Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-23, 02:37
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast tanten jag såg var ingen FMNare eller socialarbetare även om jag trodde det då. Hon var nog inte intresserad av mig utan måhända mitt sällskap vars belastning jag då inte kände till.
Brukade FMN jobba tillsammans med socialarbetare också?
Citera
2018-04-23, 02:42
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Reinhold Jansson har inte hört skott och har inte heller noterat att Sigge nämnde något om detta.
Han har inte heller sett de fyra personerna som gick i rask takt från Malmskillnadsgatan till Apelbergsgatan.
Hans minnesbild av mannen som sprang Luntmakargatan norrut är också mycket diffusa, och verkar mer eller mindre bygga på SC:s iakttagelser, men han verkar ändå ha något minne av att SC kommenterat saken.
Om det är en efterhandsuppgift eller inte är svårt att säga.
SC tyckte att han såg ut som en kändis. Först att han liknade Ted Gärdestad och sedan Lars Inge Andersson (Svarten)
Allt efter att ha läst i tidningar.

Ölvebro sa i programmet att mannen med Volvon är identifierad som en person boende i området som var ute för att flytta sin bil.
Någon närmare tidsuppgift eller vem mannen var ville han inte uppge.
Det verkar inte gå att komma längre med dessa uppgifter och vi får väl ta det för vad det är.
Kanske intressant, kanske inte?
Är Sigge ovanligt skärpt och uppmärksam eller är Jansson, som inte heller minns att han träffat CP på Oxen tidigare på kvällen en ovanligt slapp och ofokuserad person?
Var och en får göra sin egen analys.
Det var Sigge som körde och som hade anledning att hålla sig vaken. Reinhold kan ha suttit och halvsovit. Det intressanta är att Sigge och mannen i den silvervita Volvon stöder varandras berättelser.
Citera
2018-04-23, 02:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Brukade FMN jobba tillsammans med socialarbetare också?

Det antar jag, de hade väl någorlunda likartat verksamhetsföremål. Fast FMN hade tydligen stött Narconon enligt uppgift i din sammanställning av artiklar. De fältassistenter som senare drev LVUt på mig pratade dock (på deras eget initiativ) om att de inte godkänner Narconon. Så vissa socialarbetare kanske inte gärna kopplar till FMN.

Nu var inte jag speciellt nojig på FMN men en del var ju det, det var delvis därför man kunde få maskot uppdrag,för de ville inte vara synliga att leverera småpartier eller på vissa ställen. Jag höll mig dock inte kring stan sedan jag flyttat till stockholmsområdet, men det hjälpte ju inte iofs.
Men de kanske rapporterade till soc snarare än arbetar med dem.
Citera
2018-04-23, 03:02
Medlem
Citat:
Det var Sigge som körde och som hade anledning att hålla sig vaken. Reinhold kan ha suttit och halvsovit. Det intressanta är att Sigge och mannen i den silvervita Volvon stöder varandras berättelser.
I den delen är även Jansson med. Episoden med Volvon har tveklöst ägt rum.
Sedan kan man ju också anta att Sigge med sina knarkpåsar lite här och var, av gammal ohejdad vana har sina sinnen extra skärpta.
Han hade möjligen också på känn att det pågick knarkspaning i området.
Citera
2018-04-23, 03:35
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har GM varit vid mordplatsen längre än tre minuter är det märkligt att ex Ami Rolder med sällskap inte lägger märke till denne. Hon uppger att hon pga illamående i hennes sällskap sig vara på platsen 2317 och några minuter framåt . Var han där tidigare lyckas GM hålla sig dold för Rolder och även en handfull ytterligare vittnen.

Holken för spanarna ska ha varit lokaliserad i postkontoret på Sveavägens västra trottoar i korsningen med Tunnelgatan.

Visst är det så.

Fakta är att ingen vet hur länge mördaren befann sig på eller runt mordplatsen. Teoretiskt kan han varit i trakterna i flera timmar som positionerad narkotikaspanare. Eller för den delen i ett annat ärende.

