2018-04-11, 00:47
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackpowder
Finns ingen sammanfattning i trådstarten

Vad gäller? Finns nåt sätt att komma runt dessa nya avgifter?
Har tidigare shoppat massa billiga prylar i 100-kr-klassen från aliexpress, gearbest och wish.

Är det bara att glömma nu och framöver?

Tja, det är ju metoden med ett företag i Frankrike dit man beställer alla paket (på max 22 euro styck) sen stoppar de allt i samma låda och skickar till Sverige, det kostar omkring 200 kr för ett paket på några kilo, men man slipper då moms i Frankrike och även tull och moms i Sverige då det skickas inom EU sista biten.
Citera
2018-04-11, 02:02
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Fick min första avi på moms för en utlandsförsändelse idag.

Har inte ens beställt något. Väntar däremot pä en ersättningsdetalj till en produkt köpt och momsad inom EU, som kom fram trasig.

Skickades dessutom från USA för över en månad sen...

Fullständigt absurt att behöva betala för ett garantiärende. Posten kan fanimig brinna i helvetet. De har verkligen inte funderat över sekundäreffekterna av detta.

btw, ngn som har koll på kreditkort och konsumentköplagen? Kan jag kräva av banken att fixa min trasiga produkt utan kostnad?

Man vill bara gråta när man läser den här tråden. Folk som betalar sin moms och inte får sina varor, folk som har garantiäranden där dem egentligen inte ska betala någonting och blir momsade, folk som får sina varor från Estland eller liknande inom EU och ändå får moms och avgift och till sist jag som blir felfakturerad och när jag mailar och ber dem skicka en faktura med rätt belopp så skriver dem att jag ska vänta och sedan får jag en exakt likadan faktura igen.

Skam är vad det är.

Du kanske kan göra en chargeback på kreditkortet och hävda att du betalat för ingenting. Värt ett försök är det ju i alla fall om du nu redan har betalat.

Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Vet du hur det blir med moms om nu avgiften försvinner för Wish? Man måste väl ändå betala moms, är det 25% på kläder, elektronik t ex? Tänkte om man köper prylar för 400, ska man upp med ytterligare en hundring moms då?

Med all sannolikhet kommer du istället för avgiften att behöva betala full moms. Momsen är alltid 25% vad jag har för mig.
Senast redigerad av Zot^ 2018-04-11 kl. 02:04.
Citera
2018-04-11, 02:24
Medlem
Jag har fått en ersättningsvara för en sula som saknades i ett paket. Nu vill PN ha både avgift och två kronor i tull för ersättningssulan.
Tycker det känns som bedrägeri!
Citera
2018-04-11, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackpowder
Finns ingen sammanfattning i trådstarten

Vad gäller? Finns nåt sätt att komma runt dessa nya avgifter?
Har tidigare shoppat massa billiga prylar i 100-kr-klassen från aliexpress, gearbest och wish.

Är det bara att glömma nu och framöver?

Enklaste är väl om du bor nära gränsen till Danmark, Norge eller Finland och har bekanta där du kan skicka grejerna till.

I övrigt verkar det som en betydande del av säljarna svartlistat Sverige, och vägrar skicka något alls.
Meddelandet "Does not skip to Sweden" möts man mycket ofta av.
Vi får väl se om en månad ifall kanske Sverige blir totalt bojkottat?
Senast redigerad av Hultabultan 2018-04-11 kl. 02:38.
Citera
2018-04-11, 08:07
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Postnord vill ha betalt utan att specificera för vad.

Efter man betalt totalvägrar Postnord att lämna kvitto på betalningen.
För vad: Tullklarering och inbetalt moms för uppgivet värde på paketet med uppgivet paketid.
Kvitto på beloppet: Får du när du betalar med kortet eller swish belopp noterat på ditt bankkonto.
Citera
2018-04-11, 08:09
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Jag har fått en ersättningsvara för en sula som saknades i ett paket. Nu vill PN ha både avgift och två kronor i tull för ersättningssulan.
Tycker det känns som bedrägeri!

Hade du gjort på rätt sätt och skrivit en exportorder för din trasiga vara och hänvisat till den när du fått din utbytesvara så hade du givetvis sluppit betala avgift två gånger. Hur man skall göra står på Tullverkets hemsida.

Dock kan jag hålla med dig att vem orkar göra det för en sak som kostar 10 kr
Citera
2018-04-11, 08:12
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Fick min första avi på moms för en utlandsförsändelse idag.

Har inte ens beställt något. Väntar däremot pä en ersättningsdetalj till en produkt köpt och momsad inom EU, som kom fram trasig.

Skickades dessutom från USA för över en månad sen...

