Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-04-12, 21:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Var har jag sagt något om några 100%? Du är fabulös mad dina halmdockor. Du hävdade att judarna som bodde i Palestina ville ha en egen stat, upp till dig att bevisa det!

Seså nu, visa att de infödda judarna ville ha en stat istället!

"OK":
https://en.wikipedia.org/wiki/Bechor-Shalom_Sheetrit

En av personerna som skrev på Israels självständighetsförklaring som var född i Palestinamandatet. Hur bortförklarar du det här om inga judar som var födda i Palestinamandatet ville ha en stat?

Citat:
Al Husseini var tillsatt av britterna och kickades ut från sin maktposition som stormufti 1948, dvs så fort britterna gav sig av. Så populär var han.

Han var fortfarande tongivande för palestiniernas och arabernas hållning mot judar och mellanösternpolitiken i övrigt fram tills idag. Hade det inte vorit för honom så kanske det varit fred t.o.m.

Citat:
Hamas fanns inte 1948 utan bildades som respons på israelisk ockupation.

Skrevs Koranen 1948 också som respons mot israelisk ockupation eller? Klarar du att sätta två separata begrepp isär?

Citat:
Finns f.ö. gott om israeliska kartor som visar hela Västbanken som del av Israel, även om det vart lite pinsamt när de av misstag använde en sådan i en turistkampanj i London.

Ja men nu handlar det om "regeringen" som du verkar tro vill ha en pluralistisk demokratisk stat där judar har medborgarskap, man behandlar alla människor med värdighet, man dödar inte homosexuella etc. Lalalalalala.

Citat:
Eller också hade det blivit en stat för judar, kristna och muslimer, även om ni etnonationalister har svårt för att tänka er något sådant. Palestinierna vid denna tid var inte några islamiska fundamentalister.

Eh, jo.

Citat:
Vad är det för löjliga hypotetiska scenarier du hittar på?

Svara på frågan istället. Om det fanns en person som var född i Israel som skrev på självständighetsförklaringen, skulle den personen nekas p.g.a att han inte tillhörde majoritetsreligionen?
Citera
2018-04-12, 21:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
"OK":
https://en.wikipedia.org/wiki/Bechor-Shalom_Sheetrit
Du hittar en. Menar du att det räcker för att som bevis för att de infödda judarna ville ha en stat?
Citat:
Han var fortfarande tongivande för palestiniernas och arabernas hållning mot judar och mellanösternpolitiken i övrigt fram tills idag. Hade det inte vorit för honom så kanske det varit fred t.o.m.
Bevis?
Citat:
Skrevs Koranen 1948 också som respons mot israelisk ockupation eller? Klarar du att sätta två separata begrepp isär?
Jam jag klarar att hålla isär en gammal religiös skrift från vad palestinierna ansåg på slutet av 1800-talet innan stämningen förgiftades av de invandrande sionisterna. Kan du?
Citat:
Ja men nu handlar det om "regeringen"
Jag pratade också om regeringen, dvs vad man hittar på sidor från domänen gov.il. Första träffen vart relevant nog en om vattenesurser där man ritar in Västbanken som vattenresurs för Israel:
http://mfa.gov.il/MFA/AboutIsrael/Maps/Maps/Water-Resources.jpg
Citat:
Svara på frågan istället. Om det fanns en person som var född i Israel som skrev på självständighetsförklaringen, skulle den personen nekas p.g.a att han inte tillhörde majoritetsreligionen?
Naturligtvis kan inte en enstaka person utropa en egen stat, det inser du väl själv!
Citera
2018-04-12, 21:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du hittar en. Menar du att det räcker för att som bevis för att de infödda judarna ville ha en stat?

Det handlar inte om hur många, det handlar om principen. Om det är 10%, 1%, 0.1% spelar ingen roll, det anmärkningsvärda är varför du tror att det inte är några alls när det uppenbarligen är det.

Citat:
Bevis?

För vad? Att han resolut motsatte sig en delningsplan? Att han var med i Waffen SS? Att han vägrade att ge judar medborgarskap? Att han ville döda alla judar? Att han pysslade med antisemitisk propaganda i Egypten långt in på 50 och 60-talen?

