2018-04-16, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Ur vetenskaplig synpunkt går det lika bra att med text beskriva uppsättningen. Detta kunde vi också läsa om i laborations kompendiet. Sedan kunde vi med våra egna ögon se och själva avläsa experimentets resultat. Kan inte se att frånvaron av en videoupptagning skulle göra laborationens experiment ovetenskaplig.
Du visar verkligheten via demonstrationer.
Citera
2018-04-16, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Ur vetenskaplig synpunkt går det lika bra att med text beskriva uppsättningen. Detta kunde vi också läsa om i laborations kompendiet. Sedan kunde vi med våra egna ögon se och själva avläsa experimentets resultat. Kan inte se att frånvaron av en videoupptagning skulle göra laborationens experiment ovetenskaplig.

Att uppsättningen Är i text är förutsättningen för att vi ska kunna exakt reproducera experimentet om vi inte anser att resultatet är korrekt, kanske vore något för tvivlare istället för att be om video som "ändå bara är fejk" när de visar någon man inte vill se/tro på..
Citera
2018-04-16, 12:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Du visar verkligheten via demonstrationer.

Ja och vi är några miljoner som med olika "demonstrationer" visat på allt från gravitation till att vi hittar till Australien.

Att du själv inte har utfört t.ex Cavendish experiment betyder inte att det inte är "demonstrerat", det betyder bara att du som individ inte kan/vill/orkar/vågar.

Och länkar till klipp med cavedish-experiment har du fått förut och kan få igen:
https://www.google.se/search?q=cavendish+experiment&source=lnms&tbm=vid
Citera
2018-04-16, 12:32
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Man ser det med ögat
Jag ser att solen skyms av horisonten vid solnedgång.
Citera
2018-04-16, 12:44
Medlem
madtops avatar
Citat:
Haha det där är inga bevis. Ser ut som någon jävla pundare som bara yrar

Det ligger nog i betraktarens öga. Att du upplever verkligheten som att den är full med yrande pundare är måhända ett personligt problem för dig. Men det är knappast något som påverkar vår kunskap om jordens form
Citera
2018-04-16, 12:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det gör man inte alls det.
Det står även i bibeln att jorden är platt..
Jo det finns flera exempel på när t ex Turning Torso eller byggnader i Toronto ser ut att ligga halvvägs under vattnet.
Vad som står i bibeln är ointressant här för bibeln är religion och inte en vetenskaplig skrift.
Citera
2018-04-16, 13:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej det kan inte handla om densitet enbart. Det behövs en kraft som verkar i en bestämd riktning för att saker skall falla. Densitet är bara ett mått på hur stor massa det är i en viss volym materia. Densitet är ingen kraft som drar i någon bestämd riktning och kan därför inte förklara varför saker faller.
Elektromagnetism kanske kan förklara DETTA?
Citera
2018-04-16, 13:01
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du yrar bara..
Står ju förfan i bibeln att jorden är platt
Var står det? Även om det som står i sagoböcker inte påverkar jordens form.

Prova att åka till västkusten och se hur solen skyms av horisonten nör den går ned. Notera också att den går ned med oförminskad storlek. Det är också omöjligt om solen cirkulerar ovanför en platt jord.
Citera
2018-04-16, 13:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Elektromagnetism kanske kan förklara DETTA?
Nej elektromagnetism är ingen mystisk kraft utan elektromagnetisk kraft går att mäta så detta skulle ha upptäkts. Dessutom påverkar den magnetiska material. Även föremål som inte är i magnetiska material faller till marken.
Elektromagnetism är ingen trovärdig förklaring.
Citera
2018-04-16, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja och vi är några miljoner som med olika "demonstrationer" visat på allt från gravitation till att vi hittar till Australien.

Att du själv inte har utfört t.ex Cavendish experiment betyder inte att det inte är "demonstrerat", det betyder bara att du som individ inte kan/vill/orkar/vågar.

Och länkar till klipp med cavedish-experiment har du fått förut och kan få igen:
https://www.google.se/search?q=cavendish+experiment&source=lnms&tbm=vid
Din lilla shill, kan du ge mig ett cavendish experiment som är slutet åtminstonde? Dessa skit experiment betyder inte ett skit.
Och du vet om att jag har velat ha ett slutet experiment och kunna observera.
Jag har velat ha det demonstrerat för mig. Att du väljer och försöka bortförklara det gör dig till en religionfanatiker. Eller enbart en shill.
Citera
2018-04-16, 14:13
Medlem
madtops avatar
Citat:
Dessa skit experiment betyder inte ett skit.

Jodå. Dessa experiment visar att massor attraherar varandra.

Men jag vill gärna lyssna på dina argument: På vilket sätt är experimenten "skit experiment" som inte betyder ett skit? Åsikten går nämligen stick i stäv med gängse vetenskaplig uppfattning så du behöver nog förklara lite mer.

Citat:
Jag har velat ha det demonstrerat för mig.

Det är faktiskt inget någon annan kan hjälpa dig med utan det är något du måste ta tag i själv.
Ett förslag är att du kontaktar någon teknisk högskola.
Citera
2018-04-16, 14:31
Medlem
Peyzs avatar
Om du häller vatten på en kula så rinner vattnet av. Men häller du vatten på en tallrik. Ja då stannar de kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in