Alla påståenden i frågan är gissningar/teorier. Mer eller mindre välgrundade. I vissa fall gissningar som utgår från en egen teori. Och om man tror på IMs uppgifter, vilket jag gör, så går det inte att komma längre. Han är den enda personen som vittnar om mördaren före själva mordförloppet. Förutom de finska flickorna. Som jag inte tror på.

Själva förutsättningen för att inte bli observerad är att man måste smälta in i bakgrunden. Man får inte på något sätt avvika avseende beteende, utseende, kroppslängd, klädsel eller rörelsemönster.
Där IM vittnar om att mördaren hela tiden rörde på sig. Inte stod still som finskorna påstod. Dessutom såg aldrig IM någon WT användas. Han såg inte ens 2 promenerande tjejer.

Förutsättningen för att kunna observera en person som hela tiden rör på sig och återvänder till samma punkt med ojämna mellanrum är att man själv befinner sig i vila med utsikt. Precis som IM. För hur ska någon annan kunna göra det. Om man enbart promenerar förbi platsen. Som ett antal personer gjorde.

Hur skulle de kunna se en person som stod inne på Tunnelgatan eller i Dekorimahörnan om mördaren aldrig stod still och exponerade sig. IM påstod dessutom aldrig att mördaren var inne på Tunnelgatan mot barackerna före mordet.
Citera
2018-04-23, 04:22
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Reinhold Jansson har inte hört skott och har inte heller noterat att Sigge nämnde något om detta.
Han har inte heller sett de fyra personerna som gick i rask takt från Malmskillnadsgatan till Apelbergsgatan.
Hans minnesbild av mannen som sprang Luntmakargatan norrut är också mycket diffusa, och verkar mer eller mindre bygga på SC:s iakttagelser, men han verkar ändå ha något minne av att SC kommenterat saken.
Om det är en efterhandsuppgift eller inte är svårt att säga.
SC tyckte att han såg ut som en kändis. Först att han liknade Ted Gärdestad och sedan Lars Inge Andersson (Svarten)
Allt efter att ha läst i tidningar.

Ölvebro sa i programmet att mannen med Volvon är identifierad som en person boende i området som var ute för att flytta sin bil.
Någon närmare tidsuppgift eller vem mannen var ville han inte uppge.
Det verkar inte gå att komma längre med dessa uppgifter och vi får väl ta det för vad det är.
Kanske intressant, kanske inte?
Är Sigge ovanligt skärpt och uppmärksam eller är Jansson, som inte heller minns att han träffat CP på Oxen tidigare på kvällen en ovanligt slapp och ofokuserad person?
Var och en får göra sin egen analys.

Enligt mig ska man vara ytterst försiktig med allt som SC vittnat om. Inte minst visar alla Thurerna i samband med de talrika förhören det. Hela tiden muterade hans uppgifter. Styrd av TN. Förhör som slutade med en dödsbäddsbekännelse.

Den springande mannen på Luntmakargatan liknade först Ted Gärdestad. Sedan Svartenbrandt. Påminner om Flygares möte först med CP. Som sedan muterade till De Kock. Och till slut blev Arlandamannen.

Enligt TN så var det SC som kontaktade polisen för att tipsa om CP som Grandmannen. Vilket då blev startskottet för processen mot alkisen från Rotebro. Där man Thurligt nog fick LP att peka ut CP efter att fått hjälp med att det var en alkis.......

https://www.expressen.se/nyheter/palmespanarens-svar-har-varit-sa-javla-arlig/

Citat.
– Sigge kom springande över gatan och vill prata några ord med oss. "Ni kan sluta söka den här Grandmannen, det är en kompis till mig, det är Christer Pettersson" säger han. Så vi plockade fram lite bilder och det visade sig att det var många personer som kände igen honom. Slut citat.

