2018-04-13, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
En manipulation leder alltid till något, det är önskvärt - det är syftet.
Barnen, relativt friska... lite trötta, framför allt mentalt dödströtta - efter; och understundom ha varit tvungna att ta hand om sina trasiga / sjuka föräldrar....
Vinsten = empati
Barnen,... ville bara att föräldrarna skulle må bra.... dom försökte vara till lags - hade tyvärr inte verktygen - det blev deras död !
Stackars barn !

När skulle empatin, du påstår var syftet och vinsten med manipulationen, inkasseras?
Citera
2018-04-13, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det är en hel del som skaver i det här fallet. De olika pusselbitar som ligger framme passar inte ihop vilket förmodligen är ett av huvudskälen till att det fortfarande pågår en sådan livlig diskussion och spekulation i den här tråden.

En sådan sak är "de". Att en förälder ger upp, ser allting nattsvart och döden som enda utväg för alla är ovanligt, men inträffar dessvärre då och då. Att båda föräldrarna ser det på samma sätt är unikt. Det gör det inte till en omöjlighet, men när bekanta och andra målar upp föräldrarna som kärleksfulla och rationella blir det väldigt svårt att få ihop. Någonting stämmer inte med den bilden.

Många föräldrar blir deprimerade när de har kroniskt sjuka barn, men om en endera föräldern skulle föreslå att de som lösning mördar barnen och sedan sig själva är den naturliga reaktionen inte att den andre håller med. Det är helt enkelt inte så människor fungerar. Att de "bara" var deprimerade är därför ingen tillräcklig förklaring.

Som jag tidigare tagit upp finns det forskning kring den psykologiska profilen hos de som begår familicide. Någon av de fyra borde stämma in på åtminstone en av föräldrarna i Bjärred. Även så kallade "altruistiska" motiv är i regel egoistiska och kan hänföras till en av de fyra profilerna:
Tack för ditt inlägg! Ja du, det är mycket som skaver.

Lyfter texten som du länkade, mycket viktigt tror jag.

Självgoda mördare. De ser andra som orsaken till sina problem, i regel deras partner eller före detta partner. Denna typ mördar utöver sin partner även barnen som ett sätt att straffa partnern.

Besvikna mördare. De upplever att omgivningen har svikit dem och inte lever upp till mördarens ideal. Besvikelsen kan i de här fallen utgöra inte bara partnern utan även barnen i hög utsträckning. I litteraturen nämns att dessa mördare har stora psykologiska likheter med vissa som begår hedersmord.[/i]

En annan skillnad är att de som begår familicide oftare mått psykiskt dåligt under det senaste året, i regel till följd av ekonomiska problem, förlorad status, skilsmässa eller liknande. (3, 4, 5) Jämfört med de som begår filicide är de som begår familicide oftast äldre, bättre utbildade, gifta och använder i regel mer våld. (1, 3, 4)

Pianolärarens iakttagelser:

När pappan kom tillbaka efter tre månader hade han förändrats, berättar ”pianolärarinnan”. Han, som redan tidigare varit smal, hade gått ner ytterligare minst 8-9 kg i vikt. Hans huvud var nu helt kalt och han ”var svart under ögonen”, berättar hon. Hon trodde att han hade drabbats av någon sjukdom, kanske cancer, men hon ville inte fråga honom om detta. Det var i alla fall efter detta som den stora förändringen hos familjen började.

Och ytterligare:

En psykopat kan utan att blinka överväga att döda sin egen partner eller t o m sina egna barn om han tror att det skulle gagna honom.

Det är för övrigt svårt att få en psykopat att medverka till behandling. Och varför skulle han det? Varför låta sig behandlas när man inte har problem? Det är ju de andra människorna, samhället och samhällets normer som är problemet.

www.dagensjuridik.se/2009/06/sa-kanner-man-igen-en-psykopat
Citera
2018-04-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag gör ett försök:

Vad hade du tyckt om gm hade fortsatt varit i livet?
Vad hade du tyckt om O och H hade dödat någon annans barn inte sina egna?
Vad hade du tyckt om någon utomstående gm hade dödad A och M?

