2018-04-17, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Ja det känns lite märkligt att nya infallsvinklar direkt slås ner av en hop skribenter så fort de dyker upp...
Nu till en fråga; Hannas cancer - att den skulle återvänt. Är det Hanna som berättat om den inför grannar, lärare, kollegor etc eller är det någon annan i familjen? Jag tänker att det är en diagnos som få skulle ifrågasätta, det är ju så känsligt med tanke på att det kan vara en dåligt prognos. Kanske var det ingen cancer som gjorde henne sjuk. Jag har inte heller hört någon tidigare i tråden vittna om att Hanna skulle ha visat tecken på psykiska besvär. Visst kan man anta att hon var bekymrad för döttrarnas trötthet men om hon kunde jobba ända från till jul så borde det inte handla om någon djup depression som man kan dölja under de timmar man är på arbetet som någon påstod.
Hanna berättade åtminstone inte för mig om cancern. Det kan vara som du säger nåt annat . Hanna träffade jag senast april- maj 2017. Hon var inte deprimerad alls men lite dämpad. Det var hon också innan. Förutom när hon berättade vissa saker som om Bob Dylans Nobelpris och även när vi talade om ett ställe i Kalifornien mellan San Diego och LA. Där hon hade varit som ung. Jag tror ett år som Aupair. Då märkte jag hur hon blev väldigt glad. Jag tror precis som barnen så var Hanna också nertryckt av Oskar.
Citera
2018-04-17, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är inga problem att dölja en depression medan man är på jobbet. Det finns gott om människor som gör det. Hanna jobbade dessutom bara halvtid, Det finns oerhört få vittnesmål om hur Hanna mådde eller hur hon var som människa. Hon är som en skugga som inte går att få något grepp om. Det är därför jag tror att hon var katalysatorn som startade utvecklingen som slutade med att man avslutade sina och barnens liv.
Nej så var det inte. Du hittar på. Jag har skrivit hur Hanna var. Vg och läs. Hon var en intelligent, vacker och snäll kvinna. Ingen depression el nåt annat
Citera
2018-04-17, 16:06
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Hans och Greta live i Bjärred! Eller "död" kanske man ska säga. Två barn inspärrade i ett hus med häxiga föräldrar. Alla såg på, men låset var på väg att brista eftersom skolan skulle spara och inte hade råd med hemundervisning. Den inspärrade, "sjuka" Agnes (trött av inspärrningen och lydnaden) skulle snart få tala ut hos kurator, men hon hade aldrig avslöjat sina föräldrar av rädsla.

Summa: Två onda och störda föräldrar, inte sjuka, hade ihjäl sina barn för att de helt enkelt kunde döda dem. Om det inte var så att en av föräldrarna dödade alla i lönndom eller ilska på grund av "olydnad".

Den här "familjen" var ingen riktig familj. Det var en enhet som hölls i en avgränsad area, där endast vidimerade besök fick ske. Under några års tid prövade man att ge barnen frihet med sällskap till piano och fotboll.

Dessa två vakthavande blev onda, personlighetsstörda "vapen" som agerade exekutionspatrull i villan. Hur de gick till väga vet vi inte.

Döden inträffade som ett resultat av olydnad och rädsla för avslöjande. Detta är min övertygelse.

Det rimmar med att morden ägde rum innan skolan skulle få djupare kontakt med de inspärrade barnen. Det luktade bränt omkring vårdnadshavarna.

Jag tror att båda föräldrarna lurpassar på barnen i alla år och att OH knappast varit på plats på sitt fria arbete mer än absolut nödvändigt. Föräldrarna valde arbetsförhållanden som ledde till att de kunde övervaka barnen. Allt var en ridå. Detta är det sjukaste som inträffat och det var onekligen synd att barnen inte fick möjlighet att räddas levande, men, de hade med all säkerhet varit skadade för livet. Någon egen familj eller lyckligt liv är det tveksamt om de någonsin skulle ha fått med en sådan uppväxt.

Manipulatörer är naturligtvis "milda" utåt. De var inte obegåvade. "Föräldrarna" behövde barnen för att utöva sina störda behov. Barnen blev både syndabockar deras otillfredsställande livskvalitet. De nådde inte upp till målet fullständig lydnad, fullständig underkastelse, perfekt pianospel, begränsat tal, avvägda känsloyttringar i tacksamhetens anda till sina perfekta och kärleksfulla föräldrar.

