2018-04-17, 20:00
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Jo du har nog rätt. Att USA och deras polers bröt mot alla regler som FN och deras egna
länder har verkar inte spela någon roll. Det var ju för en god sak.
Precis.

Citat:
Undrar om Syriens befolkning (majoriteten av den alltså) håller med dig? Jag antar att
dom längtar efter att bli styrda av islamister. Du vet dom där som Assad dödar.
För övrigt så har väl inte USA och dess allierade världens bästa track record när det
gäller att bomba länder till demokrati. Man tycker att dom borde ha lärt sig något
av Libyen och Irak.. För där var det ju soooooooooooolklart att det fanns WMD.

Eller inte.

Vi får väl se vad det blir av den här soppan. Jag är allvarligt talat inget jättefan av Ryssland,
men fan vet om US är så mycket bättre. Och jag tror inte mycket på det som berättas i vår
västmedia om Syrien och hur det är där. Inte när dom nästan uteslutande tillfrågar "moderata
rebeller" om hur det är. Är det dessa dårar som ska styra Syrien mot en demokratisk framtid?
USA, Frankrike och UK är för tillfället inte intresserade av att störta den nuvarande regeringen.

När Assad begår dylika krigsbrott så sätter man dock ned foten. De gjorde det första gången och så även andra gången.

Det var enligt mig jättebra att man störtade Saddam och Gaddaffi, men därefter skötte man det otroligt dåligt.

Nu är det förståeligt att man inte försöker att avsätta regeringen. Men att bestraffa den när den begår allvarliga brott mot mänskligheten måste man ju kunna göra.

Jag hade gärna sätt att Assad fördes till rätta, men jag är också medveten om att det i praktiken kräver en invasion och att det inte är rimligt. Att eliminera de verktyg som möjliggjorde krigsbrottet får väl anses vara det minsta man kan begära.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-04-17 kl. 20:14.
Citera
2018-04-17, 20:03
Medlem
Vet inte vem som är skyldig...Men första attacken kom när Obama sa att kemvapen var en röd linje som inte skulle tillåtas. Första attacken kom när utredare hade landat och var bara minuter från nedslagsplatsen. Låter för bra för att vara sant. Wolfgang Hansson som är troligtvis den sämsta utrikesexperten, skrev att Assad ville provecera och inte brydde sig. Varför skulle dom äventyra att blanda i USA när dom har segern inom räckhåll? Finns ingen logik bakom dessa.
Citera
2018-04-17, 20:10
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Precis.

USA, Frankrike och UK är för tillfället inte intresserade av att störta den nuvarande regeringen.

När Assad begår dylika krigsbrott så sätter man dock ned foten. De gjorde det första gången och så även andra gången.

Det var enligt mig jättebra att man störtade Saddam och Gaddaffi, men därefter skötte man det otroligt dåligt.

Men varför skulle dom ha ändrat sig menar du? Det är ju det enda det har varit frågan om
från västmakternas sida dom senaste 7 åren. Att Assad skulle avgå.

Hela kriget i Syrien har varit en never ending wag the dog från väst för att bli av med Assad.

Ja ja, vi får väl se hur det går nu när USA och dess allierade sviker sina islamistkompisar.
Ett nytt 9/11? Hoppas inte. Men dom måste fan sluta trampa i det jordgetingbo som är
mellanöstern.
Citera
2018-04-17, 20:29
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Men varför skulle dom ha ändrat sig menar du? Det är ju det enda det har varit frågan om
från västmakternas sida dom senaste 7 åren. Att Assad skulle avgå.

Hela kriget i Syrien har varit en never ending wag the dog från väst för att bli av med Assad.
Självfallet vill man att han ska avgå. Men det betyder inte att man nödvändigtvis tänker störta regeringen.

Det har gått 7 år. Det har funnits tid för både händelser, analyser, insikter och maktskiften.

Till den grad att USA själva sagt att man inte längre är intresserad av att störta honom.

Det är fullt normalt, och ett sundhetstecken att man är förmögen och pragmatisk nog att byta åsikt. Antingen är man ett allvetande geni från födseln, eller också får man byta åsikt i takt med att man lär sig.

Citat:
Ja ja, vi får väl se hur det går nu när USA och dess allierade sviker sina islamistkompisar.
Ett nytt 9/11? Hoppas inte. Men dom måste fan sluta trampa i det jordgetingbo som är
mellanöstern.
Vissa saker bör man engagera sig i, och vissa inte. All interaktion med Mellanöstern är inte per automatik dåligt. Ibland kan det till och med vara skadligt att inte interagera.

