2018-03-24, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag är förvisso språktaliban, men i ett forum kan man inte hänga upp sig alltför mycket på det. Talspråk får man acceptera. Ett inlägg är ju ingen C-uppsats.

Talspråk är acceptabelt – när man talar.
Vad jag huvudsakligen vill poängterar är å andra sidan inte just detta med talspråk, det är mer olämpliga ordval, allt från svordomar till det ord jag exemplifierade det hela med i trådstarten (skit) och allehanda könsord som märkligt nog står att finna i allehanda sammanhang.

Vi får å andra sidan ej förglömma att viss skillnad i språkbruk måste ske beroende på ämne, skriver man åsikter om mat, om samlevnad eller liknande är förväntningarna annorlunda än vad som är fallet under de ämnen som inryms i juridik, bilar, ekonomi och motsvarande ämnen, där kan ordval göra att betydelsen som skribenten har avsett går förlorad vilket givetvis hämmar möjligheten att få vettiga svar.
Citera
2018-03-24, 13:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Trodde ett tag att du hade en ny vinkel, men det kokar än en gång ner hit:

(FB) Den stora tråden där vi gnäller på våra medmänniskors språkbruk

Precis och...

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hur skall vi hantera detta?

...vilka är vi?
Citera
2018-03-24, 16:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat 2 trådar.

/Mod

Citera
2018-03-31, 19:35
Medlem
Milldues avatar
Stavning på TV

Man undrar ibland vad de anställda på olika kanaler har för utbildning..
Jag anser mig inte vara speciellt bra på Svenska men kan göra mig förstådd oftast.

Läste följande på Viapaly (Viasats playkanaler)

"House M.D är en av tidernas mest populära dramaer"

WTF?

Heter det inte draman eller rent av drama längre ? tom dramas låter bättre.

Men ni språkvetare vad är egentligen rätt stavning av drama i pluralis ?
Citera
2018-03-31, 19:38
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Dramatik överlag har jag svårt för när det gäller översättningar. Two and a half men Jake vill hyra Final Fantasy.

Översättare jag vill hyra den sista fantasin
Citera
2018-03-31, 19:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Ett drama flera dramer.

De hade förmodligen bara skrivit fel i den text du läser och råkat petat dit ett a. Du är överkänslig.
Citera
2018-03-31, 20:03
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat 2 ämnen.

/Mod

Citera
2018-03-31, 20:06
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Dramer låter ok i mina "ögon".
Översättare är ett konstigt folk. Fick klagomål på en text jag gjorde för en undertextsajt. Den var för ordagrann?? Det skulle vara mer personlig touch??
Så jag kan förstå varför det blir så galet titt som tätt.
Citera
2018-03-31, 21:04
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ett drama flera dramer.

De hade förmodligen bara skrivit fel i den text du läser och råkat petat dit ett a. Du är överkänslig.

Lite kul synpunkt då det finns 300+ avsnitt i över 8 år..
Om jag själv skulle skriva något som har den tidsintervallen skulle jag söka rätt på den korrekta stavningen för att inte mista mitt jobb.
Citera
2018-03-31, 21:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Lite kul synpunkt då det finns 300+ avsnitt i över 8 år..
Om jag själv skulle skriva något som har den tidsintervallen skulle jag söka rätt på den korrekta stavningen för att inte mista mitt jobb.

Det handlar om att TV4 inte har någon korrekturläsning. Någon gjorde ett felslag vid ett tillfälle och sedan rullar det vidare. Handlar säkert om att personen valde mellan drama och dramer och började med det förra för att sedan ändra till det senare, men a:et blev kvar.
Citera
2018-03-31, 21:26
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det handlar om att TV4 inte har någon korrekturläsning. Någon gjorde ett felslag vid ett tillfälle och sedan rullar det vidare. Handlar säkert om att personen valde mellan drama och dramer och började med det förra för att sedan ändra till det senare, men a:et blev kvar.

Så du menar att jag är den enda klagande på 8 år ? eller är det troligare att TV4 inte tar till sig av tittarnas krit
Iik ? Det senare borde generera rubriker även i Svensk press.

Indirekt så innebär det ju att det du säger är att tittarna är korrekturläsare
varför agerar man då inte på 8 år ?
Citera
2018-03-31, 21:27
Medlem
Har börjat störa mig rejält på 1 användare.

Ovanstående mening förklarar rätt bra vad jag menar. Det handlar om överanvändande och missbruk av siffror i löpande text.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in