[quote=nerdnerd|63648916]
Citat:
Du blandar ihop två olika saker.
Där gud involveras, finns ingen fast mark , inget att gripa i, varken fysiskt eller mentalt. Jag har förvisso fantasi, men min fantasi når vissa gränsland där mina spärrar säger stopp.. för att det blir så irrationellt vid vissa tolkningsvändningar att jag absolut kan blanda ihop "SAKER" , saker ochj sakfrågor existerar i princip inte där en gud är involverad.
Det är imaginära chimärer i ständigt chatterad surrealism, in absurdum maximum.
Universum är svårt nog! Men sedan ska teisterna ovanpå det, dessutom fånga gud. Jag nöjer mig med att fånga dagen. Fånga livet. För att säga det på dansbandssvenska.
Citat:
Dels finns det saker som man kan tycka är mer eller mindre vettigt att tro på. Och visst, då är det en fullt legitim ståndpunkt det du säger. Universum finns ju uppenbarligen, men det gäller ju inte lika uppenbarligen om Gud, iaf inte för alla. Alltså, menar du, är egentligen allt tänkbart man kan tro om universum troligare än något man kan tro om Gud.
Ja det menar jag nog ja, förutom" att det inte innefattar att förankringen i universum därmed är "religiös" , förstår du , den skillnaden?
Citat:
Iaf skulle det vara vettigare att tro att universum alltid har funnits, trots all vetenskap som tyder på något annat, än att tro på Gud på något sätt öht. Kanske även är bättre att tro att hela universum egentligen är en ost?
Att undra om inte universum alltid kan ha funnits, ser jag som en sympatisk genväg, det ebsparar en från att förlora sig i meningslös spekulation, intill mänskligheten en dag genomträngt universum men universum är tillräckligt stort för att iaf inte hinna genomsöka under de närmsta ljusåren, vilket ju betyder att det kanske inte är alltför smart att befinna sig i ett stillestånd utan att veta var någonstans universum började och kommer att sluta, du behöver liksom kunna överblicka universum innan du når slutpunkten.
Citat:
Men nu var det inte riktigt det jag uttalade mig om, utan om hur välgrundat det är i vetenskap. Dvs vad det finns vetenskapliga experiment och observationer om, och vilka vetenskapliga teorier som är gångbara för tillfället. Och då finns det ingenting sådant som talar varken för religion eller för att universum alltid har funnits.
Men jag vill nog mena att så länge du inte har en överblick om det som omtalas , universum.. får du allt betrakta dig att vara kanske så långt ifrån ändpunkten att den instrumentella förmågan förlorar sig , desorienterar sig. Jämför med en lus som simmar i Atlanten. Var ska lusen hitta stranden när den befinner sig för enkelhetens skull mitt i havet. Den hinner dö, lusäggen också och dö så slutgultigt att kanske aldrig mer bli en lus på väg mot strand och den atmosfär där den känner igen sig som en lus igen.
Alltså universum är mer än en liten utmaning med hopp om att kunna överblicka. Jag tror personligen inte att det går och någonsin kommer att gå. Jag tror varenda tänkande individ på denna planet kan glömma att en dag.. få möta Herren. (herren över universum)
men jag tror inte, jag gör enbart en kvalificerad gissning, inte så att det är min mission men jag håller min gissning för troligare än Märta-Britta som är övertygad om att Herren hör henne. Hör inte herren miljoner generationers rop ur hjälplösheten, så tror jag knappast att just Märta-Britta med sin porslinsamling och i övrigt bryska kärva livshållning, ha fått fatt i något trovärdigt i saken att hon vill se fler frälsta och klagar högljutt över hur människorna sviker den gode herrens "sak" och önskar att fler kunde "se sanningen" och behöva förminska sig.. och inte tro de är gud, fast de inte tror på gud, dvs hennes käre påg prästen , som vet vad han talar om mer än andra? för att han aldrig varit en skitunge och bara suttit på läroverk och suttit med träiga textmassor? skulle DET? med lite dagdrömmar och nattfilosofi.. i sig vara trovärdigare än detta massiva kompakta hisnande universum? Men nej, individer är individer, man kan inte begära att var och en känner ödmjukhet inför det okända. Förresten är det inget fel i att tro på herren där i oöverskådliga universum, det är trots allt en sägen som förädlats så som man förädlar kemi till att bli lego och glädje för barn, så länge det varar men till syvende och sist vill de flesta ändå bara bygga för att få drägligt liv, guds existens falnar och hamnar i periferin.. för de flesta både gudstroende och ateister.
Att få kaka till kaffet och kanske glutenfri kaka, är mycket mycket viktigare. Hur såsen är redd och om det är högrev eller sidfläsk, är enormt viktigare , mitt i missionerandet. nu för tiden.
Citat:
Edit: Kan du bara sluta mecka på egen hand med citat? Du får ju fan aldrig till det så det blir rätt, och sen blir det konstigt även för alla svar som kommer efter. Tryck bara på citera och skriv.
Tror du verkligen denna typ av retorik går hem hos mig?
Trams.
suck, på vilket sätt bevisade du att gud existerar nu då? Du är här i tråden för att argumentera för Guds existens, jag som ateist konstaterar att efter alla dessa miljoner år.. har ingen gud uppenbarat sig mer än i skrift och en gud som skriver texter.. skulle isf vara en gud i mänsklig form.. de flesta religiösa vill inte se gud i mänsklig form, de uttrycker det övertydligt och jag kan hålla med om att en gud i mänsklig form, en monogud eller abrahamitisk form, vore outhärdligt för "den moderna" eller supersmarta överintelligenta människan (som du är, du är mensa-chef va?) , skulle bli djupt besviken att behöva förstå en gud att vara en avbild eller variant av en själv.
Gudsidén, är nog den mest absurda idén, som människor tagit extremt fasta på, säger ngt om intelligensnivån på mänskligheten sammanfattad om man ser människor som ett enda ett. Tragiskt.
Jag är övertygad om , att all den investerade tiden i "gud" med allt det medför.. den tidens andra investeringar med samma exaltering, skulle kunna eventuellt kunna ha skapat en annan värld på jorden , inte minst behövs det mer ansvarskännande som steg 1.
En bristvara för dem som söker gud. Det handlar ju om ren o skär egoism. Universum kan jag inte se ha med egoism att göra för fem öre. Det finns ingen sådan värdering i att bejaka existens.
Gud i existens finns inte ännu, det kanske tar 890 miljarder år till.. så det finns ju hopp....
Citat:
OM du nu ändå måste mecka, så se för fan till att även förhandsgranska och korrigera tills det blir rätt. Är f ö lite så vi gör hela tiden inom vetenskap. Experimentera gärna, men sen måste det även utvärderas.
Hur vore det om du för en gångs skull lyckades gå on topic?
trams