2018-04-14, 11:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Den enklaste spaning på OP hade avslöjat hans regelbundna promenader inom den s.k. gyllene triangeln. Utan livvakter och hustrun. Något som en mordisk konspiration naturligtvis spanade efter. För annars hade ju övervakningen/kartläggningen varit meningslös.

Om man då väljer att slå till vid ett i förväg okänt tillfälle. Med en mängd bevisligen obekanta faktorer mordkvällen, så stämmer det inte enligt mig. Inga skott framför bion. En taxifärd hem hade tvingat attentatsgruppen att slå till i gamla stan. Eller vid ett senare tillfälle. Troligtvis lika dåligt planerat.

Sedan har vi det här med att personerna med WT visade sig helt öppet. Redan utanför bostaden när paret Palme åkte till bion. Något som är osannolikt om man planerar att döda statsministern. Även mördare har självbevarelsedrift. Om man inte vill åka fast.

Tyvärr är det inte fastslaget om Holmer ledde en verksamhet i city. Något som komplicerar det hela. Plus uppgifter om andra grupperingar som operation Olof och liknande.

a. Osannolikt.

b. Möjligt. Man befann sig på plats i ett legitimt ärende och slog till när tillfället uppenbarade sig.

c. Möjligt. Och då är vi inne på Holmers cruising igen.

d. Tror inte jag på. Då hade inte mordet utförts på detta sättet. Alldeles för många obekanta faktorer och chansningar. Det var OP som via sina rörelser bestämde mordplatsen. Inte attentatsgruppen.

e. Osannolikt. Kontraktsmördare hör till fiktionens värld. Tveksamt ens om en inhyrd ville medverka vid något som var så illa planerat.

f. Osannolikt. Finns ingenting som tyder på det.

g. Kan inte uteslutas. En spanare som redan befann sig på Tunnelgatan eller i dess närhet. Vem var han som påstods skubbat från jobbet eftersom det var så lugnt. Hur lång var han och hur var han klädd.

I sammanhanget måste man fråga sig vad som var orsaken till den mörkläggning som bevisligen skedde. Och beröringsskräcken med WT-bärarna. Räcker det med en urartad narkotikaspaning. Eller krävs det ett statsministermord framför näsan på världshistoriens dummaste detektiv. Alltså HH. Eller någonting annat. Som risken att något ytterst hemligt skulle lunna komma fram. Som rör rikets säkerhet. Eller som Borgnäs kallade det. Att det låg i nationens intresse.

Om man tänker sig att någon del av wt- observationerna består av övervakning av OP och mordet så att säga sker framför näsan på dem så kan man ju tänka sig att så kan man föreställa sig att man kanske reagerar något irrationellt. Ifall man plötsligt blir varse hur fasen det kommer att se ut. Beroende av vilken anledning som är grund för övervakningen kanske man också i det läget tvivlar på något/någon man tidigare haft förtroende för.

Men återigen, inte nödvändigt att övervakarna ingick i någon mordkomplott. Men de kanske vet att deras aktiviteter lätt ses som suspekt och därför beter man sig så skumt.
Citera
2018-04-14, 12:04
Medlem
Citat:
Instämmer. LP var inget mål. Inte ens galningar avrättar anhöriga/oskyldiga vid politiska attentat.

De vittnen som såg mot mordplatsen när det andra skottet föll är överens om att det befann sig 3 stående personer vid just det tillfället. Direkt efter det andra skottet föll en person till marken. Vilket hade varit en omöjlighet om OP fått ta det första.

Samtidigt är det fascinerade att både Wall och LGWP har köpt Holmers slutsats om det motsatta. Men inte Borgnäs. Han är överens med oss.

Leif är t.o.m. inne på att mördaren var en mycket van/skicklig skytt. Eftersom han missade Lisbet. Hon vred på sig turligt när mördaren påstods avlossa det andra skottet. Har han inte läst samma vittnesmål som vi.

Fast Remstram menar att första skottet, som skulle avlossats framifrån i sidled nätt skulle bara touchat såväl Olof (eller Olofs kläder i vart fall) som Lisbeth i och med att Olof skulle ha uppfattat något om vad som händer och vridit sig undan. Jag har sälv ingen bestämd uppfattning om detta stämmer, men om det gör det så var inte ens skottet som touchade LP ens det med avsikt för att träffa henne.
Citera
2018-04-14, 12:07
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som sett mera information om den "skolkande" narkotikaspanaren?
Thure Nässéns påstående i Expressen 2 aril i år läser jag som en variant av den gamla uppgiften att en knarkspaning avbrutits 22:30. Fan vet vad som ligger bakom detta. Är Nässén mer konkret än de versioner som förekommit dittills? Det är en teaser han lägger ut. "En dag ska jag berätta allt jag vet". Talar Nässén sanning för att han känner sig slängd åt vargarna eller ljuger han för att han är trängd?
Senast redigerad av Schlesien 2018-04-14 kl. 12:11.
Citera
2018-04-14, 12:14
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag skulle vilja koka ner det till C,D då det är lite för många tillfälligheter som spelar in när det gäller alternativet B som ju är frikopplat från den övervakning som konstatserats bland annat.

