Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Du får nog acceptera att jag ärligt säger som det är. Att jag inte helt förstår ännu.
Jag tycker att PM verkar selektivt empatisk. Men jag kan ha fel. Jag har inte era kunskaper inom rättspsykiatri.
Att PM verkar uppriktigt kramig och vänlig i sitt umgänge är,- att han är manipulativ enbart, enligt dig och Magica.
Men jag får inte ihop det riktigt. Det är en gåta för mig. Och det kan bero på att jag har bristande kunskaper.
För när det gäller Amagermannen så har han i sitt vuxna liv lyckats lura sin omgivning.
Men det fanns vittnen från hans barndom och ungdom som kunde motbevisa detta under rättegången.
Och berätta om hur kriminell och bedräglig han var under uppväxten.
(Några sådana vittnen finns inte i PMs historik från hans barn och ungdomsår. Saknas helt.)
Men enligt Danska psykprofessorn så är Amagermannen psykopat.(ASP)
Så för min del hade det hjälpt med en exakt diagnos. För då hade jag förstått bättre.
Det kan jag acceptera, absolut. Däremot lider han allvarlig brist på empati så det korrigerade jag som sagt med citat från flertal live:
Du har således fel när du skriver nyord som "selektivt empatisk".
Skillnaden mellan Amagermannen och PM är att flertal brott rullas upp retroaktivt.
PM har antingen klarat sig från registren eller så är han ren.
Det innebär inte att den ena är mindre manipulativ än den andre.
PMs omgivning står med hakan nere vid knäna och såg inte detta komma heller.
Så oavsett om den ena levt dubbelliv via att vara gift, familjefar och fotbollstränare - och den andre gift, utan barn i ett öppet förhållande så är det ett dubbelliv sett till mordet på Kim.
Amagermannen är mkt antisocial i tidig ålder till skillnad från det som uppdagats kring PM.
Psykopater är givetvis inte stöpta i en och samma form - därav skillnaden i leverne. Andra faktorer som påverkar är intellekt och hur gravt personlighetsstörd vederbörande är.
Samma sak gäller sexualitet; det beror helt på den enskildes tändningsmönster.
Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Nu är det en massa "förståsigpåare" som uttalat sig i pressen. Kurt Kragh,-Peter Madsen är psykopat!
Danska Psyk-professorn,-Peter Madsen är narcissiste med psykopatiske drag. Som Peter Lundin och ABB. Medans Amagermannen var mer enbart psykopat. (?) Jag har citerat honom ordagrant fler ggr tidigare i tråden.
Om Lundin:
2001 uttalade sig Levander om att han såg Lundin som bland det värsta han sett i psykopatväg via att ha tagit del av en intervju i amerikansk tv - fullblods vill säga.
2005 stämmer Lundin en journalist som kallat honom psykopat. Byretten går då ut med ett uttalande att det var korrekt, Lundin får ingen skadeståndsersättning:
Det som då diskuteras är psykopat i betydelsen
"karakterafvigende person" samt att han "
i usædvanlig grad er personlighedsmæssigt afvigende og udgør en nærliggende og udtalt risiko for andre."
https://politiken.dk/indland/art4880281/Retten-sl%C3%A5r-fast-Lundin-m%C3%A5-kaldes-psykopat
Om Amagermannen:
Jørn Beckmann, Professor i psykologi och tidigare klinikchef på Odense Universitetshospital, uttalar sig om Amagermannen 2011 och betonar att han jämförelsevis klart kunnat klassats som psykopat om man använt sig av den beteckningen (Hare's skattningsskala vill säga som inte har diagnosklassificering):
"- Han (Amagermanden, red.) er i særklasse. Han er helt unik med sin kynisme og de psykopatiske træk. Jeg tror ikke, at det er set værre. Jeg tror, han slår Danmarksrekorden for psykopatiske træk, siger Jørn Beckmann, der mener, at Amagermanden kunne klassificeres som psykopat, hvis man stadig benyttede betegnelsen."
https://www.b.dk/nationalt/psykolog-han-slaar-danmarksrekorden-i-psykopatiske-traek
Antar du menar Breivik med ABB, slutbudet blev väl
"dyssosial og narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Narsissistisk personlighetsforstyrrelse er en diagnose som har visse fellestrekk med psykopati."
https://www.nettavisen.no/nyheter/rapport-selvopptatt-og-dysfunksjonell/3372654.html