Fullständigt absurt att behöva betala för ett garantiärende. Posten kan fanimig brinna i helvetet. De har verkligen inte funderat över sekundäreffekterna av detta.

btw, ngn som har koll på kreditkort och konsumentköplagen? Kan jag kräva av banken att fixa min trasiga produkt utan kostnad?
Returnerade du din trasiga produkt när du reklamerade den så kan du hänvisa till exportdokumentet och slippa betala avgiften två gånger. Hur du skall göra står på Tullverkets FAQ sida
Senast redigerad av kimdah2002 2018-04-11 kl. 08:23.
Citera
2018-04-11, 08:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Vet du hur det blir med moms om nu avgiften försvinner för Wish? Man måste väl ändå betala moms, är det 25% på kläder, elektronik t ex? Tänkte om man köper prylar för 400, ska man upp med ytterligare en hundring moms då?
Ja moms måste man alltid betala och fördelen med att ta ut den vid köpet är att man alltid tar ut moms på varans verkliga värde, så det blir inga tveksamheter i tullen som idag ibland ifrågasätter den då kineserna ibland skriver ett lägre värde av någon anledning...
Citera
2018-04-11, 08:19
Medlem
kimdah2002s avatar
Så här gör ni om ni skickar en vara för reparation och vill slippa dubbla avgifter

Betala tull eller moms eller ingenting?
Om reparationen omfattas av varans garanti betalar du ingenting när varan kommer tillbaka.

Så här gör du
Skicka din vara från ett postutlämningsställe och spara det inlämningskvitto som du får. Kvittot är ditt så kallade exportbevis.

När varan kommer tillbaka till dig är det oftast transportören (som vanligtvis är Postnord eller Schenker) som gör din importdeklaration och som du betalar avgifter och skatt till. För att slippa betala ska du informera transportören om att du vill göra en ”återimport efter passiv förädling”. Då ansöker transportören om passiv förädling i din importdeklaration. Transportören kan vilja se ditt exportbevis och en kopia på en faktura eller liknande från det företag som reparerar varan, där det framgår om det handlar om en reparation och vad du har fått betala.

http://www.tullverket.se/narnagotgarsnett.4.78aa922815794d801e21c0.html
Citera
2018-04-11, 08:58
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
....Kvitto på beloppet: Får du när du betalar med kortet eller swish belopp noterat på ditt bankkonto.
Nej, Trådens troll har fel, igen. Det får du inte. Vad som krävs av ett kvitto framgår av bokföringslagen 5 kap, 7 §:

"Verifikationen skall innefatta uppgift om när den har sammanställts, när affärshändelsen har inträffat, vad denna avser, vilket belopp den gäller och vilken motpart den berör. I förekommande fall skall verifikationen även innefatta upplysning om handlingar eller andra uppgifter som har legat till grund för affärshändelsen samt var dessa finns tillgängliga.

I verifikationen skall det ingå ett verifikationsnummer eller annat identifieringstecken samt sådana övriga uppgifter som är nödvändiga för att sambandet mellan verifikationen och den bokförda affärshändelsen utan svårighet skall kunna fastställas."
Citera
2018-04-11, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Så här gör ni om ni skickar en vara för reparation och vill slippa dubbla avgifter

Betala tull eller moms eller ingenting?
Om reparationen omfattas av varans garanti betalar du ingenting när varan kommer tillbaka.

Så här gör du
Skicka din vara från ett postutlämningsställe och spara det inlämningskvitto som du får. Kvittot är ditt så kallade exportbevis.

När varan kommer tillbaka till dig är det oftast transportören (som vanligtvis är Postnord eller Schenker) som gör din importdeklaration och som du betalar avgifter och skatt till. För att slippa betala ska du informera transportören om att du vill göra en ”återimport efter passiv förädling”. Då ansöker transportören om passiv förädling i din importdeklaration. Transportören kan vilja se ditt exportbevis och en kopia på en faktura eller liknande från det företag som reparerar varan, där det framgår om det handlar om en reparation och vad du har fått betala.

http://www.tullverket.se/narnagotgarsnett.4.78aa922815794d801e21c0.html

Och hur går man tillväga rent praktiskt om säljaren ersätter hela varan och bett köparen att destruera den ursprungliga varan? Eller om säljaren endast kompletterar varan med en trasig/saknad del?

I inget av fallen har man som köpare något inlämningskvitto. I båda fallen ska man inte betala moms på den vara som ersätter den trasiga (eller kompletterar den).
Citera
2018-04-11, 09:10
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Nej, Trådens troll har fel, igen. Det får du inte. Vad som krävs av ett kvitto framgår av bokföringslagen 5 kap, 7 §:

"Verifikationen skall innefatta uppgift om när den har sammanställts, när affärshändelsen har inträffat, vad denna avser, vilket belopp den gäller och vilken motpart den berör. I förekommande fall skall verifikationen även innefatta upplysning om handlingar eller andra uppgifter som har legat till grund för affärshändelsen samt var dessa finns tillgängliga.

I verifikationen skall det ingå ett verifikationsnummer eller annat identifieringstecken samt sådana övriga uppgifter som är nödvändiga för att sambandet mellan verifikationen och den bokförda affärshändelsen utan svårighet skall kunna fastställas."
Vad är det du saknar
- Datumet finns
- Transaktionen gäller tulldeklarering och inbetalning av moms på angivet värde på paketet
- Paketid är angivet och gäller som verifikationsnummer
- Motparten är Postnord

Vad saknar du för uppgifter som privatperson menar du?

Om du importerar varor som företag bör du ha ett Eori-nummer och kan då ansöka om att få inloggning på Tullverkets websida och du kan då skriva ut dina Tull/moms fakturor som verifikation till ditt företags bokföring om du vill det.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-04-11 kl. 09:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in