?
Citera
2018-04-17, 17:37
Medlem
Seth2014s avatar
Enligt dokumentären om jag inte minns fel (rätta mig gärna), var mannens ursprung Rumänien. Zigenare? Adopterat sk barnhemsbarn efter kommunistregimens fall? I många fall var dessa barnhemsbarn omhändertagna zigenare. Åldersmässigt kan det stämma då mannen idag är drygt 30 år.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6292502

I vilket fall måste namn och bild på brottslingen offentliggöras, då detta beteende är psykopatrelaterat. I samma ögonblick han kommer ut återupptas bedrägerikarusellen.

För övrigt en lysande dokumentär. Intressant att diplomaten Anders Karlsson enligt uppgift vistats mycket i bland bananrepublikerna i Afrika. Utmärkt exempel på degenererad och imbecill SIDA-medarbetare som motpart till (i dokumentären nämde) Robert Mugabe med flera diktatorer. De måtte ha skrattat gott åt denna samvetsömme viting...
Senast redigerad av Seth2014 2018-04-17 kl. 18:19.
Citera
2018-04-18, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seth2014
För övrigt en lysande dokumentär. Intressant att diplomaten Anders Karlsson enligt uppgift vistats mycket i bland bananrepublikerna i Afrika. Utmärkt exempel på degenererad och imbecill SIDA-medarbetare som motpart till (i dokumentären nämde) Robert Mugabe med flera diktatorer. De måtte ha skrattat gott åt denna samvetsömme viting...
Hur kunde han som hade erfarenhet och utbildning släppa ifrån sig massa pengar helt otroligt. Att han kan gå ut offentligt med det också en annan hade skämts ihjäl
Citera
2018-04-20, 11:58
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaAqua
Mycket bra dokumentär! Känner verkligen för den pensionerade diplomaten...

Varför då? Hur man kan skänka en zigenare flera miljoner och tro på vad vederbörande säger..är för mig helt obegripligt? Och sen kräva ersättning för sitt lidande?
Senast redigerad av Crime-boy2 2018-04-20 kl. 12:04.
Citera
2018-04-20, 12:03
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Hur kunde han som hade erfarenhet och utbildning släppa ifrån sig massa pengar helt otroligt. Att han kan gå ut offentligt med det också en annan hade skämts ihjäl

Precis. Och dessutom tända på en äcklig zigenare? Helt ofattbart.
Citera
2018-04-20, 12:07
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:

Ja det är starkt av honom.

Ziganister minskar ofta risken för anmälan genom att rigga skamkänslor hos bytesdjuren. Det är alltså by design att du, och de flesta andra människor, skulle ha hållit tyst för att ni skämts ihjäl.

Denne man är av hårdare virke än de flesta av oss andra.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2018-04-20 kl. 12:12.
Citera
2018-04-21, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Precis. Och dessutom tända på en äcklig zigenare? Helt ofattbart.
Han trodde att det var en italienare.....Hur han nu kunde tro det har jag ingen aning om, om det verkligen var han på bilden som visades här. Så ut så som man tänker sig att zigenare ser ut, italienare ser inte ut så det kanske det livserfarne diplomaten kunde fattat
Citera
2018-04-21, 15:09
Medlem
Citat:
Hur kunde han som hade erfarenhet och utbildning släppa ifrån sig massa pengar helt otroligt.

Jag lyssnade på radiodokumentären om fallet och där förklarade diplomaten att han hade drabbats av utmattningsdepression under den här perioden. Det jag har sett av deprimerade personer är att omdömet ofta påverkas kraftigt negativt av depressionen. De förlorar delvis förmågan att tänka och agera rationellt. Ganska skrämmande.
Citera
2018-04-21, 15:12
Medlem
Crime-boy2s avatar
Undrar om zigenaren hade sex med gubbarna eller om han kunde prata sig ur den biten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in