2018-04-11, 19:13
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag skrev cirka 24 timmar i går natt vid 01 tiden och det får jag nog hålla fast vid. De stridskrafter och förband som är aktuella för insats är omedelbart gripbara, och man vill sannolikt inte ge Ryssland chansen att (till exempel) flyga in och framgruppera tung LV-robot genom att vänta för länge.

Å andra sidan är ett anfall mer av ett politiskt beslut än ett operativt sådant i sammanhanget, så det kan naturligtvis dröja ett tag till, men inte länge.

Trump ska väl ta beslut om hur (jag föreställer mig att han får några alternativ av rådgivare/militär) framåt kvällen amerikansk ostkustttid som jag förstått det (tappat länken där jag läste det för tillfället), vilket väl bör innebära att det brakar loss framåt småtimmarna i natt europeisk tid. Kort men mycket intensivt tippar jag på, tresiffrigt antal missiler då det väl "måste" vara mer omfattande än förra gången.

Angående tungt LV, flyttade inte Ryssland ner en massa sånt till Tartus/Latakia efter den turkiska nedskjutningen?
Citera
2018-04-11, 19:19
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Det är irrelevant för Rysslands ekonomiska situation, vilket diskussionen gällde. En 10-åring inser att det är genomsnittskostnaden som är relevant.

Hir srr det ut med inflationsjusteringen från 1998/1999 förresten? Du vet när Putin kom till makten vilket var det diskussionen handlade om.

Flytta fokus, flytta fokus...
Diskussionen gällde Rysslands ekonomiska utveckling mot bakgrund av att de har stora naturresurser. Jag drog då som ett exempel ur en multivariat förklaring att den arktiska oljan inte i dagsläget kan intecknas som en ekonomisk tillgång pga en utvinningskostnad som överstiger marknadspriset med god marginal. Det tog dig sedan tre inlägg att förstå att det var den arktiska oljan jag avsåg, trots att jag skrev det så tydligt det går. Jag hjälpte dig tom så mycket att jag klistrade in en del av detta inlägg, men inte ens då trillade polletten ned.

Jag hoppas att du förstår att jag är rätt måttligt road att diskutera ett ämne där vi befinner oss så pass långt ifrån varandra kunskapsmässigt, och där du inte ens kan hålla fokus på vad diskussionen rör. Det blir uteslutande enkelriktad information från min sida till dig, och du tycks ha väldiga problem att tillgodogöra dig den information jag bibringar. Jag har inget emot att diskutera med någon som inte är bildad i ett ämne, men då måste det finnas i alla fall tillstymmelse till läraktighet, vilket tyvärr saknas här.

Jag hoppas däremot att du kan ta till dig meta-diskussionen och den psykologiska förklaringsmodell jag bifogat. Det ligger förvisso i sakens natur att du inte ska begripa den, och det ligger definitivt utanför trådens topic, men då jag är genuint intresserad av att veta hur du tolkar din egen insats i detta meningsutbyte mot förklaringsmodellen får du väldigt gärna skicka mig ett privat meddelande om det när du tänkt igenom det några varv.

Citera
2018-04-11, 19:20
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Hur stor chans är det att missiler avfyras inatt som kommer från amerikanska hangarfartyg som det spekuleras om? Någon som kan bedöma sannolikheten?

Är det värt att vänta framåt natten?
Trump har tyvärr målat in sig i ett hörn nu, och har svårt att backa från sin utfästelse. Dock vet jag inte om han är så strikt bunden av en så kort tidsaspekt.
Citera
2018-04-11, 19:20
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
För mig låter det otroligt att Turkiet ska strida sida vid sida med al-Qaeda. Vet att Erdogan stöttade en del skumma proxies tidigt inpå konflikten men att han hade lagt av med det i och närmandet mot Ryssland.

Kolla, jag säger inte att du har rätt eller fel nu. Men det är mycket spekulationer från din sida. Har du någon källa att backa upp detta med? Vad jag vet är "rebellerna" i norr inte lika extrema som dem som befinner sig i Idlib. Därför finner jag detta oerhört konstigt att dessa skulle tillhört al-Qaeda.

https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/turkey-isis-afrin-syria-kurds-free-syrian-army-jihadi-video-fighters-recruits-a8199166.html

Citat:
Turkey is recruiting and retraining Isis fighters to lead its invasion of the Kurdish enclave of Afrin in northern Syria, according to an ex-Isis source.

“Most of those who are fighting in Afrin against the YPG [People’s Protection Units] are Isis, though Turkey has trained them to change their assault tactics,” said Faraj, a former Isis fighter from north-east Syria who remains in close touch with the jihadi movement.

