2018-04-18, 02:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
De har inte sagt brist på empati generellt. De har sagt låg empati och väldigt låg empati vid olika tillfällen.
När det gäller "objektrelationer" så lider han verkligen brist på empati. Det går inte att säga annat.
Utifrån de bevis som presenterats.
Men jag är inte säker ännu. Pga av beskrivningen "narcissist med psykopatiska drag".mm mm
Det känns inte så enkelt. Det känns komplicerat. Det skulle hjälpa med en tydlig diagnos.
?
Finns inga subgrupper gällande empatibrist. Det finns inga semiversioner - det finns ingenting som omtalas "generellt" inom psykiatri.
Det är samma skräp oavsett om det är NPD eller ASP eller psykopati beträffande empatistörning.

Det som snarare framträder är ett ovanligt ordval om man läst RPU, domslut eller tagit del av riskbedömningar innan. Man betonar nämligen att det är en allvarlig brist:

"Han har narcissistiske træk. Han har overfladisk charme og en udpræget selvfølelse. Han er følelseshæmmet og har alvorlig mangel på empati og anger, står der blandt andet."
live eb

"Han har dog en svært afvigende personlighed. Han fremstår plat med overfladisk charme, står der. Han er desuden følelseshæmmet og har alvorlig mangel på empati." live dr

"Han er følelseshæmmet, og udviser ifølge undersøgelsen "alvorlig mangel på empati, anger og skyldfølelse"." live bt

Fortsättningsvis är alla personer sedda som objekt pga denna allvarliga brist.
Att se personer som objekt har med att göra att PM anser att omgivningen är till för hans person, hans väl och ve - redo att utnyttja.
Nyttiga idioter med andra ord om det så är sett till narcissism eller psykopati.
Det behövs ingen diagnos för att begripa detta klassiska.
Senast redigerad av develi 2018-04-18 kl. 02:28.
Citera
2018-04-18, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
?
Finns inga subgrupper gällande empatibrist. Det finns inga semiversioner - det finns ingenting som omtalas "generellt" inom psykiatri.
Det är samma skräp oavsett om det är NPD eller ASP eller psykopati beträffande empatistörning.

Det som snarare framträder är ett ovanligt ordval om man läst RPU, domslut eller tagit del av riskbedömningar innan. Man betonar nämligen att det är en allvarlig brist:

"Han har narcissistiske træk. Han har overfladisk charme og en udpræget selvfølelse. Han er følelseshæmmet og har alvorlig mangel på empati og anger, står der blandt andet."
live eb

"Han har dog en svært afvigende personlighed. Han fremstår plat med overfladisk charme, står der. Han er desuden følelseshæmmet og har alvorlig mangel på empati." live dr

"Han er følelseshæmmet, og udviser ifølge undersøgelsen "alvorlig mangel på empati, anger og skyldfølelse"." live bt

Fortsättningsvis är alla personer sedda som objekt pga denna allvarliga brist.
Att se personer som objekt har med att göra att PM anser att omgivningen är till för hans person, hans väl och ve - redo att utnyttja.
Nyttiga idioter med andra ord om det så är sett till narcissism eller psykopati.
Det behövs ingen diagnos för att begripa detta klassiska.
Nu är det en massa "förståsigpåare" som uttalat sig i pressen. Kurt Kragh,-Peter Madsen är psykopat!
Danska Psyk-professorn,-Peter Madsen är narcissiste med psykopatiske drag. Som Peter Lundin och ABB. Medans Amagermannen var mer enbart psykopat. (?) Jag har citerat honom ordagrant fler ggr tidigare i tråden.
Det finns grader i helvetet. Din psykopatskala tex.som jag glömt namnet på.

