Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Det är en viktigare anledning än naturresurser. Du och jag hade iofs exakt samma diskussion för ett år sedan.
(FB) Konflikten i Syrien
Det är ju iofs inte bara Israel som hotas av Iran utan även "den store Satan" USA.
Bra att du påminde mig och att du håller med om att Israel är den viktigaste anledningen. Nu är det de facto Israel som är den avgjort aggressiva parten. Syrien och Iran vill bara ha fred och säkerhet i sina länder, men Israels aggressioner är ett konstant hot.
Israel ligger bakom lögnerna mot Assad, det märks inte minst på sionisternas hat mot Assad här i tråden. Sju års krig är ett resultat av att sionisterna har makten över Västs ledare. Och som det inte räcker så skickar man iväg en massa missiler så fort terroristerna förlorar viktiga områden och vi får höra en unison kör av instämmanden från ledare i EU, USA, FN, Nato.
Trots det uppenbara brottet mot FN-stadgan så fördöms den inte av Säkerhetsrådet.
Det är mycket skrämmande och otäckt. Jag är rädd för att de här galningarna har fler otäcka överraskningar åt oss. En sak bör vi vara fullständigt medvetna om. Dessa krafter drar sig inte för någonting. Lögner, terror och krigsförbrytelser och uppenbar manipulation av makthavare. Vi har hamnat i ett oerhört dilemma.
Om man skall få resurser till ett sånt stort projekt som "modellera om Mellanöstern", så behöver man ha mångas godkännande och stöd. Och då är det bra att det finns naturresurser att lägga beslag på. Pengar är alltid lockande. Saudis medverkan motiveras av att de får en chans att sprida sin extrema islamism.
Mångas olika intressen har flätats samman till ett gemensamt angrepp på ett land och dess folk och det kommer inte att räcka med det. Iran kommer att få samma behandling.
Så ser jag på saken.