Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-18, 19:01
  #10477
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Förstår att det här inte är några nyheter för er.

Förhör med Sofie (Sandras syster) 11/10-17.
FUP M sid 2738:

"Sofie vet inte men hon tror att Edvin följde mordet via Flashback mycket. Men hon vet att både Sandra och Yvonne har sagt att sedan mordet kom ut på nyheterna så har Edvin följt det "väldigt mycket".

När var det nu Edvin blev häktad? 15/9-17?
Första förhören 13/9. Får ta och skumma lite i början av tråden vad som skrevs.
Det jag tänker mest på är varför han inte gör sig av med skor och parkeringsbiljetter mm?

Ja, vem vet han kanske tom. var inne och skrev här innan häktningen
Citera
2018-04-18, 21:25
  #10478
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Förstår att det här inte är några nyheter för er.

Förhör med Sofie (Sandras syster) 11/10-17.
FUP M sid 2738:

"Sofie vet inte men hon tror att Edvin följde mordet via Flashback mycket. Men hon vet att både Sandra och Yvonne har sagt att sedan mordet kom ut på nyheterna så har Edvin följt det "väldigt mycket".

När var det nu Edvin blev häktad? 15/9-17?
Första förhören 13/9. Får ta och skumma lite i början av tråden vad som skrevs.
Det jag tänker mest på är varför han inte gör sig av med skor och parkeringsbiljetter mm?

Parkeringen betalade han väl med kort om jag minns rätt?
Om han betalat kontant och inte haft med sin mobil så undrar jag om de någonsin fått fast honom då de inte haft någon att topsa. Han var ju ostraffad tidigare så något dna fanns ju inte registrerat.
Eller inte haft skor som arbetsgivaren gett till honom.
Just det, hans bil fanns på bilder med.
Nej det perfekta mordet finns inte trots att det tog lång tid att hitta honom så blev han ändå fast till sist.
Citera
2018-04-18, 22:59
  #10479
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
När en förövare drivs av den här typen av vrede blir resultatet allt som oftast väldigt långt ifrån perfekt - morden var inte speciellt planerade även om tanken på att mörda funnits där länge. Det enda sinnrika var väl valet av plats och offer utan koppling till honom själv, vilket gör det polisiärt svårutrett hur klumpig och osofistikerad man än må vara.

Jag tror GM är en så kallad "vredes/hämndlysten mördare (missriktad ilska)". Vem/vilka paret symboliserar i hans fantasivärld kan diskuteras. Han har ju rymt hemifrån förut av rädsla att skada sambon, att då välja ett äldre par verkar inte helt självklart för mig. Kanske spelade det ingen roll när han väl hade lurat sig in i huset?
Citera
2018-04-18, 23:30
  #10480
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag funderar litet på vad man kan utesluta, i den vägen.

Psykos tror jag inte på, eftersom Edvin var betydligt mer rationell än en person som lider av akut psykos.

Deprimerad tror jag inte heller att han var. En deprimerad person är nog betydligt mindre hedonistisk än vad Edvin förefaller ha varit den gången. Inga depressiva symtom framkommer när han är i Borås, exampelvis. (En person med depression av någon dignitet, hade nog inte ens åkt på utbildningen utan dragit täcket över huvudet på lördagsmorgonen.)

Neuropsykiatri i autismspektrum? Nja de brukar ju ofta ha svårt att ljuga och de ger sig sällan i kast med okända.

Återstår väl egentligen bara någon typ av personlighetsstörning men i vilket kluster kan inte jag fastställa med ledning av vad som kommer fram i media och/eller FUP. Möjligen är kluster B, mer troligt än något annat.

I och för sig är han tidigare diagnostiserad med bipolär sjukdom men jag tror inte att han var manisk heller.

Han är inte lättbedömd, Edvin.

EDIT: Jag ska naturligtvis tillägga att allt jag skriver är fullt förenligt med att jag kan ha fel, eftersom all information inte riktigt finns till hands eller att jag har missat något.

Det fetade: Jag var nog litet för snabb där.
Att slå i närstående fantastiska historier (hjälpa "Mattias", "Kiruna", "Sundsvall" etc etc), slösa bort pengar man egentligen inte har (pistol, kniv mm.) och frossa i mat, är väl ett skolexempel på någon som är hypoman/manisk.
Citera
2018-04-18, 23:33
  #10481
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Precis. Förutom CT skalle och journalgenomgång så är det bara intervjuer och formulärfrågor.
Nja man observerar även patientens samverkan med personal och medpatienter, på avdelningen. Ett tränat öga kan avslöja ganska mycket därvidlag. Till och med mer än vad man får fram genom intervjuer.
Citera
2018-04-19, 08:58
  #10482
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu var det ganska länge sedan jag läste om fallet. Följde aldrig tråden helt, men läste FUP.

