Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
Komiskt att SD:s stöd i opinionen är stort hos libaneser med tanke på att libaneser förmodligen är bland de Topp5 mest kriminella invandrargrupperna i landet om inte den allra kriminellaste. Jag har aldrig riktig förstått det här med att i huvudsak brännmärka muslimerna för Sveriges problem med kriminalitet. Problemet med Islam i Sverige har som jag ser det huvudsakligen att göra med den förhöjda terrorrisken och bildandet av parallellsamhällen.
Den utlandsfödda kriminaliteten i Sverige är däremot religionsblind. Kristna grupper är inte ett dugg att föredra såvida det inte är framtida halshuggningar vi är rädda för. Däremot drar SD till sig utlandsfödda kristna grupper eftersom SD är enda hoppet för utlandsfödda kristna i Sverige.
Libanon är typ 60% muslimskt sedan ungefär ett decennium. Ganska många liberala muslimer. De som stack till USA och Frankrike var främst kristna, men till Sverige skulle jag gissa mer blandat, inkl. många palestinier.
Flera nordafrikanska nationer slår dem med hästlängder i kriminalitet, både i antal och andel.
Det gäller även endel västafrikanska som Gambia och östafrikanska som Somalia och Eritrea.
Det gäller irakier, syrier, kurder, turkar osv. åtminstone till antalet.
Även albaner, rumäner, georgier, litauer.
Jag skulle inte placera libaneser på topp 20.
De är i genomsnitt mer västerländska än resten av MENA. Även mer västerländska än nationer som albaner, rumäner, georgier, litauer.