Självständig gruppering med uppbackning och eller uppdrag: driver PKK-spår
Vi har ett par faktorer här. OF:s erbjudande kring 25årsdagen att skapa kontakt med dem som var med mot amnesti där de hävdade att de inte var ansvariga utan lydde order. Övervakning under lång tid och ev Norrköpingsmötet samt den mycket osäkra Criusingen Holmer påstods ha företagit. Motivbilden med emfas som framförs av Ögatgänget och en hög tjänsteman inom regeringen. Energin från höga makthavare att stödja mörkläggningen via Holmer och Ebbe.

Sjävständig gruppering som agerar på eget bevåg:
Turerna kring CP spåret där det ju är en väldigt tydlig och sammanhållen konstellation som trycker på.

Gruppering med anlitad "kontraktsmördare:
Flera olika uppgifter om försök att värva en sådan måste värderas kring det.

Låt oss då koka ner det till din CD-spelaren. Med eller utan hörlurar. Till de som sänder på externa kanaler.

Jag håller med om det mesta som du skriver. Men ibland tappar du kontrollen över dig själv i din upphetsning. Precis som jag.

CD konkret enligt din egen specifikation.

c, en grupp antingen underrättelsespanare med mandat att flytta på knarkspanarna eller motsvarande SB grupp med stort inslag av poliser som tog saken i egna händer när tillfälle yppade sig,
d, Gruppering enligt b eller c med mandat och uppdrag från inflytelserika makthavare att fimpa OP.
Slut citat.

Som jag skrev tidigare. En konspiration med resurser och framförhållning hade aldrig genomfört mordet på detta taffliga sätt. Att förlita sig på obekanta faktorer och slumpen visar enbart att man inte var förberedda. Och inte kunde slå till på en förutbestämd och väl rekognoserad plats.

Därom råder det inget tvivel. Vad du än skriver.

Att tro att makthavare med potens, med förankring upp i den högsta toppen, skulle initierat detta amatörmässiga upplägg faller på sin egen orimlighet. Även om man outsourcat. Samhällstopparna var inte på denna tiden som de är idag.

Det fanns ingen som på den tiden kunde utfärda absolution under 25 följande år. Alltså är det rent skitsnack. Ändå har 32 års absolution fungerat.

Låt oss i stället fundera på vilka som i praktiken än idag kan blockera sanningen. Samhällsstrukturer som ärvs år efter år. Oavsett politisk makt. Som alltid finns där. Som en statsminister. Om man inte blir mördad. Som en Holmer och en Ebbe.
Citera
2018-04-14, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Visa mig citat på att Borgnäs stöder denna tramsteori. Visa mig citat från vittnesmål där det med tydlighet framgår att det är först efter andra skottet som Palme faller. Jag har vid ett flertal tillfällen vederlagt denna teori i tråden. Bara att ta fru Palmes vittnesmål borde iofs vara tillräckligt. Patetiskt hur man orkar tugga detta som ett mantra bara för man inte har något annat att skriva.

Bland annat Delsborn, föhörs av krinsp H. Karlsson 860301 00.20, sidan 1 y

http://www.itdemokrati.nu/page36.html
Citera
2018-04-14, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Thure Nässéns påstående i Expressen 2 aril i år läser jag som en variant av den gamla uppgiften att en knarkspaning avbrutits 22:30. Fan vet vad som ligger bakom detta. Är Nässén mer konkret än de versioner som förekommit dittills? Det är en teaser han lägger ut. "En dag ska jag berätta allt jag vet". Talar Nässén sanning för att han känner sig slängd åt vargarna eller ljuger han för att han är trängd?

Därom tvista de lärde.

Alla kan se att hans uppgifter inte har dementerats från officiellt håll. Liksom att hans avslöjande inte hade kommit om han inte blivit utpekad som en fifflare i UG. För mig är det uppenbart att det kom som en reaktion på det programmet. Något som han annars hållit tyst om. Precis som under tidigare 32 år. Något som han själv erkände.
Citera
2018-04-14, 12:37
Medlem
Citat:

Att han är/var trängd råder det ingen tvekan om.

Låt oss vara krassa.

Utan uppgifterna i TV hade han inte sagt ett smack. Eftersom han tidigare hade någon form av lojalitet mot de som officiellt definierade sanningen. Med stor sannolikhet även ingick i den.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-04-14 kl. 12:42.
Citera
2018-04-14, 12:47
Medlem
Citat:

Bra fråga. Han har vid tidigare tillfälle menat att kritik mot hans sätt att driva undersökningar (han nekar till att det skulle gått till på sätt som hävdats i UG) skulle ha sitt egentliga ursprung hos illvilliga kollegor.