Visst finns det likheter mellan Simon och Edvin, men också skillnader. Jag blev dock väldigt förvånad över att Simon fick psykiatrisk tvångsvård eftersom jag inte uppfattade det som att han var psykiskt sjuk på så sätt att han inte kunde skilja mellan verklighet och fantasi.

Men jag tror inte att det är lätt att manipulera rättsspykiatrin, särskilt inte när du observeras under så lång tid som 4 veckor.

Det som jag minns (fritt från huvudet, kan vara fel):

Likheter:

- Pratat om hur de ser för sitt inre, spelas upp som en film hur de mördar en person. Kan vara en person som går på gatan och i det inre spelas mordet upp. Det verkar ibland vara random personer,någon som går på gatan, men det kan även vara någon de känner.

- De har ett visst socialt liv, på ytan ganska normalt.

- Ingen ser varningsklockorna. Ingen verkar rädd för personen.

- Båda verkar lugna (som jag minns Simon)

- Intressen för vapen. Simon har knivar instuckna i tapeter, lister och liknande. Vet inte om man ska tolka det som vapenintresse, men något slags samlande. Edvin verkar ha mer öppen beundran av vapen.

- Båda verkar handla relativt rationellt runt mordet. Viss planering före (köper vapen, Simon googlar på offren innan och har även visat intressen för ställen där bostäder ligger ensligt, göra sig av med vapnet (undanröjer spår) och flyr mordplatsen (undkomma att åka fast).

-Morden sker på äldre par i ensligt belägna hus utan att de har någon koppling alls till offren. Random utvalda.

- Simon lurar sig in till Vanj genom att påstå att han tappat minnet (lite bisarrt beteende). Det vet man då offren ringde 112 och man hörde paret (mannen var granne) berätta detta. Mordet skedde medan samtalet pågick....

- Massivt knivvåld.

- Simon förnekar inte mordet men hävdar att han inget minns. Ljuger om hur han blivit skadad, som jag uppfattar det ett sätt för att komma undan. Däremot stor detaljrikedom runt vissa andra delar.

- Edvin förnekar brottet men använder även han strategier för att slippa att åka fast.

- Lite lustigt beteende från båda: När Simon slutligen efter lång natts flykt genom skog och lift anländer till sjukhuset (skadad av kniven i handen) ligger han nästan kataton på britsen.
- Båda har vårdats på psyk för sin psykiatriska problem (tvångstankar om att mörda).
Edvin somnar i pikebussen efter att han gripits.

Skillnader:

- Simon pratar ganska ofta med andra om mörka tankar, men då i form av, som andra uppfattar det "svart torr humor". Möjligt att han inte skämtar, men hans kompisar säger "att det är Simon, det är så han är". Verkar mer dyster, mörk i sina tankar.

- Edvin verkar "lägga lock" på sina känslor. De gånger han pratar om sina mörka tankar är enbart när han berättar om perioden 2014 när han mådde dåligt. Det verkar han inte ha några problem att prata om, tvärtom. Kan verka stötande i ljuset av det brott han har utfört, men det verkar han inte riktigt koppla.

- Som jag uppfattar det så tycker nog en del att Simon är avvikande i sitt beteende, men inte "sjuk", medan jag tror att Edvin uppfattas som en helt normal, glad, skojig och snäll kille.

- Simon verkar ha ganska många kompisar som han umgås med, både tjejer och killar. Han ingår i ett gäng som umgås.

- Edvin verkar vara mer av ensamvarg. Trivs med litet umgänge. Umgås mest med familjen och har några kompisar som han umgås med då och då.

- Simon verkar mer hugga (Kjell list hade 22 hugg i bröst och hals), de avlider snabbt
- Edvin utför tejpningen först, halsskärning sedan.
- Edvin rånar offren.
- Simon tar inget från offren.

Jag har svårt att dra några riktiga slutsatser av detta. Edin vet man väldigt lite om (vet inte om det finns sjukjournaler från psykiatrin i FUP, har ännu inte läst förhöret från MPS). I Simons fall finns det förhör med sjukvårdspersonal när han vårdades.

