MYCKET intressant! Låt oss nu reda ut VAD som gäller. I detalj.
Tråden handlar om gruppen och dess medlemmars postande på Facebook, Twitter etc. En person har frågat efter: ”... nått slags register för alla #jagärhär personer om det nu finns någon som har detta?”
Personen har fått svar med länkar till sidor som innehåller listor med namn på medlemmar i gruppen.
Menar spunkankan att detta skulle bryta mot BBS-lagen och PUL? I så fall: EXAKT på vilket sätt?
Att lista namn från offentlig lista(bara söka på medlemmar i gruppen) bryter inga lagar dock så kan det tolkas illa om Facebook helt plötsligt tog bort funktionen därmed blev namnen inte längre offentliga. Hade man listat ut deras folkbokförda adresser och telefonnummer till exempel så bryter man lagar.
Fast det är väl känt att spunkankan har grova problem med att förstå juridik och lagar.
Senast redigerad av Vem0th 2018-04-12 kl. 13:49.
Det verkar helt uppriktigt att folk från #jäh verkar se nazister i varje buske och försöker utnyttja detta genom att använda sitt "goda hat" och hån för att demoralisera och få folk med avikande åsikter att sluta skriva, dvs effektivt sett en nät-pöbel exakt likt den dem säger sig bekämpa.
Senaste exemplet på sådan aktivitet:
Citat:
Philip Laurell Fredrik Sterner jag får en känsla av att du är ett nazi skin? Jag vill tillägga att jag inte är vegan. Blir jävligt nyfiken på dig och din gård. EDIT: du kanske inte är bonde, kanske gillar du bara att slicka bonnaröv.
Stor ironi när en av jäh's största näthatare Rolf O. Johansson får sin privata facebookprofil nedstängd efter anmälningar från "banjoarmén". Det hela verkade börja när den gode Rolf publicerade en bild av Katerina Janouch iklädd nazikostym. "Satir" enligt näthataren Rolf och hans svans, men facebook tyckte annorlunda.
I ett snyftinlägg på en av jäh's trollfabriker propagandacentralen skriver han ett avskedsbrev till sina trogna följare
Vänner, kamrater, detta är sista bilden som jag publicerar på Propagandacentralen.
Banjoarmén har till slut fått FB att godtyckligt att stänga ner mitt privata FB-konto. 10 år av vänner, kontakter, minnen, foton, filmer, rubbet är borta. Så efter moget övervägande så har jag beslutat att lämna sociala medier som plattform för kampen, den får helt enkelt ta andra vägar, vägar som inte kan stoppas av godtyckligheten hos vinstdrivande multinationella bolag.
Jag vill passa på att tacka för den här tiden, det har varit fantastiskt roligt och lärorikt, jag har fått väldigt mycket tillbaka. Ett särskilt stort och varmt tack till mina admins som har stöttat och stått vid min sida.
Om ca en vecka kommer jag arkivera gruppen. Det innebär att medlemmar kan gå in och tanka bilder etc, längre fram i sommar tar jag ner den helt. Så passa på.
En mängd jäh troll dyker genast upp i tråden och snabbt blir det snack om hur man ska massanmäla tillbaka och skapa fler fejkkonton än rasistnasistfascistsvinen.
Jäh-medlemmen Izzah Wiksten briljerar med en text om fakekonton, ironin blir ännu större när det kommer fram att hon själv har minst tre konton på facebook och alla är med i censurnätverket
Ganska så intressant ändå efter allt förnekande från #jäh aktivister att det är bara Facebooks beslut om din post blir nedtagen och massanmälningar har ingen som helst påverkan på materialet.
Denna #jäh-are verkar ju definitivt inte dela denna synen..
Citat:
Camilla JohanssonJa, där har du helt fel. Om jag postar en bild på en jordgubbe och hundratals människor rapporterar till Facebook att de blir kränkta av jordgubben, då kommer Facebook att plocka bort den. Upprepas det flera gånger så plockar Facebook till slut bort mig.
Facebook är till sin natur också oerhört överkänsligt i vissa frågor: i februari höll de ett foto på min födelsedagstårta i karantän redan när jag postade den, för något i deras algoritmer larmade om att det fanns något på bilden som var naket. Om det var jordgubbarna eller marsipanen vet jag fortfarande inte.
När det gäller Rolf specifikt så har Janousch postat på Twitter om att "de" fått bort Rolf från Facebook.
Detta som svar efter frågan:
Citat:
Hur kan detta gå till, kan vem som helst radera ett konto
, hur går det till, är det Facebook som har rätt att göra så, jag vill tro att det bara gäller fula inlägg, rätta mig om jag har fel!
Citat:
Camilla Johansson
Added by Ingvar Petterson on 3 October 2017
University of Leicester
Även intressant att när det gäller deras egna som blir bortplockade så är det massanmälningar det är frågan om men när det är någon annan så är det som nämnt ovan, enbart FB's beslut.
Citat:
Tomas Ekroth Jag skrev som sagt en kort text om detta till aftonbladet. detta är vad jag skrev.
En stor satiriker på den antirasistiska scenen har i dagarna fått sitt privata konto raderat på livstid på Facebook då Katerina Janoush och hennes svans blivit kränkta av något han lagt upp och samordnat ett vigilante och massanmält honom. Vem rör det sig om då, jo det är grundaren av Propagandacentralen Rolf Johansson.
