2018-04-17, 05:55
Medlem
negrofobens avatar
Ingen som har namnen på de gripna? Det låter ju inte som ett blattebrott då det krävs lite IQ för detta brott.
Citera
2018-04-17, 06:38
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ingen som har namnen på de gripna? Det låter ju inte som ett blattebrott då det krävs lite IQ för detta brott.
Säljarna kan nog vara vilken nyans som helst men jag ger mig katten på att merparten av köparna har konsonantrika efternamn....
Citera
2018-04-17, 08:31
Medlem
Oddsen för att det är icke-svenskar är ganska låga. Skulle tippa på flyktingar från östeuropa eller forna Jugoslavien. MENA-flyktingar har inte kognitiv kapacitet till denna sort kriminalitet.

Beträffande Högskoleprovet måste det helt enkelt läggas ned. Det går aldrig att komma till rätta med fusket, som nu vilket jag förstod för flera år sedan växt till avancerad organiserad brottslighet.
Det är ett hån mot kämpande läroverksstudenter att bli utslagna av fuskare som knappt kan prata svenska. Sen finns det fuskare födda i Sverige som pratar bra svenska men hoppat av läroverket med usla betyg p g a skolk och annat. Dessa är värst för de kan gå igenom sina högskoleutbildningar och bli t e x advokater eller läkare. Fy f-n rent ut sagt.

Kärringen som var någons slags chef för Högskoleprovet och som intervjuade i Svt inför fjolårsprovet var ett skolexempel på svensk naivitet och dumhet, jodå man skulle utöka vakter och så skulle alla få skriva under på att fusk kunde leda till åtal. Kärringen talade mest i egen sak givetvis, hon vill inte bli av med sitt jobb och höga lön.
Lägg ned skiten nya regering som kommer i höst!
Citera
2018-04-17, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Beträffande Högskoleprovet måste det helt enkelt läggas ned. Det går aldrig att komma till rätta med fusket, som nu vilket jag förstod för flera år sedan växt till avancerad organiserad brottslighet.
Det är ett hån mot kämpande läroverksstudenter att bli utslagna av fuskare som knappt kan prata svenska. Sen finns det fuskare födda i Sverige som pratar bra svenska men hoppat av läroverket med usla betyg p g a skolk och annat. Dessa är värst för de kan gå igenom sina högskoleutbildningar och bli t e x advokater eller läkare. Fy f-n rent ut sagt.

Kärringen som var någons slags chef för Högskoleprovet och som intervjuade i Svt inför fjolårsprovet var ett skolexempel på svensk naivitet och dumhet, jodå man skulle utöka vakter och så skulle alla få skriva under på att fusk kunde leda till åtal. Kärringen talade mest i egen sak givetvis, hon vill inte bli av med sitt jobb och höga lön.

Väl skrivet även om det är lite OffT. Hela det s.k "högskoleprovet" är inget annat än fusk. HP är bara skapat av och för B-människor som slarvade bort gymnasietiden samt för att vara en genväg för nyanlända.

Undanträngningseffekten måste vara påtaglig där deltagare i fuskverket HP tränger undan de som ärligt har kämpat sig igenom gymnasiet.
Citera
2018-04-17, 10:35
Medlem
Arshys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Oddsen för att det är icke-svenskar är ganska låga. Skulle tippa på flyktingar från östeuropa eller forna Jugoslavien. MENA-flyktingar har inte kognitiv kapacitet till denna sort kriminalitet.

Över 99% av de som skriver provet gör det utan att fuska. Folk fuskar när de väl kommer in på programmen också, inte bara HP-fuskare. Fusk finns överallt, och kommer alltid att finnas, på alla nivåer av samhället. Menlöst att lägga ner provet.
Citera
2018-04-17, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssnartyst
Aha. Då behövs det inte så många kunder innan det blir skapliga pengar.
Tack för svaret.

Enligt prislistan här http://www.hp-hjalpen.com så är priset för 2,0 ungefär 190.000:- kronor. Tror priserna har stigit ganska markant senaste åren, för så högt var det inte ens i närheten av för 5 år sen.
Citera
2018-04-17, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Fusk brukar gå till på följande sätt:

Personen, som köper resultatet, skriver HP-provet, samtidigt som han har en pytteliten öronsnäcka (stor som ett riskorn). Denna är uppkopplad till mobilen, som har en linje uppkopplad mot de som säljer provet.

De som säljer fusket: några av dem skriver provet. De är utrustade med spionkameror (mycket små) som sitter i knappen på tröjan exempelvis. Samtidigt sitter ett par andra personer på annan plats och tar emot realvideo; de ser provet på sina skärmar. De löser uppgifterna, och skickar i realtid ut resultatet till alla sina köpare genom öronsnäckan.

Köparen betalar således för att vara direktuppkopplad i ett samtal till fusksäljarna.

Nu var det ett tag sen jag tentade och trådlöst internet fanns inte då men hur kan någon få ta med sig mobilen in på provet?? Borde bli utkastad direkt av skrivvakten.
Citera
2018-04-17, 11:05
Medlem
Denna nyhet skänker en enorm tillfredställelse. Fusket måste ha påverkat poängsättningen enormt. Det lär även finnas tusentals ambitiösa och duktiga studenter runtom landet som ovetandes blivit berövade sin drömutbildning. Alternativt har de fått den uppskjuten en längre tid då de inte kommit in första försöken.

Kedjereaktionen kan på ett samhällsekonomiskt plan vara enorm. Tex: Förskjuts den genomsnittliga åldern då en läkare tar examen (dvs en läkare står till arbetsmarknadens förfogande ett år mindre under sin livstid) Motsvarar det ett bortfall på ca 950 heltidsläkare per år

För många år sedan skrev jag 2.0 som ung. 2014 skrev jag det igen. Betydligt bättre förberedd, påläst och mycket kunnigare. Då skrev jag ”endast” 1.8. Detta mönster syns tydligt i normeringen då det krävts allt högre råpoäng för en viss normering. Lägg till att antalet personer med 2.0 är extremt få så det krävs inte alls många fuskare för att ge stor påverkan.
Citera
2018-04-17, 11:31
Medlem
detta gör mig sjukt arg. det värsta är alla år innan detta, när fuskarna kommit undan och in på läkare. jag har en kompis som vet en som kommit in genom fusk.
Citera
2018-04-17, 11:49
Medlem
TheLightstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
detta gör mig sjukt arg. det värsta är alla år innan detta, när fuskarna kommit undan och in på läkare. jag har en kompis som vet en som kommit in genom fusk.

Folk har blivit avstängda tidigare år också. På Karolinska blev flera avstängda 2016 har jag för mig.
Citera
2018-04-17, 11:56
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Köper de guld för pengarna och för ut ur landet, då är det knappast svenskar. Stod i Expr.
Citera
2018-04-17, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben

Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Säljarna kan nog vara vilken nyans som helst men jag ger mig katten på att merparten av köparna har konsonantrika efternamn....

Ja det var ju ett avslöjande för inte längesedan som man kunde läsa om här på flashback. Av 65 ca som blev påkomna för fusk var det väl 1 eller 2 som hade ett svenskklingande namn.

Givetvis förjävligt men inte förvånande att mindre begåvade babianer köper provresultat.
Detta drabbar alla som inte fuskar på provet negativt med tanke på normeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in