"...

Nu ifrågasätts han – och det gör honom förbannad.

– Det var 18 år sen jag gick i pension. De kan låta det vara i fred för helvete. Jag blir så förbannad över att de jävlas med mig.

Thure Nässén vädrar misstankar om att kritiken i SVT:s ”Uppdrag granskning” ursprungligen kommer från tidigare poliskollegor som är avundsjuka på hans karriär.
... "
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kaQEgk/palmespanare-slar-tillbaka-efter-granskning-blir-sa-forbannad

Här kan man ju då lätt tänka sig att de som då, enligt Nässens uppfattning, skjutsar fram Östlin mfl just skulle kunna tänkas vara från narkotikaspan? Om det föll på Nässens lott att höra diverse existenser kring området i Träsket, kanske av de hörda uppmärksammat något som ledde till den infamösa knarkspaningen?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-04-14 kl. 12:55.
Citera
2018-04-14, 12:49
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Vittnesmålen finns på Remstams sida. Noga redovisade tidigare i tråden.

Jag nöjer mig med ett citat.

http://www.itdemokrati.nu/page36g.html

.... och då hörde vi det andra skottet och en man som föll ner på gatan.

Det som är patetiskt i sammanhanget är att du sätter dig över vittnesmål från personer som såg mot mordplatsen när andra skottet föll. Plus vapentekniska resonemang som också noga har redovisats i tråden. Samt att du hänvisar till en bevisligen chockad och hysterisk LP. Som uppfattade 2 gärningsmän. Och senare pekade ut CP som skyldig. Trots att hon själv angav att hon aldrig såg mördarens ansikte.

Vi tar allt en gång till. (Var finns Borgnäs åsikt i frågan som du hänvisar till förövrigt?)

Vi kan dock börja med grundläggande kunskap kring vetenskaplig/logisk argumentation. Om man skall vederlägga en teori räcker det inte med att hänvisa till några vittnesmål, såsom du och Brädgårdsindianen, vilka överhuvudtaget inte styrker det alternativa tillvägagångssättet annat än rent spekulativt. Ironiskt nog har en annan trådskribent hänvisat till perceptionspsykologi och hur detta måste beaktas när man granskar vittnesmålen. Ja, det är just här som det framgår: skeenden flyter ihop och det framgår inte någonstans att den officiella versionen skulle vara falsk bara för att Delsborn säger att han ser mannen falla ihop i samband med det andra skottet. Skotten kom i mycket tät följd och Palme hade börjat falla när andra skottet faller - Lisbeth finns där vid sidan och sjunker ihop samtidigt ungefär. Jag kan inte förstå hur man som seriös skribent kan sitta och säga att det i princip är konstaterat att det var andra skottet som mördade Palme. Jag har flera gånger anfört en rad argument emot, här kommer några igen:

1) Varför skulle LP hitta på att hon kände att det brände till efter andra skottet samt allt övrigt gällande hennes berättelse vid tillfället för skottlossningen?

2) Vad fanns det för anledning för utredningen att ljuga om detta skeende?

3) Skulle Olof Palme stå kvar blick stilla och stirra rakt fram i ca en sekund så att mördaren fick chansen att i lugn och ro sätta ett nästan påsittande skott, efter att det smällt av en 357a vid sidan av honom riktat mot frun? Vore det inte normalt att han vände sig mot henne samtidigt som första skottet gick av i så fall?

4) Hur skulle det gå till rent tekniskt? Skulle mördaren som förmodligen dök upp i ca 45 graders vinkel bakom paret ha vinklat vapnet ytterligare 45 grader mot Lisbet Palme och då lyckats att träffa henne längs ryggen utan att skada och sedan som sagt i lugn och ro medans Olof står och väntar på honom, placera revolvern ca 15 cm från ryggen och trycka av ett andra skott?

Ge er för guds skull. Finns det inte viktiga saker att göra än att skapa förvirring kring ett av de få moment som med all sannolikhet är ganska väl klarlagt?
Senast redigerad av riskybizzy 2018-04-14 kl. 13:05.
Citera
2018-04-14, 12:50
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Bland annat Delsborn, föhörs av krinsp H. Karlsson 860301 00.20, sidan 1 y

http://www.itdemokrati.nu/page36.html

Finns inget i Delsborns förhör som motsäger den officiella versionen. Se mitt svar ovan.
Citera
2018-04-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Vi tar allt en gång till. (Var finns Borgnäs åsikt i frågan som du hänvisar till förövrigt?)