SC var en känd buse i Träsket. Och av slump verkar det vara så att den famösa narkotikaspaningen var riktad mot just honom. Där av en slump TN var narkotikaspanare. Och av en slump så höll Thure tyst om att spaningen inte avbröts i 32 år. Den pågick när mordet utfördes. Och av en slump så finns det uppgifter om att TN och SC var kompisar.

I denna soppa finns det anledning att fråga sig varför Sigge ville sätta dit kompisen Christer.
Citera
2018-04-23, 07:09
Medlem
Citat:
Det borde vara ganska lätt för en "targeted individual" som vet varför någon skulle spana, att också upptäcka spaningen då och då.

Att Barbrogruppen tränade på narkomaner och langare berodde nog delvis på att ingen brydde sig om de blev nojiga.

Fast det finns ju inga observationer på lång tid som bekräftar detta utom uppgifter från en person som själv påatått att han var på uppdrag och som själv passar profilen.
Citera
2018-04-23, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om det är sant åkte mördaren antagligen med bilen. LJ borde ha sett bilen.
Nej det är inte nödvändigt att lj ser bilen då den stod intill en container. LJ var inne på tunnelgatan och följer GM vid trappan med sin uppmärksamhet.
Citera
2018-04-23, 07:34
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det antar jag, de hade väl någorlunda likartat verksamhetsföremål. Fast FMN hade tydligen stött Narconon enligt uppgift i din sammanställning av artiklar. De fältassistenter som senare drev LVUt på mig pratade dock (på deras eget initiativ) om att de inte godkänner Narconon. Så vissa socialarbetare kanske inte gärna kopplar till FMN.

Nu var inte jag speciellt nojig på FMN men en del var ju det, det var delvis därför man kunde få maskot uppdrag,för de ville inte vara synliga att leverera småpartier eller på vissa ställen. Jag höll mig dock inte kring stan sedan jag flyttat till stockholmsområdet, men det hjälpte ju inte iofs.
Men de kanske rapporterade till soc snarare än arbetar med dem.
Det var i en DN-artikel 1972 som FMN uttalade stöd för Narconon. Jag vet inte vad som hände sedan.
Citera
2018-04-23, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
I en av kommentarerna till klippet står det att personen som körde Volvon är identifierad och påstår att detta hände 20-25 minuter senare än vad SC uppger. Någon som vet något om denna identifiering?
Nej det är inte offentligt men det kan mycket väl vara så som det visat sig vara när man påstått att wt varit identifierade etc dvs att det är rena sagorna. Vid den tiden var det dessutom full aktivitet av poliser i området. Inte heller bilen som följde Volvon enligt Sigge är identifierad. Dessutom går det ju ännu sämre ihop med versionen att knarkspaningen skulle vara avbruten och sirenerna som Sigge hör???
Citera
2018-04-23, 07:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Det var i en DN-artikel 1972 som FMN uttalade stöd för Narconon. Jag vet inte vad som hände sedan.

Den uppgift jag fick är från 1989 så möjligt är ju att de då inte längre stödde Narconon, kanske om Narconon ändrade inriktning och blev mer sekteristiskt (eller så kanske de blev det via influens från FMN, att de började ägna sig åt stalking och otillbörlig kontroll av tidigare klienter?)
Citera
2018-04-23, 07:46
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Fast det finns ju inga observationer på lång tid som bekräftar detta utom uppgifter från en person som själv påatått att han var på uppdrag och som själv passar profilen.
Det finns bara tidningsuppgifter om Barbrogruppen i september 1972. I en av tidningarna påstår någon att gruppen funnits i c:a tio år. I en annan tidning påstås att gruppen har vapendepåer och har gjort inbrott för att komma över förteckningar med namn, även namn på regeringsmedlemmar (påminner om vad Lingärde skrev i sitt PM om vad som hade inträffat i början av 70-talet). Vad tyder på att gruppen upplöstes efter Holmérs "undersökning"?
Senast redigerad av iesho 2018-04-23 kl. 07:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in