Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-04-10, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Det kallar jag önske-dröm.... vet du hur många olika militanta grupper det finns ??

Alldeles för många för att det NÅGONSIN ska kunna få ett slut på detta lidande hos båda sidor..

Ibland så tänker jag faktiskt så här. ISRAEL : GE UPP DET HELIGA LANDET.... Låt ALLA Israeler emigrera till exempelvis USA eller Canada.....Dröm vidare om det förlovade landet, det var inte värt uppoffringarna, det var inte värt ALLA dödade människor.

Ja, när tex en terrororganisation som PLO blir en fredlig organisation 1987/88..så bildas terrororganisationen Hamas samma år..araberna vill inte ha fred..aldrig velat..de är lömska och opålitliga.
Citera
2018-04-10, 19:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bezos48
Kolonisering? Isrsel hade inga ambitioner att bygga ut på Västbanken mellan 1948-1977. Hade araberna föredragit fred istället för krig så hade de haft ännu en stat på Västbanken/ Gaza...fast de verkar aldrig velat ha någon stat.
1948 var de det vi idag kallar Israel som invandrarna koloniserade, men redan från början var ambitionerna mycket större. Begin ville redan initialt att man skulle erövra ett Israel som gick över Jordanfloden, Ben Gurion föredrog att man gick mer gradvis fram, tog en bit i taget.

Du blundar totalt för verkligheten i din iver att skylla allt på det du omväxlande kallar araber och muslimer, fast det i praktiken handlar om palestinier, de som bodde i de områden som judarna erövrade.
Citera
2018-04-10, 19:28
Medlem
Spelar ingen roll vad ni säger : Det kommer ALLTID finnas personer som vill ta till vapen i denna konflikt, och som ej lyssnar på sina folkvalda ledare. Därför är hela denna diskussion meningslös och kan egentligen bara avslutas med: TYVÄRR DET FINNS INGEN LÖSNING, SÅVIDA INTE ENA SIDAN FLYTTAR..
Citera
2018-04-10, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
1948 var de det vi idag kallar Israel som invandrarna koloniserade, men redan från början var ambitionerna mycket större. Begin ville redan initialt att man skulle erövra ett Israel som gick över Jordanfloden, Ben Gurion föredrog att man gick mer gradvis fram, tog en bit i taget.

Du blundar totalt för verkligheten i din iver att skylla allt på det du omväxlande kallar araber och muslimer, fast det i praktiken handlar om palestinier, de som bodde i de områden som judarna erövrade.

Israel godtog de 11.2 % som varen del av Palestinamandatet..medans araberna inte godtog de 88.8 % som de blev tilldelade.

Så prata inte om kolonisering..du far med osanningar där..

Palestinier är ett namn som är påhittat..araber har det hetat från början..1948 pratades det inte om en palestinsk nation..utan en arabisk nation..
Citera
2018-04-10, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Spelar ingen roll vad ni säger : Det kommer ALLTID finnas personer som vill ta till vapen i denna konflikt, och som ej lyssnar på sina folkvalda ledare. Därför är hela denna diskussion meningslös och kan egentligen bara avslutas med: TYVÄRR DET FINNS INGEN LÖSNING, SÅVIDA INTE ENA SIDAN FLYTTAR..

Det räcker med att Egyptien och Jordanien blir involverade igen..de har fredsavtal med Israel.

De tar hand om Västbanken och Gaza..och kan då ta hand extremisterna.,vilket bevisligen inte PA kan. Ledare för muslimska länder har varit bra att hålla ordning på sina medborgare. Jordanien och Egyptien skulle få bukt med araberna i Västbanken och Gaza med en gång. Omvärlden skall supporta att dessa länder gör en comeback i Israel- Palestinakonflikten.
Citera
2018-04-10, 20:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bezos48
Israel godtog de 11.2 % som varen del av Palestinamandatet..medans araberna inte godtog de 88.8 % som de blev tilldelade
Sionisternas etniska rensning hade inletts innan staten utropades. Israel angav inga gränser i sin självständighetsförklaring och nästan alla strider under kriget utspelade sig utanför den zon de sionistiska invandrarna "tilldelats" som det heter i din historieförfalskning. (Sionisterna hade inte "tilldelats" något, det fanns ett på intet sätt bindande förslag.)

Kan jag sen få 11.2% av allt du äger? Du får behålla 88,8% så du har inget att klaga på...

Citat:
Så prata inte om kolonisering..du far med osanningar där..
Jag talar sanning, du försöker förfalska historien.

Citat:
Palestinier är ett namn som är påhittat.
Ni sionister är så förutsägbara, ni har alla precis samma falska argument. Palestinier är ett begrepp som funnits länge, det är bara det att innan sionisterna skulle ha sin judiska stat, åsyftade det alla som bodde i det palestinska mandatet, vare sig de var judar, kristna eller muslimer. Det spelade inte lika stor roll på den tiden. Ord ändrar betydelse förstår du, men oberoende av vad du kallar dem bodde folket där.

