2018-04-16, 08:40
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Kan nästan sätta pengar på att han försökt spela galen vid RPU. Om man gör det så blir resultaten värdelösa och man är tvungen att börja om igen. Att man spelar över är nämligen ingen garant för att man är varken frisk eller sjuk. Däremot kan det göra tillståndet svårare att identifiera.

Jag förstår dock inte hur han orkar. Tror inte att hans slingrande och ljugande kortar strafftiden, snarare tvärtom.
Citera
2018-04-16, 10:13
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Kan nästan sätta pengar på att han försökt spela galen vid RPU. Om man gör det så blir resultaten värdelösa och man är tvungen att börja om igen. Att man spelar över är nämligen ingen garant för att man är varken frisk eller sjuk. Däremot kan det göra tillståndet svårare att identifiera.

Jag förstår dock inte hur han orkar. Tror inte att hans slingrande och ljugande kortar strafftiden, snarare tvärtom.

Det där genomskådar de säkert snabbt.
Jag tror att det har med hans personlighet att göra tex att vissa tester visar på fullt normal medans andra tester ger ett helt annat resultat och att hans personlighet är svår att få grepp om då han tydligen är bra på att kommunicera.
Citera
2018-04-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag förstår att du inte vill/kan sätta någon diagnos på Edvin.
Men eftersom du jobbar inom psykiatrin är jag ändå lite nyfiken hur dina tankar går.
Jag funderar litet på vad man kan utesluta, i den vägen.

Psykos tror jag inte på, eftersom Edvin var betydligt mer rationell än en person som lider av akut psykos.

Deprimerad tror jag inte heller att han var. En deprimerad person är nog betydligt mindre hedonistisk än vad Edvin förefaller ha varit den gången. Inga depressiva symtom framkommer när han är i Borås, exampelvis. (En person med depression av någon dignitet, hade nog inte ens åkt på utbildningen utan dragit täcket över huvudet på lördagsmorgonen.)

Neuropsykiatri i autismspektrum? Nja de brukar ju ofta ha svårt att ljuga och de ger sig sällan i kast med okända.

Återstår väl egentligen bara någon typ av personlighetsstörning men i vilket kluster kan inte jag fastställa med ledning av vad som kommer fram i media och/eller FUP. Möjligen är kluster B, mer troligt än något annat.

I och för sig är han tidigare diagnostiserad med bipolär sjukdom men jag tror inte att han var manisk heller.

Han är inte lättbedömd, Edvin.

EDIT: Jag ska naturligtvis tillägga att allt jag skriver är fullt förenligt med att jag kan ha fel, eftersom all information inte riktigt finns till hands eller att jag har missat något.
Senast redigerad av NurseRatched 2018-04-16 kl. 11:44.
Citera
2018-04-16, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Jo det är så vissa av oss tänkt hela tiden, att det inte har gått att få något grepp om EG.
Tyckte också att GM i Råbofallet var en klar RPV.
Ja. Simon ger intrycket av att lida av en psykos, som jag minns det.
Citera
2018-04-16, 11:37
Medlem
Citat:

Nej det är inte troligt att han kan bluffa sig igenom hela RPUn. Den bygger på otroligt mycket mer än vad patienten själv uppger.
Citera
2018-04-16, 12:05
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det är inte troligt att han kan bluffa sig igenom hela RPUn. Den bygger på otroligt mycket mer än vad patienten själv uppger.

Nej, han kan inte bluffa sig igenom den. Men man betraktar inte utredningen som slutförd bara för att personen försöker bluffa.

En psykiatrisk status är fullständigt beroende av patientens medverkan. Om en person t ex vägrar kommunicera eller svarar medvetet förvirrande så återstår bara att typ se om personen svettas eller andas häftigt. Och det säger ju inte så mycket.
Citera
2018-04-16, 12:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja, det har du rätt i. Låter lite som Edvin i ett nötskal.

Men något konstigt är det med honom tycker jag. Ryser när jag tänker på hans första berättelse om hur han möter AC vid det röda huset och hur artig han är och hur snäll hon är....
Det känns definitivt konstigt att ens tänka i de banorna när man (läs han) vet hur det gick till därinne. Det beteendet känns nästan inte bara som att spela över...

För allas del vore det nog bäst att han är psykiskt sjuk. Så allvarligt att det blir rättspsykiatrisk vård med särskild utprövningsprövning. Det känns ändå som en förklaring. Annars går det ju inte att begripa. Om han inte anses ha psykopatiska drag förstås.
Citera
2018-04-16, 12:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag funderar litet på vad man kan utesluta, i den vägen.