Jag tänker på människor man känt, som tycks ha väldigt låg empati. Det är som att de känner selektiv empati för sina barn,människor de tycker om och behöver. Dem kan de vara väldigt medkännande med och visa äkta engagemang,sträcka ut en hjälpande hand osv. Och så totalt oberörda över tragiska olyckor som drabbar medmänniskor i deras närhet tex deras granne. Då rycker de bara på axlarna. Kan tom vara skadeglada. Om de tycker att ett djur är äckligt så bekommer de dem inte det minsta om det ligger svårt skadat och lider. Det finns människor som har låg empati men jag skulle inte vilja kalla dem för psykopater. Empatistörda tycker jag att de är däremot.Som att de är känslomässigt avtrubbade. Inte har riktig kontakt med sina känslor. Det är som att något saknas i deras själsliv. Men jag kan inte påstå att de är psykopater. Utan mer att de lider av låg empati. Nu jämför jag dem inte med Madsen på något vis. Jag tycker ändå att det skulle vara lättare att förstå om han hade en tydlig diagnos.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-18 kl. 03:59.
Citera
2018-04-18, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Jag tror det är så han känner. Alltså inte bara som pekoraler.
Ja, du har nog rätt i detta. Men han är också verbalt begåvad så att han kan få saker(strunt!) att framstå som något vackert,poetiskt bla,blaha. Men det är väl hans manipulativa sida.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-18 kl. 03:43.
Citera
2018-04-18, 03:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu är det en massa "förståsigpåare" som uttalat sig i pressen. Kurt Kragh,-Peter Madsen är psykopat!
Danska Psyk-professorn,-Peter Madsen är narcissiste med psykopatiske drag. Som Peter Lundin och ABB. Medans Amagermannen var mer enbart psykopat. (?) Jag har citerat honom ordagrant fler ggr tidigare i tråden.
Det finns grader i helvetet. Din psykopatskala tex.som jag glömt namnet på.
Jag utgår från det som framkommit i live: Han har en allvarlig brist på empati.
Det har inte ett dugg med Hare's skattningsskala att göra (PCL-R) oavsett vad du sen läst i media.
Som jag skrev är det en gemensam nämnare med de andra störningarna och kan diskuteras fristående från specifik diagnos.
Citat:
Jag tänker på människor man känt, som tycks ha väldigt låg empati. Det är som att de känner selektiv empati för sina barn,människor de tycker om och behöver. Dem kan de vara väldigt medkännande med. Och så totalt oberörda över tragiska olyckor som drabbar medmänniskor i deras närhet tex deras granne. Då rycker de bara på axlarna. Kan tom vara skadeglada. Om de tycker att ett djur är äckligt så bekommer de dem inte det minsta om det ligger svårt skadat och lider. Det finns människor som har låg empati men jag skulle inte vilja kalla dem för psykopater. Empatistörda tycker jag att de är däremot.Som att de är känslomässigt avtrubbade. Inte har riktig kontakt med sina känslor. Det är som att något saknas i deras själsliv. Men jag kan inte påstå att de är psykopater. Utan mer att de lider av låg empati. Nu jämför jag dem inte med Madsen på något vis. Jag tycker ändå att det skulle vara lättare att förstå om han hade en tydlig diagnos.
Du tycks inse att PM spelar i en helt annan division så jag vet inte riktigt vad du beskriver detta för?
PM är gravt personlighetsstörd - framkommer tydligt via aktuell RPU - oavsett om du haft emotionellt avtrubbade personer i din närhet.
Flertal av kriterierna sammanfaller mellan NPS och psykopati - jag fattar ärligt inte vad du efterfrågar som ska göra det hela mer begripligt?
Det mer markant skilda ligger väl i att den ena är en attention whore och drama queen som kräver beundran och den andra skiter blankt i vad omgivningen anser. Nästa diff handlar om att hålla ångest i schack (NPD) vilket inte bekommer en psykopat.
PM har som sagt en allvarlig brist på empati, känner ingen ånger och saknar skuldkänslor.
Senast redigerad av develi 2018-04-18 kl. 03:59.
Citera
2018-04-18, 05:01
Medlem
Citat:
Jag utgår från det som framkommit i live: Han har en allvarlig brist på empati.
Det har inte ett dugg med Hare's skattningsskala att göra (PCL-R) oavsett vad du sen läst i media.
Som jag skrev är det en gemensam nämnare med de andra störningarna och kan diskuteras fristående från specifik diagnos.