Citat:
Jam jag klarar att hålla isär en gammal religiös skrift från vad palestinierna ansåg på slutet av 1800-talet innan stämningen förgiftades av de invandrande sionisterna. Kan du?

Ja, det skulle dock vara fint med några bevis från din sida att muslimerna inte använde den här antisemitiska boken som religiös skrift på ex. 1700-talet.

Citat:
Jag pratade också om regeringen, dvs vad man hittar på sidor från domänen gov.il. Första träffen vart relevant nog en om vattenesurser där man ritar in Västbanken som vattenresurs för Israel:
http://mfa.gov.il/MFA/AboutIsrael/Maps/Maps/Water-Resources.jpg

Vad "politiskt". Vi kanske måste börja blurra ut våra grannländer på väderkartorna också så danskarna inte tror att vi kommer att börja kriga för att få mer soltimmar också då.

Citat:
Naturligtvis kan inte en enstaka person utropa en egen stat, det inser du väl själv!

Nej det begriper jag inte, trodde inte det fanns några såna konstiga regler. Var har du läst det någonstans? Hur många måste det vara enligt dig? Två? Fem? Tio?
Citera
2018-04-12, 22:35
Avstängd
Citat:
Det handlar inte om hur många, det handlar om principen. Om det är 10%, 1%, 0.1% spelar ingen roll, det anmärkningsvärda är varför du tror att det inte är några alls när det uppenbarligen är det.
Det anmärkningsvärda här är hur du kan hitta på att jag tror något jag aldrig sagt och sen i inlägg efter inlägg låtsas som om du bemöter något jag sagt. Sen är klart det handlar om antal inte bara om principer. Är du någon sån där knäpp libertarian som tycker att det skall stå var och en fritt att utropa sin egen stat där han bor?

Om det nu var en infödd jude som ville ha en stat, hur stor del av palestinska mandatet tycker du han borde få för denna?
Citat:
För vad? Att han resolut motsatte sig en delningsplan? Att han var med i Waffen SS? Att han vägrade att ge judar medborgarskap? Att han ville döda alla judar? Att han pysslade med antisemitisk propaganda i Egypten långt in på 50 och 60-talen?
Att han hade så stor politisk betydelse i Palestina.
Citat:
Vad "politiskt". Vi kanske måste börja blurra ut våra grannländer på väderkartorna också så danskarna inte tror att vi kommer att börja kriga för att få mer soltimmar också då.
Ja, det är i högsta grad politiskt när Israel ritar en karta över vattentillgångar som inkluderar den ockuperade Västbanken från vilken de friskt stjäl vatten. Men spelar det ingen roll får du sluta klaga på palestinska kartor också.
Citat:
Nej det begriper jag inte, trodde inte det fanns några såna konstiga regler. Var har du läst det någonstans? Hur många måste det vara enligt dig? Två? Fem? Tio?
Vad tror du händer om jag åker ned till Israel och utropar en egen stat där? Får jag din adress kan jag utropa den på stället där du tror dig bo och köra bort dig när jag ändå håller på.
Citera
2018-04-12, 23:10
Medlem
Memestars avatar
@Xenonen: Du vet mycket väl att många lokala araber begick hatbrott mot judar långt innan staten Israel utropades. Vad sägs om massakern år 1517? https://en.m.wikipedia.org/wiki/1517_Safed_attacks
Judarna har rätt att leva i minoritet som andra klassens medborgare i ett islamiskt kalifat men om de ökar i mängd eller begär lika rättigheter ser du det som en "krigsförklaring".

Enstaka personer kan mycket väl utropa nya stater. Liberland är ett exempel. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Liberland
Det finns även en mikronation i norra Israel som stöds av turismministeriet.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Akhzivland
Citera
2018-04-13, 08:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
@Xenonen: Du vet mycket väl att många lokala araber begick hatbrott mot judar långt innan staten Israel utropades. Vad sägs om massakern år 1517?
Du är verkligen extremt långsint. Judarna har rätt till Palestina för att deras förfäder bodde där för 2000 år sedan. Palestinierna är elaka för att det skedde en massaker för 600 år sedan som inte ens primärt handlade om judar utan var en följd av Ottoman–Mamluk War.