Psykos tror jag inte på, eftersom Edvin var betydligt mer rationell än en person som lider av akut psykos.

Deprimerad tror jag inte heller att han var. En deprimerad person är nog betydligt mindre hedonistisk än vad Edvin förefaller ha varit den gången. Inga depressiva symtom framkommer när han är i Borås, exampelvis. (En person med depression av någon dignitet, hade nog inte ens åkt på utbildningen utan dragit täcket över huvudet på lördagsmorgonen.)

Neuropsykiatri i autismspektrum? Nja de brukar ju ofta ha svårt att ljuga och de ger sig sällan i kast med okända.

Återstår väl egentligen bara någon typ av personlighetsstörning men i vilket kluster kan inte jag fastställa med ledning av vad som kommer fram i media och/eller FUP. Möjligen är kluster B, mer troligt än något annat.

I och för sig är han tidigare diagnostiserad med bipolär sjukdom men jag tror inte att han var manisk heller.

Han är inte lättbedömd, Edvin.

EDIT: Jag ska naturligtvis tillägga att allt jag skriver är fullt förenligt med att jag kan ha fel, eftersom all information inte riktigt finns till hands eller att jag har missat något.

Tack!
Vad menas med kluster B?
Citera
2018-04-16, 12:41
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ja, det har du rätt i. Låter lite som Edvin i ett nötskal.

Men något konstigt är det med honom tycker jag. Ryser när jag tänker på hans första berättelse om hur han möter AC vid det röda huset och hur artig han är och hur snäll hon är....
Det känns definitivt konstigt att ens tänka i de banorna när man (läs han) vet hur det gick till därinne. Det beteendet känns nästan inte bara som att spela över...

Jag tycker att han verkar ha en väldigt omogen personlighet. Han framstår ju som ett litet barn som ljuger för mamma, och som utan större samvetskval reviderar historien när han blir påkommen. När han upptäcker att han förväntas vara psykiskt sjuk så kanske han försöker spela med i det scenariot också. Då blir det svårutrett.
Citera
2018-04-16, 12:42
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Tack!
Vad menas med kluster B?

Borderlinestörning, narcissistisk personlighetsstörning osv.
Citera
2018-04-16, 12:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nej, han kan inte bluffa sig igenom den. Men man betraktar inte utredningen som slutförd bara för att personen försöker bluffa.

En psykiatrisk status är fullständigt beroende av patientens medverkan. Om en person t ex vägrar kommunicera eller svarar medvetet förvirrande så återstår bara att typ se om personen svettas eller andas häftigt. Och det säger ju inte så mycket.

Förutom samtal och observationer av personens beteende på avdelningen görs olika tester, psykologiska, medicinska och även ett intelligenstest. Tidigare journaler gås igenom och ibland intervjuas också anhöriga. Man går igenom personens tidigare bakgrundshistoria.

" Teamet består av en forensisk socialutredare (oftast en socionom), en psykolog, omvårdnadspersonal och en huvudansvarig rättspsykiater."

"Det huvudsakliga utredningsinstrumentet är samtal. Personen träffar utredarna både enskilt och samtidigt. Först träffar gruppen klienten och går igenom utredningsgången. Sedan träffas de utan klienten och stämmer av.

Utredarna arbetar parallellt med olika slags observationer och undersökningar och skriver utredningar som sänds till rätten. Socialutredaren gör en slags levnadsberättelse över de sociala omständigheter som påverkat personen.

– Därutöver gör vi olika tester, något olika beroende på vilken sorts psykisk störning det verkar vara frågan om, säger Patrik Backgård.

De vanligaste psykologiska testerna är personlighetstest och allmänintellektuellt test. Ibland gör man olika kroppsliga utredningar och avbildningar av hjärnan i röntgenundersökningar. Utredarna har tillgång till hela förundersökningen och kan ta hjälp av sjukvårdsjournaler och handlingar från andra myndigheter utan personens medgivande. Det som kommer fram där tas upp i samtalen.

I slutet av undersökningsperioden träffas utredarna och diskuterar ärendet och drar sina slutsatser. Den intagne får då veta vad rättspsykiatern och teamet tänkt skriva i underlaget till domstolen. Slutligen skriver den huvudansvarige rättspsykiatern ett huvudutlåtande och en medicinskpsykiatrisk utredning.
"

http://www.svenskpolis.se/Artikelarkiv/Artiklar-2012/maj-2012/Sa-gors-en-rattspsykiatrisk-bedomning/
Citera
2018-04-16, 12:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Borderlinestörning, narcissistisk personlighetsstörning osv.

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in