2018-04-15, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Tycker inte du svarar på några frågor av vikt förutom att du har tystnadsplikt , frågan är om den gäller vid ett dubbelmord?

Tystnadsplikten gäller inte vid förberedande av mord etc, dvs om du kan förhindra att ett mord, dråp, övergrepp etc kan ske.

Däremot om det redan har skett så har jag en möjlighet att anmäla men ingen skyldighet. Jag kan själv göra en polisanmälan då, men har inte rätt att neka om jag blir kallad som vittne.

Det här är i stora drag vad som gäller.
Citera
2018-04-15, 17:40
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan
Tystnadsplikten gäller inte vid förberedande av mord etc, dvs om du kan förhindra att ett mord, dråp, övergrepp etc kan ske.

Däremot om det redan har skett så har jag en möjlighet att anmäla men ingen skyldighet. Jag kan själv göra en polisanmälan då, men har inte rätt att neka om jag blir kallad som vittne.

Vad tror du om twigos uppgift. Kan det stämma?
Citera
2018-04-15, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan

OK. Jag tror att upplösningen av mordgåtan i Linköping 2004 kommer att bli både överraskande och jobbig. Upplösningen kommer med all säkerhet att skapa starka reaktioner av upprördhet, ilska, sorg, bitterhet. Inte minst för att GM har gått under radarn av flera tveksamma anledningar. Nu börjar utredningen att komma ifatt och nästan 14 år har passerat. För GM och hans närmaste blir det en katastrof, även om en eller annan haft sina misstankar. Oavsett om GM idag är en välanpassad samhällsmedlem kommer han att bli tvungen att sona sitt brott.
Citera
2018-04-15, 17:45
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GW-fanboy
Hej, har följt tråden sen starten.

Har lite tankar att dela med mig av:

Tycker om att tänka lite annorlunda.

Jag tror inte mördaren har Facebook.
Så ni som känner någon som känner någon som inte har Facebook och kanske fått höra en dålig ursäkt varför, fundera gärna en gång till.

Nu är det inget måste att ha Facebook men relativt ovanligt att inte ha eller aldrig haft.

Så jag tror vi letar efter en mördare utan Facebook, då han helt enkelt är för rädd för att någon ska känna igen honom.

Sen har jag tänkt mycket på alla de kameror som var uppsatta i Linköping på mordmorgonen.

Om nu inte mördaren sågs på dessa betyder det ju att han måste gått en annan väg dvs. Istället för att se honom skulle man kartlagt alla andra vägar.

Ja lite så här går mina tankar.
Kommer bidra med mer men sitter på mobilen för tillfället.

Detta ska lösas!

All cred till er som skrivit under åren.

Tror du ligger rätt ang kamerorna.
Citera
2018-04-15, 17:48
Medlem
Citat:
Hej, har följt tråden sen starten.

Har lite tankar att dela med mig av:

Tycker om att tänka lite annorlunda.

Jag tror inte mördaren har Facebook.
Så ni som känner någon som känner någon som inte har Facebook och kanske fått höra en dålig ursäkt varför, fundera gärna en gång till.

Nu är det inget måste att ha Facebook men relativt ovanligt att inte ha eller aldrig haft.

Så jag tror vi letar efter en mördare utan Facebook, då han helt enkelt är för rädd för att någon ska känna igen honom.

Sen har jag tänkt mycket på alla de kameror som var uppsatta i Linköping på mordmorgonen.

Om nu inte mördaren sågs på dessa betyder det ju att han måste gått en annan väg dvs. Istället för att se honom skulle man kartlagt alla andra vägar.

Ja lite så här går mina tankar.
Kommer bidra med mer men sitter på mobilen för tillfället.

Detta ska lösas!

All cred till er som skrivit under åren.
Välkommen in i tråden! Du har säkert fler synpunkter att dela med dig av. Vi som hållit på ett tag blir nog lätt hemmablinda ...
Citera
2018-04-15, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
OK. Jag tror att upplösningen av mordgåtan i Linköping 2004 kommer att bli både överraskande och jobbig. Upplösningen kommer med all säkerhet att skapa starka reaktioner av upprördhet, ilska, sorg, bitterhet. Inte minst för att GM har gått under radarn av flera tveksamma anledningar. Nu börjar utredningen att komma ifatt och nästan 14 år har passerat. För GM och hans närmaste blir det en katastrof, även om en eller annan haft sina misstankar. Oavsett om GM idag är en välanpassad samhällsmedlem kommer han att bli tvungen att sona sitt brott.

Så är det ju förstås. Det är alltid en katastrof för omgivningen när en person begår brott. Speciellt när brottet är så pass omfattande och att det kommer bl7 så bevakat i media. Det spelar ingen roll att det är GM som begått brottet. Hela hans familj och släkt kommer att få sina för det tyvärr.
Den dag det uppdagas kommer många i hans omgivning att bli förvånade. Speciellt de ev vänner/ arbetskamrater han skaffat efter händelsen.
Citera
2018-04-15, 18:28
Medlem
Okej då förstår jag som du redan kanske vet så sitter de poliser här inne i tråden som kan hjälpa dig vidare
Citera
2018-04-15, 18:30
Medlem
Det lilla skogspartiet mellan mordplats och Ica är för mig en given väg upp till mordplats.
Det talades om att hundar markerade där och jag tror GM gick upp därigenom.
Därav att hundarna markerade och det spåret var inte lika "starkt" som flyktvägen där GM gör en klassisk båge.

