2018-04-17, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
BUP, precis som alla andra vårdinstitutioner, kan neka insatser om de bedömer att det inte föreligger några psykiatriska vårdbehov. Hade vården gett alla som vill ha vård på godtyckliga grunder, hade de som verkligen behöver det inte fått det. I takt med att vårdbehoven i samhället ökat, men tyvärr inte resurserna, har de blivit hårdare med dessa gränsdragningar.

Jag är 100% säker att BUP skulle hjälpa till med stöd till barnen. Två sjuka barn som behövde undervisning i deras sängar.
Men jag förstår att inte BUP hjälper friska barn.
Citera
2018-04-17, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Jag är 100% säker att BUP skulle hjälpa till med stöd till barnen. Två sjuka barn som behövde undervisning i deras sängar.
Bup hjälper barn och ungdomar med psykiatriska sjukdomar. Det hör man nästan på namnet – barn och ungdomspsykiatrin – om man nu skulle bli osäker.
Citera
2018-04-17, 17:36
Medlem
Citat:
Rätta mig gärna om jag har fel, men ”Stehlitz” har väl skrivit att de hade BUP-kontakt?
Citera
2018-04-17, 17:54
Medlem
Detta med ”vi tror på annat än Jesus” stämmer med uppgifter om Scientologer. Kan OH blivit hjärntvättad av sekten? Drar återigen paralleller med Knutby där det talades på gudstjänster innan morden om att Fossmos (båda) hustru skulle ”tas hem”. Efter att ha varit utfryst ett längre tag.
Citera
2018-04-17, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Detta med ”vi tror på annat än Jesus” stämmer med uppgifter om Scientologer. Kan OH blivit hjärntvättad av sekten? Drar återigen paralleller med Knutby där det talades på gudstjänster innan morden om att Fossmos (båda) hustru skulle ”tas hem”. Efter att ha varit utfryst ett längre tag.

Vidskeplighet och pseudovetenskap är farligt.
Citera
2018-04-17, 18:03
Medlem
Citat:
Det svåra med psykiska sjukdomar till skillnad från tex benbrott, förlamning och MS, är att de inte nödvändigtvis syns på utsidan. Människor är generellt duktiga på att veta vad som är normalt och spelar gärna friska. Det gäller även lindrigare former av paranoida och psykotiska tillstånd. Det är dock en dålig strategi, dels eftersom man riskerar att inte få hjälp, dels för att det är mycket energikrävande att spela frisk, vilket gör att man utmattas alltmer och symptomen ökar i styrka.
Jodå jag är inte ovetande om denna möjlighet. Min fråga till dig är om du tror att bägge föräldrarna bar på psykiska diagnoser som de dolde för omgivningen? Och tror du Hannas ”cancerrecidiv” i själva verket kan ha varit en täckmantel för psykisk sjukdom?
Citera
2018-04-17, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Rätta mig gärna om jag har fel, men ”Stehlitz” har väl skrivit att de hade BUP-kontakt?

Jag vet inte om hen har skrivit det.
Men BUP hjälper inte bara psykiskt sjuka barn och ungdomar. Inte riktat till dig
Senast redigerad av Banannn 2018-04-17 kl. 18:31. Anledning: Fel stavat
Citera
2018-04-17, 18:30
Medlem
Citat:
Nä jag tycker också det skulle vara konstigt om BUP nekar hjälp.
En sanning med modifikation tyvärr. BUP har mycket långa väntetider rent nationellt.
Meeen om man bekänner sig till scientologin, så förkastar man BUP.
Citera
2018-04-17, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hej.
Och även du ligger i ser jag.

Vad observant av dig att du ser att jag skriver "tydligen" och det betyder att jag inte vet 100% utan att jag har för mig att jag har sett denna uppgiften, men då jag inte har hittat källan, så försöker jag få svar från Missan27.
Hon kanske kan bekräfta nått om det.

#24849 Stehlitz skriver såhär bla
Det kan ju förklara varför Moa var borta mycket från skolan redan på vårterminen.
"24461 Stehlitz skriver såhär bla.
Moa var sjuk mycket under hela våren.

Detta är en del av ett PM.
Barnens hemundervisning ska även bero dels på barnens egen sjukdom med allt vad det innebar psykiskt och fysiskt. Men även att skolan ska ha "sett lite mellan stolarna" vid beslutet pga mammans svåra sjukdom och eventuellt infektioner, samt att de inte ville "pressa familjen (framförallt flickorna) ännu mer. De ska (åtminstone den yngsta) ha haft rätt hög frånvaro innan beslutet om hemundervisning kom.

Jag, Tey44, Vinbergssnacka mfl... har fullt för oss att det är med i media nån stans.

Det finns ett meddelande nånstans från en kvinna som hade barn i samma klass som Moa, och hon berättade om den höga frånvaron.

Sen har vi annan info från media. (min fritext)
Moa började visa symptom i maj, och i Juni har man ett möte om hus man skall lägga upp Moas skolgång (min slutsats av det är att hon borde ha haft frånvaro under vt -17)

Detta är ett axplock på vad jag hittade lite snabbt, men det finns säkert mer om man letar vidare.

Därför ställde jag följande fråga, för att se om Missan27 kunde bringa lite klarhet.
1. Moa hade tydligen väldigt mycket frånvaro från skolan från & till under vt 2017
Är det något som du känner till, eller som Moa pratade om.

Jag har aldrig påstått att jag VET, eller att det ÄR sant.

Om jag hade skrivit följande, så hade ditt påpekande haft lite mer tyngd.
1. Jag vet att Moa hade hög frånvaro vt -17
Men det gjorde jag inte.

Snälla lilla du, har du inget annat att göra än att punktmarkera mina inlägg?

Bra Avd.9. Jag uppskattar folk som går till botten med saker. Ärligt menat. Jag gillar inte att jaga folk med blåslampa men tråden håller på att svamla för mycket. En del kör inte raka puckar längre heller utan passar.

Källkritik är viktigt när vi lever med fake media och debatterar ett så allvarligt fall som detta. Det är ingen jakt heller på vem som fick rätt, snabbast. Man kan inte tävla i en sån här sorglig historia. Hur vet du, vi som PM:ar oss? Nej, det är bra att vara skeptisk.

Beträffande Moas frånvaro så finns inga uppgifter om den i media. Stehlitz sköt sig i bägge fötterna.
Tycker vi skall avvakta. Tror faktiskt vi skall lita på pianofröken. Hon nämner i alla fall inget om någon som är mera sjukling än normalt. Aftontidningarna: I maj hade skolan möte och i början av juni fick kommunen krav på hemundervisning.
Citera
2018-04-17, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion

Du har helt rätt men jag tror att Stehlitz hade fel. Det är vad jag tror. Fast kanske inte så viktigt om de hade kontakt eller ej?
Citera
2018-04-17, 18:46
Medlem
Citat:
Då vill jag bara påpeka att varken intelligens, skönhet eller vänlighet är uteslutningskriterier för depression.
Det vet alla. Kolla på Oskar. Intelligens hjälper inte , galenskap, Folia. Rätt. Men du kände inte Hanna. Det gör jag.
Citera
2018-04-17, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Kom det inte från Stehlitz? Men jag vet att det stod i tidningen att flickorna hade frånvaro innan hemundervisning. Men det var inte specifik M våren 2017, tror jag.

Tack.
Ja, från Stehlitz.
Nej, detaljerna om frånvaron i media gäller bara Agnes. Hittar i alla fall inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in