Jag antar att jag förväntas hata danskar för Stockholms blodbad också
Citat:
Judarna har rätt att leva i minoritet som andra klassens medborgare i ett islamiskt kalifat men om de ökar i mängd eller begär lika rättigheter ser du det som en "krigsförklaring".
Nu ljuger du igen om vad jag sagt. Krigsförklaringen var inte att invandrarna begärde några lika rättigheter utan tvärtom att de krävde att få bilda en egen, judisk stat.

Citat:
Enstaka personer kan mycket väl utropa nya stater.
Klart de kan utropa dem, men ingen tar det på allvar. Som du säger kan det ses som en pittoresk turistattraktion så länge de inte ställer till några besvär, inte mer.
Citera
2018-04-13, 09:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det anmärkningsvärda här är hur du kan hitta på att jag tror något jag aldrig sagt och sen i inlägg efter inlägg låtsas som om du bemöter något jag sagt. Sen är klart det handlar om antal inte bara om principer. Är du någon sån där knäpp libertarian som tycker att det skall stå var och en fritt att utropa sin egen stat där han bor?

Du skrev klart och tydligt att det enbart var invandrarna som ville ha en stat. Sen är det givetvis upp till var och en att utropa en stat i ett statslöst område. Det finns flertalet såna stater, Sealand ex.

Citat:
Om det nu var en infödd jude som ville ha en stat, hur stor del av palestinska mandatet tycker du han borde få för denna?

Ex. landet som den personen ägde. Men du motsätter väl dig att judar äger mark öht, eller hur?

Citat:
Att han hade så stor politisk betydelse i Palestina.

Ja, att den religiösa ledaren för hela Palestinamandatet skulle ha så stor betydelse, en av de stora gåtorna här i världen. Är världen platt eller rund, vem vet.

Citat:
Ja, det är i högsta grad politiskt när Israel ritar en karta över vattentillgångar som inkluderar den ockuperade Västbanken från vilken de friskt stjäl vatten.

Du kanske inte misstänker att anledningen att de tog med Västbanken och Gaza är för att det är Israel som förser Västbanken och Gaza med dricksvatten trots att de inte ska göra det enligt Oslo-avtalet? Närmare 90% av det vatten som Israel skickar till Palestina betalas inte så hur du får det till att Israel stjäl vatten när det är tvärtom är också typiskt.

Vidare finns det en annan anledning att de tar med de delade vattentillgångarna: att Israel artificiellt boostar dessa med renat vatten, till skillnad från ex. Gaza som inte ens renar avloppsvattnet.

Idag är närmare 100% av det Israeliska dricksvattnet från avsaltningsanläggningar och 100% av bevattningsvattnet är återanvänt gråvatten så exakt var det här stulna vattnet hamnar skulle vara interssant att läsa mer om. Skickar rymdödlorna det till sin hemplanet eller?

Citat:
Men spelar det ingen roll får du sluta klaga på palestinska kartor också.

Klagar inte på kartor, klagar på Hamasloggan. Hur svårt är det att ändra den?

Citat:
Vad tror du händer om jag åker ned till Israel och utropar en egen stat där? Får jag din adress kan jag utropa den på stället där du tror dig bo och köra bort dig när jag ändå håller på.

