2018-04-11, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Läste nån gång att intagna inte får tjäna pengar på sitt brott typ skriva böcker. Men vet inte om det stämmer.

I Sverige är det tillåtet. Utomlands (ex i vissa delstater i Australien och vill minnas i USA) är det förbjudet.

https://www.svt.se/kultur/bok/peter-mangs-klar-med-bok-om-brotten

https://www.expressen.se/nyheter/jetsetsvenskan-skriver-bok-om-sitt-kriminella-liv/

Man kan ju säga så här att ifall den kriminella tjänar pengar på eländet, då har ju samhället samtidigt en möjlighet att få tillbaka de skadeståndspengar som skattebetalare har lagt ut när den kriminelle inte hade några medel. Och samtidigt sysselsätter sig den kriminelle med något annat än "destruktiva gärningar" innanför murarna.

Sen gäller det för den kriminelle att antingen själv kunna skriva så fängslande att folk ids köpa skiten eller samarbeta med någon som klarar av den uppgiften.
Citera
2018-04-11, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, han ter sig ju ganska hopplös😆😂

Det tänkte väl de flesta här i tråden från start, att detta var ett udda fall. Inget gräl eller sexuella närmanden kändes rimligt, dock hade man svårt att tänka vad exakt det var. Min fantasi räckte iaf inte till. Bara nästan.

Hm ... att han verkar ha missat blodstänken såhär sent i processen, det är ju närmast tragikomiskt.

Inte en enda amatörkrimmare har väl missat blodstänken på Madsens ansikte och kläder.

Och GW ska föreställa ett proffs.

Den mest kända bilden på post-mord-Madsen (bilden är internationellt spridd) visar ett ganska tydligt stänk, en blodfläck på näsan; blodfläcken är avlång, och den har inte försvunnit, trots kontakt med vatten, och blodet var troligen färskt, tjockt och kletigt när det fastnade på Madsens näsvinge.

Att någon som "bara" styckar ett lik skulle få en sån fläck på näsan utan att den försvann under loppet av flera timmar, det är osannolikt. Att fläcken överlevde Madsens simtur tyder nog på att den satt fast rejält, och kanske var den mkt större från början.

Följande tanke har slagit mig, och du har nog tänkt ung likadant ... Fläcken på näsan är nog bara en fläck som Madsen missat. Det är självklart att han har tvättat sig under loppet av flera timmar, och jag förmodar att Madsens ansikte var rödprickigt kring midnatt.

Den grisiga person som klev iland var säkerligen en rejält putsad version av mördaren Madsen, och man kan inte tänka sig hur han såg direkt efter mordet och likstyckningen.

En sak som förvånar mig (bland hundra andra saker) är varför miffot inte tog av sig overallen när han mördade KW och styckade kroppen ...

Vilka skäl fanns det att söla ner den?

Verkligen inga alls.

Madsens hygien verkar överhuvudtaget ha varit dålig i flera år, och jag gissar att den dåliga hygienen hänger ihop med depression, och kanske hänger den också ihop med neuropsykiatriska problem (ADHD, Asperger osv osv).

Att Madsen är icke-neurotypisk verkar iaf ganska klart.
Senast redigerad av Eremona2.0 2018-04-11 kl. 09:04. Anledning: felskrivning
Citera
2018-04-11, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I Sverige är det tillåtet. Utomlands (ex i vissa delstater i Australien och vill minnas i USA) är det förbjudet.

https://www.svt.se/kultur/bok/peter-mangs-klar-med-bok-om-brotten

https://www.expressen.se/nyheter/jetsetsvenskan-skriver-bok-om-sitt-kriminella-liv/

Man kan ju säga så här att ifall den kriminella tjänar pengar på eländet, då har ju samhället samtidigt en möjlighet att få tillbaka de skadeståndspengar som skattebetalare har lagt ut när den kriminelle inte hade några medel. Och samtidigt sysselsätter sig den kriminelle med något annat än "destruktiva gärningar" innanför murarna.

Sen gäller det för den kriminelle att antingen själv kunna skriva så fängslande att folk ids köpa skiten eller samarbeta med någon som klarar av den uppgiften.

Samtidigt vill vi att han ska straffas och att han inte ska känns någon som helst glädje. Dödstraff är inte straff nog.
Citera
2018-04-11, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hm ... att han verkar ha missat blodstänken såhär sent i processen, det är ju närmast tragikomiskt.

Inte en enda amatörkrimmare har väl missat blodstänken på Madsens ansikte och kläder.

Och GW ska föreställa ett proffs.

Den mest kända bilden på post-mord-Madsen (bilden är internationellt spridd) visar ett ganska tydligt stänk, en blodfläck på näsan; blodfläcken är avlång, och den har inte försvunnit, trots kontakt med vatten, och blodet var troligen färskt, tjockt och kletigt när det fastnade på Madsens näsvinge.

Att någon som "bara" styckar ett lik skulle få en sån fläck på näsan utan att den försvann under loppet av flera timmar, det är osannolikt. Att fläcken överlevde Madsens simtur tyder nog på att den satt fast rejält, och kanske var den mkt större från början.

Följande tanke har slagit mig, och du har nog tänkt ung likadant ... Fläcken på näsan är nog bara en fläck som Madsen missat. Det är självklart att han har tvättat sig under loppet av flera timmar, och jag förmodar att Madsens ansikte var rödprickigt kring midnatt.

Den grisiga person som klev iland var säkerligen en rejält putsad version av mördaren Madsen, och man kan inte tänka sig hur han såg direkt efter mordet och likstyckningen.