Resorna till Tyskland, om de nu ägt rum (!), förklaras enkelt med att föräldrarna naturligtvis inte kunde tro att de var onda häxföräldrar som krävde blind lydnad. I deras värld var de goda och omtänksamma, så länge som barnen "skötte" sig. Om de inte gjorde det, blev det indragen fritid och indragen utevistelse. Sedan länge var kontakt med omvärlden hårt reglerad och fick endast ske på de tider som O och H godkänt/orkade med/tyckte att de klarade av.

Föräldrarna respekterade inte barnen, varken som levande eller döda.

Jag har fetat.

Att hemundervisningen var på upphällningen skulle kunna vara orsaken till att katastrofen inträffade.

Föräldrarna såg kanske att kommande skolgång skulle belasta och försämra flickornas redan vikande hälsotillstånd ytterligare, varvid föräldrarna inte såg någon livskvalité i framtiden, varken för flickorna eller för dem själva. Detta passar alldeles utmärkt in i min spekulation från mitten av januari, i vilken den utlösande faktorn var ett negativt cancerbesked till Hanna.

Tänk vad det går att tolka och tänka olika.
Jag föredrar att inte utmåla någon med bockfötter, svans och horn omgiven av svavel och lågor.
Citera
2018-04-17, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Hanna berättade åtminstone inte för mig om cancern. Det kan vara som du säger nåt annat . Hanna träffade jag senast april- maj 2017. Hon var inte deprimerad alls men lite dämpad. Det var hon också innan. Förutom när hon berättade vissa saker som om Bob Dylans Nobelpris och även när vi talade om ett ställe i Kalifornien mellan San Diego och LA. Där hon hade varit som ung. Jag tror ett år som Aupair. Då märkte jag hur hon blev väldigt glad. Jag tror precis som barnen så var Hanna också nertryckt av Oskar.
Återigen varmt tack för dina svar! Du verkar vara en av få i tråden som verkligen träffat Hanna och som kan ge oss en bild av henne. Hon verkar ha känt förtroende för dig och velat prata om annat än om barnen också?
Citera
2018-04-17, 16:11
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Nej så var det inte. Du hittar på. Jag har skrivit hur Hanna var. Vg och läs. Hon var en intelligent, vacker och snäll kvinna. Ingen depression el nåt annat

Men varför tillät hon att barnen mördades då? Om O mördade henne och barnen på eget bevåg så borde väl tekniker och obducenter kommit fram till det. Men jag tvivlar inte på att H var vacker, snäll osv.
Citera
2018-04-17, 16:23
Medlem
Citat:

Det finns ingen motsättning mellan att vara intelligent, vacker och snäll samt deprimerad. Jag har läst varenda inlägg i den här tråden, det kan du vara helt lugn över. Det finns inte någon som helst möjlighet att bedöma din förmåga att se om en annan människa är deprimerad eller inte. Du får ursäkta mig men jag känner snarare lite tvivel just där. Så jag gör nog fortfarande bedömningen att med den situationen som familjen levde i med två svårt sjuka barn så skulle det vara onormalt att inte vara deprimerad.

Det gäller för övrigt med din teori också. Om O hade paranoida psykotiska skov eller som du också beskriver det mådde mycket dåligt psykiskt och höll henne och dom friska flickorna inlåsta genom att lura både skolor och läkare, så skulle det förvåna mig oerhört om inte H var mycket djupt deprimerad. På dig låter det som att hon mådde bra men var lite dämpad.

För mig ligger det inte inom rimlighetens gränser och därför betvivlar jag dina diagnoser.
Citera
2018-04-17, 16:40
Medlem
Citat:

Hon kan ju då eventuellt ha fått cancerbesked och depression under hösten/vintern. Tror du att Oskar dödade M, H och A?
Citera
2018-04-17, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Jag har fetat.

Att hemundervisningen var på upphällningen skulle kunna vara orsaken till att katastrofen inträffade.

Föräldrarna såg kanske att kommande skolgång skulle belasta och försämra flickornas redan vikande hälsotillstånd ytterligare, varvid föräldrarna inte såg någon livskvalité i framtiden, varken för flickorna eller för dem själva. Detta passar alldeles utmärkt in i min spekulation från mitten av januari, i vilken den utlösande faktorn var ett negativt cancerbesked till Hanna.

Tänk vad det går att tolka och tänka olika.
Jag föredrar att inte utmåla någon med bockfötter, svans och horn omgiven av svavel och lågor.