Du tycks inse att PM spelar i en helt annan division så jag vet inte riktigt vad du beskriver detta för?
PM är gravt personlighetsstörd - framkommer tydligt via aktuell RPU - oavsett om du haft emotionellt avtrubbade personer i din närhet.
Flertal av kriterierna sammanfaller mellan NPS och psykopati - jag fattar ärligt inte vad du efterfrågar som ska göra det hela mer begripligt?
Det mer markant skilda ligger väl i att den ena är en attention whore och drama queen som kräver beundran och den andra skiter blankt i vad omgivningen anser. Nästa diff handlar om att hålla ångest i schack (NPD) vilket inte bekommer en psykopat.
PM har som sagt en allvarlig brist på empati, känner ingen ånger och saknar skuldkänslor.
Du får nog acceptera att jag ärligt säger som det är. Att jag inte helt förstår ännu.
Jag tycker att PM verkar selektivt empatisk. Men jag kan ha fel. Jag har inte era kunskaper inom rättspsykiatri.
Att PM verkar uppriktigt kramig och vänlig i sitt umgänge är,- att han är manipulativ enbart, enligt dig och Magica.

Men jag får inte ihop det riktigt. Det är en gåta för mig. Och det kan bero på att jag har bristande kunskaper.
För när det gäller Amagermannen så har han i sitt vuxna liv lyckats lura sin omgivning.
Men det fanns vittnen från hans barndom och ungdom som kunde motbevisa detta under rättegången.
Och berätta om hur kriminell och bedräglig han var under uppväxten.
(Några sådana vittnen finns inte i PMs historik från hans barn och ungdomsår. Saknas helt.)
Men enligt Danska psykprofessorn så är Amagermannen psykopat.(ASP)
Så för min del hade det hjälpt med en exakt diagnos. För då hade jag förstått bättre.
Citera
2018-04-18, 05:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Du får nog acceptera att jag ärligt säger som det är. Att jag inte helt förstår ännu.
Jag tycker att PM verkar selektivt empatisk. Men jag kan ha fel. Jag har inte era kunskaper inom rättspsykiatri.
Att PM verkar uppriktigt kramig och vänlig i sitt umgänge är,- att han är manipulativ enbart, enligt dig och Magica.

Men jag får inte ihop det riktigt. Det är en gåta för mig. Och det kan bero på att jag har bristande kunskaper.
För när det gäller Amagermannen så har han i sitt vuxna liv lyckats lura sin omgivning.
Men det fanns vittnen från hans barndom och ungdom som kunde motbevisa detta under rättegången.
Och berätta om hur kriminell och bedräglig han var under uppväxten.
(Några sådana vittnen finns inte i PMs historik från hans barn och ungdomsår. Saknas helt.)
Men enligt Danska psykprofessorn så är Amagermannen psykopat.(ASP)
Så för min del hade det hjälpt med en exakt diagnos. För då hade jag förstått bättre.
Det kan jag acceptera, absolut. Däremot lider han allvarlig brist på empati så det korrigerade jag som sagt med citat från flertal live:
Du har således fel när du skriver nyord som "selektivt empatisk".

Skillnaden mellan Amagermannen och PM är att flertal brott rullas upp retroaktivt.
PM har antingen klarat sig från registren eller så är han ren.
Det innebär inte att den ena är mindre manipulativ än den andre.
PMs omgivning står med hakan nere vid knäna och såg inte detta komma heller.

Så oavsett om den ena levt dubbelliv via att vara gift, familjefar och fotbollstränare - och den andre gift, utan barn i ett öppet förhållande så är det ett dubbelliv sett till mordet på Kim.
Amagermannen är mkt antisocial i tidig ålder till skillnad från det som uppdagats kring PM.