Förstår du skillnaden på ett statslöst område och ett område som har anspråk av en stat? Om du hittar en ö ute i havet som saknar anspråk så är det helt legalt för dig att utropa en stat där oavsett om det bor folk där eller inte.
Senast redigerad av Melange5738 2018-04-13 kl. 09:21.
Citera
2018-04-13, 10:31
Avstängd
Citat:
Du skrev klart och tydligt att det enbart var invandrarna som ville ha en stat. Sen är det givetvis upp till var och en att utropa en stat i ett statslöst område. Det finns flertalet såna stater, Sealand ex.
Jag skrev att det var invandrarna som ville ha en stat, men bara i din extremtolkning innebär det att det inte skulle funnits en enda infödd jude som ville ha en stat. Hur många bodde i Sealand innan det utropades en stat där? Hur många erkänner den staten?
Citat:
Ex. landet som den personen ägde. Men du motsätter väl dig att judar äger mark öht, eller hur?
Så judarna skulle fått utropa en stat på de 7% av marken de ägde, eller snarare den bråkdel av denna yta som ägdes av judar som ville ha en egen stat. Varför utropade de då en stat på mycket större yta och varför stödjer du det? Dina illvilliga insinuationer är sen direkt vidriga.
Citat:
Ja, att den religiösa ledaren för hela Palestinamandatet skulle ha så stor betydelse, en av de stora gåtorna här i världen. Är världen platt eller rund, vem vet.
HAN VAR UTSEDD TILL LEDARE AV BRITTERNA OCH AVSATTES NÄR DE GAV SIG AV. Hur många gånger skall jag behöva upprepa det för att det skall tränga in i din skalle?
Citat:
Du kanske inte misstänker att anledningen att de tog med Västbanken och Gaza är för att det är Israel som förser Västbanken och Gaza med dricksvatten trots att de inte ska göra det enligt Oslo-avtalet? Närmare 90% av det vatten som Israel skickar till Palestina betalas inte så hur du får det till att Israel stjäl vatten när det är tvärtom är också typiskt.
Återigen ljuger du friskt.
Citat:
Förstår du skillnaden på ett statslöst område och ett område som har anspråk av en stat? Om du hittar en ö ute i havet som saknar anspråk så är det helt legalt för dig att utropa en stat där oavsett om det bor folk där eller inte.
Du är verkligen gammal klassisk imperialist som glatt tar ifrån infödingar deras rättigheter för att det faktum att de bor där räknas inte om de inte har en stat som erkänns enligt din juridik. Jag tror jag skall åka ned och "upptäcka" Israel och utropa en stat där. Strunt samma att det bor folk där.
Citera
2018-04-13, 10:57
Medlem
Varför inte bara förbjuda judendom? Hade det varit en vettig religion så hade det väl märkts vid det här laget?

Citera
2018-04-13, 11:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag skrev att det var invandrarna som ville ha en stat, men bara i din extremtolkning innebär det att det inte skulle funnits en enda infödd jude som ville ha en stat. Hur många bodde i Sealand innan det utropades en stat där? Hur många erkänner den staten?

Tyskland erkände Sealand i samband med ett gisslandrama.

Citat:
Så judarna skulle fått utropa en stat på de 7% av marken de ägde, eller snarare den bråkdel av denna yta som ägdes av judar som ville ha en egen stat.

Varför utropade de då en stat på mycket större yta och varför stödjer du det? Dina illvilliga insinuationer är sen direkt vidriga.

Hänger inte med. Även om det skulle vara som du säger så betyder det väl inte att judarna motsatte sig staten Israel efter att Palestina vägrade kompromissa om medborgarrättigheter? Var har du läst att en majoritet av alla infödda judar skulle ha motsatt sig Israel efter 1947?

Citat:
HAN VAR UTSEDD TILL LEDARE AV BRITTERNA OCH AVSATTES NÄR DE GAV SIG AV. Hur många gånger skall jag behöva upprepa det för att det skall tränga in i din skalle?

Och de gav sig inte iväg förrän Al Husseini hade bankat in i alla palestiniers skallar att de aldrig skulle ge medborgarrättigheter till judar. Hur svårt är det att se samband?

Citat:
Återigen ljuger du friskt.

Jasså?

https://en.wikipedia.org/wiki/Water_supply_and_sanitation_in_the_Palestinian_ter ritories

39% av allt vatten som Palestinierna konsumerar försvinner p.g.a trasiga ledningar. Den "orättvisa fördelningen" som folk hela tiden refererar till beror på att Hamas pajar statistiken för Gaza. Plockar man bort Gaza från statistiken och enbart jämför Västbanken med Israel så blir skillnaden ganska obetydlig om man justerar för de trasiga vattenledningarna som Fatah inte betalar för.

Citat:
Du är verkligen gammal klassisk imperialist som glatt tar ifrån infödingar deras rättigheter för att det faktum att de bor där räknas inte om de inte har en stat som erkänns enligt din juridik. Jag tror jag skall åka ned och "upptäcka" Israel och utropa en stat där. Strunt samma att det bor folk där.

