Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
AFS är ett traditionellt och nationalistiskt parti. Det är bara bra att de inte framstår som bakåtsträvare.

De är inte liberaler. Platt skatt innebär inte liberalism. Tänket bakom deras skattepolitik är att skatter inte ska vara högre än nödvänigt, med andra ord en klassiskt konservativ ståndpunkt som även brukar återfinnas i nationalistiska partiers program. Detta är inget konstigt. Det är normal nationalism.

Nationalister vill inte ha vänsterns påkostade hjärntvätt. Hela den ideologiska statsapparaten kan fara åt helvete. Kvar blir funktionella institutioner i nationens tjänst! Det blir på en gång ett mycket bättre samhälle av broderskap och samarbete. Och det kostar bara en bråkdel så mycket som den nuvarande kolossen.
Ja Sverige är ett ypperligt exempel på hur en gigantisk skattefinansierad offentlig apparat blir ett redskap för egen vinning och fortsatt maktutövning, dvs den skattefinansierade apparaten är så stor och oformlig att det nästan är omöjligt att attackera den, och än mindre göra något åt den för att eventuellt minska den. Allt enligt klassisk organisationsteori.
Citera
2018-04-13, 21:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Är det rasistiskt att vilja ha närmast noll invandring till Sverige? Nej knappast. Det är bara att värna om sitt folk. Det SD menar är väl att detta parti skiljer på folk utifrån raser och är väldigt nära NMR.

För SD kan det rent vara positivt med Afs som de kan peka finger åt och kalla extrema medan de själva för att vinna egen majoritet måste locka sådana tom från vänstern.
Citera
2018-04-13, 21:47
Vettifan om man ens kan kalla AfS för en konkurrent till SD. SD har trots allt jobbat hårt för att tvätta bort sina bruna fläckar, och AfS är så gott som sköljvattnet från den senaste tvätten. Tvivlar på att dom kommer få någon större röstmängd då de mer extrema SD:are som kan tänka sig rösta rösta på dem kommer att se det som en bortkastad röst. Ett sammarbete mellan moderaterna eller kanske till och med socialdemokraterna och SD är väl en sak, men SD+AfS blir nog svårsålt till M eller S.
Citera
2018-04-13, 22:24
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Som alla vet har SD fått en konkurrent på högerkanten i form av AfS som siktar på att komma in i riksdagen i höst. Från SD:s håll har man varit noga med att poängtera att AfS är ett rasistiskt parti:

och Jimmie Åkesson har kallat partiet för "extremister, rasister och haverister." De riksdagsmän som bytt parti har uteslutits med motiveringen "samröre med rasister."

Liksom... hallå här. Det känns igen. Var det inte SD själva som det var så synd om eftersom alla andra kallade dem för rasister? Är det då så väl genomtänkt att använda samma skällsord på ett uppstickarparti?

Vad är det egentligen som SD menar gör AfS, men inte SD självt, till ett rasistiskt parti?

Nu är det ju så att AfS vinner bara de ens nämns. Deras svaghet är att ingen känner till dem. Det borde en presschef veta. Så är människan hemlig AfS supporter eller idiot? Jag lutar åt det senare.

SD har sin egen variant Sun Tzu som är tvärtom mot originalet och här ser vi ett exempel på det.
Citera
2018-04-13, 22:29
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av points
Vettifan om man ens kan kalla AfS för en konkurrent till SD. SD har trots allt jobbat hårt för att tvätta bort sina bruna fläckar, och AfS är så gott som sköljvattnet från den senaste tvätten. Tvivlar på att dom kommer få någon större röstmängd då de mer extrema SD:are som kan tänka sig rösta rösta på dem kommer att se det som en bortkastad röst. Ett sammarbete mellan moderaterna eller kanske till och med socialdemokraterna och SD är väl en sak, men SD+AfS blir nog svårsålt till M eller S.

De kommer definitivt in om SD håller på så här.
Citera
2018-04-13, 22:30
Medlem
SD har knuffat svensk politik mot populistisk höger, nu kommer deras "föredetta" ungdomsrörelse som nytt parti, de låssas ogilla varandra men det finns anledning att misstänka och forska i om inte scenariot var bestämt redan 2009.
Citera
2018-04-13, 22:45
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
SD har knuffat svensk politik mot populistisk höger, nu kommer deras "föredetta" ungdomsrörelse som nytt parti, de låssas ogilla varandra men det finns anledning att misstänka och forska i om inte scenariot var bestämt redan 2009.