Psykopater är givetvis inte stöpta i en och samma form - därav skillnaden i leverne. Andra faktorer som påverkar är intellekt och hur gravt personlighetsstörd vederbörande är.
Samma sak gäller sexualitet; det beror helt på den enskildes tändningsmönster.
Citat:
Om Lundin:
2001 uttalade sig Levander om att han såg Lundin som bland det värsta han sett i psykopatväg via att ha tagit del av en intervju i amerikansk tv - fullblods vill säga.
2005 stämmer Lundin en journalist som kallat honom psykopat. Byretten går då ut med ett uttalande att det var korrekt, Lundin får ingen skadeståndsersättning:
Det som då diskuteras är psykopat i betydelsen "karakterafvigende person" samt att han " i usædvanlig grad er personlighedsmæssigt afvigende og udgør en nærliggende og udtalt risiko for andre."
https://politiken.dk/indland/art4880281/Retten-sl%C3%A5r-fast-Lundin-m%C3%A5-kaldes-psykopat

Om Amagermannen:
Jørn Beckmann, Professor i psykologi och tidigare klinikchef på Odense Universitetshospital, uttalar sig om Amagermannen 2011 och betonar att han jämförelsevis klart kunnat klassats som psykopat om man använt sig av den beteckningen (Hare's skattningsskala vill säga som inte har diagnosklassificering):
"- Han (Amagermanden, red.) er i særklasse. Han er helt unik med sin kynisme og de psykopatiske træk. Jeg tror ikke, at det er set værre. Jeg tror, han slår Danmarksrekorden for psykopatiske træk, siger Jørn Beckmann, der mener, at Amagermanden kunne klassificeres som psykopat, hvis man stadig benyttede betegnelsen."
https://www.b.dk/nationalt/psykolog-han-slaar-danmarksrekorden-i-psykopatiske-traek

Antar du menar Breivik med ABB, slutbudet blev väl "dyssosial og narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Narsissistisk personlighetsforstyrrelse er en diagnose som har visse fellestrekk med psykopati."
https://www.nettavisen.no/nyheter/rapport-selvopptatt-og-dysfunksjonell/3372654.html
Senast redigerad av develi 2018-04-18 kl. 05:24.
Citera
2018-04-18, 05:40
Medlem
Citat:
Det kan jag acceptera, absolut. Däremot lider han allvarlig brist på empati så det korrigerade jag som sagt med citat från flertal live:
Du har således fel när du skriver nyord som "selektivt empatisk".

Skillnaden mellan Amagermannen och PM är att flertal brott rullas upp retroaktivt.
PM har antingen klarat sig från registren eller så är han ren.
Det innebär inte att den ena är mindre manipulativ än den andre.
PMs omgivning står med hakan nere vid knäna och såg inte detta komma heller.

Så oavsett om den ena levt dubbelliv via att vara gift, familjefar och fotbollstränare - och den andre gift, utan barn i ett öppet förhållande så är det ett dubbelliv sett till mordet på Kim.
Amagermannen är mkt antisocial i tidig ålder till skillnad från det som uppdagats kring PM.

Psykopater är givetvis inte stöpta i en och samma form - därav skillnaden i leverne. Andra faktorer som påverkar är intellekt och hur gravt personlighetsstörd vederbörande är.
Samma sak gäller sexualitet; det beror helt på den enskildes tändningsmönster.

Om Lundin:
2001 uttalade sig Levander om att han såg Lundin som bland det värsta han sett i psykopatväg via att ha tagit del av en intervju i amerikansk tv - fullblods vill säga.
2005 stämmer Lundin en journalist som kallat honom psykopat. Byretten går då ut med ett uttalande att det var korrekt, Lundin får ingen skadeståndsersättning:
Det som då diskuteras är psykopat i betydelsen "karakterafvigende person" samt att han " i usædvanlig grad er personlighedsmæssigt afvigende og udgør en nærliggende og udtalt risiko for andre."
https://politiken.dk/indland/art4880281/Retten-sl%C3%A5r-fast-Lundin-m%C3%A5-kaldes-psykopat

Om Amagermannen:
Jørn Beckmann, Professor i psykologi och tidigare klinikchef på Odense Universitetshospital, uttalar sig om Amagermannen 2011 och betonar att han jämförelsevis klart kunnat klassats som psykopat om man använt sig av den beteckningen (Hare's skattningsskala vill säga som inte har diagnosklassificering):
"- Han (Amagermanden, red.) er i særklasse. Han er helt unik med sin kynisme og de psykopatiske træk. Jeg tror ikke, at det er set værre. Jeg tror, han slår Danmarksrekorden for psykopatiske træk, siger Jørn Beckmann, der mener, at Amagermanden kunne klassificeres som psykopat, hvis man stadig benyttede betegnelsen."
https://www.b.dk/nationalt/psykolog-han-slaar-danmarksrekorden-i-psykopatiske-traek

