Citat:
Ursprungligen postat av
kugutt
Nej, det är inta alls uppklarat. En föra detta svensk nazist har kommit med nåt värdelöst " hear say" det är allt. Man vet inte ens om det var en brevbomb som tog livet av Christensen.
Men whatever, det jag skulle vilja få reda på är: varför avhörde dom just Madsen angående dessa sprängmedel OCH hans politiska ståndpunkter? Var det så att dom systematiskt avhörde alla raketnördar i Danmark, eller var det av någon särskild anledning?
När mordet skedde så hade Peter Madsen redan blivit utesluten ur raketklubben Dark för att de andra medlemmarna tyckte att han tog för stora chanser i sina experiment. Henrik Christensen tillhörde alltså den förening som Madsen blivit utesluten ur.
Polisen misstänkte att mordet på Henrik Christensen hade ett politiskt motiv, då Henrik C var vänsteraktivist och uttalad antirasist.
Tror att det var PM:s intresse för sprängmedel o.dyl som gjorde att polisen förhörde honom.
Och, givetvis måste det intresset då sättas i samband med att Madsen tidigare tillhört samma förening (Dark) som den dödade Henrik Christensen. Jag har inte läst någonstans att någon skulle ha "angett" eller tipsat polisen om Madsen.
Han säger i boken ”Rocket-Madsen” att den kvinnliga kriminalaren frågade om hans politiska åsikter och sa att
polisen visste att rakettillverkarna skulle kunna producera en bomb om de ville.
–
Jag gav min förklaring och sa till henne att min politiska övertygelse var att vi skulle kolonisera hela universum. Och sedan hörde jag inte mer från dem, säger Peter Madsen i boken.
Alltså, den kvinnliga kriminalaren tänkte nog: Aha, en weirdo...kolonisera universum..WTF?!
Länk till ett danskt pressarkiv där det står en del om denna händelse, i ett reportage om Madsen:
https://www.pressreader.com/denmark/ekstra-bladet/20170816/281578060770578
Ett tillägg: Om polisen pratat med andra medlemmar i raketklubben och frågat om de visste någon som utmärkte sig genom stort intresse för sprängämnen m.m så lär väl kanske t.o.m flera svarat typ: Ja, Peter Madsen, han gillar sådant och blev utesluten pga sina farliga experiment.
Klart att han blir förhörd av polisen då.