2018-04-11, 09:14
  #6937
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drennan
Och hur går man tillväga rent praktiskt om säljaren ersätter hela varan och bett köparen att destruera den ursprungliga varan? Eller om säljaren endast kompletterar varan med en trasig/saknad del?

I inget av fallen har man som köpare något inlämningskvitto. I båda fallen ska man inte betala moms på den vara som ersätter den trasiga (eller kompletterar den).
Man bör ändå returnera varan trasig och få en hel tillbaka för att få något bevis på att den har återgått till säljaren. Man kan också i undantagsfall då det inte är möjligt att returnera den trasiga varan be säljaren skicka med en garantiutbytesfaktura som man kan hänvisa till vid garantireturen. Man hänvisar då till den garantiutbytesfakturan vid konversationen med Postnord och skickar in den vid behov av bevis på att det är ett garantiärende.

Vid mer omfattande garantiutbyte bör man kontakta Tullverket i förhand och be om ett förhandsbesked och upprätta korrekta exporthandlingar som man åberopar vid återimporten.
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2018-04-11 kl. 09:19.
Citera
2018-04-11, 12:24
  #6938
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
För vad: Tullklarering och inbetalt moms för uppgivet värde på paketet med uppgivet paketid.
Kvitto på beloppet: Får du när du betalar med kortet eller swish belopp noterat på ditt bankkonto.

En notering på mitt eget konto eller en swisch transaktion räknas inte som godkänt kvitto.
Citera
2018-04-11, 12:33
  #6939
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
En notering på mitt eget konto eller en swisch transaktion räknas inte som godkänt kvitto.
Vad skall du ha kvittot till kan man fråga i så fall? Jag använder Swish dagligen och får inget annat kvitto på transaktionen än bankutdraget och tycker det inte är något att hetsa upp mig över...
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2018-04-11 kl. 12:36.
Citera
2018-04-11, 12:41
  #6940
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Vad skall du ha kvittot till kan man fråga i så fall? Jag använder Swish dagligen och får inget annat kvitto på transaktionen än bankutdraget och tycker det inte är något att hetsa upp mig över...


Så här står det i mitt kontoutdrag efter transaktionen.....

Bra va... Inte godkänt enligt några lagar. Och hur hänvisar man till transaktionen om det blir fel, när det inte finns ett enda id att referera ????

Fördjupad information
Konto
XXXXXXXXXXX
Kontohavare
XXXXXXXXXXX
Typ av transaktion
Kortköp/kortuttag
Bokföringsdatum
2018-04-03
Belopp
-75,16
Räntedatum
2018-04-03
Transaktionsdatum
2018-03-29
Text
SVE*POSTNORD, SOLNA
Kortnummer
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Stad
SOLNA
Citera
2018-04-11, 12:46
  #6941
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Så här står det i mitt kontoutdrag efter transaktionen.....

Bra va... Inte godkänt enligt några lagar. Och hur hänvisar man till transaktionen om det blir fel, när det inte finns ett enda id att referera ????

Fördjupad information
Konto
XXXXXXXXXXX
Kontohavare
XXXXXXXXXXX
Typ av transaktion
Kortköp/kortuttag
Bokföringsdatum
2018-04-03
Belopp
-75,16
Räntedatum
2018-04-03
Transaktionsdatum
2018-03-29
Text
SVE*POSTNORD, SOLNA
Kortnummer
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Stad
SOLNA
ditt kontonummer transaktionsdatum och belopp bör räcka för Postnord för att identifiera din betalning. Betalar du med Swish så noterar du givetvis Paket-id för att själv ha den kopplingen
Citera
2018-04-11, 12:55
  #6942
Medlem
kimdah2002s avatar
Betalar ofta med Swish utan få kvitto. Biljetten på stadsbussen. Nyckeln till simhallen. Korven i korvmojen på stan. Grönsakerna på torget mm mm

Bryter inte ihop för det :-)
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2018-04-11 kl. 13:40.
Citera
2018-04-11, 13:43
  #6943
Medlem
kimdah2002s avatar
OBS! Postnord har infört en ny praxis på Tullverkets inrådan vad gäller paket märkta gåva
https://www.svd.se/postnord-tar-ut-moms-pa-gavor-kunder-rasar-mot-beslutet
Citera
2018-04-11, 13:47
  #6944
Medlem
kimdah2002s avatar
Norge kommer också att ta bort fribeloppet och lägga moms från första kronan plus en avgift likt Sverige
https://www.breakit.se/artikel/12712/norge-svammas-over-av-kinapaket-nu-vill-de-ocksa-lagga-pa-en-avgift
Citera
2018-04-11, 13:48
  #6945
Medlem
kimdah2002s avatar
Postnord ikapp med paketen i nästa vecka lovar man
http://www.helagotland.se/ekonomi/postnord-lovar-leverans-av-kinapaket-15130860.aspx
Citera
2018-04-11, 13:55
  #6946
Medlem
Första paketet kom fram till PostNord den 1 mars, och det andra kom fram den 12 mars. Den 27 mars fick jag sms om att betala avgift för det ena paketet (osäkert vilket), vilket jag gjorde, men det har jag inte fått än.

Hur lång tid har det gått för er andra att få era paket efter att ni betalat?
Citera
2018-04-11, 15:29
  #6947
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Norge kommer också att ta bort fribeloppet och lägga moms från första kronan plus en avgift likt Sverige
https://www.breakit.se/artikel/12712/norge-svammas-over-av-kinapaket-nu-vill-de-ocksa-lagga-pa-en-avgift

Och du frihjular nu förmodligen av glädje ... din fitta (ursäkta ordvalet!).

För din agenda är jävligt skum för mig.

Visst, du har en massa inside information om nuvarande posten (och tacka Moderaterna för den!) och deras verksamheter och leker besserwisser och top dog här på tråden.

Men på vems sida står du - kimdah2002 - egentligen!?

Inte på PostNords väl ...
Citera
2018-04-11, 15:39
  #6948
Medlem
MrBraxs avatar
Fick nyss betalningsbrev för det tredje paketet, har inte ens fått hem det jag betalade den 28e...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in