Sent tack. Väldigt intressanta jämförelser!
Citera
2018-04-19, 09:23
  #10483
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Parkeringen betalade han väl med kort om jag minns rätt?
Om han betalat kontant och inte haft med sin mobil så undrar jag om de någonsin fått fast honom då de inte haft någon att topsa. Han var ju ostraffad tidigare så något dna fanns ju inte registrerat.
Eller inte haft skor som arbetsgivaren gett till honom.
Just det, hans bil fanns på bilder med.
Nej det perfekta mordet finns inte trots att det tog lång tid att hitta honom så blev han ändå fast till sist.

Ja, parkeringsbiljetten kan jag ha fel om. Minns bara någonstans om att man hittade kvitto från något i bilen eller hemma. Tyckte att jag såg en bild på parkeringskvittot. Men det har egentligen ingen betydelse för utredningen, eftersom man kunnat följa hans spår via hans konto, där han betalat med sitt kort för parkeringen i Linköping.

Tejpköpet var väl det som fick honom till förhör och topsning? Och det kanske han inte trodde att de skulle kunna hitta, även om han använde sitt kort. Dom köpte han ju i Jönköping, ganska långt bort från Mantorp.

Mobilens uppkoppling hade nog fått fast honom förr eller senare också.

Edit:
Tänkte mest på skorna. Verkar mycket märkligt att han inte gör sig av med dom, särskilt när snaran börjar dras åt. Det är det ena.

Kan han verkligen vara så säker på att han inte går att koppla till mordet? Eller tänker han inte på skorna, liksom han inte tänker på att mobilen kan kopplas till master? Eller hade han på sig skoskydd och var "säker" på att han inte lämnat avtryck?

Det andra som han inte gör sig av med (trots att han blir förhörd ju 13/9) är kulorna till airsoftgun- pistolen. Det ligger sådana i bilen. Och kolsyrepatronenrer. Själv skulle man ju städat bilen minutiöst efter ett sådant dåd. Han måste ha varit otroligt säker på att han inte skulle åkt fast. Eller så är det något annat fel på honom som gör att han beter sig på detta sätt.
__________________
Senast redigerad av notknapparen 2018-04-19 kl. 10:05.
Citera
2018-04-19, 10:36
  #10484
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Kan någon förklara lite snabbt vad som har hänt den sen senaste månaden? Kommer fettot åka dit?
Citera
2018-04-19, 10:48
  #10485
Medlem
notknapparens avatar
Vad tänker ni om det här, ni som läst mer av FUP än jag hunnit:

FUP M sid 2734-2735
Förhör med Sofie (Sandras syster):

"FL frågar vidare när Sofie tror det var första gången hon hörde talas om den här Mattias? Sofie säger "det var nog nu under sensommaren, typ". Hon tillägger dock att hon vet ju inte hur länge han höll på med det. FL ber Sofie utveckla sensommaren varpå hon säger runt aug-sep, innan han "åkte in". Det var i då hon fick reda på körningarna men hon kan ju inte säga hur länge de har pågått. Hon kan inte säga om Edvin "hållt på me det här i ett år, två år eller ett halvår.

Det var Sandra som från början berättade för Sofie om den här "Mattias". Sofie har sedan frågat Edvin om det stämmer.
"

Edvin ska på fråga från Sofie sagt att det var för pengarna och att han inte ville fråga sin pappa om pengar hela tiden. Och att Sandra inte heller vet vad Edvin håller på med för saker. Sofie verkar tycka att det är skumt med körningarna och hade blivit arg på Sandra.

"Sofie säger att Sandra förmodligen vet mer om det här. Vidare säger Sofie att Sandra har sagt att hon begärt ett nytt förhör med polisen just för att hon vill nämna Mattias."


Vad säger de andra släktingarna i förhören? När har de hört om Mattias för första gången???
Råkade på ett förhör med någon från restaurang Kniv och Gaffel av en slump, och såg då att de varit väldigt nöjda med Edvin. Men det hade varit ett inbrott under den tid han jobbat där och man hade då märkt att någon ställt upp dörren med hjälp av en bit kartong. Denna hade man kunnat se kom inifrån restaurangen. Och nu i efterhand (efter gripandet) hade denna person börjat tänka att det kunnat vara Edvin.

Frågan är om Edvin börjat plantera Mattias i Sandras medvetande efter dådet. Är hon helt ärlig när hon berättar Mattiashistorien? Kan hon ha vetat och förstått mer än hon vill tillstå och Edvin manipulerar henne med att snacka om Mattias i efterhand?
Citera
2018-04-19, 15:05
  #10486
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, parkeringsbiljetten kan jag ha fel om. Minns bara någonstans om att man hittade kvitto från något i bilen eller hemma. Tyckte att jag såg en bild på parkeringskvittot. Men det har egentligen ingen betydelse för utredningen, eftersom man kunnat följa hans spår via hans konto, där han betalat med sitt kort för parkeringen i Linköping.