Ett tips i all välmening:
Det låter som att du gillar att fantisera stort och tala bombastiskt. Kan nog vara roligt ibland men det är ganska tröttsamt att lyssna på när det blir konstant, och det gör att jag tycker att det låter lite trångsynt.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-04-17 kl. 20:39.
Citera
2018-04-17, 20:40
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Helt klart är ju att Syrien fått så många dagars förvarning nu att allt av värde inom flygvapnet
överförts till Khmeimim ( eller hur det stavas )

Aldrig någonsin kommer USA att rikta attacken mot Ryska förband.

Mitt tips: 2-3 timmars stålregn mot 4-5 Syriska flygplatser i helgen.
Antal döda: En hoper getter
Ryssland kommer inte svara då dom vet att angreppet inte sker mot deras baser eller trupper.

OK, jag hade fel.
Angreppen var mot civila faciliteter för tillverkning av läkemedel. Inte flygvapnet.
Inga getter verkar i alla fall ha avlidit.
Om man får tro human rights watch och vita hjälmarna.
Citera
2018-04-17, 21:20
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Självfallet vill man att han ska avgå. Men det betyder inte att man nödvändigtvis tänker störta regeringen.

Det har gått 7 år. Det har funnits tid för både händelser, analyser, insikter och maktskiften.

Till den grad att USA själva sagt att man inte längre är intresserad av att störta honom.

Det är fullt normalt, och ett sundhetstecken att man är förmögen och pragmatisk nog att byta åsikt. Antingen är man ett allvetande geni från födseln, eller också får man byta åsikt i takt med att man lär sig.

Vissa saker bör man engagera sig i, och vissa inte. All interaktion med Mellanöstern är inte per automatik dåligt. Ibland kan det till och med vara skadligt att inte interagera.

Ett tips i all välmening:
Det låter som att du gillar att fantisera stort och tala bombastiskt. Kan nog vara roligt ibland men det är ganska tröttsamt att lyssna på när det blir konstant, och det gör att jag tycker att det låter lite trångsynt.

Tack för ditt insiktsfulla svar. Du kanske skulle ta ditt eget råd till dig? Men jag tror inte du är
intresserad av att diskutera alls egentligen. Du har händelseförloppet klart för dig märker jag.

Lycka till med det.
Citera
2018-04-17, 21:51
Medlem
Citat:
Jo du har nog rätt. Att USA och deras polers bröt mot alla regler som FN och deras egna
länder har verkar inte spela någon roll. Det var ju för en god sak.

Undrar om Syriens befolkning (majoriteten av den alltså) håller med dig? Jag antar att
dom längtar efter att bli styrda av islamister. Du vet dom där som Assad dödar.
För övrigt så har väl inte USA och dess allierade världens bästa track record när det
gäller att bomba länder till demokrati. Man tycker att dom borde ha lärt sig något
av Libyen och Irak.. För där var det ju soooooooooooolklart att det fanns WMD.

Eller inte.

Vi får väl se vad det blir av den här soppan. Jag är allvarligt talat inget jättefan av Ryssland,
men fan vet om US är så mycket bättre. Och jag tror inte mycket på det som berättas i vår
västmedia om Syrien och hur det är där. Inte när dom nästan uteslutande tillfrågar "moderata
rebeller" om hur det är
. Är det dessa dårar som ska styra Syrien mot en demokratisk framtid?
Och när inte heller det passar översätter man "fel", som TV4.

Här är ett annat perspektiv från en som bor i MÖ sen decennier och pratar arabiska flytande.
“There are the many people I talked to amid the ruins of the town who said they had “never believed in” gas stories – which were usually put about, they claimed, by the armed Islamist groups. These particular jihadis survived under a blizzard of shellfire by living in other’s people’s homes and in vast, wide tunnels with underground roads carved through the living rock by prisoners with pick-axes”
https://www.independent.co.uk/voices/syria-chemical-attack-gas-douma-robert-fisk-ghouta-damascus-
a8307726.html
Citera
2018-04-17, 21:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Vet inte om detta klippet visats tidigare i tråden eller om det konstaterats vara fake?

https://www.youtube.com/watch?time_continue=21&v=wnkhQu-e0n0
Hans reportage är nog inte fake utan det är en pusselbit som jag tycker är värd att ta med i det större pusslet för att få så god uppfattning som möjligt om vad som är sant här. Men man ska inte heller ropa hej och tro att ingen kemattack har ägt rum bara för att de han träffat på säger så. Är det regimtroget folk, om än så civilister så är det inte säkert att de skulle tala om det ens om de visste att en sådan attack ägt rum.

