Citat:
Ursprungligen postat av
Pepparkakemannen
Det är ju inte konstigt att familjen Andersson är tyst om det som de fått veta från utredningen. Om de skulle säga vad de vet kan det ju förstöra 25 års utdredning o sista hoppet om att få gärningsman fälld. Informationen kan få en ev. gärningsman att i förhör ändra sig o omöjliggöra en fällande dom. Tystnaden ger hopp om att det fortfarande finns hopp alltså.
Jag läser det mesta här o begrundar. Vill hjälpa o hoppas fler drar sig till minnes. Ja tänkte skriva tidigare då någon nämnde BW stå på en sten o säga märkliga ting. Men det blev inte så. Nu är jag inloggad o har mer att berätta. Det känns naturligtvis olustigt eftersom det är 25 år gamla minnen som pekar omständigheter på en man. Som naturligtvis kan vara helt oskyldig. Samtidigt tycker jag att de som blivit nämnda här har alla möjligheter att dementera det vi skriver. Om jag var oskyldig och dessutom hade alibi (men blir nämnd här) så skulle jag självklart gå in här o berätta vad jag vet och varför jag blivit avfärdad av polisen.
Det jag vill komma till är det att jag efter kanske 2 veckor efter Helenas försvinnande blir med att hjälpa till att söka. Väl där vi Bäckens fotbollsplan, inte många hundra meter från den plats Helenas skor fanns, ser jag BW och två grabbar till, som är i färd med att lasta av en Yamaha crosshoj. BW har viss fått låna den för sökningen skull. Inget konstigt med det. Men vi andra frivilliga väntar på vad vi ska göra. BW startar hojjen o drar runt o fullgasar fram o tebaks hur mycket som helst, med världens flin. Han hade fantastiskt roligt. Sedan byter de o den andra kör runt men inte alls lika mycket. Detta har fastnat i mitt minne. BW var totalt obekymrad. Han hade bara kul med sina polare. Medans vi andra väntade på att få komma igång med att leta efter en ev. död person! Besynnerligt var det. Så till den grad att jag la ner saken o åkte hem!
Det lilla jag kände till om BW då var bara gott. En spontan tokrolig snubbe som jag fatta tycke för.
Men varför kommer du inte in o berättar för oss om ditt alibi? eller annat som du vet o kan hjälpa oss med? Andra har visat prov på stort mod, MRö har varit inne o skrivit mycket. Tom PU har varit inne. Tack för det PU! Trots mitt vittnesmål. Men jag tycker nog att blickarna borde mer riktas mot de som inte varit inne i tråden o rentvått sig. (eller har jag missat T.ex BW)
Intressant...
Men att tystnaden tyder på att det finns hopp om ett uppklarande håller jag inte med om. Tror inte att utredningen skulle förstöras pga ett avslöjande om vem som satt anhållen senast tex..
Tystnaden efter så många år tolkar jag som helt andra anledningar. Efter så lång tid finns det läckor i utkanten som inte har någon som helst anledning att hålla tyst. Här existerar inte ringar på vattnet det kan ifrågasättas och nystas i. Svaret leder nog direkt till vad som skedde och varför.
Utgår från det du skriver att du kommer ihåg en del från den aktuella tiden. Kommer du ihåg om det var någon som BW hängde mest med då?
Kan täka mej att personer som var på stadt tänkte tillbaka på när det talat, träffat, sett Helena och hur hon var och med vem. Vid en sådan händelse blir det naturligt att man direkt får eftertanke om när det var man själv såg henne sist osv...Folk har ett direkt behov av att tala om deras egen observation och uppfattning. .Kommer du ihåg vad de som kände och var med talade om eller om du hörde något ryktesvägen?
Var det BW som fick ett verbalt utfall mot dansken i rätten?
När det blev känt senare att ett vittne sett Helen tillsammans med en man med pilotglasögn på bron, vem påstod folk att det var då? Vittnet som kunde beskriva Helenas byxor och dessutom sett att mannen bar pilotglasögon borde kunnat redan då identifierat mannen....ser man typ av glasögon, då ser man ansiktet väl.
Ändå blev PR anhållen och även fortsatt misstänkt efterråt en längre tid. Hur gick snacket bland berörda då?
Har tidigare i tråden nämnt om en man som snackade på fyllan....
Han påstod att han mådde dåligt av vad han visste osv...och att han var kompis med syster UA fd på den tiden och därför kännde till om Helena...Han bodde inte kvar i staden 96.Flyttade därifrån kring händelsen,studerade och bodde i Göteborg tillfälligt.