2018-04-12, 02:28
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Sant så jag hoppas inte du tar illa upp av mina frågor! Vore bra om vi går över BW och det kring, löper linan ut för en gångs skull. Bra med olika vinklingar och tänk!
Var inte festen i Radbyn? Vem av lockerudarna hade anknytning dit? Räcker med initialer och kön, så vi inte får in ett namn till som egentligen inte hör hemma här.

Det är ju inte konstigt att familjen Andersson är tyst om det som de fått veta från utredningen. Om de skulle säga vad de vet kan det ju förstöra 25 års utdredning o sista hoppet om att få gärningsman fälld. Informationen kan få en ev. gärningsman att i förhör ändra sig o omöjliggöra en fällande dom. Tystnaden ger hopp om att det fortfarande finns hopp alltså.

Jag läser det mesta här o begrundar. Vill hjälpa o hoppas fler drar sig till minnes. Ja tänkte skriva tidigare då någon nämnde BW stå på en sten o säga märkliga ting. Men det blev inte så. Nu är jag inloggad o har mer att berätta. Det känns naturligtvis olustigt eftersom det är 25 år gamla minnen som pekar omständigheter på en man. Som naturligtvis kan vara helt oskyldig. Samtidigt tycker jag att de som blivit nämnda här har alla möjligheter att dementera det vi skriver. Om jag var oskyldig och dessutom hade alibi (men blir nämnd här) så skulle jag självklart gå in här o berätta vad jag vet och varför jag blivit avfärdad av polisen.

Det jag vill komma till är det att jag efter kanske 2 veckor efter Helenas försvinnande blir med att hjälpa till att söka. Väl där vi Bäckens fotbollsplan, inte många hundra meter från den plats Helenas skor fanns, ser jag BW och två grabbar till, som är i färd med att lasta av en Yamaha crosshoj. BW har viss fått låna den för sökningen skull. Inget konstigt med det. Men vi andra frivilliga väntar på vad vi ska göra. BW startar hojjen o drar runt o fullgasar fram o tebaks hur mycket som helst, med världens flin. Han hade fantastiskt roligt. Sedan byter de o den andra kör runt men inte alls lika mycket. Detta har fastnat i mitt minne. BW var totalt obekymrad. Han hade bara kul med sina polare. Medans vi andra väntade på att få komma igång med att leta efter en ev. död person! Besynnerligt var det. Så till den grad att jag la ner saken o åkte hem!
Det lilla jag kände till om BW då var bara gott. En spontan tokrolig snubbe som jag fatta tycke för.
Men varför kommer du inte in o berättar för oss om ditt alibi? eller annat som du vet o kan hjälpa oss med? Andra har visat prov på stort mod, MRö har varit inne o skrivit mycket. Tom PU har varit inne. Tack för det PU! Trots mitt vittnesmål. Men jag tycker nog att blickarna borde mer riktas mot de som inte varit inne i tråden o rentvått sig. (eller har jag missat T.ex BW)
Citera
2018-04-12, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Har han bytt namn?

Ja, efternamn
Citera
2018-04-12, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen

Det är ju inte konstigt att familjen Andersson är tyst om det som de fått veta från utredningen. Om de skulle säga vad de vet kan det ju förstöra 25 års utdredning o sista hoppet om att få gärningsman fälld. Informationen kan få en ev. gärningsman att i förhör ändra sig o omöjliggöra en fällande dom. Tystnaden ger hopp om att det fortfarande finns hopp alltså.

Jag läser det mesta här o begrundar. Vill hjälpa o hoppas fler drar sig till minnes. Ja tänkte skriva tidigare då någon nämnde BW stå på en sten o säga märkliga ting. Men det blev inte så. Nu är jag inloggad o har mer att berätta. Det känns naturligtvis olustigt eftersom det är 25 år gamla minnen som pekar omständigheter på en man. Som naturligtvis kan vara helt oskyldig. Samtidigt tycker jag att de som blivit nämnda här har alla möjligheter att dementera det vi skriver. Om jag var oskyldig och dessutom hade alibi (men blir nämnd här) så skulle jag självklart gå in här o berätta vad jag vet och varför jag blivit avfärdad av polisen.