Jag tycker man ska kolla alla kameror en gång till och kika efter alla som har en tidning i handen. Min första tanke har alltid varit att GM vill ta en tidning i handen för att dölja skärskadan.

Han dumpar mössan i tidningsstället men hans tanke är att dölja skärskadan och dumpar således mössan i samma rörelse.

Eftersom han går upp till brottsplatsen genom skogspartiet så har han bara minuter innan sett Ica och tidningsstället, han slås av tanken under flykt och rör sig därför dit för han vill ha en tidning inte för att dumpa mössan.
Citera
2018-04-15, 18:32
Medlem
Om man antar att påståendena att polisen läser denna tråd stämmer så borde man ha topsat de i tråden diskuterade personerna. Även om de inte läser tråden verkar ju en del personer kontaktat polisen på andra vis. I och med att man topsat folk i mängd så borde man ju ha avverkat namngivna personer rätt kvickt.

Samtidigt så känns det som att det är relativt lätt att slinka igenom nätet. Man har väl fokuserat rätt hårt baserat på ålder och geografi och det är ganska sannolikt att gärningsmannen inte uppfyller båda dessa.

Jag tror att själva omständigheterna kring brottet, motiv, flyktväg och annat inte nödvändigtvis kommer leda mycket längre. Det är helt enkelt för många okända variabler. Man får gå på de 'fakta' man har, DNA, signalement och vittnesuppgifter. Fantombilden ledde till mängder av tips men det hjälpte ju inte. Och med tanke på att det gått näst intill 14 år så kanske man inte kan hoppas mycket på att 'någon hör av sig p.g.a av ändrade lojaliteter'.

Det enda positiva jag kan se nu är att polisen verkar ha något att jobba med i alla fall. Rent teoretiskt ökar ju chansen för träff ju fler de topsar.....
Citera
2018-04-15, 18:37
Medlem
Mycket kameror i Linköping vet jag inte om det fanns 2004 , och dom av intresse har nog polisen gått igenom
Citera
2018-04-15, 18:43
Medlem
Citat:
Det lilla skogspartiet mellan mordplats och Ica är för mig en given väg upp till mordplats.
Det talades om att hundar markerade där och jag tror GM gick upp därigenom.
Därav att hundarna markerade och det spåret var inte lika "starkt" som flyktvägen där GM gör en klassisk båge.

Jag tycker man ska kolla alla kameror en gång till och kika efter alla som har en tidning i handen. Min första tanke har alltid varit att GM vill ta en tidning i handen för att dölja skärskadan.

Han dumpar mössan i tidningsstället men hans tanke är att dölja skärskadan och dumpar således mössan i samma rörelse.

Eftersom han går upp till brottsplatsen genom skogspartiet så har han bara minuter innan sett Ica och tidningsstället, han slås av tanken under flykt och rör sig därför dit för han vill ha en tidning inte för att dumpa mössan.

Antar att du menar att han innan dådet går uppför trappan, det vill säga samma väg som pojken gick. Så kan det nog vara. Det jag kan tycka är att han lika bra kunnat sticka ner handen i jack- eller byxfickan istället för att ta en tidning. Att han i det skicket han nog var skulle ha kopplat ihop en tidigare sedd tidningsbox med sin vilja att dölja handen känns för mig lite långsökt.

Vad det gäller kamerorna har jag ju ingen aning om var de satt. Baserat på det jag ser av området kring ICA-affären nu så får jag för mig att det inte är särskilt kameratätt. ICA och butiken bredvid på hörnet kan ju tänkas ha kameror inomhus men mer än så var det nog inte 2004 i alla fall.

Men jag vet ju inte, du kan ha rätt. Älskar f.ö ditt nick.
Citera
2018-04-15, 18:51
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Om man antar att påståendena att polisen läser denna tråd stämmer så borde man ha topsat de i tråden diskuterade personerna. Även om de inte läser tråden verkar ju en del personer kontaktat polisen på andra vis. I och med att man topsat folk i mängd så borde man ju ha avverkat namngivna personer rätt kvickt.

Samtidigt så känns det som att det är relativt lätt att slinka igenom nätet. Man har väl fokuserat rätt hårt baserat på ålder och geografi och det är ganska sannolikt att gärningsmannen inte uppfyller båda dessa.

Jag tror att själva omständigheterna kring brottet, motiv, flyktväg och annat inte nödvändigtvis kommer leda mycket längre. Det är helt enkelt för många okända variabler. Man får gå på de 'fakta' man har, DNA, signalement och vittnesuppgifter. Fantombilden ledde till mängder av tips men det hjälpte ju inte. Och med tanke på att det gått näst intill 14 år så kanske man inte kan hoppas mycket på att 'någon hör av sig p.g.a av ändrade lojaliteter'.

Det enda positiva jag kan se nu är att polisen verkar ha något att jobba med i alla fall. Rent teoretiskt ökar ju chansen för träff ju fler de topsar.....

Helt klart så var det här en planerad konfrontation mot M, sen spårade det ur av någon anledning. Att GM lämnar kniven på mordplatsen är ett typiskt beteende vid ett sådant brott. Inte planerat hela vägen. Att han dumpar mössan i metroboxen är ett klumpigt misstag. Fanns inga tidningar i boxen på mordddagen då dessa var nymonterade. Metro skulle lanseras onsdag i Linköping, alltså dagen efter morden. Hade GM behållit sin mössa och kniv så hade det aldrig gått att lösa det här, nu gjorde han inte så och då kan man få motivbild och sannolik typ av gärningsman osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in