2018-03-31, 21:32
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Har börjat störa mig rejält på 1 användare.

Ovanstående mening förklarar rätt bra vad jag menar. Det handlar om överanvändande och missbruk av siffror i löpande text.

Bra.. När jag stör mig på användare slipar jag mina argument.. hoppas du gör detsamma.. Pennan är starkare än svärdet..
Citera
2018-03-31, 21:38
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det handlar om att TV4 inte har någon korrekturläsning. Någon gjorde ett felslag vid ett tillfälle och sedan rullar det vidare. Handlar säkert om att personen valde mellan drama och dramer och började med det förra för att sedan ändra till det senare, men a:et blev kvar.

Då måste jag vara unik.. den första som sett fadäsen på 8 år.. eller så hävdar de att de hat rätt genom att inte ändra då folk klagar
Citera
2018-03-31, 21:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Då måste jag vara unik.. den första som sett fadäsen på 8 år.. eller så hävdar de att de hat rätt genom att inte ändra då folk klagar

Du är nog inte den första, men säkert en av de få som brytt sig om ett så uppenbart felslag. Dessutom är det inte väl inte helt enkelt att komma i kontakt med TV4.
Citera
2018-04-04, 12:54
Bannlyst
Såhär skriver en flashbackare (fy fan):

" nyversionen av Okänd soldat häromåret skulle spelas in i Finland (filmen hade premiär i december 2017), var det utmanande att få de unga skådespelarna att tala och handla som soldater under andra världskriget. Många av dem hade inte ens gjort lumpen. Naturligtvis hade ingen av dem använt en gammal Maxim-kulspruta eller andra antikverade mordvapen, och ingen av dem kunde spänna en häst för en kärra - något som varje landsbygdsgrabb för 70-80 år sedan kunde göra med förbundna ögon."

Det här förbannade uttrycket är värre än hen. Att det ska vara så svårt. Istället kan man yttrycka sig som förr i tiden. "Det var besvärligt att få de unga skådesspelarna att" eller "vi visste inte hur vi skulle få de unga skådesspelarna att" eller någonting annat än detta eviga utm..
Citera
2018-04-04, 13:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Såhär skriver en flashbackare (fy fan):

" nyversionen av Okänd soldat häromåret skulle spelas in i Finland (filmen hade premiär i december 2017), var det utmanande att få de unga skådespelarna att tala och handla som soldater under andra världskriget. Många av dem hade inte ens gjort lumpen. Naturligtvis hade ingen av dem använt en gammal Maxim-kulspruta eller andra antikverade mordvapen, och ingen av dem kunde spänna en häst för en kärra - något som varje landsbygdsgrabb för 70-80 år sedan kunde göra med förbundna ögon."

Det här förbannade uttrycket är värre än hen. Att det ska vara så svårt. Istället kan man yttrycka sig som förr i tiden. "Det var besvärligt att få de unga skådesspelarna att" eller "vi visste inte hur vi skulle få de unga skådesspelarna att" eller någonting annat än detta eviga utm..

Nåja se gärna över din egen text.

I detta fall är nog det mest anmärkningsvärda att den du citerar blandat ihop utmaning och utmanande.
Citera
2018-04-04, 15:33
Medlem
Citat:
Förhandlingarna om 2018 års hyra håller på som bäst. Hittills är tretton kommunala bostadsbolag klara, andra förhandlingar pågår. Överenskommelserna har landat på max 1 procent i genomsnitt.

Citat:
Mycket av vår tid spenderas vid matbordet, och självfallet ska det vara en både skön och snygg plats att vara på.

"Max 1 procent i genomsnitt?" "Vara på matbordet?"
Citera
2018-04-04, 16:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
"Max 1 procent i genomsnitt?" "Vara på matbordet?"

Maximalt 1 procent i genomsnitt betyder ordagrant att det är genomsnittlig hyreshöjning för ett specifikt kommunalt bostadsbolag. Det finns tretton olika kommunala bostadsbolag som de tittat på. Inom ramen för vart och ett av dessa kan hyreshöjningen vara högre för vissa enskilda objekt, men i genomsnitt för hela beståndet finns det inget bostadsbolag som ligger över 1 %. Det är Tyresö som ligger högst i genomsnitt med just 1 % hyreshöjning.

Det hade ju varit bra om du länkade till det du gnäller på. Här är en länk:

https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-mycket-hojs-hyran-stockholm-2018/

Det är alltså du som inte förstod.

Var har du hämtat det andra citatet?
Citera
2018-04-04, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Maximalt 1 procent i genomsnitt betyder ordagrant att det är genomsnittlig hyreshöjning för ett specifikt kommunalt bostadsbolag.
Ja jag kom att tänka på det efteråt att det kunde vara så men de kunde ha uttryckt det lite tydligare.

Citat:
Var har du hämtat det andra citatet?
Atonbladet Hemma.

Och det här då:
Citat:
Ursprungligen postat av Annika Billström
Regionkontoret [---]De levererar inte de beslut som fattats av regionstyrelsen.
"Leverera beslut?"
Länk http://hyresboende.se/Billstrom%202014.pdf
Senast redigerad av dagmar.ebbesen 2018-04-04 kl. 16:12.
Citera
2018-04-04, 16:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Ja jag kom att tänka på det efteråt att det kunde vara så men de kunde ha uttryckt det lite tydligare.

Nej, det var väldigt tydligt och bra åskådliggjort.
Citera
2018-04-07, 12:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Ett löjligt sportuttryck som blev populärt för cirka tio år sedan:

- Vi är [klubbnamnet]!
Citera
2018-04-07, 23:41
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
I många inlägg, ibland vartannat i vissa trådar, används ett språk som inte ens är acceptabelt som talspråk, ett exempel som florerar ofta är ordet ”skit” som uppenbart används som ett allmänt förstärkningsord eller förled, detta oavsett om det är positivt eller negativt, dock företrädelsevis det senare. Detta är enbart ett exempel i mängden av uttryck som inte passar i en i övrigt seriös tråd, men som allt oftare står att finna allestädes. Det finns även ett flertal engelska ord som vävs in helt i onödan.
Någon som har någon uppfattning om varför detta fenomen har uppstått? Hur skall vi hantera detta?

Det är underklassens protest mot pretentiösa, skitnödiga ordbajsare, skulle jag tro. Som alla protester från lägre stående så behövs en stark ledare som kan sätta hårt mot hårt (Gustav Vasa-style). Jag föreslår att du Nordiad går i bräschen, och börjar skriva ännu mer skitnödigt och pretentiöst.
Citera
2018-04-11, 14:26
Medlem
För några år sedan började jag upptäcka att många hade missuppfattat betydelsen av ordet ”debacle”. Ordet betyder ”misslyckande” eller ”totalt sammanbrott” men används av allt fler i betydelsen ”ståhej”, ”uppståndelse”.

Först såg jag det bara hos en bloggare jag brukade följa, men sen såg jag samma misstag hos allt fler. Detta av Chang Frick idag får exemplifiera.

https://nyheteridag.se/sverige-behover-ett-brett-borgerligt-parti-med-sjalvfortroende/

I samband med debaclet runt Hanif Bali kom frågan att ställas på sin spets.

Men dagarna innan debaclet runt Bali kom ett viktigt besked från Moderaterna.

Debaclet runt Bali resulterar i att han lämnar partistyrelsen och slutar vara aktiv på Twitter.

Är det någon annan som noterat samma sak? Hur har det här missförståndet kunnat uppstå och varför har det fått sådan spridning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in