Det jag vill komma till är det att jag efter kanske 2 veckor efter Helenas försvinnande blir med att hjälpa till att söka. Väl där vi Bäckens fotbollsplan, inte många hundra meter från den plats Helenas skor fanns, ser jag BW och två grabbar till, som är i färd med att lasta av en Yamaha crosshoj. BW har viss fått låna den för sökningen skull. Inget konstigt med det. Men vi andra frivilliga väntar på vad vi ska göra. BW startar hojjen o drar runt o fullgasar fram o tebaks hur mycket som helst, med världens flin. Han hade fantastiskt roligt. Sedan byter de o den andra kör runt men inte alls lika mycket. Detta har fastnat i mitt minne. BW var totalt obekymrad. Han hade bara kul med sina polare. Medans vi andra väntade på att få komma igång med att leta efter en ev. död person! Besynnerligt var det. Så till den grad att jag la ner saken o åkte hem!
Det lilla jag kände till om BW då var bara gott. En spontan tokrolig snubbe som jag fatta tycke för.
Men varför kommer du inte in o berättar för oss om ditt alibi? eller annat som du vet o kan hjälpa oss med? Andra har visat prov på stort mod, MRö har varit inne o skrivit mycket. Tom PU har varit inne. Tack för det PU! Trots mitt vittnesmål. Men jag tycker nog att blickarna borde mer riktas mot de som inte varit inne i tråden o rentvått sig. (eller har jag missat T.ex BW)

Va BW med och höll i sökkedjan? För det sa väl Mrö att han inte va? Eller har jag missat nått?
Citera
2018-04-12, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bantorget
"Mitt" tänkta händelseförlopp..

HA visade intresse för Person 1 och frågade t.o.m. om han ville följa med på festen till Töreboda. Person 1 var för tillfället intresserad av en annan tjej som skulle befinna sig på festen i Radbyn.. Tjejen Person 1 var intresserad av dissade dock honom på festen och gick tillbaka till sin gamla pojkvän. Person 1 kände sig kärleksmässigt sårad och behövde bli kärleksmässigt bekräftad och började då tänka på HA som hade visat intresse för honom tidigare.. Person 1 vill då komma i kontakt med HA så fort som möjligt innan hon ev. hittat en annan kille.. Person 1 kastar sig då ut i bilen i onykterttillstånd och kör mot statt där han vet att HA befinner sig.. (Bara grejen att kasta sig i bilen när man är onykter för att komma till statt 10 min innan det stänger tyder på desperation) Han parkerar någonstans i närheten och hinner precis ner till torget för att träffa på HA och prata med henne.. Person 1 försöker få HA att följa med på efterfest i Radbyn (Han sa ju att han skulle komma tillbaka efter vad jag förstått) HA vill dock inte följa med Person 1 i bilen då Person 1 är onykter.. HA bestämmer sig för att gå hem i stället. På vägen får HA följe av Person 2 som följer HA på vägen (säkert någon som HA har ett gott öga till) Person 1 går tillbaka till sin bil och åker efter HA för ytterligare ett försök att få med henne på efterfest.
Person 1 noterar dock att HA går med en annan kille och Person 1 brusar upp. Person 1 kör in på cykelvägen och möter upp HA och Person 2. Person 1 springer ur bilen och möter upp dom halvvägs in på stigen och är hetsig och jagar runt Person 2 i terrängen.. HA springer efter och försöker dela på dom. HA tappar skorna i tumultet.. I försöket att stoppa bråket faller HA illa. HA bryter nacken eller får någon annan dödlig skada men lever förmodligen i detta läge. Dessa två personer (som känner varandra) bär HA till bilen (Inte speciellt lämpligt att flytta en person med nackskada)(Ringarna ramlar av halvvägs dit).
Och åker därifrån.. kan ev. varit så att dessa personer till och med varit på väg till Akuten vid sjukhuset i Mariestad men att HA ev. avlider i bilen.. vad som hänt efter detta är mera oklart..

Byt ut person 1 och person 2 till lämpliga kandidater.

En tanke till..
Kan vara så att HA berättade för Person 1 utanför statt att person 2 kladdat på henne inne på statt.. och när person 1 ser Person 2 följa efter HA blir han förbannad och ska ge person 2 spö... sen spår allt ur enligt min tanke?
Senast redigerad av Bantorget 2018-04-12 kl. 07:46.
Citera
2018-04-12, 12:30
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Va BW med och höll i sökkedjan? För det sa väl Mrö att han inte va? Eller har jag missat nått?

BW drog tillsammans med HM(J) och BjBe i gång en skallgångskedja ganska så omgående efter Helenas försvinnande. Det var på måndag eller tisdag. Det stod i lokalmedia dagen efter. Jag har skrivit om det tidigare i tråden men kommer inte ihåg exakt datum nu. Kan olla upp det, om du vill.

