Avdelningen spekulationer: Jag läser igenom en aftonbladet artikel om Donald Forsberg.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article22274343.ab
Min spekulation : kan man tänka sig att i den här gruppen narkotikaspanare på 22 st fanns en eller några som också tillhörde Stay behind, och att de som tillhörde Stay behind hade på eget initiativ ett eget uppdrag när man på något sätt fått kännedom om makarna Palmes fredagskväll.
Man kunde utnyttja knarkspaningen som täckmantel, med tur och skicklighet kunde man genomföra mop.
Det skulle också förklara att mordet i viss män känns improviserat.
Det är möjligt att HH kunde ha sina aningar om detta men tyckte det var för jobbigt/krångligt att gräva i, speciellt som kalla kriget fortfarande pågick.
Donald Forsberg vill ju gärna ge Stay behind frikort.
"Han säger bland annat såhär:
Jag var på väg till restaurang Capri på Nybrogatan med en bekant när jag vid 19-tiden träffade de här två personerna som jag kände lite grann. Jag tänkte genast att de ska ut och spana med den här gruppen som de brukade göra, säger Donald Forsberg.
Han berättar att gruppen, som de två männen var aktiva i, ofta rörde sig i centrala Stockholm om kvällarna med walkie-talkies.
– De hade de här apparaterna innanför sina rockar men då och då var de ju tvungna att dra upp antennerna och blotta sig när de skulle ha samband. Och troligen är det därför det finns så många vittnesobservationer av walkie-talkies under kvällen då Palme mördades, säger Donald Forsberg.
Hade krigstida uppgift
Grupperingens syfte var enligt Donald Forsberg att öva samband i stadsmiljö - vilket man gjorde i samarbete med Föräldraföreningen mot narkotika, FMN, som samlade in uppgifter om gatulangning.
– Vid ett krisläge fanns det en uppgift att fylla och det ville man öva på i fredstid. Samtidigt hjälpte man FMN med att förmedla uppgifter om knarklangare till en kommissarie på Rikskrim så det var två flugor i en smäll, säger Donald Forsberg.
Att gruppen skulle ha haft något att göra med mordet på Olof Palme ser han som "nonsens".