Citat:
Ursprungligen postat av
Ellamaj24
Allt beror på hur man förhåller sig till diagnosen ME... Den är mycket omdiskuterad. Frågan är hur man tänker när kronisk trötthet ska " botas" med sömn, minskning av ljud och ljus, minskning av influenser och påverkan utifrån...Hur tänker man sig att återanpassning till samhället skall ske innanför lykta dörrar?Hurorken skall öka när man inte utsätter sig för ex promenader, cykling, simning. Jag vet inte ...
Citat:
Ursprungligen postat av
larsingvarsfru
Slutar ju med att hjärna och kropp släcker ner helt. Helt med!
Ni talar som ni har förstånd till.
Det man funnit är just att kroppen
har släckt ned, kroppen har gått in i ett dvalaliknande tillstånd och i det tillståndet klarar den inte att fungera längre stunder. Den reagerar med att släcka ned efter ansträgning
Citat:
Tack vare ny teknologi inom metabolomik, studiet av ämnesomsättningens biokemiska avtryck på
cellnivå, har forskare från University of California, San Diego (UCSD) identifierat en potentiell
biomarkör för sjukdomen. En avvikande biokemisk signatur i blodplasman särskiljer ME/CFS-sjuka
från friska personer med hög säkerhet. Resultaten tyder på att ME/CFS är ett hypometabolt
sjukdomstillstånd med kraftigt nedsatt ämnesomsättningshastighet och energiproduktion. Tillståndet
har likheter med en slags skyddande dvala, så kallad dauer, som vissa maskar och insekter försätts i
för att överleva livshotande miljöpåverkan.
https://health.ucsd.edu/news/releases/Pages/2016-08-29-chemical-signature-for-chronic-fatigue-syndrome-identified.aspx
Det här är inte konstigare än att folk med influensa och feber blir matta och orkeslösa. Även där har kroppen gått in i viloläge, för att den behöver alla sina resurser till att bekämpa viruset elller vad det nu är.
Just den här inställningen hos omvärlden, att gemene man och även vissa läkare har bestämt sig för att det inte går att vara sjuk på just det här sättet, är helt horribel. Chansen att just denna familj förskonats från människor som inte förstår, är minimal.
Jag menar inte ens far och morföräldrar hade ju koll på problemet. Deras uttalanden, och önskan att ge sin bild här i tråden tyder ju på att de vill ha
en syndabock, för att slippa sin egen skuld i det som hänt.
Förädlarna har säkerligen precis som de flesta med den här sjukdomen, istället för att bli stöttade och empatiskt bemötta, istället ifrågasatts i grunden. Gång på gång på gång. För det "går ju inte att vara sjuk på det sättet" Jamen jag såg henne ju då, och så såg hon ju så pigg ut.
Avdelning9 skrev ju något sånt sist jag läste.
Det viktigaste psykologiska behovet hos människan är att bli accepterad och validerad. Det vill säga behandlas som man är värdefull och rimlig i sina känslor och tankar. De här föräldrarna har me största sannolikhet även IRL fråntagits rätten till att bli behandlade som de är förnuftiga människor långt innan de tappade sitt förnuft. Det är en väldigt stor stressor för det mänskliga psyket, och det bästa sättet att bryta ned en människa är ifrågasätta dennes förstånd
Det finns gott om människor i tråden med bristande inlevelseförmåga, det finns lika gott om dem i den verkliga världen.
Det har inte utförts så många obduktioner på människor som dött med ME, det har förekommit fynd som visar på att det verkligen är fråga om en inflammation i ryggmärgen som namnet tyder på. Om jag förstått rätt så är det i fallet med MS nervcellernas skyddande hölje som skadats, i det här fallet verkar det vara nervrötterna. Urvalet är alldeles för litet, så man pratar om att skapa en bank med hjärnvävnad i England att forska på. Förmodligen så kommer obduktionen här, eller ja borde det vara väldigt grundlig. Om inte någon vill sopa nåt under mattan förstås.