Sedan drog MRö i gång skallgångskedjor mer organiserat efter förfrågan från polis, om han ville/kunde göra det. Tror det berodde på att MRö hade vaktbolag då, eller något liknande.
Citera
2018-04-12, 13:20
Medlem
Rudges avatar
Citat:

Vill kracklera bilden av mod för dig eftersom MRö , som själv varit så aktiv och angelägen att peka på sin oskuld och vara behjälplig på alla de sätt, faktiskt gett råd till uthängda i tråden som reagerat och känt att de vill försvara dig, att istället gå till polisen. Inte skriva här.

Polisen har sedan i sin tur avrått från att uttala sig och ansett att tystnad är bättre för att inte ge fyr på elden.

Man kan spekulera i hur smarta övriga som gett sig till känna är då de bara har gett den fyr på elden som polisen varnade för. Inte för att den uttalade sig utan för vad de sagt.

Håller med dig om att BW var en kille att gilla!

Att familjen är tyst för att inte förstöra en 25år lång utredning? De har varit tysta i 25år! Vart går gränsen för att faktiskt ge ALLT för att komma till botten med detta.

Att fortfarande ha ett sådant förtroende verkar naivt, även om de har kritiserat polisens prioritering av fallet! Vilken prioritering de själva har på detta kan man undra....

Vill bara inflika detta....
Citera
2018-04-12, 14:38
Medlem
Citat:

Ang motorcykel körningen så ser jag det som
Dölja bevis och spår och det borde vilken idiot som helst förstå att man inte gör så både m tanke på " situationen där och då och även att det skulle kunna förstöra bevis så som fotavtryck , släpspår och bilspår .
BW m kompisgäng verkade inte speciellt smarta 😕 men ingen kanske har påstått det heller. Och att BW var en hyvens kille ? finns många " hyvens och bra förskollärare som visat sig vara pedofil ! Familjefäder som varit mördare. Så det är något man inte ens ska tänka att bara för att.... Många anhöriga till dömda mördare som sagt så ... den man minst kunde ana 😕
Citera
2018-04-12, 18:32
Medlem
FedupFlorences avatar
Kan förstå systrarnas hållning då de genom åren har haft sina misstankar som även har varit och vänt flera gånger hos de allra närmaste. Att de själva inte utåt har kommit med misstankar mer än att ’det kan vara någon som vi känner’, är ändå en hållning som öppnar för att dom har vant sig vid den tanken.

Att gärningsmannen och eventuell medgärningsman inte talar idag förstår jag. Och det finns flera cooping-mekanismer för förnekande och det inträder helt automatiskt hos de flesta av oss. I bästa fall hamnar man i en begriplighet där tiden successivt slipar bort skulden.

Men det viktigaste är att de anhöriga får reda på varför det här hände och den frågan kommer aldrig att mattas av.
Citera
2018-04-12, 19:36
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Initisialerna på den onämda person i taxin är HG
Iaf som han hette då.

Jag har nu två av varandra oberoende källor som hävdar att (då) HG var med i taxin till Mariestad.

Var HG och KM kompisar?
Citera
2018-04-12, 19:41
Medlem
[quote=FedupFlorence|63765459]

Vem kan man lita på? En känd schlager f.ö. Nåväl;

BW: Jag har uppgifter i andra hand som säger att han har alibi för den aktuella natten. Alibit består i umgänge med det motsatta könet! Eftersom uppgiften kommer från källa kategori B anser jag det inte som helt 100.

KM: Har uppgift från två olika källor att han var intagen av polis under en dag i maj. Källorna bedöms som helt trovärdiga. Däremot har jag inga uppgifter på om det var 2 personer hos polisen samtidigt.

Döm själv eller kom med fakta..
Citera
2018-04-12, 20:55
Medlem
[quote=Propparn|63766183]
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence

Vem kan man lita på? En känd schlager f.ö. Nåväl;

BW: Jag har uppgifter i andra hand som säger att han har alibi för den aktuella natten. Alibit består i umgänge med det motsatta könet! Eftersom uppgiften kommer från källa kategori B anser jag det inte som helt 100.

KM: Har uppgift från två olika källor att han var intagen av polis under en dag i maj. Källorna bedöms som helt trovärdiga. Däremot har jag inga uppgifter på om det var 2 personer hos polisen samtidigt.

Döm själv eller kom med fakta..

Bra då vet vi det. 😉
Citera
2018-04-12, 21:37
Medlem
Rudges avatar
Att KM åtminstonde var häktad verkar vara någon många är överens om både här och i Mariestad!
Jag har aldrig hört någon säga motsatsen.
Jag har heller därmed ingen tvekan om det även om jag håller öppet för att fler kan ha varit det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in