Jag måste fråga. Är du jude? Israel? Kristen sionist? Vad är det som driver dig att så ensidigt ge skulden på palestinierna?
Citera
2018-04-10, 20:22
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Kan jag sen få 11.2% av allt du äger? Du får behålla 88,8% så du har inget att klaga på...

Vad är det som driver dig att så ensidigt ge skulden på palestinierna?
Sedan när "ägde" araberna den föreslagna judiska staten? Judarna utgjorde majoritet både i population och landägande.

Jag kan inte tala för Bezos, men jag kan kritisera ditt ständiga hyckleri - du är den sista personen i denna tråd som bör uttala sig om andras ensidighet.

Påståendet om etnisk rensning tänker jag inte ens bemöta igen då jag redan debunkat skiten otaliga gånger...
Citera
2018-04-10, 21:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Sedan när "ägde" araberna den föreslagna judiska staten? Judarna utgjorde majoritet både i population och landägande.
Nej, judarna var inte majoritetsägare för land och inte heller var de mer än en tredjedel av befolkningen i det palestinska mandatet, ens om man räknar in alla invandrare vilket man inte borde göra.

Det hela handlade om en blandning av gammal unken europeisk kolonialism där infödingar inte hade någon rätt till land bara för att de bodde där, lite religiöst svärmeri från både kristna och judar och ett bekvämt sätt att kompensera judarna för förintelsen utan att det kostade folk som räknades, dvs européer, någonting.
Citat:
Påståendet om etnisk rensning tänker jag inte ens bemöta igen då jag redan debunkat skiten otaliga gånger...
T o m du har erkänt en siffra på en bit över 100 000 fördrivna, men det är tydligen så helt försumbart att det inte räknas
Citera
2018-04-10, 21:54
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Nej, judarna var inte majoritetsägare för land och inte heller var de mer än en tredjedel av befolkningen i det palestinska mandatet, ens om man räknar in alla invandrare vilket man inte borde göra.

Det hela handlade om en blandning av gammal unken europeisk kolonialism där infödingar inte hade någon rätt till land bara för att de bodde där, lite religiöst svärmeri från både kristna och judar och ett bekvämt sätt att kompensera judarna för förintelsen utan att det kostade folk som räknades, dvs européer, någonting.

T o m du har erkänt en siffra på en bit över 100 000 fördrivna, men det är tydligen så helt försumbart att det inte räknas
Fler faktafel från din sida i vanlig ordning:
• Din karta är från 1945, mer än två år innan delningsplanen.
• Judarna var en tredjedel i mandatet, jag pratar om den föreslagna judiska staten där de var majoritet.
• Europa hade väldigt lite att göra med Israels återskapande. Judarna stred helt själva.
• Sionismen var populär redan innan förintelsen, det var dock droppen som fick bägaren att rinna över.
• Västtyskarna betalade några miljarder i skadestånd till Israel på 50-talet. Inte i närheten av tillräckligt, men du kan ändå inte påstå att det inte kostade dem någonting.

Anser du att muslimska infödingar i Sverige har rätt att utropa ett islamiskt kalifat? De föddes ju här...
Citera
2018-04-10, 22:01
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Det är inte etnisk rensning, det är extremistiska hatbrott. De extremsionistiska grupperna som var skyldiga till fördrivelsen var fiender med och låg vid vissa tillfällen i direkt krig med Haganah.

Etnisk rensning är vad som hände med judarna i arabländerna.
Citera
2018-04-10, 22:27
Medlem
stukads avatar
Judarna har inte blivit etniskt rensade i arab världen i modern tid ? Det är väl i Europa där dom blev mest förföljda. I palestina spelade det ingen roll vad du tillhörde för religion för palestinierna. kristna och muslimska araberna var jordbrukare medans de judiska folken mest höll på med handel?

Palestinierna hjälpte england i andra världskriget. Palestinier har inte den där västerländska synen på ras som europa hade , inte på samma sätt
Citera
2018-04-10, 22:35
Medlem
stukads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar

Jag kan inte tala för Bezos, men jag kan kritisera ditt ständiga hyckleri - du är den sista personen i denna tråd som bör uttala sig om andras ensidighet.

Varför vill inte Israel ha fred för? Dom har blivit helt vansinniga i sina tankar om en ren judisk stat , kolla på ministrarna och generalerna vad dom säger. Vad har hänt med Israel egentligen? Sedan bär ni inte bara ansvaret för vad som händer i Israel utan jag läste vilka som arbetade under Bush innan och under Irak/afghanistan och det var väldigt väldigt många judiska extremister där som hade knytning till Israel. Det är synd att det inte kan bli fred. Ni vet ingenting om det lidande ni pratat om längre, det glömdes bort med era föräldrar och hur ni behandlar araber som djur som ni skjuter rakt på sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in