2018-04-12, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Det där låter ungefär som nån tidigare i tråden som hade funderingar åt just det hållet.

Har nog varit uppe förut. Jag har i alla fall läst den tidigare. Överläkaren Jonatan Hedlund disputerade detta år på avhandlingen "Child and Adult Homicide in Sweden: Epidemiological and Forensic Features".
Citera
2018-04-12, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Är det någon som vet om båda barnen var lika sjuka? Såg sjukdomsbilden likadan ut för dem bägge? Av det lilla vi vet kan man få en känsla av att flickorna levde samma sorts liv? Med samma begränsningar och samma upplägg?
Den äldsta flickan var sjukast har jag för mig
Citera
2018-04-12, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hjälpa döttrarna med vad?
De var enligt uppgift glada töser, följde läroplanen, gick på skolavslutningen och i affären, syntes stojade i poolen.
För att döttrarna kanske led av något nu - behöver det ju inte betyda att detsamma gäller för morgondagen. Unga tillfrisknar ju redan idag ibland från "kronisk trötthetssjukdom, ME - om det nu var detta föräldrarna trodde flickorna led av. Och vi kanske kan bota detta framöver.
Så varför mörda dem?

Det förstår inte jag heller men nu undrade du över vad Hanna och Oskar hade att må dåligt över. Barnen var så sjuka att de inte kunde gå till skolan.
Citera
2018-04-12, 19:20
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Förstår att du ironiserar.
Men ta istället och svara på varför dessa föräldrar såg tillvaron så hopplös att inget i hela världen längre var fyllt av framtidhopp och livkvalitet.
För oavsett vad det stått i avskedsbrevet var det nog exakt den slutsats de kom fram till å sina döttrars vägnar. Det var döttrarnas liv som inte hade något värde.
Det var döttrarna de mördade, avlivade, rensade ut och bedömde som värdelösa att fortsätta existera. Glöm inte det.

Den stora skillnade i våra resonemang är att jag ser på handlingen som icke frisk. Det kan ju även förklara varför jag inte är full av hat. Jag tror dom upplevde att det här var det enda och bästa sättet att lösa situationen på. Jag tror inte det här var deras mål när de gifte sej och skaffade barn, att det skulle sluta så här. Fallen du tar upp går inte att jämföra med det här. Möjligen fallet i Stengård och det är lika tragiskt som detta.
Citera
2018-04-12, 19:20
Medlem
Citat:
Hopplöshet och skam över att inte kunna hjälpa sin sjuka töser?

Det är hopplöst att du försöker förklara till en som saknar förmågan att förstå. Det är som att försöka lära en pingvin att cykla. Det är hela tiden samma argument, sjukdomen går över. Var 10:e blir frisk. Det kanske kommer ett botemedel i framtiden. Om dom bara hade kämpat vidare kanske det hade ordnat sig. Deras brott var att dom gav upp och inte såg någon framtid.....

Det är sant, dom till och med erkände skriftligt. Dom gav upp, avslutade sina döttrars liv och gav sig själv en dödsdom för detta. Deras brott var att dom inte såg samma ljusa solglittrande framtid som doktorn. Dom såg ingen framtid alls. Dom egoistiska jävlarna?
Senast redigerad av N.Armstark 2018-04-12 kl. 19:22.
Citera
2018-04-12, 19:24
Medlem
Citat:
Tror du att man kan ha två barn i skolan under många år, alla föräldramöten, klassfester, barn på fotbollsträning, bevista midsommarfirande och vara på stranden, ha lärare flera dagar varje vecka i sitt hem under många år mm mm utan att komma någon lite närmare än ytlig bekantskap?
De flyttade dit i Mars 2012 om jag inte minns fel! SÅ så många år är det inte frågan om.Bägge föräldrar arbetade mkt och dessutom var O mkt bortrest.Så ja jag tror de var rätt nöjda med den umgängeskrets de etablerat från Stockholm Uppsala Lund och Göteborg där de närmaste vännerna bor och de själva bott i många år !
Självklart kan man kallprata vid sammanstötningar så som vid skolaktiviteter m.m Men tror det stannat vid just det
Citera
2018-04-12, 19:25
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Hanna och Oskar satte sig in i sociala medier, musik och andra ungdomsföreteelser för att kunna ge töserna en så normal uppväxt som möjligt och förbereda dem inför en framtid om de tex skulle kunna gå på gymnasiet. Inte av kontroll, utan av omsorg så att de inte skulle missa viktiga saker och vara utanför när eller om de blev bättre.

Men fick de göra något för egen maskin, sitt egna huvud och tanke, eller gick/låg de bara i föräldrarnas ledband? T ex hänga på sig jackan och gå gatan ner?
Citera
2018-04-12, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
De flyttade dit i Mars 2012 om jag inte minns fel! SÅ så många år är det inte frågan om.Bägge föräldrar arbetade mkt och dessutom var O mkt bortrest.Så ja jag tror de var rätt nöjda med den umgängeskrets de etablerat från Stockholm Uppsala Lund och Göteborg där de närmaste vännerna bor och de själva bott i många år !
Självklart kan man kallprata vid sammanstötningar så som vid skolaktiviteter m.m Men tror det stannat vid just det
Så hade det kunnat vara men det är just det som jag redan dementerat.
Citera
2018-04-12, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Om man inte lär känna någon i grannskapet på sex år så är isoleringen självvald. Vad berodde den på?
Citera
2018-04-12, 19:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Den stora skillnade i våra resonemang är att jag ser på handlingen som icke frisk. Det kan ju även förklara varför jag inte är full av hat. Jag tror dom upplevde att det här var det enda och bästa sättet att lösa situationen på. Jag tror inte det här var deras mål när de gifte sej och skaffade barn, att det skulle sluta så här. Fallen du tar upp går inte att jämföra med det här. Möjligen fallet i Stengård och det är lika tragiskt som detta.

Tycker du att alla döda verkligen är en löst situation?
Citera
2018-04-12, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men fick de göra något för egen maskin, sitt egna huvud och tanke, eller gick/låg de bara i föräldrarnas ledband? T ex hänga på sig jackan och gå gatan ner?
Nu förstår jag inte eller rättare sagt du förstår inte. Det var ju just tösernas egna maskin som inte fungerade som den skulle.
Citera
2018-04-12, 19:38
Bannlyst
Citat:
Tycker du att alla döda verkligen är en löst situation?
Är det så du uppfattade MeggieClearys inlägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in