2018-04-15, 00:03
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Varför kör inte Israel över det syriska försvaret då? Det jag önskade utvecklat var den rent militära kapaciteten(radar alltså).

Jag försöker förstå vad kärnan är, allt fluff runtomkring är det inte så svårt att få grepp om.

Varför skulle dom? Israel slår ut det de betraktar som hot, eller kommande hot, mot nationen. De har inget mer intresse i att blanda sig i muhammedanernas interna stridigheter än så.

Isreal har ju bevisligen slagit ut Iranska baser djupt inne i Syrien innan och det med jäkligt ostealtiga F-16 så om de ville skulle de nog rätt lätt kunna slå ut vad de än vill av Assadregimens styrkor. Men ändå avstår de.

Kort sagt, Syrien är ett jävla kaos och knappt värt att betrakta som en nation numera. Gamar som Ryssland o Iran försöker kapa åt sig ”inflytande” på samma sätt som kurderna försöker skapa sig utrymme till ett eget självstyre. Hur det slutar vet ingen.

In med internationell trupp o dela upp landet i sektioner som man gjorde med Tyskland efter vk2 är nog den enda realistiska lösningen på idiotin just nu.
Citera
2018-04-15, 00:03
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Knappt 24 timmar efter attackerna har Syriska armén nu utropat seger över rebellerna i östra Ghouta.

Syrian Army Declares Victory Over Rebels In Eastern Ghouta, Just Hours After Airstrikes

Mycket som pekar på att denna attack egentligen var riktad mot diverse subversiva element i Syrien som utförde false flag-gasattacken för några dagar sedan - inte mot Assad, som många här verkar tro.

1) Varför förvarna innan?
2) Varför inte attackera militära mål, eller sätta 10 raketer i taket på Assads bostad?
3) Varför skicka 120 missiler utan stridsspetsar?
4) Varför försökte inte Ryssland skjuta ner några missiler?
5) Är det inte lustigt att denna attack är identisk attacken mot den tomma syriska flygbasen för ett år sedan?

Putin och Assad är helt med på noterna. Allt snack vi nu hör i media om att man "fördömmer attacken" är bara skådespel.
1. Troligtvis för att inte riskera att råka skada rysk militär (gissar jag på). Lustigt nog så kritiserade Trump Obama för att just förvarna. Och nu gjorde Trump exakt samma sak. Kanske är det ibland klokt.

2. Misstänkta gasfabriker och gaslager kan väl ändå betraktas som militära mål. Det är väl också rimligt att man försöker förstöra verktygen som man misstänker möjliggjorde krigsbrottet. Men visst, jag håller med. Man borde ha skadat flygvapnet också kan jag tycka.

3. Vet inget om det

4. Vet vi verkligen att de inte försökte? Syrien hävdade väl till oched att man lyckats skjuta ner någon(?) Ryssland har väl gett Assad spakarna

5. Fast det är den väl inte riktigt? Då attackerade väl USA någon flygbas. Nu attackerade flera länder misstänkta gasfabriker och gaslager
Citera
2018-04-15, 00:04
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyserSozemdf
Kina har en stark tradition av att inte lägga sig i andras konflikter, man kan argumentera att det varit p.g.a. man haft en bristande kapacitet innan men det tror jag inte, det är helt enkelt Kinas inställning till omvärlden. Man hoppas inte dominera världen militärt utan ekonomiskt, massiva investeringar i väst och inte minst Afrika. Med de maktstrukturerna Kina har kan man göra långsiktiga investeringar och inte behöva hävda sig för att vinna omvärldens respekt.

Nej, men man jobbar på att samla och samarbeta med alla icke-väst-länder.

Citat:
It is beyond outrageous how the US and Europe have treated Russia. Their actions represent a frivolity and recklessness that has grown to characterize Western hegemony that only knows how to contaminate international relations. Right now is the perfect time for non-Western nations to strengthen unity and collaborative efforts among one another. These nations need to establish a level of independence outside the reach of Western influence while breaking the chains of monopolization declarations, predetermined adjudications, and come to value their own judgement abilities.

Citat:
The West is only a small fraction of the world and is nowhere near the global representative it once thought it was.

Kina är inte moget ännu att utmana på allvar men det kommer.

http://www.globaltimes.cn/content/1095361.shtml
Citera
2018-04-15, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Jag förstår mycket väl vad du pratar om. Jag minns att de pratade så om Milosevic också. Man MÅSTE få bort honom. Sen var han i HAAG i flertal år för att senare bli...

https://www.globalresearch.ca/the-hague-tribunal-exonerates-slobodan-milosevic-again/5622787

Eleven years after his death, a second trial chamber at the UN War Crimes Tribunal in The Hague has concluded that Slobodan Milosevic was not responsible for war crimes committed in Bosnia and Herzegovina.

More than eleven years after his death, a second trial chamber at the UN War Crimes Tribunal in The Hague has concluded that former Serbian president Slobodan Milosevic was not responsible for war crimes committed in Bosnia where the worst atrocities associated with the break-up of Yugoslavia took place.

Förstår du inte att du blir matad med sådan här propaganda för varje krig USA och Väst för? Assad är varken bättre eller sämre än de andra arab-ledarna i regionen. Man försöker få bort honom inte för att han skulle vara ett monster utan för att han är allierad med Ryssarna. Du har öppna avrättningar i Saudi Arabien, men de är ju våra allierade. Inte sant?

Starka ledare i Arabvärlden är något vi vill ha. Svaga ledare betyder kaos och flyktingvågor till Europa.
De skall själva ta hand om sitt skit, du kan inte införa fred och demokrati.
Gör du det? Jag talar inte om personer som Assad eller Milosevic utan om om de faktiska omständigheterna som rådde då USA med flera bestämde sig för att gå in i Syrien och bekämpa IS, som de enligt internationell har rätt till. Lagarna och rättigheterna finns, det enda som fattas är en FN-resolution, som blockeras av bl a Ryssland, för att de inte vill upprätthålla internationell rätt.

På tal om Milosevic anses alltid den högsta ledaren bära störst ansvar. Hur som helst genomfördes en militär intervention för att stoppa krigsbrott och andra brott som pågick i före detta Jugoslavien.
Citera
2018-04-15, 00:09
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Så vad har ryssarna och Assadregimen för ”bevis” för att det är rebellerna som utfört attacken med C-stridsmedel då? Rebellerna som har avsevärt mindre medel till spridning, möjlighet och tillgång till just C-stridsmedel? Skitresonemangen går åt båda hållen, vet du.

Haha, precis. Men rebellerna och Ryssland är inte de som anfaller ett annat rum

Sorry smileyn, jag var tvungen.
Citera
2018-04-15, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Varför skulle dom? Israel slår ut det de betraktar som hot, eller kommande hot, mot nationen. De har inget mer intresse i att blanda sig i muhammedanernas interna stridigheter än så.

Isreal har ju bevisligen slagit ut Iranska baser djupt inne i Syrien innan och det med jäkligt ostealtiga F-16 så om de ville skulle de nog rätt lätt kunna slå ut vad de än vill av Assadregimens styrkor. Men ändå avstår de.

Kort sagt, Syrien är ett jävla kaos och knappt värt att betrakta som en nation numera. Gamar som Ryssland o Iran försöker kapa åt sig ”inflytande” på samma sätt som kurderna försöker skapa sig utrymme till ett eget självstyre. Hur det slutar vet ingen.

In med internationell trupp o dela upp landet i sektioner som man gjorde med Tyskland efter vk2 är nog den enda realistiska lösningen på idiotin just nu.
För att erövra mark. Det är väl inget orimligt påstående? Men det är väl så att de väntar på ett bättre tillfälle.

Uppskattar verkligen din input. En annan lösning är att utomstående krafter drar sig ur och låter Syrien vara Syrien. Men där kommer en hel hög med politiska intressen in och stör.
Citera
2018-04-15, 00:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor

Mycket som pekar på att denna attack egentligen var riktad mot diverse subversiva element i Syrien som utförde false flag-gasattacken för några dagar sedan - inte mot Assad, som många här verkar tro.

1) Varför förvarna innan?
2) Varför inte attackera militära mål, eller sätta 10 raketer i taket på Assads bostad?
3) Varför skicka 120 missiler utan stridsspetsar?
4) Varför försökte inte Ryssland skjuta ner några missiler?
5) Är det inte lustigt att denna attack är identisk attacken mot den tomma syriska flygbasen för ett år sedan?

Trump tvingas regelbundet till eftergifter inför mäktiga intressen.

Det är sannolikt dessa som ligger bakom de fejkade gasattackerna. De har tillgång till de amerikanska nyhetsbyråerna och kablar ut informationen över hela västvärlden.

De lobbar också för en inhemsk opinion som gör att Trump i enlighet med amerikansk logik måste visa sig handlingskraftig.

För att ge ryssarna en chans att rädda sig började han insinuera att en attack skulle äga rum flera dagar innan.

Obs jag vill inte föreslå att Trump är något strategiskt geni eller ens att han gjort ett bra jobb. Han skriver inte manuset till sin egen nation eller sin egen utrikespolitik och han agerar mycket vårdslöst och osnyggt. Men någon fullfjädrad krigshök är ha dock inte och det ska han ha cred för trots allt.

/Johan
Citera
2018-04-15, 00:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Vad skulle göra denna gasattacken mer efterbliven än andra gasattacker utförda mot egna civilbefolkningar?

De som utför gasattacker gör det nog oftast för att de tror att de kommer undan med det.

