Citat:
Ursprungligen postat av
Osakazuki
Mina svar:
1. Ett straff utdömt av en svensk domstol, enligt svensk lag och med beaktande av alla förmildrande och försvårande omständigheter. Jag har inte påstått att föräldraskapet i sig är förmildrande, det har du fått om bakfoten.
Vad tycker du själv?
En fråga till:
Du skriver att det värsta man kan göra här på jorden, är att döda sina egna barn. Visst, det är väldigt illa. Ska man få ett lägre straff om man stryper grannens ungar?
Det är det intrycket jag har fått med det här fallet. Att några i tråden, polisen, pressen behandlar fallet annorlunda därför att det är föräldrarna som är gm. Om du inte tycker det, så är det inget mer med det.
Att döma ut straff har aldrig varit intressant för mig, så jag orkar inte ens funderar över din sista fråga. Det är så många olika faktorer som ska tas i beaktning i varje enskild fall. Jag är glad att jag inte är involverad i detta.
För mig är det nog bakgrund och motivet som är delvis avgörande hur jag ser på det här fallet. Till exempel handlade man i affekt eller planerad. Var gm psykiskt sjuk, hade en psykos eller inte. Vad var motivet. Osv.