Jag har faktiskt inte så stort problem med det om du bosätter dig i en icke befolkad del av ett etablerat land. Jag fattar att det blir vissa problem med äganderättigheter och dylikt men så jävla stort problem som du vill få det till är det inte, i synnerhet när man varit där och sett hur mycket oanvänd mark det finns. Att du ockuperar oanvänd mark som dessutom inte har anspråk av varken individer eller stater är i princip helt oproblematiskt för mig.
Citera
2018-04-13, 15:09
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Du är verkligen extremt långsint. Judarna har rätt till Palestina för att deras förfäder bodde där för 2000 år sedan. Palestinierna är elaka för att det skedde en massaker för 600 år sedan som inte ens primärt handlade om judar utan var en följd av Ottoman–Mamluk War.

Jag antar att jag förväntas hata danskar för Stockholms blodbad också

Nu ljuger du igen om vad jag sagt. Krigsförklaringen var inte att invandrarna begärde några lika rättigheter utan tvärtom att de krävde att få bilda en egen, judisk stat.

Klart de kan utropa dem, men ingen tar det på allvar. Som du säger kan det ses som en pittoresk turistattraktion så länge de inte ställer till några besvär, inte mer.
Jag tog 1517 som ett exempel på att massakrer mot judar skedde långt före den moderna sionismen, något du tidigare verkade förneka.

Sionismens originalidé var lika rättigheter i en gemensam stat. Konceptet om tvåstatslösning föreslogs inte förrän på 1930-talet då den ökande antisemitismen och terrorismen mot judar de senaste 20 åren blivit en avgörande faktor. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zionism
Citera
2018-04-13, 16:19
Bannlyst
Citat:
För oss som inte tycker man skall basera sig på 2000 år gammal historia blir alltså svaret: ingenting. De hade inte mer rätt till området än vad t ex italienarna har till London för att deras förfäder grundade staden.

Britterna fick mandat av NF att förvalda området, det var aldrig deras och inget de kunde ge bort. FN:s plan var bara ett förslag, inget palestinierna hade skyldighet att rätta sig efter.

Det är klart det handlade om att sno något. Har du helt missat hur sionisterna stal land för palestinierna i det som kom att bli Israel? De drev ut större delen av den palestinska befolkningen för att kuna få sin "judiska" stat, och folk som du tycker det är bra.

Nej, det var de inte som jag förklarat. Titta på delningsplanen kontra vad judarna faktiskt erövrade i kriget 1948 och hur de mördade FN-medlaren Folke Bernadotte när han tycket de måste kompromissa. Vid något tillfälle när kriget lugnat ned sig provade de att beskjuta en egen konvoj för att få en ursäkt att återuppta striderna för att erövra mer mark. Sen försökte de erövra Sinai 1956 och 1967, Gaza, Golanhöjderna och Västbanken 1967.

Du har fortfarande inte gett en rimlig förklaring till varför en grupp judiska invandrare skulle "få" någon del alls. Är det bara din 2000 år gamla historia du baserar dig på? Någon sorts evig, genetisk rätt till ett visst landområde, oberoende av vilka som råkat bo där ett par tusen år. Memestar har sina "judiska gener", är du av samma åsikt?

Det har funnits judar i området sedan länge. Judar flyttade till området när britterna lovade dem att bygga ett homeland pga antisemitism i världen. Judar fanns i området, flera flyttade nu hem då de var förföljda och ville starta ett nytt liv. Ungefär som om samer skulle börja flytta hem till delar av Norrland om de skulle få bilda en egen stat.

Araberna valde att fly pga kriget 1948-1949. Vissa var man tvungna att tvångsavvisa då det var judarna som skulle bo där. NF hade bestämt det i delningsplanen. Britterna hade hand om området men överlämnade själva delningen till NaF.

Enligt dig så spelar det roll om man startar krig på krig..för det kommer ändå inte att få några konsekvenser enligt dig. Trots att araberna förlorat varje krig sedan 1948..trots att de hållit på med gerillakrig, terrorattentat och intifador..så skall araberna inte få betala något för det i slutänden. Så länge du har den inställningen är det svårt att resonera med dig.

Araberna har knappast någon bra förhandlingssituation efter det som hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in