Citat:
Ursprungligen postat av
Avd.9
Hej.
Och även du ligger i ser jag.
Vad observant av dig att du ser att jag skriver "tydligen" och det betyder att jag inte vet 100% utan att jag har för mig att jag har sett denna uppgiften, men då jag inte har hittat källan, så försöker jag få svar från Missan27.
Hon kanske kan bekräfta nått om det.
#24849 Stehlitz skriver såhär bla
Det kan ju förklara varför Moa var borta mycket från skolan redan på vårterminen.
"24461 Stehlitz skriver såhär bla.
Moa var sjuk mycket under hela våren.
Detta är en del av ett PM.
Barnens hemundervisning ska även bero dels på barnens egen sjukdom med allt vad det innebar psykiskt och fysiskt. Men även att skolan ska ha "sett lite mellan stolarna" vid beslutet pga mammans svåra sjukdom och eventuellt infektioner, samt att de inte ville "pressa familjen (framförallt flickorna) ännu mer. De ska (åtminstone den yngsta) ha haft rätt hög frånvaro innan beslutet om hemundervisning kom.
Jag, Tey44, Vinbergssnacka mfl... har fullt för oss att det är med i media nån stans.
Det finns ett meddelande nånstans från en kvinna som hade barn i samma klass som Moa, och hon berättade om den höga frånvaron.
Sen har vi annan info från media. (min fritext)
Moa började visa symptom i maj, och i Juni har man ett möte om hus man skall lägga upp Moas skolgång (min slutsats av det är att hon borde ha haft frånvaro under vt -17)
Detta är ett axplock på vad jag hittade lite snabbt, men det finns säkert mer om man letar vidare.
Därför ställde jag följande fråga, för att se om Missan27 kunde bringa lite klarhet.
1. Moa hade tydligen väldigt mycket frånvaro från skolan från & till under vt 2017
Är det något som du känner till, eller som Moa pratade om.
Jag har aldrig påstått att jag VET, eller att det ÄR sant.
Om jag hade skrivit följande, så hade ditt påpekande haft lite mer tyngd.
1. Jag vet att Moa hade hög frånvaro vt -17
Men det gjorde jag inte.
Snälla lilla du, har du inget annat att göra än att punktmarkera mina inlägg?
Bra Avd.9. Jag uppskattar folk som går till botten med saker. Ärligt menat. Jag gillar inte att jaga folk med blåslampa men tråden håller på att svamla för mycket. En del kör inte raka puckar längre heller utan passar.
Källkritik är viktigt när vi lever med fake media och debatterar ett så allvarligt fall som detta. Det är ingen jakt heller på vem som fick rätt, snabbast. Man kan inte tävla i en sån här sorglig historia. Hur vet du, vi som PM:ar oss? Nej, det är bra att vara skeptisk.
Beträffande Moas frånvaro så finns inga uppgifter om den i media. Stehlitz sköt sig i bägge fötterna.
Tycker vi skall avvakta. Tror faktiskt vi skall lita på pianofröken. Hon nämner i alla fall inget om någon som är mera sjukling än normalt. Aftontidningarna: I maj hade skolan möte och i början av juni fick kommunen krav på hemundervisning.