Antar du menar Breivik med ABB, slutbudet blev väl "dyssosial og narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Narsissistisk personlighetsforstyrrelse er en diagnose som har visse fellestrekk med psykopati."
https://www.nettavisen.no/nyheter/rapport-selvopptatt-og-dysfunksjonell/3372654.html
Tack för infon. Kommer att ta ett tag att sätta mig in i danskan.
En kort fråga bara. Har man slutat använda diagnoser inom rättspsykiatri?
Använder man sig istället av typ omdömen som beskriver störningarna?
Så att detta vi nu fått beskrivet är det hela? (I så fall snackade GW skit när han påstod att PM inte fått sin diagnos ännu.)
Om du vet.
PS. Ja Breivik. Trådnorrmännen brukar säga ABB.
Citera
2018-04-18, 05:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Tack för infon. Kommer att ta ett tag att sätta mig in i danskan.
En kort fråga bara. Har man slutat använda diagnoser inom rättspsykiatri?
Använder man sig istället av typ omdömen som beskriver störningarna?
Så att detta vi nu fått beskrivet är det hela? (I så fall snackade GW skit när han påstod att PM inte fått sin diagnos ännu.)
Om du vet.
Jag kan inte svara för Danmark men svensk RPU sätter diagnos. Sen sker ånyo psykatrikontakt på riksmottagningen (Kumla) inför placering.
Jag tycker det är ovanligt mkt som levererats i detta läge jmfrt med Sverige. Ibland är det inte mer än hänvisning till fängelse som ger en viss vägledning (dvs störd men icke psykotisk). Sekretess alltså.
Därav blir det inte blir mer tydligt än de särdrag som möjligen kan presenteras (allvarliga störningar i personligheten). Det kan komma mer vid en framtida riskbedömning (speciellt sadism och hög risk för återfall). Sen finns det vissa domslut som kan indikera mer och speciellt om Rättsliga rådet varit inblandade och det blivit diskussion. Återigen via domslut såsom HovR. Med viss reservation då det är vad jag tycker mig sett (i Sverige).

Störd men inte psykotisk lät nästan som Shaken, Not stirred.
Senast redigerad av develi 2018-04-18 kl. 06:01.
Citera
2018-04-18, 06:21
Medlem
Citat:
Jag kan inte svara för Danmark men svensk RPU sätter diagnos. Sen sker ånyo psykatrikontakt på riksmottagningen (Kumla) inför placering.
Jag tycker det är ovanligt mkt som levererats i detta läge jmfrt med Sverige. Ibland är det inte mer än hänvisning till fängelse som ger en viss vägledning (dvs störd men icke psykotisk). Sekretess alltså.
Därav blir det inte blir mer tydligt än de särdrag som möjligen kan presenteras (allvarliga störningar i personligheten). Det kan komma mer vid en framtida riskbedömning (speciellt sadism och hög risk för återfall). Sen finns det vissa domslut som kan indikera mer och speciellt om Rättsliga rådet varit inblandade och det blivit diskussion. Återigen via domslut såsom HovR. Med viss reservation då det är vad jag tycker mig sett.

