Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-04-14, 15:27
Medlem
Jag har sagt det ända sedan Åkessons intervju med Rosenberg: Jimmie ÄR rasist när han förnekar svensk etnicitet, om han och SD samtidigt inte förnekar alla etniciteter. Vilket man ju som stolta uppbackare av Israel, uppenbarligen inte gör. Man accepterar att det finns en holistisk, organisk judisk nation som både har släktskap, kulturgemenskap och arvsrätt - medan man dissekerar sönder svensk nation till något konstruerat, syntetiskt. En kulturyttring eller attityd att tillägna sig eller förkasta.

Det är en rent nazistisk blodrenhetsmystik att med Jimmie underkänna existensen av etniska svenskar, eftersom få kan tänkas enbart ha istidainbyggare som förfäder. Finns det någon "nationalistisk" partiledare i Europas historia som förnekat det egna folkets lika, fullvärdiga folkrätt på det viset?
Citera
2018-04-14, 15:27
Medlem
Alt-Kikes avatar
Meriterad forskare och erkänd auktoritet inom ämnet Ingrid Lomfors menar att det inte finns någon svensk kultur. Så jag förstår inte vad SD och AfS bråkar om.
Citera
2018-04-14, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Jag vill hoppas att det hela är bara ett stort jäkla missförstånd om kampen av ordet "Svensk". Där vi anser att svensk är någon som är etnisk svensk medans SD menar att svensk är någon som är kulturellt svensk. Det stämmer att vem som helst kan bli kulturellt svensk men endast etniska svenskar kan vara etniska svenskar.

Jag har diskuterat den här frågan på forumet många gånger, med både anonyma och namnkunniga SD:are (Joakim Larsson och t o m Paula Bieler har ju postat under eget namn här). De är väl medvetna om frågeställningen och har fått alla verktyg att hantera frågan på ett helt okontroversiellt sätt, men har valt att låta bli. Istället för att avvärja alla insinuanta frågor med att svenska folket är ett folk som alla andra, alltså lika diffust och lika självklart existerande som något annat folk, någon annanj kultur, någon annan etnicitet - så har man försökt sälja in en bisarr tankekonstruktion om "öppen svensk kulturentitet".

Priset har varit att man t ex inte kunnat försvara etniska svenska ungdomar som utsätts för etniskt hat i förorten - vilket en liberal gjorde istället. Enligt SD måste ju hatet rikta sig mot kulturell svenskhet, som är den enda svenskhet de erkänner.

Gissningsvis har det varit viktigt att vidmakthålla en konflikt mellan "etnonationalister" och "kulturnationalister", för att kunna utesluta de förra.
Citera
2018-04-14, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alt-Kike
Meriterad forskare och erkänd auktoritet inom ämnet Ingrid Lomfors menar att det inte finns någon svensk kultur. Så jag förstår inte vad SD och AfS bråkar om.

Det är sådana hatiska ovänner det är politiskt opportunt att ha. SD:s potentiella akilleshäl har aldrig varit att man är nationalister eller populister - utan att man inte är det.

Hur många av SD:s sympatisörer eller ens partigängare, anser att etniska svenskar "nog inte finns"? Eller att särskilda regler för inkluderande i just den svenska nationen ska gälla? Inte många, gissar jag.
Citera
2018-04-14, 16:55
Medlem
Jag börjar bli mer och mer trött på AFS som jag blev på SD. Det är bra att de anser att etniska svenskar finns men inte att man kan bli kulturellt svensk. Menar dom att somalier och turkar kan bli det eller norrmän och danskar? Sedan så gillar jag inte att de använder svenska medborgare eftersom att princip alla ifrån tredje världen eller med bakgrund i tredje världen man ser i Sverige är det. Typ de ända invandrarna eller de med utländsk bakgrund som jag som har ett annat lands medborgarskap kommer ifrån grannländerna och Europa. Jag är 4 gen finlandssvensk och har finskt medborgarskap. Så enligt dem så skulle muslimska araber få äldre omsorg men inte jag när jag blir pensionär? Sedan så måste vi på långsikt få ut minst 1,5 miljoner troligtvis mer. De snackar om hundratusentals det kan vara bra på tex 4 år men att man ska endast kasta ut så lite är korkat. Jag undrar också hur många procent av befolkningen de vill ska vara svenskar jag vill över 85%. De hade ett inlägg där de ville ha värnplikt för både män och kvinnor. Detta kommer inte funka till och med i det etniskt homogena Norge fungerar det dåligt. Värnplikt ska endast vara för män och frivilligt för kvinnor. Jag hoppas inte att de går samma väg som SD. Jag har snart tappat hoppet för Sverige. Sedan så tar de bara upp invandrare som inte är en homogen grupp. Det är bra men kan utvecklas. De borde ta också ta upp de som är födda här men har bakgrund i tredje världen och övriga muslimska länder. Det är oftast de som utgör störst problem.
Citera
2018-04-14, 16:56
Medlem
KLANGBOTTENs avatar
Genom att, som Jimmie Åkesson gör, påstå att vem som helst kan bli svensk bara de har rätt värderingar och beteende reduceras svenskheten till en social konstruktion, precis på samma sätt som kulturmarxisterna försöker att reducera könet till en social konstruktion.