Är det kombinationen av föräldraskap och gms självmord att jag ska se på gms gärning på ett annat sätt än på de tre ovan nämnde möjligheter? Varför? Självmorden ser jag inte som straff som föräldrarna ta, men det är den vägen de (eller en av föräldrarna) valde själv som den bästa - eller bättre sagt den enda möjliga - och drog sina barn med ned. Att som föräldrar döda sina barn är väl det värsta man kan göra här på jorden eller? Att döda de som är mest beroende av en samt där de ska känna sig tryggast.

Så jag vet verkligen inte vilken empati jag ska känna för gm. Det har inget med hat att göra. Som jag har sagt det är fruktansvärd det som hände, alla hade önskat att någon hade sett något i tid och kunnat ändra handlingsförloppet. Att kunna ha förhindrat det som hände.

Mina svar:
1. Ett straff utdömt av en svensk domstol, enligt svensk lag och med beaktande av alla förmildrande och försvårande omständigheter. Jag har inte påstått att föräldraskapet i sig är förmildrande, det har du fått om bakfoten.
Inte stegling eller annat medeltidsstraff, inte heller utlämnade att lynchas av en flashbackmobb. Hämndtänkande är inte min grej, men jag uppfattar det som om vissa skulle bli lyckliga och få en "förbättrad livskvalitet" om O, H eller bägge överlevt, så att man sedan kunde bränt dem levande i direktsänd TV.

2. Samma som ovan. Vågskålen på den förmildrarna sidan hade förmodligen blivit lättare och den andra tyngre. Varför dödades de hypotetiska (grann)barnen? Ville de komma över föräldrarnas fastighet till vrakpris eller såg de i barnen demoner? I första fallet lagens strängaste straff. I det andra psykvård.

3. Samma som ovan.

Jag anser också att det är skillnad på mord och mord i gärningens utförande och offrens lidande. Är det precis lika ondskefullt att döda med en cocktail av droger, där offret smärtfritt somnar in, än att som på IS vis, döda genom att långsamt amputera kroppsdel efter kroppsdel. Vi har ju några i tråden som jämnställer det aktuella brottet med Anders Eklunds konstaterade och eventuella sexualmord på småflickor (jämförelsen äcklar mig).

Vad tycker du själv?

En fråga till:
Du skriver att det värsta man kan göra här på jorden, är att döda sina egna barn. Visst, det är väldigt illa. Ska man få ett lägre straff om man stryper grannens ungar?
Citera
2018-04-13, 21:01
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
När skulle empatin, du påstår var syftet och vinsten med manipulationen, inkasseras?

Nån gång, nån stans, önskade kanske / nog föräldrarna att "omgivningen" skulle reagera på familjens belägenhet. Den verkligt incestuösa tillvaron skulle uppmärksammas, för vad den verkligen var. ALLA i familjen ville ha ett slut - på den ...... En empati, som så god som någon annan.... i skruvade föräldrars huvuden.
Citera
2018-04-13, 21:03
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Allt beror på hur man förhåller sig till diagnosen ME... Den är mycket omdiskuterad. Frågan är hur man tänker när kronisk trötthet ska " botas" med sömn, minskning av ljud och ljus, minskning av influenser och påverkan utifrån...Hur tänker man sig att återanpassning till samhället skall ske innanför lykta dörrar?Hurorken skall öka när man inte utsätter sig för ex promenader, cykling, simning. Jag vet inte ...

Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Slutar ju med att hjärna och kropp släcker ner helt. Helt med!

Ni talar som ni har förstånd till.

Det man funnit är just att kroppen har släckt ned, kroppen har gått in i ett dvalaliknande tillstånd och i det tillståndet klarar den inte att fungera längre stunder. Den reagerar med att släcka ned efter ansträgning
Citat:
Tack vare ny teknologi inom metabolomik, studiet av ämnesomsättningens biokemiska avtryck på
cellnivå, har forskare från University of California, San Diego (UCSD) identifierat en potentiell
biomarkör för sjukdomen. En avvikande biokemisk signatur i blodplasman särskiljer ME/CFS-sjuka
från friska personer med hög säkerhet. Resultaten tyder på att ME/CFS är ett hypometabolt
sjukdomstillstånd med kraftigt nedsatt ämnesomsättningshastighet och energiproduktion. Tillståndet
har likheter med en slags skyddande dvala, så kallad dauer, som vissa maskar och insekter försätts i
för att överleva livshotande miljöpåverkan.
https://health.ucsd.edu/news/releases/Pages/2016-08-29-chemical-signature-for-chronic-fatigue-syndrome-identified.aspx

Det här är inte konstigare än att folk med influensa och feber blir matta och orkeslösa. Även där har kroppen gått in i viloläge, för att den behöver alla sina resurser till att bekämpa viruset elller vad det nu är.