Tejpköpet var väl det som fick honom till förhör och topsning? Och det kanske han inte trodde att de skulle kunna hitta, även om han använde sitt kort. Dom köpte han ju i Jönköping, ganska långt bort från Mantorp.

Mobilens uppkoppling hade nog fått fast honom förr eller senare också.

Edit:
Tänkte mest på skorna. Verkar mycket märkligt att han inte gör sig av med dom, särskilt när snaran börjar dras åt. Det är det ena.

Kan han verkligen vara så säker på att han inte går att koppla till mordet? Eller tänker han inte på skorna, liksom han inte tänker på att mobilen kan kopplas till master? Eller hade han på sig skoskydd och var "säker" på att han inte lämnat avtryck?

Det andra som han inte gör sig av med (trots att han blir förhörd ju 13/9) är kulorna till airsoftgun- pistolen. Det ligger sådana i bilen. Och kolsyrepatronenrer. Själv skulle man ju städat bilen minutiöst efter ett sådant dåd. Han måste ha varit otroligt säker på att han inte skulle åkt fast. Eller så är det något annat fel på honom som gör att han beter sig på detta sätt.
Jag tror att han helt enkelt missat saker och ting, många har ju vittnat om att han glömmer viktiga saker och är vimsig. Den sortens människa som han är störd eller ond kan det inte finnas många av tack och lov.
Citera
2018-04-19, 15:22
  #10487
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad tänker ni om det här, ni som läst mer av FUP än jag hunnit:

FUP M sid 2734-2735
Förhör med Sofie (Sandras syster):

"FL frågar vidare när Sofie tror det var första gången hon hörde talas om den här Mattias? Sofie säger "det var nog nu under sensommaren, typ". Hon tillägger dock att hon vet ju inte hur länge han höll på med det. FL ber Sofie utveckla sensommaren varpå hon säger runt aug-sep, innan han "åkte in". Det var i då hon fick reda på körningarna men hon kan ju inte säga hur länge de har pågått. Hon kan inte säga om Edvin "hållt på me det här i ett år, två år eller ett halvår.

Det var Sandra som från början berättade för Sofie om den här "Mattias". Sofie har sedan frågat Edvin om det stämmer.
"

Edvin ska på fråga från Sofie sagt att det var för pengarna och att han inte ville fråga sin pappa om pengar hela tiden. Och att Sandra inte heller vet vad Edvin håller på med för saker. Sofie verkar tycka att det är skumt med körningarna och hade blivit arg på Sandra.

"Sofie säger att Sandra förmodligen vet mer om det här. Vidare säger Sofie att Sandra har sagt att hon begärt ett nytt förhör med polisen just för att hon vill nämna Mattias."


Vad säger de andra släktingarna i förhören? När har de hört om Mattias för första gången???
Råkade på ett förhör med någon från restaurang Kniv och Gaffel av en slump, och såg då att de varit väldigt nöjda med Edvin. Men det hade varit ett inbrott under den tid han jobbat där och man hade då märkt att någon ställt upp dörren med hjälp av en bit kartong. Denna hade man kunnat se kom inifrån restaurangen. Och nu i efterhand (efter gripandet) hade denna person börjat tänka att det kunnat vara Edvin.

Frågan är om Edvin börjat plantera Mattias i Sandras medvetande efter dådet. Är hon helt ärlig när hon berättar Mattiashistorien? Kan hon ha vetat och förstått mer än hon vill tillstå och Edvin manipulerar henne med att snacka om Mattias i efterhand?

Har för mej att han pratade om Mattias innan, kan det varit i samband med stölderna då han skulle förklara varifrån han fått oväntade pengar?
Tror inte att sambon visste något med två små barn och andra bekymmer orkade hon nog inte i detalj bry sej om vad han gjorde.
Citera
2018-04-19, 17:13
  #10488
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Har för mej att han pratade om Mattias innan, kan det varit i samband med stölderna då han skulle förklara varifrån han fått oväntade pengar?
Tror inte att sambon visste något med två små barn och andra bekymmer orkade hon nog inte i detalj bry sej om vad han gjorde.

Jo, jag förstod att det var som en förklaring till hans "plötsliga inkomster". Men den infon om att Edvin skulle ha pratat om denna Mattias före morden, kommer den bara från Sandra (och Edvin) eller är det andra som stödjer denna utsaga från dom?

Vill bara förtydliga;tror förstås inte att Sandra visste något om morden innan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback