Citat:
Ursprungligen postat av
FlashbackImprover
1. Troligtvis för att inte riskera att råka skada rysk militär (gissar jag på). Lustigt nog så kritiserade Trump Obama för att just förvarna. Och nu gjorde Trump exakt samma sak. Kanske är det ibland klokt.
Du ger dem även möjlighet att flytta på utrustning.
Citat:
2. Misstänkta gasfabriker och gaslager kan väl ändå betraktas som militära mål. Det är väl också rimligt att man försöker förstöra verktygen som man misstänker möjliggjorde krigsbrottet. Men visst, jag håller med. Man borde ha skadat flygvapnet också kan jag tycka.
Med "militära mål" menar jag flygbaser, ledningscentraler etc. Sånt som faktiskt skadar Assads krigsmakt.
Citat:
4. Vet vi verkligen att de inte försökte? Syrien hävdade väl till oched att man lyckats skjuta ner någon(?) Ryssland har väl gett Assad spakarna
Läste något om att Syrien drog iväg några interceptors
efter att sista Tomahawken slagit ner.
Vad jag vet försökte inte Ryssland plocka ner en enda.
Citat:
5. Fast det är den väl inte riktigt? Då attackerade väl USA någon flygbas. Nu attackerade flera länder misstänkta gasfabriker och gaslager
Min poäng är. Förra attacken mot flygbasen förvarnade man om innan, så Assad hann flytta bort både utrustning och personal. Minimala förluster. Man kunde fortsätta med flygningar från denna flygbas bara timmar efter attacken. Var attacken verkligen till Assads/Putins nackdel?
Varför fortsatte man inte bomba militära mål?
Denna attack förvarnade man om innan. Slog till mot gasfabriker och gaslager (Syriens, eller rebellernas?) Minimala förluster. Knappt ett dygn senare utropar man seger över rebellerna.
Var attacken verkligen till Assads/Putins nackdel?
Varför fortsatte man inte bomba militära mål?