Nej flyktingkrisen knuffade politiken åt höger.

Jag känner inte AfS men jag vet att toppen verkligen avskyr Kasselstrand.
Citera
2018-04-13, 22:56
Medlem
M Nordströms avatar
Det känns som att AFS verkligen har en chans att komma in i riksdagen . Det som är intressant är bland annat hur dom försöker nå väljare. Kommer dom ha råd att dela ut valsedlar med posten till exempel? Hur mycket kommer dom synas i media ju närmare valet vi kommer?

Sedan om opinionsinstituten börjar visa att övriga ligger på 6% så borde det vara en hint. Frågan är då om dom börjar särredovisa AFS? Av det man läst så verkar dom ha ett rätt bra partiprogram så man får väl se vad valsedeln hamnar i årets val. Som sagt ligger dom på dryga 4% så är det inte omöjligt att min valsedel hamnar hos dom .

Synd att dom inte ställer upp i kommun och landstingsval.
Senast redigerad av M Nordström 2018-04-13 kl. 23:00.
Citera
2018-04-14, 00:11
Medlem
EnGodForlorares avatar
Intressanta svar, men det jag skulle vilja diskutera är på vilka grunder SD anklagar AfS för rasism. Om grunderna är att det finns X personer som sagt rasistiska saker i AfS, då kan AfS kontra med att minsann Y personer i SD sagt liknande saker. Jag kan som utomstående inte se något som skiljer dessa båda partier. Det går inte att hitta något som gör det ena partiet mer rasistiskt än det andra.
Citera
2018-04-14, 00:45
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Det känns som att AFS verkligen har en chans att komma in i riksdagen . Det som är intressant är bland annat hur dom försöker nå väljare. Kommer dom ha råd att dela ut valsedlar med posten till exempel? Hur mycket kommer dom synas i media ju närmare valet vi kommer?

Sedan om opinionsinstituten börjar visa att övriga ligger på 6% så borde det vara en hint. Frågan är då om dom börjar särredovisa AFS? Av det man läst så verkar dom ha ett rätt bra partiprogram så man får väl se vad valsedeln hamnar i årets val. Som sagt ligger dom på dryga 4% så är det inte omöjligt att min valsedel hamnar hos dom .

Synd att dom inte ställer upp i kommun och landstingsval.

4% i OU borde väl motsvara ungefär det dubbla på valdagen om jag känner mina mätinstitut rätt
Citera
2018-04-14, 00:56
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Intressanta svar, men det jag skulle vilja diskutera är på vilka grunder SD anklagar AfS för rasism. Om grunderna är att det finns X personer som sagt rasistiska saker i AfS, då kan AfS kontra med att minsann Y personer i SD sagt liknande saker. Jag kan som utomstående inte se något som skiljer dessa båda partier. Det går inte att hitta något som gör det ena partiet mer rasistiskt än det andra.

Alltså vad som är rasism varierar ju från person till person och är minst sagt godtyckligt och i grunden är det ju ett personangrepp som att anklaga nån för att vara ful eller ondskefull. Sen så i en debatt säger man så klart inte det hemska som motståndaren sagt för även om du citerar han så säger du ju det nu... och det kommer mer eller mindre fastna på dig nu.
Citera
2018-04-14, 02:04
Bannlyst
Du gör en god poäng. Får jag säga det uppenbara?
SD Hycklar som fan när de har mage att kalla AFS för rasister.
SD klarar inte av konkurrens. Det märks i Jimpas senaste hot i form av email
https://cdn03.nyheter24.se/7282c8370300035c01/2018/03/15/1485788/press.png

Citat:
Som alla vet har SD fått en konkurrent på högerkanten i form av AfS som siktar på att komma in i riksdagen i höst. Från SD:s håll har man varit noga med att poängtera att AfS är ett rasistiskt parti:

och Jimmie Åkesson har kallat partiet för "extremister, rasister och haverister." De riksdagsmän som bytt parti har uteslutits med motiveringen "samröre med rasister."

Liksom... hallå här. Det känns igen. Var det inte SD själva som det var så synd om eftersom alla andra kallade dem för rasister? Är det då så väl genomtänkt att använda samma skällsord på ett uppstickarparti?

Vad är det egentligen som SD menar gör AfS, men inte SD självt, till ett rasistiskt parti?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in