Jag kan se hur Assad skulle kunna anse en gasattack som en gynnsam strategi, om han tror att han kommer undan med det (eller tror att kostnaden skulle vara acceptabel).

Det har givetvis en mycket stor psykologisk påverkan på motståndaren.

Sedan så tror jag att det kan finnas en del bonuspoäng att hämta från när man nekar.

Av den enkla anledningen att Trump precis hade uttalat att USA skulle dra sig ur Syrien. Varför skulle då Assad ge dem denna anledning att stanna?
Vet inte ens varför jag skriver detta då det påpekats otaliga gånger i tråden redan...
Citera
2018-04-15, 00:13
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Av den enkla anledningen att Trump precis hade uttalat att USA skulle dra sig ur Syrien. Varför skulle då Assad ge dem denna anledning att stanna?
Vet inte ens varför jag skriver detta då det påpekats otaliga gånger i tråden redan...
Har han sagt att han ska dra sig ur så kan Assad förmodligen ha trott att han fick friare händer
Citera
2018-04-15, 00:15
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
1. Troligtvis för att inte riskera att råka skada rysk militär (gissar jag på). Lustigt nog så kritiserade Trump Obama för att just förvarna. Och nu gjorde Trump exakt samma sak. Kanske är det ibland klokt.

Du ger dem även möjlighet att flytta på utrustning.

Citat:
2. Misstänkta gasfabriker och gaslager kan väl ändå betraktas som militära mål. Det är väl också rimligt att man försöker förstöra verktygen som man misstänker möjliggjorde krigsbrottet. Men visst, jag håller med. Man borde ha skadat flygvapnet också kan jag tycka.

Med "militära mål" menar jag flygbaser, ledningscentraler etc. Sånt som faktiskt skadar Assads krigsmakt.

Citat:
4. Vet vi verkligen att de inte försökte? Syrien hävdade väl till oched att man lyckats skjuta ner någon(?) Ryssland har väl gett Assad spakarna

Läste något om att Syrien drog iväg några interceptors efter att sista Tomahawken slagit ner.
Vad jag vet försökte inte Ryssland plocka ner en enda.

Citat:
5. Fast det är den väl inte riktigt? Då attackerade väl USA någon flygbas. Nu attackerade flera länder misstänkta gasfabriker och gaslager

Min poäng är. Förra attacken mot flygbasen förvarnade man om innan, så Assad hann flytta bort både utrustning och personal. Minimala förluster. Man kunde fortsätta med flygningar från denna flygbas bara timmar efter attacken. Var attacken verkligen till Assads/Putins nackdel?
Varför fortsatte man inte bomba militära mål?

Denna attack förvarnade man om innan. Slog till mot gasfabriker och gaslager (Syriens, eller rebellernas?) Minimala förluster. Knappt ett dygn senare utropar man seger över rebellerna.
Var attacken verkligen till Assads/Putins nackdel?
Varför fortsatte man inte bomba militära mål?
Citera
2018-04-15, 00:20
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
MEN rent Sarin bör i sig inte ge upphov till klorgas av blekmedel.

Finns det NÅGON MÖJLIG situation i vilken sanering av sarin kan ge upphov till klorgas?

Jag frågar, eftersom de rapporter som finns tilllgängliga nu, påstår att saringas ingick i attacken?

Citera
2018-04-15, 00:22
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Trump tvingas regelbundet till eftergifter inför mäktiga intressen.

Det är sannolikt dessa som ligger bakom de fejkade gasattackerna. De har tillgång till de amerikanska nyhetsbyråerna och kablar ut informationen över hela västvärlden.

De lobbar också för en inhemsk opinion som gör att Trump i enlighet med amerikansk logik måste visa sig handlingskraftig.

För att ge ryssarna en chans att rädda sig började han insinuera att en attack skulle äga rum flera dagar innan.

Obs jag vill inte föreslå att Trump är något strategiskt geni eller ens att han gjort ett bra jobb. Han skriver inte manuset till sin egen nation eller sin egen utrikespolitik och han agerar mycket vårdslöst och osnyggt. Men någon fullfjädrad krigshök är ha dock inte och det ska han ha cred för trots allt.

/Johan

Du har nog rätt i mycket av det du skriver, även om jag vill ge Trump lite mer cred. Gubben är smart.
Men ja, med denna attack uppnår han flera mål i en och samma smäll:

1) Bevisar för världen att han inte är bästa polare med Putin/Assad.
2) Tillfredställer alla de Deep State-krigshökar som vill att USA fortsätter härja runt i Mellanöstern.
3) Visar att han menar allvar när han hotar om diverse attacker.
4) Förstör rebellernas giftlager, så att de nu inte kan använda giftgas-kortet igen när USA tänker lämna Syrien.
5) Röker ut de sista av rebellerna/ISIS som gömmer sig i östra Ghouta.

Allt detta med närmast 0 civila offer får ändå anses som rätt imponerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in