2018-04-12, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Bästa beviset för att Gud INTE finns, så som Bibeln lär är väl att vi inte ser eller hör Gud på det viset som Adam och Eva och många andra gjorde. T.ex Israeliterna såg Gud som ett moln vandra framför dom och mycket andra saker som borde vara övertygande. Men jag har inte sett detta. Ingen jag känner har sett detta. Och Gud beskrivs som en personlighet som älskar mig och är allsmäktig och vill att jag ska känna honom. Men han lyser i sin frånvaro. Så min slutsats är att Jehova och Jesus och alla andra personer och Gudar mm inte är litterär och historisk sanning.
Sedan det faktum att Bibeln är full av fel och motsägelser och målar en bild av en svartsjuk mördare till gud gör inte saker bättre.
ja, det böker och människan har att säga om den s.k "gud" är ju uppenbarligen historier och inget mer.
och om denna är som beskrivs i bökerna så vill jag inget ha med den att göra, men "gud" är väll bara ett annat ord för skaparen som jag ser det, och för dom som kan bevisa att dom bor på en skapelse, blir en skapare automatiskt med bevisad.
Citera
2018-04-12, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så hur skiljer man på en Gud som inte inskränker ens fria vilja från en som inte gör något eller för den delen en som inte existerar?

Det besvarar inte min fråga. Hur härleder vi någonting vi kan undersöka till att Gud skapat det?
vad vill du att den ska göra? vi bad om fri vilja och vi har det? vissa vuxna människor förväntar sig barnvakt från byggarbetaren som gav dom ett hem.

som du ser ovan är "gud" för mig bara ett annat namn för skaparen, bor vi på en skapelse så har den skapats. gud kanske betyder ngt annat för dig?
Citera
2018-04-12, 13:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwanttobefree
vad vill du att den ska göra? vi bad om fri vilja och vi har det? vissa vuxna människor förväntar sig barnvakt från byggarbetaren som gav dom ett hem.
Jag bara undrar hur du skiljer en inaktiv gud från en icke existerande sådan.

Citat:
som du ser ovan är "gud" för mig bara ett annat namn för skaparen, bor vi på en skapelse så har den skapats. gud kanske betyder ngt annat för dig?
Det är du som väljer ordet skapelse. Hur vet du att det är en skapelse?
Citera
2018-04-12, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag bara undrar hur du skiljer en inaktiv gud från en icke existerande sådan.

Det är du som väljer ordet skapelse. Hur vet du att det är en skapelse?
jag ser att den har varit här och skapat, ska jag tro den är borta föralltid för att jag inte kan se den?

det finns bara 2 val som jag ser det, olycka vs skapelse, big bang vs "gud". eller har du ett annat?
Senast redigerad av iwanttobefree 2018-04-12 kl. 13:37.
Citera
2018-04-12, 14:09
Medlem
Citat:
jag ser att den har varit här och skapat, ska jag tro den är borta föralltid för att jag inte kan se den?

det finns bara 2 val som jag ser det, olycka vs skapelse, big bang vs "gud". eller har du ett annat?
Universumsskapande pixies, som lever utanför tid och rum. Dessa ska ej blandas ihop med det folk kallar ”personlig gud”. Där har du ett alternativ. Multiversum är en annan.
Det kan även vara så att solen är skapad av en gud, månen av en gud, jorden av en gud, haven av en gud o.s.v. Eftersom troende gillar ”watchmaker” analogin, så påpekar jag att varje del av universum kan olika skapare. Det är ju inte så att det måste vara en människa som skapat klockan i den analogin.
Om jag, som du, får använda fantasin och hitta på en skapare, eller flera, då är det ganska lätt att komma med svar.
Citera
2018-04-12, 14:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Hur ser du att den varit här och skapat? Att du inte kan föreställa dig annat än en skapare är en annan sak än att du kan se att något är skapat och dessutom av vem. Frågan var faktiskt också hur du skiljer en inaktiv gud från en icke existerande gud. Kan du svara på frågan?

Citat:
En falsk dikotomi är ett logikfel. Det innebär att du framställer ett problem att bara ha två tillstånd/lösningar när du i själva verket inte vet något om det. Försök gärna att bevisa att bara dessa två saker är de enda giltiga alternativen.
Det är dessutom en undanflykt från frågan. Frågan lyder "hur vet du att det är en skapelse".
"Vad skulle det annars vara" är inte ett godtagbart svar, det är bara att försöka flytta bevisbordan för ditt påstående till någon annan. Ditt påstående var att vi lever i en skapelse, det är inte min uppgift att bevisa något annat, du måste stödja ditt påstående själv.
Citera
2018-04-12, 16:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Eftersom troende gillar ”watchmaker” analogin, så påpekar jag att varje del av universum kan olika skapare. Det är ju inte så att det måste vara en människa som skapat klockan i den analogin.
Om jag, som du, får använda fantasin och hitta på en skapare, eller flera, då är det ganska lätt att komma med svar.

Jo, det är sällan som en klockmakare också är glasblåsare, så ”watchmaker”-analogin måste rimligen peka på flera gudar snarare än en enda gud, alltså helt bortsett från att det egentligen inte är någon bra analogi.
Citera
2018-04-12, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, det är sällan som en klockmakare också är glasblåsare, så ”watchmaker”-analogin måste rimligen peka på flera gudar snarare än en enda gud, alltså helt bortsett från att det egentligen inte är någon bra analogi.
Ja, ”rationality rules” har en väldigt bra debunk, på youtube, av den analogin.
Det finns minst 4-5 klara fel med den analogin.
Ray Comfort (bananmannen) kör ju den, fast han brukar ta tavla och konstnär som exempel. Men det blir lika fel ändå, då vi har många exempel på hur tavlor kommer till.
Citera
2018-04-12, 17:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ray Comfort (bananmannen) kör ju den, fast han brukar ta tavla och konstnär som exempel. Men det blir lika fel ändå, då vi har många exempel på hur tavlor kommer till.

Enbart att hävda den analogin är ett annat sätt att göra en tavla ...
Citera
2018-04-12, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Enbart att hävda den analogin är ett annat sätt att göra en tavla ...
Ändå finns det faktiskt utbildade och smarta människor idag som fortsätter använda den, eller varianter av den.
Citera
2018-04-12, 17:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Bogomil säger sig vara en reiki-healer, men han kanske
inte är en simpel charlatan, även om han inte verkar lägga någon "gudomlig" vikt, vid vad han
har kunnat göra genom handpåläggning. Min erfarenhet av sådana karismatiska gudstjänster är
att människor verkligen faller bakåt av någon kraft, oklart vad, men dom kristna säger, av Guds kraft.

Visst kan sån aktivitet som healing med anomala konsekvenser "förklaras" på femtioelva olika sätt, men det har inget med "bevis" att fgöra.
Citera
2018-04-12, 18:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
DNA-sekvensen är ett bevis på guds existens. Eller kanske bara DNA räcker som ett bevis

På vilket sätt är detta ett bevis?

Och i då fall enligt vilken typ av bevisföring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in