Med tanke på att de bara gav "Moas sjukdom" ett halvårs "chans", så var de helt knäppa. Därför tror jag även att de under lång tid "förvarat" barnen på ett hälsovådligt sätt. Barnen levde inte, de presterade och bedömdes av O. Bockfot behöver personen inte ha, den och omgivningen kan vara övertygad om att allt är som det ska. Som du kanske hörde berättade rektorn att det fanns problem "inne i familjen". Vem var ett problem? Vad var problemet? Varför kom kommunen fram till att nu ska INGA BARN någonsin kunna vara hemma från skolan utan att soc kopplas in, om frånvaron överstiger ett visst antal timmar. Det är så dags...

Kommun och skola vet att barnen föll mellan maskorna i samhällsnätet, som inte fångar upp de skithemska föräldrarna. Det finns fler därute, men få går så långt som att tro att barnen och familjen måste dö, för att de inte klarar livsmålen.

Tror som sagt inte på depression, utan på panik i samband med att de skulle behöva ta itu med sig själva. Det värsta som kan drabba en narcissist med psykopatiska drag.

Det som hände i familjen hade pågått under lång tid och barnen var bara katalysatorer för föräldrarnas extrema oförmåga att växeldra, tand hand om sina barn så att de mår bra, hantera olika viljor och leva LIVET. Hur i helvete har de växt upp? Ser att Os syster är en sökare...

Här har det blivit så att barnen utmålas som en orsak till morden, när morden, enligt mig, inte har ett skit med barnen att göra. Alla går på föräldrarnas finter. Barnen måste har varit oerhört ensamma. Vem hade trott på dem? Jag kan ta skit av tråddeltagare, men barnen, de hade ingen som stod upp för dem. De var bara "sjuka". Diffust sjuka...
Senast redigerad av rappytt 2018-04-17 kl. 16:50.
Citera
2018-04-17, 16:54
Bannlyst
Citat:
Hanna var den sista som hade paranoida och psykotiska skov. Möjligen Oskar
Tack för input!
Nu har jag några frågor till dig:
1. Känner du till alla varianter av paranoida och psykotiska skov, deras symptom samt hur de kan yttra sig hos människor med depressioner.
2. Träffade du Hanna strax före jul och under jullovet, vilket jag menar är tiden som dessa skov hade kunnat ha sin begynnelse?
3, Var du hemma hos Hanna under julen vilket jag tror är platsen som hennes symptom blev som värst?
4. Vilka frågor ställde du till Hanna som gör att du kan vara så säker på vilka psykiatriska diagnoser hon hade?
Citera
2018-04-17, 17:01
Bannlyst
Citat:
Känner inte till nåt om det tyvärr. Men BUP nekar inte hjälp
BUP, precis som alla andra vårdinstitutioner, kan neka insatser om de bedömer att det inte föreligger några psykiatriska vårdbehov. Hade vården gett alla som vill ha vård på godtyckliga grunder, hade de som verkligen behöver det inte fått det. I takt med att vårdbehoven i samhället ökat, men tyvärr inte resurserna, har de blivit hårdare med dessa gränsdragningar.
Citera
2018-04-17, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Ja det känns lite märkligt att nya infallsvinklar direkt slås ner av en hop skribenter så fort de dyker upp...
Nu till en fråga; Hannas cancer - att den skulle återvänt. Är det Hanna som berättat om den inför grannar, lärare, kollegor etc eller är det någon annan i familjen? Jag tänker att det är en diagnos som få skulle ifrågasätta, det är ju så känsligt med tanke på att det kan vara en dåligt prognos. Kanske var det ingen cancer som gjorde henne sjuk. Jag har inte heller hört någon tidigare i tråden vittna om att Hanna skulle ha visat tecken på psykiska besvär. Visst kan man anta att hon var bekymrad för döttrarnas trötthet men om hon kunde jobba ända från till jul så borde det inte handla om någon djup depression som man kan dölja under de timmar man är på arbetet som någon påstod.

Det svåra med psykiska sjukdomar till skillnad från tex benbrott, förlamning och MS, är att de inte nödvändigtvis syns på utsidan. Människor är generellt duktiga på att veta vad som är normalt och spelar gärna friska. Det gäller även lindrigare former av paranoida och psykotiska tillstånd. Det är dock en dålig strategi, dels eftersom man riskerar att inte få hjälp, dels för att det är mycket energikrävande att spela frisk, vilket gör att man utmattas alltmer och symptomen ökar i styrka.
Citera
2018-04-17, 17:14
Bannlyst
Citat:
Då vill jag bara påpeka att varken intelligens, skönhet eller vänlighet är uteslutningskriterier för depression.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in