2018-04-10, 20:16
Medlem
Cobber Kains avatar
"#BREAKING - #US officials state #UK and #France will participate in trans-national attack on #Syria, attack is expected in 24 hours. The attack comes after alleged chemical weapon usage. #Russia and #Syria have deployed fighter jets and air defenses in anticipation of the attack." - https://twitter.com/AlSuraEnglish/status/983547466594140160

"BREAKING: White House: Trump to skip South America summit, remain in US to `oversee the American response to Syria'" https://twitter.com/AP/status/983693692161679360

"President Donald Trump has promised a "forceful" response to an alleged weekend chemical attack on Syrian civilians in a rebel-held neighborhood outside the capital Damascus." - http://abcnews.go.com/International/trump-forceful-response-syria-imminent-russia-warns-grave/story?id=54355840

"The United States is considering strikes on Russian ally Bashar al-Assad in Syria, prompting ominous speculation among people close to the Kremlin that such a move could touch off a wider conflict. One scholar who advises the Russian Defense Ministry even raised the specter of “World War III.”" - https://www.washingtonpost.com/world/russia-backers-warn-of-threat-of-war-with-us-as-syria-tensions-rise/2018/04/10/3a5fb4ec-3cbc-11e8-912d-16c9e9b37800_story.html?utm_term=.565c896a59fd

Det vi ser utspela sig just nu är ett klassiskt "chicken race" mellan USA och Ryssland. Vem av Putin och Trump kommer vika undan? Och om ingen viker undan, vad kommer ske? Självklart vill ingen av dem ha ett krig motvarandra, men samtidigt spelar nu båda samma spel, höga insatser för att skrämmas och för att inte förlora anseendet kan egentligen ingen av dem dra sig ur nu. Den som drar sig ur har mer eller mindre förlorat mellanöstern. Är detta "the end game" för Syrien eller är det börjat på något värre? Mitt i alltihop finns den fula lilla fegisen Israel som spakar motståndaren i skrevet för att sedan dra sig undan och gömma sig bakom sin större vän USA. Sen har vi även Turkiet, Saudiarabien och Iran. En riktigt krutdurk när alla har allt att vinna och allt att förlora.
Citera
2018-04-10, 20:23
Moderator
tobess avatar
Tror knappast USA och Ryssland kommer gå in i någon direkt konflikt med varandra även om USA bombar dom tillbaka till stenåldern i Syrien. Dom försöker flexa musklerna och se om USA backar ner.
Citera
2018-04-10, 20:23
Medlem
Stridshingstens avatar
Det är bara en tidsfråga innan det blir krig mellan USA/EU och Ryssland, frågan är bara när.

Jag undrar dock vad alla Trumps hängivna följare på högerkanten kommer säga ifall han invarderar Syrien. De tjatade ju om att Hillary skulle göra det och starta WW3 om hon skulle vunnit. Förmodligen kommer de säga att han spelar ”4D-shack” eller att det är George Soros fel.
Citera
2018-04-10, 20:28
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Tror knappast USA och Ryssland kommer gå in i någon direkt konflikt med varandra även om USA bombar dom tillbaka till stenåldern i Syrien. Dom försöker flexa musklerna och se om USA backar ner.

Ryssland tappar oerhört mycket trovärdig om de inte svarar.
Citera
2018-04-10, 20:32
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain

De lär hålla det inom Syrien i så fall. Proxykrig och inget annat.
Citera
2018-04-10, 20:34
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain

Säkerligen kommer dom att svara, på något sätt, om USA anfaller. Men en direkt konflikt? Knappast. Troligen får vi se en fördjupad diplomatisk kris, gnällande i FN/säkerhetsrådet och eventuellt någon form av hotande kring t.ex. baltländerna eller liknande.

Putin har allt att vinna på att utmåla USA/NATO som en fiende men inte behöva faktiskt göra något åt saken. Han har absolut inget att vinna på något annat. Framförallt är väl den första frågan om Ryssland ens skulle ha råd att gå in i en storskalig konflikt. Deras ekonomi vacklar redan nu och något sådant skulle vara nådastöten. På samma sätt som Sovjet upplöstes under kalla kriget.
Citera
2018-04-10, 20:35
Medlem
CommonSenses avatar
Varför inte bara jämna syrien med marken så är saken gjord. Vi vet sen tidigare att mellanöstern bara handlar om krig så en lösning borde väl endå att jämna skiten med marken
Citera
2018-04-10, 20:35
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Drygt att det är 65+ gubbar som sitter på spakarna, de har ju inte så fruktansvärt mycket att förlora. Kanske vill de gå till historien innan de dör. Tur att de båda har barn, fast det kanske bara var ett karriärval för dem att skaffa dem.
Citera
2018-04-10, 20:40
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stridshingsten
Det är bara en tidsfråga innan det blir krig mellan USA/EU och Ryssland, frågan är bara när.

Jag undrar dock vad alla Trumps hängivna följare på högerkanten kommer säga ifall han invarderar Syrien. De tjatade ju om att Hillary skulle göra det och starta WW3 om hon skulle vunnit. Förmodligen kommer de säga att han spelar ”4D-shack” eller att det är George Soros fel.

Mnja, Om Trump startar ett sådant här idiotkrig blir tämligen många av hans väljare besvikna, Ann Coulter har bland annat gått ut och kritiserat idiotkrig, och Libertarianer & Republikaner som röstat på Trump just för att det INTE skulle bli idiotkrig..blir såklart besvikna.

Så även jag.
Citera
2018-04-10, 20:42
Medlem
Ducadreams avatar
Ryssland kommer att svara och jag hoppas att de gör det om USA utför ett anfall.
Citera
2018-04-10, 20:43
Medlem
4yoonlys avatar
Putin står inte så högt hos mig. Men jag tycker det är lite knepigt alltihop... Syrien hade ganska mycket kemvapen. En/två misstänka kemvapen attacker skedde, världen vände sig emot Assad ännu mer innan. Han förklarar gång på gång att han aldrig beordrat något sådant (varför skulle han göra detta emot sin befolkning osv osv)... detta hjälpte inte, han ger då upp sina kemvapen och får en internationell "allians" att ta hand om dem... Sååå nu har står han utan kemvapen... Det sker fler så kallade kemvapen attacker och han återigen säger i princip va fasen... det är inte jag som beordrat något sådant om något sådant ens har skett.

Han har ju i princip INGET att vinna på att utföra dessa, han är ingen idiot...
För mig ter det sig självklart att om det inte är "oppositionen" som kan lätt bomba, skjuta, döda vem som helst (spelar ingen roll) som har gjort det så är det möjligen någon okontrollerbar idiot inom hans "arme"... Som man kan bara anta är ganska svårkontrollerad efter så många års krig.

Så varför inte istället hjälpa Assad och faktiskt ta reda på vad fan som händer och straffa de skyldiga?

Hur som helst, har ett starkt ogillande av Putin i men får nog (återigen) säga att stödet till Syrien är mer rätt än fel... Verkar vara svårt för "väst" att svälja detta sura äpple dock då man har hjälpt till och starta skiten (inte direkt men indirekt)...

My 2 cents...

I just detta fallet tror jag Trump gjorde som han gjorde innan? skickar iväg lite Tomahawks (eller liknande) för att försvåra/markera? Har svårt att tro att någon av dessa kommer landa i Assads närhet...
Citera
2018-04-10, 20:54
Medlem
Sluta nu... Det blir ingen konfrontation direkt mellan USA o Ryssarna.. Egentligen har de samma agenda...

Behövs det så kan båda backa och bli hyllade med Nobels fredspris..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in