In a phone interview with The Independent, he added: “Turkey at the beginning of its operation tried to delude people by saying that it is fighting Isis, but actually they are training Isis members and sending them to Afrin.”

https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2018/02/syria-operation-olive-branch-kurdish-fighters-fsa-afrin-ypg.html

Citat:
Media activist Massoud Ibo (also known as Abu Majd Koumala) told Al-Monitor, “Several Kurdish factions affiliated with the FSA are fighting in Operation Olive Branch — Mashaal Tammo Brigade, the Kurdish Front, Saladin Brigade and hundreds of Kurdish fighters in other factions like Faylaq al-Sham, Sultan Murad Brigade, the Levant Front and Ahrar al-Sham. These factions include Arabs, Kurds and Turkmens with a common goal in the operation.”

https://en.wikipedia.org/wiki/Turkish-backed_Free_Syrian_Army

http://www.syriahr.com/en/?p=87003

Citat:
This video comes after other videos obtained by the SOHR which show fighters of Operation “Olive Branch” threatening the inhabitants of Afrin, directing their message through one of the fighters who said “to the Kurdish infidels, we inform you that if you turn to God in repentance, you have to know that you are our brothers, but if you do not, then we see your heads have been ripe and we have come to pick them up”
Citera
2018-04-11, 19:28
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Trump ska väl ta beslut om hur (jag föreställer mig att han får några alternativ av rådgivare/militär) framåt kvällen amerikansk ostkustttid som jag förstått det (tappat länken där jag läste det för tillfället), vilket väl bör innebära att det brakar loss framåt småtimmarna i natt europeisk tid. Kort men mycket intensivt tippar jag på, tresiffrigt antal missiler då det väl "måste" vara mer omfattande än förra gången.

Angående tungt LV, flyttade inte Ryssland ner en massa sånt till Tartus/Latakia efter den turkiska nedskjutningen?
Jag ogillar verkligen denna eskalering, men kan man räkna med nedskjutna plan och fartyg som svar tro? Om så inte sker är ju ryssland helt synade och uträknade

Själv tror jag ryssarna svarar på attacker men oklart hur
Citera
2018-04-11, 19:28
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy

Jepp, mig veterligen har man fyra operativa S-400 batterier i området, förvisso kompetenta LV-system framför allt för höghöjdsmål, men ställda mot US Navy så räcker det inte.
Citera
2018-04-11, 19:35
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/turkey-isis-afrin-syria-kurds-free-syrian-army-jihadi-video-fighters-recruits-a8199166.html

https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2018/02/syria-operation-olive-branch-kurdish-fighters-fsa-afrin-ypg.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Turkish-backed_Free_Syrian_Army

http://www.syriahr.com/en/?p=87003

Tack. Det verkar som att man använt sig av ett fåtal ISIS och annat jihadistpack i Operation Olive Branch. Var inte medveten om det. Trodde det mestadels var en turkisk offensiv. Mest intressant är att det fanns en del kurder i dessa offensiva operationer. Även kurderna verkar vara rätt splittrade.
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Jag ogillar verkligen denna eskalering, men kan man räkna med nedskjutna plan och fartyg som svar tro?

Nej. Den Ryska närvaron i Syrien respektive Medelhavet har inte kapacitet att bekämpa Amerikanska flyg/sjöstridskrafter på ett framgångsrikt sätt, sett mot det faktum att man skulle bli förintade när vedergällningen kommer.

Det sagt så kan ju någon ändå få in en lyckträff, vilket sannolikt skulle spetsa till situationen ytterligare.
Citera
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Jag ogillar verkligen denna eskalering, men kan man räkna med nedskjutna plan och fartyg som svar tro? Om så inte sker är ju ryssland helt synade och uträknade

Själv tror jag ryssarna svarar på attacker men oklart hur

Jag inbillar mig att det fetmarkerade är ett huvudmål med operationen...
Citera
2018-04-11, 19:37
Medlem
Har Mattis anlänt till Vita Huset

SecDef Mattis & Chairman of the Joint Chiefs of Staff Gen. Joe Dunford have arrived at the White House, @Kevinliptakcnn reports

https://twitter.com/Phil_Mattingly/status/984119299072757761
Citera
2018-04-11, 19:41
Medlem
Savoys avatar
Ytterligare en länk jag tappat nu, men vill minnas att jag läste igår att eventuella amerikanska marinfartyg i Svarta Havet (om sådana finns på plats nu?) skulle vara ett tänkbart vedergällningsmål, någon mer som läst detta? Ska tillägga att påståendet kom från ryskt håll. Man är inte alls förtjust över den amerikanska närvaron där och man skulle ju kunna tänka sig att oddsen ser bättre ut ur rysk synvinkel för vedergällning där jämfört med i Medelhavet. Känns inte otypiskt Kreml att slå till på annat håll.
Senast redigerad av Savoy 2018-04-11 kl. 19:46.
Citera
2018-04-11, 19:41
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Tack. Det verkar som att man använt sig av ett fåtal ISIS och annat jihadistpack i Operation Olive Branch. Var inte medveten om det. Trodde det mestadels var en turkisk offensiv. Mest intressant är att det fanns en del kurder i dessa offensiva operationer. Även kurderna verkar vara rätt splittrade.

Alla (90%) militära grupperingar understödda av turkiet är islamister dock. Inte nödvändigtvis al qaeda sorten men alla som stridit med Turkiet har ambitionen att ersätta assadregimens administration med en islamisk stat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in