Som Rolf själv skriver på sin vägg efter beskedet ”10 år av vänner, kontakter, minnen, foton, filmer, rubbet är borta. Så efter moget övervägande så har jag beslutat att lämna sociala medier som plattform för kampen, den får helt enkelt ta andra vägar, vägar som inte kan stoppas av godtyckligheten hos vinstdrivande multinationella bolag.”
Det är tragiskt när meningsmotståndare ska få diktera vem som ska få vara på Facebook och inte när de effektivt tystar motståndare inom debatten och det dessutom inte finns någon möjlighet att bemöta Facebook med de anklagelser man ställts inför.
Vill nianvända min text till era lokala tidningar så är det ok.
Citat:
Tomas Ekroth
Added by Mina Dennert on 31 October 2016
Trångsund, Stockholms Län, Sweden
Ganska så intressant ändå efter allt förnekande från #jäh aktivister att det är bara Facebooks beslut om din post blir nedtagen och massanmälningar har ingen som helst påverkan på materialet.
Denna #jäh-are verkar ju definitivt inte dela denna synen..
Även intressant att när det gäller deras egna som blir bortplockade så är det massanmälningar det är frågan om men när det är någon annan så är det som nämnt ovan, enbart FB's beslut.
Så godhetsarmén börjar till slut krackelera och bekänna sin färg?
Haha! Så inihelvete dumt!
Nu måste väl även den mest fanatiska jähadist förstå att deras ”affärsmodell” är avslöjad.
Nu måste det väl anses bevisat att gruppens fula metoder har fungerat för att tysta åsiktsmotståndare. Nu kan #jagärhär läggas ner. Bra att det finns massor av dokumentation som visar medlemmarnas härjningar. Bevisen på deras illgärningar behöver bevaras till eftervärlden.
Otroligt att självkritiken inte existerar. Det verkar vara svårt det här att särskilja satir och hatbrott bland lådvinsvänstern.
Satir är att ta något sant och relevant sedan böja det till något som får en att se det komiska i det. Att måla KJ som nazist är inte satir utifrån flera olika anledningar. Det blir istället ett hatbrott.
Otroligt att självkritiken inte existerar. Det verkar vara svårt det här att särskilja satir och hatbrott bland lådvinsvänstern.
Satir är att ta något sant och relevant sedan böja det till något som får en att se det komiska i det. Att måla KJ som nazist är inte satir utifrån flera olika anledningar. Det blir istället ett hatbrott.
Stor ironi när en av jäh's största näthatare Rolf O. Johansson får sin privata facebookprofil nedstängd efter anmälningar från "banjoarmén". Det hela verkade börja när den gode Rolf publicerade en bild av Katerina Janouch iklädd nazikostym. "Satir" enligt näthataren Rolf och hans svans, men facebook tyckte annorlunda.
I ett snyftinlägg på en av jäh's trollfabriker propagandacentralen skriver han ett avskedsbrev till sina trogna följare
Vänner, kamrater, detta är sista bilden som jag publicerar på Propagandacentralen.
Banjoarmén har till slut fått FB att godtyckligt att stänga ner mitt privata FB-konto. 10 år av vänner, kontakter, minnen, foton, filmer, rubbet är borta. Så efter moget övervägande så har jag beslutat att lämna sociala medier som plattform för kampen, den får helt enkelt ta andra vägar, vägar som inte kan stoppas av godtyckligheten hos vinstdrivande multinationella bolag.
Jag vill passa på att tacka för den här tiden, det har varit fantastiskt roligt och lärorikt, jag har fått väldigt mycket tillbaka. Ett särskilt stort och varmt tack till mina admins som har stöttat och stått vid min sida.
Om ca en vecka kommer jag arkivera gruppen. Det innebär att medlemmar kan gå in och tanka bilder etc, längre fram i sommar tar jag ner den helt. Så passa på.
En mängd jäh troll dyker genast upp i tråden och snabbt blir det snack om hur man ska massanmäla tillbaka och skapa fler fejkkonton än rasistnasistfascistsvinen.
Jäh-medlemmen Izzah Wiksten briljerar med en text om fakekonton, ironin blir ännu större när det kommer fram att hon själv har minst tre konton på facebook och alla är med i censurnätverket
Hur var det nu med massanmälningsaktioner ?
Är bra att hatgruppen JÄH exponeras då de är banditerna som låtsas vara de goda. Ulvar i fårakläder som hatar i mobb på andra med en sällan skåda ilska där de projicerar allt sitt hat för sina egna livsval och händelser på andra. Huliganer med "slöjan" på. Rolf O. Johansson får smaka på karma.
Hon är jude, har slaviska rötter, inte visat någon sympati med nazism eller Hitler och är invandrare bland annat.
Du har din egen uppfattning om vad som är satir eller hatbrott. Den delas inte av andra, så det du tycker är otroligt är i själva verket vad man kunde vänta.
Du har din egen uppfattning om vad som är satir eller hatbrott. Den delas inte av andra, så det du tycker är otroligt är i själva verket vad man kunde vänta.
Jag delar hans uppfattning och det gör alla sansade människor med sunt förnuft. Det finns en gräns när saker inte längre är satir och det är när man utför det på personer som är trakasserade som tex Janouch är av bla hatgruppen JÄH. Då blir det mobbning och hatbrott. Sen kan du kan förneka det allt du vill då ditt livs värde är uppbyggt enligt identitetspolitiken och du kommer aldrig kunna erkänna eller se reson i det utan att känna att du tappar din identitet. Men det är ditt problem och det får du ta i psykologi avdelningen eller träffa en kurator.