Just den här inställningen hos omvärlden, att gemene man och även vissa läkare har bestämt sig för att det inte går att vara sjuk på just det här sättet, är helt horribel. Chansen att just denna familj förskonats från människor som inte förstår, är minimal.

Jag menar inte ens far och morföräldrar hade ju koll på problemet. Deras uttalanden, och önskan att ge sin bild här i tråden tyder ju på att de vill ha en syndabock, för att slippa sin egen skuld i det som hänt.

Förädlarna har säkerligen precis som de flesta med den här sjukdomen, istället för att bli stöttade och empatiskt bemötta, istället ifrågasatts i grunden. Gång på gång på gång. För det "går ju inte att vara sjuk på det sättet" Jamen jag såg henne ju då, och så såg hon ju så pigg ut.
Avdelning9 skrev ju något sånt sist jag läste.

Det viktigaste psykologiska behovet hos människan är att bli accepterad och validerad. Det vill säga behandlas som man är värdefull och rimlig i sina känslor och tankar. De här föräldrarna har me största sannolikhet även IRL fråntagits rätten till att bli behandlade som de är förnuftiga människor långt innan de tappade sitt förnuft. Det är en väldigt stor stressor för det mänskliga psyket, och det bästa sättet att bryta ned en människa är ifrågasätta dennes förstånd

Det finns gott om människor i tråden med bristande inlevelseförmåga, det finns lika gott om dem i den verkliga världen.
Det har inte utförts så många obduktioner på människor som dött med ME, det har förekommit fynd som visar på att det verkligen är fråga om en inflammation i ryggmärgen som namnet tyder på. Om jag förstått rätt så är det i fallet med MS nervcellernas skyddande hölje som skadats, i det här fallet verkar det vara nervrötterna. Urvalet är alldeles för litet, så man pratar om att skapa en bank med hjärnvävnad i England att forska på. Förmodligen så kommer obduktionen här, eller ja borde det vara väldigt grundlig. Om inte någon vill sopa nåt under mattan förstås.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-04-13 kl. 21:11.
Citera
2018-04-13, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Tack för ditt inlägg! Ja du, det är mycket som skaver.

Lyfter texten som du länkade, mycket viktigt tror jag.

Självgoda mördare. De ser andra som orsaken till sina problem, i regel deras partner eller före detta partner. Denna typ mördar utöver sin partner även barnen som ett sätt att straffa partnern.

Besvikna mördare. De upplever att omgivningen har svikit dem och inte lever upp till mördarens ideal. Besvikelsen kan i de här fallen utgöra inte bara partnern utan även barnen i hög utsträckning. I litteraturen nämns att dessa mördare har stora psykologiska likheter med vissa som begår hedersmord.[/i]

En annan skillnad är att de som begår familicide oftare mått psykiskt dåligt under det senaste året, i regel till följd av ekonomiska problem, förlorad status, skilsmässa eller liknande. (3, 4, 5) Jämfört med de som begår filicide är de som begår familicide oftast äldre, bättre utbildade, gifta och använder i regel mer våld. (1, 3, 4)

Pianolärarens iakttagelser:

När pappan kom tillbaka efter tre månader hade han förändrats, berättar ”pianolärarinnan”. Han, som redan tidigare varit smal, hade gått ner ytterligare minst 8-9 kg i vikt. Hans huvud var nu helt kalt och han ”var svart under ögonen”, berättar hon. Hon trodde att han hade drabbats av någon sjukdom, kanske cancer, men hon ville inte fråga honom om detta. Det var i alla fall efter detta som den stora förändringen hos familjen började.

Och ytterligare:

En psykopat kan utan att blinka överväga att döda sin egen partner eller t o m sina egna barn om han tror att det skulle gagna honom.

