2018-04-21, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Undrar om zigenaren hade sex med gubbarna eller om han kunde prata sig ur den biten?
Inte med diplomaten i varje fall. Tror inte han hade det med någon annan heller så desperat tror jag inte att han var men inte helt omöjligt eftersom han är spelmissbrukare

Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Jag lyssnade på radiodokumentären om fallet och där förklarade diplomaten att han hade drabbats av utmattningsdepression under den här perioden. Det jag har sett av deprimerade personer är att omdömet ofta påverkas kraftigt negativt av depressionen. De förlorar delvis förmågan att tänka och agera rationellt. Ganska skrämmande.
well well.....Med tanke på hans talanger inom olika områden kan man tycka att omdömet borde varit bättre.
Citera
2018-04-21, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
well well.....Med tanke på hans talanger inom olika områden kan man tycka att omdömet borde varit bättre.

Jag ska vara ännu tydligare. När människor lider av allvarliga depressioner är de ofta långt från de personer de är i vanliga fall. Omdömet försvinner, eller försämras i vart fall i stor utsträckning. Många har gjort saker, alternativt undvikit att göra saker, när de har varit deprimerade, som de senare ångrar.
Citera
2018-04-23, 16:14
Medlem
Seth2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Jag ska vara ännu tydligare. När människor lider av allvarliga depressioner är de ofta långt från de personer de är i vanliga fall. Omdömet försvinner, eller försämras i vart fall i stor utsträckning. Många har gjort saker, alternativt undvikit att göra saker, när de har varit deprimerade, som de senare ångrar.

Utvärderingarna av SIDA visar entonigt på dåliga eller negativa effekter av att kasta pengar på bananrepubliker. Exempelvis Mugabes Zimbabwe som nämns som diplomatens erfarenhet i dokumentären. Självklart slår en likheten mellan den ljugande penninggalne Mugabe och bedragaren i reportaget. Sverige hällde under ett par årtionden guld över Mugabe utan frågor, var då diplomaten "deprimerad" även där? Knappast.

Nigeriabrevsbluffar som bygger på en bottenlös idioti hos offret hänger inte på en depression. Diplomaten hade en nivitet som karaktäriserat svensk SIDA och svensk utrikespolitik, som idag exempelvis officiellt är "feministisk". Naiviteten parad med förhoppningar om att få ligga med eller åtminstone älska bluffmakaren räcker gott som förklaringar. Att han själv rationaliserar sitt agerande som närmast skulle passa i en Stefan och Krister-revy är dock förståeligt. Någon rimlig förklaring måste han komma med inför sig själv och det omgivande samhället.
Citera
2018-04-24, 03:56
Medlem
Intressant dokumentär. Det slår mig hur fruktansvärt korkade människor är. Man framhåller även att vem som helst kan hamna där, men är det verkligen så? Jag kan inte fatta hur man kan vara så förbannat naiv, som ett gäng barn som blir lurade på sin veckopeng.
Citera
2018-04-24, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Intressant dokumentär. Det slår mig hur fruktansvärt korkade människor är. Man framhåller även att vem som helst kan hamna där, men är det verkligen så? Jag kan inte fatta hur man kan vara så förbannat naiv, som ett gäng barn som blir lurade på sin veckopeng.

Slölyssnade på del 2 av dokumentären och nej, man för inte över hundratusentals kronor på så lösa boliner om man nu inte är miljardär möjligtvis. Nåt fel I hjärnkontoret har de när kritiskt tänkande inte existerar.
Citera
2018-04-24, 07:32
Medlem
Challenger-74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Slölyssnade på del 2 av dokumentären och nej, man för inte över hundratusentals kronor på så lösa boliner om man nu inte är miljardär möjligtvis. Nåt fel I hjärnkontoret har de när kritiskt tänkande inte existerar.

Tänkte exakt samma sak när jag satt i bilen på väg genom Sverige i söndags och lyssnade på dokumentären.

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK?
Citera
2018-04-24, 20:35
Medlem
Garnityrs avatar
Fånigt av er att skuldbelägga offren istället för att erkänna GM:s manipulativa skicklighet, enbart på basis av hans förmodade etnicitet. Han växte upp i Sverige och hans modus operandi skiljer sig inte överhuvudtaget från andra sol-och-vårare; tydliga drag av högintelligens och psykopatiska egenskaper som extrem förslagenhet och empatilöshet. Det är ingen slump att just denna negligerade zigenare inte ägnade livet åt rattstölder och kedjerökande.

Inte direkt tiggande han ägnat sig åt utan en utdragen grooming med alter egon och förtroendebyggande och sammanhållna alibin.
Citera
2018-05-06, 19:41
Medlem
Håller med Garnityr, det är GM som är en skicklig manipulatör snarare än offren som är dumma.

Jag antar att GM fortsätter sin verksamhet ifrån fängelset, är det någon som vet nuvarande status?

I dokumentären så låter det som om pengarna är spårlöst försvunna? Det kan ju omöjligen stämma. En del har säkert konsumerats, men totalt 19 miljoner bör ju lämna spår.
Citera
2018-05-06, 21:59
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Fånigt av er att skuldbelägga offren istället för att erkänna GM:s manipulativa skicklighet, enbart på basis av hans förmodade etnicitet. Han växte upp i Sverige och hans modus operandi skiljer sig inte överhuvudtaget från andra sol-och-vårare; tydliga drag av högintelligens och psykopatiska egenskaper som extrem förslagenhet och empatilöshet. Det är ingen slump att just denna negligerade zigenare inte ägnade livet åt rattstölder och kedjerökande.

Inte direkt tiggande han ägnat sig åt utan en utdragen grooming med alter egon och förtroendebyggande och sammanhållna alibin.

Fast hans verksamhet har underlättats av offrens naiva och oansvariga brist på fördomar mot människor av hans etnicitet.

En icke-zigenare hade haft större svårigheter att ro iland bedrägerierna tror jag, för de hade inte kunnat köra stoppkortet "rasist", när de injicerat dåligt samvete hos bytesdjuren.

Injicera dåligt samvete hos bytesdjur gör förstås alla rovdjur, men det får en extra sting om den kan toppas med insinuationer om rasism/antiziganism. Mot sådan rovdjursstrategi hjälper bara sunda fördomar mot vissa folkslag. Och den har uppenbarligen lyst med sin frånvaro här.
Citera
2018-05-06, 23:38
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Injicera dåligt samvete hos bytesdjur gör förstås alla rovdjur, men det får en extra sting om den kan toppas med insinuationer om rasism/antiziganism. Mot sådan rovdjursstrategi hjälper bara sunda fördomar mot vissa folkslag. Och den har uppenbarligen lyst med sin frånvaro här.
Jag tror du kraftigt överskattar gemene mans rädsla för att bli kallad rasist. Diplomaten lär exempelvis har varit ganska trygg i sitt förhållningssätt till andra etniciteter.
Senast redigerad av Garnityr 2018-05-07 kl. 00:03.
Citera
2018-05-22, 22:53
Avslutad
Nån som vet både för och efternamn på honom ?
Vad heter hans fru ?
Nån som har nån bild på honom ?
Citera
2018-05-28, 23:56
Medlem
KentLandins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgott
Nån som vet både för och efternamn på honom ?
Vad heter hans fru ?
Nån som har nån bild på honom ?

Undrar också! Samt hur grabben lyckades ta ut över en halv miljon samma dag som han dömdes? Finns det inte begränsningar för hur mycket man kan ta ut i en bankomat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in