Störd men inte psykotisk lät nästan som Shaken, Not stirred.
Tack. Vid ett tidigare danskt mordfall tog man upp diagnosen eftersom det förklarade brottet.
I det fallet var det en sjuksköterska som mördat för att få uppmärksamhet. Hon led av Histrionisk personlighetsstörning.
Så har det inte ändrats sedan dess så lär en diagnos komma.
Har tagit mig igenom länkarna nu (Tack!) och jag tycker att de pratar mycket i omdömen. Psykopati heter numera ASP iallafall (Antisocial personlighetsstörning.)
Det verkar som experterna har varsin favoritpsykopat och alla påstår att just deras är värst!
Det här om narcissism som stod i samband med Breiviks omdöme tyckte jag var intressant.
Narcissistisk personlighetsstörning är en diagnos som har vissa vanliga egenskaper med psykopati. Typiska egenskaper är att du känner dig speciell och viktig, att du är lite empatisk och att dina egna intressen och behov är viktiga. Du trivs med sig själv, med dina egenskaper, förmåga, framgång och prestanda.
"Störd men inte psykotisk lät nästan som Shaken, Not stirred". Ska komma ihåg det till nästa gång jag hamnar på en middag med en psykiatriker som bordsherre.
Nu är det väl natti Develi. Tack för all info (kommer säkert att drömma om läskiga Hamster-mördaren som fortfarande går lös på Köpenhamns gator! )
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-18 kl. 06:34.
Citera
2018-04-18, 06:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Tack. Vid ett tidigare danskt mordfall tog man upp diagnosen eftersom det förklarade brottet.
I det fallet var det en sjuksköterska som mördat för att få uppmärksamhet. Hon led av Histrionisk personlighetsstörning. Har tagit mig igenom länkarna nu (Tack!) och jag tycker att de pratar mycket i omdömen. Psykopati heter numera ASP iallafall (Antisocial personlighetsstörning.)
Det verkar som experterna har varsin favoritpsykopat och alla påstår att just deras är värst!
Det här om narcissism som stod i samband med Breiviks omdöme tyckte jag var intressant.
Narcissistisk personlighetsstörning är en diagnos som har vissa vanliga egenskaper med psykopati. Typiska egenskaper är att du känner dig speciell och viktig, att du är lite empatisk och att dina egna intressen och behov är viktiga. Man trivs med sig själv, med sina egenskaper, förmåga, framgång och prestanda.
Störd men inte psykotisk lät nästan som Shaken, Not stirred. Ska komma ihåg det till nästa gång jag hamnar på en middag med en psykiatriker som bordsherre.
Nu är det väl natti Develi. Tack för all info (kommer säkert att drömma om läskiga Hamster-mördaren som fortfarande går lös på Köpenhamns gator! )
Hahaha, leverera en dröm om en mördarhamster så ska jag analysera.
Ja, det är krångligt. Stundom sekretess, nästa gång lite mer och så får man gissa sig fram via de fragment som framkommer. Vissa ggr har väl den häktade gett tillåtelse likaväl (att det kan läsas upp av rätten).
ASP är snarare det närmaste man kan komma psykopatibegreppet. ASP kräver antisocialt beteende före 15 års ålder som en diagnoskriterie - det andra är en summa poäng.
Ja, det är som sagt flera gemensamma nämnare sett till narcissism.
Citera
2018-04-18, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Hans ord "passion och vanvett" tror jag är hur han ser på sina dåd, "rättfärdigar dem".

Ja, just det... PM uppfinner ett tillstånd, en kraft, nåt som inte går att hantera. Nåt han kan skylla på.

Jämför med Raders "factor X" och Tony Olsons "pandemonium".

Det är slugt att göra så. Språkets makt är stark.

Det finns nog mkt passion och vanvett i Madsens liv. Han skyller på en känsla som andra skyller på spriten.

Narcissistist och psykopat är han, vilket har sagts tusen ggr. Han har båda diagnoserna skrivna på pannan.
Citera
2018-04-18, 06:41
Medlem
Citat:
Hade PM en hamster i tonåren?
De hittade en påse med en bild av en mörk kvinna tillsammans med en död hamster i hamninloppet i samband med japanskan. De tyckte fyndet var så intressant att polis tillkallades. I samband med det gjordes ytterligare ett fynd på två meters djup. Det var japanskans huvud. Eftersom jag inte kommer ihåg var jag läste det i tråden nyligen, kan det kanske varit info som du lagt ut. (?)

Oj, jävlar. Det där känner jag inte till.

Är du säker?

Om hamstern och bilden låg i samma påse är det riktigt konstigt. Det luktar freak lång väg.

En hamster är fö en tänkbar startpunkt för en ung person som utvecklar sadistiskt beteende.

Är du säker på att din info är korrekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in