Jag skulle säga att intervjun varken bör förkastas eller tas som den ultimata sanningen utan läggas ihop med all övrig information som kan fås. Djävligt synd att inte OPCW beretts tillträde snabbt efter händelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Ja, dom har bland annat visat bilder på ett (enligt egen utsago) saudisk-sponsrad (Jaish al-Islam som tidigare höll staden är lierade med Saudiarabien) kemvapenfabrik. Den bestod av typ en 30 kvm tegelgarage innehållandes ett par vattenberedare, en tygfärgningsmaskin och någon form av kompressor/lufttank (samt ett antal oidentifierade dunkar med vätska). Skulle någon ha framställt sarin i den miljön hade de varit väldigt döda väldigt snabbt (om vi nu leker med tanken att det är rätt utrustning för att producera sarin, vilket det inte är).

Klorgas är förvisso möjligt, men helt ärligt skapar beviset då bara mer problem för Ryssland. Utrustningen som krävs för att göra klorgas är vi återigen inte i närheten av; ganska talande avsaknad av prekursor osv. Har Jaish al-Islam använt klorgas så är det definitivt inte producerat i den byggnaden. Det som är mest anmärkningsvärt egentligen är ju hur onödig förklaringen faktiskt är. Klorgas är inte särskilt svårt att få tag på i Syrien (samtliga sidor har tillgång till det), och att Ryssland pekar på ett specifikt laboratorium. Historien om rebellernas false-flag hade varit lite mer trolig om man fortsatt på spåret om hur vida spritt klorgas är i Syrien.
Den där kemvapenfabriken som påstods ha hittats på rebellkontrollerat område ja, det var alltså den här artikeln: http://www.apnlive.com/world-news/syria-chemical-weapon-factory-unearthed-in-eastern-ghouta-39642

På bild 1 ser vi en massa dunkar som kan innehålla precis vad som helst. Kanske vatten, kanske olivolja, kanske massmördargift, bilden säger ingenting.

På bild 2 ser vi lite bråte utspritt i ett rum där ingen ser ut att ha jobbat på länge. Inget som jag kan identifiera som labbutrustning.

På bild 3 ser vi 2 st Atlas Copco tryckluftskompressorer och en tryckluftstank. Sverige hjälper terrorister med kemvapenframställning

På det hela taget ser det ut som grejer man kan hitta i vilken verkstad eller småindustri som helst.
Citera
2018-04-17, 22:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Och när inte heller det passar översätter man "fel", som TV4.

Här är ett annat perspektiv från en som bor i MÖ sen decennier och pratar arabiska flytande.
“There are the many people I talked to amid the ruins of the town who said they had “never believed in” gas stories – which were usually put about, they claimed, by the armed Islamist groups. These particular jihadis survived under a blizzard of shellfire by living in other’s people’s homes and in vast, wide tunnels with underground roads carved through the living rock by prisoners with pick-axes”
https://www.independent.co.uk/voices/syria-chemical-attack-gas-douma-robert-fisk-ghouta-damascus-
a8307726.html
Tror man inte att det utförts några kemvapenattacker i Syrienkriget så lever man i en bubbla av verklighetsförnekelse. Det finns tydliga bevis från tidigare tillfällen på attacker utförda av både regeringssidan och dess motståndare.
Citera
2018-04-17, 22:11
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
OK, jag hade fel.
Angreppen var mot civila faciliteter för tillverkning av läkemedel. Inte flygvapnet.

Finns det några bilder från förödelsen eller har den återigen inträffat i ett område där civibefolkningen saknar kameratelefoner?
Citera
2018-04-17, 22:23
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Tror man inte att det utförts några kemvapenattacker i Syrienkriget så lever man i en bubbla av verklighetsförnekelse. Det finns tydliga bevis från tidigare tillfällen på attacker utförda av både regeringssidan och dess motståndare.

Du får gärna lägga fram "bevisen" om du kan.
Citera
2018-04-17, 22:41
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Har Ryssland gjort en tillstymmelse till försök att publicera (eller inför FN visa) de otvetydiga bevis de säger sig ha och som bevisar att UK m.fl. låg bakom kemattacken?

Kreml och dess gangsters har inte så speciellt hög trovärdighet när man håller på att ändra sitt narrativ varannan dag:

Citat:
9 April - The attack didn't happen
13 April - The British did the attack that previously didn't happen
16 April - You can't inspect the site where the attack both did and didn't happen*
April 17 - OH LOOK, WE FOUND A REBEL CHEMICAL WEAPONS FACTORY!

När Kreml ylar om otvetydiga bevis så vet vi upplysta människor att det är frågan om destabiliserings operationer, och riktigt pinsamma sådana:

Citat:
The ministry claimed in a Facebook post and tweet on Tuesday that the picture showed an “Isis automobile convoy” fleeing Abu Kamal, Syria, under US protection on November 9.

Citat:
In fact, it was taken from a 2015 promotional video showing AC-130 Gunship Simulator: Special Ops Squadron, a mobile game in which players fire at ground targets from a US warplane.

Börjar nästan sakna Brezhnev-eran, de var ändå ganska kreativa i sina lögner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in