Det är för övrigt svårt att få en psykopat att medverka till behandling. Och varför skulle han det? Varför låta sig behandlas när man inte har problem? Det är ju de andra människorna, samhället och samhällets normer som är problemet.

www.dagensjuridik.se/2009/06/sa-kanner-man-igen-en-psykopat

En psykopat tar väldigt sällan livet av sig. Dom är kliniskt totalt befriade från känslor som skuld, skam och ånger. Tog tidigare idag upp Dalarö-pappan som brände sina barn levande inlåsta i en stuga och militären i Dalby som mördade sin fru och krossades sitt spädbarns huvud mot en sten i Dalby. Tog dom livet av sig Nope, psykopater är väldigt fega uslingar och mycket rädda om sitt eget skinn.
Citera
2018-04-13, 21:10
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
En psykopat tar väldigt sällan livet av sig. Dom är kliniskt totalt befriade från känslor som skuld, skam och ånger. Tog tidigare idag upp Dalarö-pappan som brände sina barn levande inlåsta i en stuga och militären i Dalby som mördade sin fru och krossades sitt spädbarns huvud mot en sten i Dalby. Tog dom livet av sig Nope, psykopater är väldigt fega uslingar och mycket rädda om sitt eget skinn.

En psykopat vill skada andra för att själv framstå som bäst i allt. En psykiskt sjuk person däremot vill ta livet av sig.
Citera
2018-04-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
En psykopat vill skada andra för att själv framstå som bäst i allt. En psykiskt sjuk person däremot vill ta livet av sig.

Helt rätt.
Citera
2018-04-13, 21:26
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Usch. Jag hoppas verkligen inte att töserna utsattes för denna förfärliga behandling.

Jag vet en som skulle utredas. Hon satt i rullstol. (tidigare elitidrottare)
Hon blev uppmanad att träna
Men under utredningen sade de att hon skulle resa sig och gå en viss sträcka, hon sade jag kan inte.
Hon blev mer eller mindre tvingad, hon försökte, och när hon hasade sig framåt så knuffade läkaren till henne bakifrån så att hon stöp raklång på golvet med ansiktet först i korridoren efersom hon vare sig klarade att återfå balansen eller ta emot sig.

Det finns hundratals liknande berättelser.

Nu hoppas jag vid gud att barnen inte blev bemötta på samma sätt, men vid närmare eftertanke så kanske det var än värre för dem. Maktlöseheten man känner om man inte kan vare sig hjälpa eller skydda sin barn är fruktansvärd. Än värre blir det när de man ber om hjälp. Beter sig såhär.

Ju mer jag funderar på det, ju mer begripligt blir det att familjen drevs till vansinne.

Även om rektorn sagt - vi har försökt hjälpa den här familjen så undrar man hur?
Vad har en rektor för mandat att göra något annat än att vara rektor.

Jag har inte hört en enda vårdinstans säga samma sak. Att de försökt hjälpa familjen.
Citera
2018-04-13, 21:30
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Är du igång igen med dina expertutlåtanden.
Tror nog att MeggieCleary menade lidande.
Vilket tycker du är det mest smärtsamma, att elda upp sina barn där dom vaknar och skriker av smärta, eller låta sina barn somna in i sina sängar?

Så, få höra nu, vilket är värst?

MeggieClery diskutera vilket mordmotiv som var värst, inte mordmetod.
Som du nu diskuterar. Dessutom från totalt obekräftade påstående om att morden i Bjärred skedde utan våld eller plåga. Det har varken du eller någon annan offentligt fått några fakta uppgifter om.
Citera
2018-04-13, 21:33
Medlem
Citat:
Missade ett stycke i den förnämliga sammanställningen av StefanS.

Tydligen finns det en och annan bland dessa fega uslingar som fegt avslutar även sitt eget liv, för att undgå stå för konsekvenserna av sitt kallblodiga handlande.

Det kanske mest påtagliga är att familicide huvudsakligen är ett manligt brott. Ca 95% av alla brott begås av män. (1, 7) Det är också betydligt mer vanligt att denna grupp av mördare begår eller försöker begå självmord jämfört med de som utför uxoricide eller filicide. (1) Omkring tre fjärdedelar av alla mördare begår eller försöker begå självmord efter ett familicide. (2)

Vill minnas att någon skrev att alla psykopater är narcissistiska, men inte alla narcissistiska är psykopater. Rätt eller fel?
Citera
2018-04-13, 21:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Även om rektorn sagt - vi har försökt hjälpa den här familjen så undrar man hur?
Vad har en rektor för mandat att göra något annat än att vara rektor.

Jag har inte hört en enda vårdinstans säga samma sak. Att de försökt hjälpa familjen.

Därför att en vårdinstans inte ens får bekräfta offentligt att familjen varit patienter där!
S E K R E T E S S!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in