En sak som förvånar mig (bland hundra andra saker) är varför miffot inte tog av sig overallen när han mördade KW och styckade kroppen ...

Vilka skäl fanns det att söla ner den?

Verkligen inga alls.

Madsens hygien verkar överhuvudtaget ha varit dålig i flera år, och jag gissar att den dåliga hygienen hänger ihop med depression, och kanske hänger den också ihop med neuropsykiatriska problem (ADHD, Asperger osv osv).

Att Madsen är icke-neurotypisk verkar iaf ganska klart.

Har alltid varit skeptisk till Leif GW's uttalanden.

Han är ju inte så lite självgod på ett uttjatat charmigt sätt.
Citera
2018-04-11, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, han ter sig ju ganska hopplös😆😂

Det tänkte väl de flesta här i tråden från start, att detta var ett udda fall. Inget gräl eller sexuella närmanden kändes rimligt, dock hade man svårt att tänka vad exakt det var. Min fantasi räckte iaf inte till. Bara nästan.

Och jag tänkte precis tvärtom. Sen visade verkligheten sig vara helt orimlig.
Citera
2018-04-11, 09:08
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Läste nån gång att intagna inte får tjäna pengar på sitt brott typ skriva böcker. Men vet inte om det stämmer.

Vet inte hur det är i Danmark, men det finns flera kreativa sätt att kringgå och den/de som får upphovsrätt hjälper nog gärna till med den saken. Tror att de som vill "vinna" Madsens historia kommer att bjuda honom på en del plåtutrustning att leka med någonstans i förvaret. Är det för avancerade saker så lär han inte få använda dem utan uppsikt, men det kommer han att gilla.
Citera
2018-04-11, 09:10
Medlem
Citat:
Samtidigt vill vi att han ska straffas och att han inte ska känns någon som helst glädje. Dödstraff är inte straff nog.

Det blir nog svårt i största allmänhet med personer som är straffimmuna och låter sig inte styras utifrån.

Man kan ju känna glädje helt oavsett omgivning. Glädjen sitter i ens hjärna.
Citera
2018-04-11, 09:11
Medlem
Citat:
Har Djursing svikit?

Har har ju kontaktat Madsen i fängelset och Madsen skickar honom brev därifrån. Djursing har skrivit 4böcker om ubåtsmysteriet, men publiceringen blev stoppad.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnQRJ3/efter-massiva-kritiken-stoppar-bocker-om-kim-wall

"Peter kalder mig sin ’biographer’ i brevet."

https://ekstrabladet.dk/112/forfatter-har-kontakt-til-madsen-i-faengslet/6971756

Förresten vad hände med bordet (som han sitter vid och dricker i bilden) om det nu är där han har bundit fast henne på golvet?

Det går att montera av och på ser det ut som.
Citera
2018-04-11, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nej det var en följetong där endast del 1 gavs ut. Det var 17 sidor som kanske skulle motsvarat 10 sidor i pocketboksformat. Här har jag skrivit vad Djursing tog upp i del 1:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Tack. 4 böcker på denna korta tid kändes orimligt, men tänkte att han kanske har fått hjälp med skrivandet plus att han kanske har använt material som han hade redan plus att böckerna kanske inte var så tjocka.

Nu vet jag att det handlade om "böcker" i form av följetong på nätet och några få sidor per "bok"..
Citera
2018-04-11, 09:15
Medlem
Citat:
Det blir nog svårt i största allmänhet med personer som är straffimmuna och låter sig inte styras utifrån.

Man kan ju känna glädje helt oavsett omgivning. Glädjen sitter i ens hjärna.

Jo men en vill ju liksom inte hjälpa till genom att han får ge ut böcker där han kan frossa i sitt ego. Att t ex hans ubåt betraktas som en leksak är en sak som han kanske blir lite sur över iallafall. Tror inte Breivik får ge ut nån bok t ex.
Citera
2018-04-11, 09:24
Medlem
Citat:
Har alltid varit skeptisk till Leif GW's uttalanden.

Han är ju inte så lite självgod på ett uttjatat charmigt sätt.

Ja, det är han, och har man läst på själv ser man direkt vilken katastrof han är, en mysig underhållare, designad för alla som inte orkar läsa förundersökningar (det tar en jävla tid).

Men för att återgå... Madsen-fallet är ju så transparent, så GW kan inte göra så stor skada.

Annat är det med Styckmordet (1984), som han lyckades s misshandla, precis när Lindeberg börjat reda ut trådarna.

Nu glömmer vi GW.
Citera
2018-04-11, 09:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Har Djursing svikit?

Har har ju kontaktat Madsen i fängelset och Madsen skickar honom brev därifrån. Djursing har skrivit 4böcker om ubåtsmysteriet, men publiceringen blev stoppad.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnQRJ3/efter-massiva-kritiken-stoppar-bocker-om-kim-wall

"Peter kalder mig sin ’biographer’ i brevet."

https://ekstrabladet.dk/112/forfatter-har-kontakt-til-madsen-i-faengslet/6971756

Jo, men Djursing har ju varit tydlig med i varenda intervju efter "händelsen", att han bara hälsar på M i egenskap av biograf, och absolut inte som vän. De har nämligen aldrig varit vänner, säger han nu. Tidigare tjänade han stora pengar på att säga att han och M var väldigt goda vänner... Det är att svika. ("Innan hanen gal tre gånger ska en av er ha förnekat mig...")
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in