För att visa hur absurdt Åkessons påstående är kan man vända på resonemanget: Om jag som etnisk svensk inte har rätt värderingar eller beter mig olämpligt så är jag inte svensk.
Senast redigerad av KLANGBOTTEN 2018-04-14 kl. 17:01.
Citera
2018-04-14, 17:01
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det är sådana hatiska ovänner det är politiskt opportunt att ha. SD:s potentiella akilleshäl har aldrig varit att man är nationalister eller populister - utan att man inte är det.

Hur många av SD:s sympatisörer eller ens partigängare, anser att etniska svenskar "nog inte finns"? Eller att särskilda regler för inkluderande i just den svenska nationen ska gälla? Inte många, gissar jag.

Du överdriver hur mycket såna här ideologiska termer betyder för hur folk röstar. Bråka om definitioner är alltid ett utmärkt att förlora också.

Nu är det här off topic men det kanske tillåts eftersom AfS är utbrytare.

SDs främsta problem är några helt andra saker Tex.

1. Total saknad av uthållighet i sin kommunikation med väljarna. Dessutom är budskapet ofta spretande och man misslyckas ALLTID om det inte gäller invandring. Vad hände med att de skulle bli sjukvårdspartiet t.ex.
2. Uppenbara brister i ledarskap på både riksnivå men även i vissa distrikt. Varenda SDare som hoppar av verkar göra sitt bästa för att skada partiet och partiledningen svarar med saker som skulle kunna vara ärekränkning. Notera om det vore en person eller par så är det den enskildes fel. Är det ett dussin är det ledningens fel.

Anyway hitta ett klipp där Jimmie kommer ut som dödsknarksnazist och förespråkar samma definition som AfS.

https://www.youtube.com/watch?v=rjand84BBKM
Citera
2018-04-14, 17:01
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Skulle anta att den ligger på ca 3%. Som sagt ligger dom på ca 4% procent i augustimätningen på dom mesta OU så hamnar min röst på dom i riksdagsvalet. Har läst deras partiprogram och jag tycker om det.
Rösta på dem även om de har 2%. OU har svårt att mäta nationalistiska åsikter (eller sänker dem medvetet), så 2% i OU, kan vara 4% i valet. Exempel: SD 2014, Trump, Brexit.
Citera
2018-04-14, 17:16
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLANGBOTTEN
Genom att, som Jimmie Åkesson gör, påstå att vem som helst kan bli svensk bara de har rätt värderingar och beteende reduceras svenskheten till en social konstruktion, precis på samma sätt som kulturmarxisterna försöker att reducera könet till en social konstruktion.

För att visa hur absurdt Åkessons påstående är kan man vända på resonemanget: Om jag som etnisk svensk inte har rätt värderingar eller beter mig olämpligt så är jag inte svensk.
Jag hoppas mer och framförallt SD:are vaknar upp kring det Åkesson sa.
Citera
2018-04-14, 17:58
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Vore konstigt om inte fler lockas till Afs när rövslickande Åkesson gör sådana korkade uttalanden.
Citera
2018-04-14, 18:08
Medlem
Kwatos avatar
Instämmer med föregående talare. Det svenska folkets existens är inte kontroversiell utan tvärtom är det något som alla med en fungerande hjärna erkänner oavsett politiska åsikter.

Det som är kontroversiellt är att ta parti för svenskarna före alla andra. Detta gör AFS trots alla jävlar som inte vill att svenskarna ska ha ett hem på jorden. Därför är AFS det självklara alternativet för alla nationalister, och för alla som vill sina svenska barn väl.
Citera
2018-04-14, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Instämmer med föregående talare. Det svenska folkets existens är inte kontroversiell utan tvärtom är det något som alla med en fungerande hjärna erkänner oavsett politiska åsikter.

Det som är kontroversiellt är att ta parti för svenskarna före alla andra. Detta gör AFS trots alla jävlar som inte vill att svenskarna ska ha ett hem på jorden. Därför är AFS det självklara alternativet för alla nationalister, och för alla som vill sina svenska barn väl.

Jag skriver främst detta inlägget för att berömma Kwatos mycket eminenta avatar, och velat göra det länge, jag gillar alltså skarpt grisen. Sedan är det ju inte heller fel att jag faktiskt kan hålla med Kwato i sin argumentation att AFS ligger bäst still. Sedan skall man inte vara rädd för NMR heller som är ett bra parti det med, mycket bättre än SD i mina ögon men om de når samma parlamentariska framgångar som SD är väl tveksamt om inte hela landet kollapsar.
Jag är taktisk där, jag tror svenska folket och SD kommer gynnas av att AFS kommer in i riksdagen som kommer förflytta diskursen mer nationalistisk i hela Sverige, så på sikt får det till följd att NMR når riksdagen. Hittills har AFS spelat korten rätt, dock får deras företrädare mycket beröm nu när det är smekmånad , men de får aldrig bli en ryggdunkar klubb som SD blivit där man aldrig kritiserar sig själva och sin strategi, internt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in