Vi kan dock börja med grundläggande kunskap kring vetenskaplig/logisk argumentation. Om man skall vederlägga en teori räcker det inte med att hänvisa till några vittnesmål, såsom du och Brädgårdsindianen, vilka överhuvudtaget inte styrker det alternativa tillvägagångssättet annat än rent spekulativt. Ironiskt nog har en annan trådskribent hänvisat till perceptionspsykologi och hur detta måste beaktas när man granskar vittnesmålen. Ja, det är just här som det framgår: skeenden flyter ihop och det framgår inte någonstans att den officiella versionen skulle vara falsk bara för att Delsborn säger att han ser mannen falla ihop i samband med det andra skottet. Skotten kom i mycket tät följd och det kan lika vara som så att Palme redan börjat falla när andra skottet faller - Lisbeth finns där vid sidan och sjunker ihop samtidigt ungefär. Jag kan inte förstå hur man som seriös skribent kan sitta och säga att det i princip är konstaterat att det var andra skottet som mördade Palme . Jag har flera gånger anfört en rad argument emot, här kommer några igen:

1) Varför skulle LP hitta på att hon kände att det brände till efter andra skottet samt allt övrigt gällande hennes berättelse vid tillfället för skottlossningen?

2) Vad fanns det för anledning för utredningen att ljuga om detta skeende?

3) Skulle Olof Palme stå kvar blick stilla och stirra rakt fram i ca en sekund så att mördaren fick chansen att i lugn och ro sätta ett nästan påsittande skott, efter att det smällt av en 357a vid sidan av honom riktat mot frun? Vore det inte normalt att han vände sig mot henne samtidigt som första skottet gick av i så fall?

4) Hur skulle det gå till rent tekniskt? Skulle mördaren som förmodligen dök upp i ca 45 graders vinkel bakom paret ha vinklat vapnet ytterligare 45 grader mot Lisbet Palme och då lyckats att träffa henne längs ryggen utan att skada och sedan som sagt i lugn och ro medans Olof står och väntar på honom, placera revolvern ca 15 cm från ryggen och trycka av ett andra skott?

Ge er för guds skull. Finns det inte viktiga saker att göra än att skapa förvirring kring ett av de få moment som med all sannolikhet är ganska väl klarlagt?

Jag vet inte vad du vill säga genom att försöka insinuera att skribenter som följer ett händelseförlopp som stöds av rättsläkare och flera vittnen försöker "skapa förvirring"?

Det skott som dödade OP var enligt rättsläkare omedelbart dödande. Skotten kom inte i omedelbar följd, det gick någon sekund mellan första och andra skottet. En död människa står sällan upp för egen maskin i ett par sekunder. Inte ens om personen har toppbetyg i psykologi från de finaste universiteten.

Även därefter skulle GM haft gott om tillfälle att ta livet av LP om han så hade önskat. Men han verkade integöra någon ansats i den riktningen. Alltså är det väl rimligt att anta att det för GMs del inte var väsentligt att döda LP även om det finns oklarheter i exakt hur det gick till att en kula repade hennes kappa?

Ett första skott, som missar OP men touchar såväl honom som LP kan inrymmas i den variant som Remstam framför. Det skulle också passa med ABs uppgift att GM ser ut att hålla om OP, även IMs uppgift om att GM är vänd mot LOP och ser ut att samtala.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-04-14 kl. 13:16.
Citera
2018-04-14, 13:15
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag vet inte vad du vill säga genom att försöka insinuera att skribenter som följer ett händelseförlopp som stöds av rättsläkare och flera vittnen försöker "skapa förvirring"?

Det skott som dödade OP var enligt rättsläkare omedelbart dödande. Skotten kom inte i omedelbar följd, det gick någon sekund mellan första och andra skottet. En död människa står sällan upp för egen maskin i ett par sekunder.
Även därefter skulle GM haft gott om tillfälle att ta livet av LP om han så hade önskat. Men han verkade integöra någon ansats i den riktningen. Alltså är det väl rimligt att anta att det för GMs del inte var väsentligt att döda LP även om det finns oklarheter i exakt hur det gick till att en kula repade hennes kappa?

Men snälla, jag har väl inte sagt att han står upp i ett par sekunder. Ja, det gick någon sekund men inte mer och om då Palme inte ligger helt platt på marken när Delsborn tittar dit utan att han ser slutet av fallet, är det så konstigt. Ev. går fallet något långsammare eftersom LOP gick arm i arm och Lisbeth på så vis bromsade upp fallet något - hon vred och sjönk i hop själv samtidigt som andra skottet small av såsom framgår av den officiella versionen. Svara gärna på mina fyra punkter och hur du får ihop det med det alternativa tillvägagångssätt som ni påstår vara konstaterat (varför inte meddela Palmeutredningen att ni har spännande info som dom missat?) Varför finns det inga seriösa författare och journalister som förfäktar denna teori?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in