Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-09, 16:57
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggrationsverket
Sen skulle jag verkligen gärna veta hur det kommer att tas emot i församlingen, där Fredrik Norberg jobbar som präst, att han ställer upp för ett "högerextremt" parti i ett riksdagsval...

Om det är en frikyrka är det nog inga problem. I StasiKyrkan åker han naturligtvis ut i morgon.
Citera
2018-04-09, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggrationsverket
Sen skulle jag verkligen gärna veta hur det kommer att tas emot i församlingen, där Fredrik Norberg jobbar som präst, att han ställer upp för ett "högerextremt" parti i ett riksdagsval...
Norberg är extremt rödpillad så honom kommer bli rolig att se av i rikspolitiken.
Citera
2018-04-09, 17:07
Medlem
Niggrationsverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Om det är en frikyrka är det nog inga problem. I StasiKyrkan åker han naturligtvis ut i morgon.

Han verkar jobba i Viby församling, Strängnäs stift, så han är ingen frimicklare.
Citera
2018-04-09, 17:11
Medlem
Åkerlund i bakgrunden på presskonferensen med Felten och Jansson. Hoppas han går med också. Borde ha medalj för att han myntade begrepppet "Drängstuge-Karlsson"
Citera
2018-04-09, 17:13
Medlem
Direktlogiks avatar
Vill AFS framstå som ett borgerligt invandringskritiskt parti?
Citera
2018-04-09, 17:14
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Är det inte ovanligt att ett parti sparkar ut sin före detta partiledare från riksdagen innan ett val?
Finns det fler exempel på det i Sverige?
Vänsterpartiet har ju gjort det.
Citera
2018-04-09, 17:19
Medlem
Citat:
Är det inte ovanligt att ett parti sparkar ut sin före detta partiledare från riksdagen innan ett val?
Finns det fler exempel på det i Sverige?
Nja, det vanliga är att en avgången partiledare lämnar politiken. Åkesson har gett Jansson två mandatperioder i riksdagen men sannolikt sett fram mot den här dagen när Jansson inte längre är kvar.
Citera
2018-04-09, 17:21
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nja, i alla fall ett kvitto på att Aftonbladet efter 10+ års trial-and-error har förstått att om man skriver ”Den hemska onda sajten Avpixlat” 5000 gånger så kommer namnet Avpixlat att gå från obskyrt till riksbekant tack vare Aftonbladets ”reklam”.

Varför AfS skulle locka väljare från rödgröna ter sig tämligen obegripligt. SD:s politik är c:a 80% oattraktiv för dem - de resterande 20% som anses godtagbara består av den sossemässiga skatte- och välfärdspolitiken. AfS har genom att satsa på den klassiska högerpopulistiska ”libertarianska” linjen som traditionellt förespråkats av Glistrup, Ian/Bert, CI Hagen och Farage fullbordat projektet att sätta ihop ett paket som inte bara är 80% utan faktiskt 100% oattraktivt för miljö- och vänsterpartister. Så det är nog knappast rädsla för rödgrön väljarflykt som ligger bakom Aftonbladets policy(?) att göra AfS till partiet-that-must-not-be-named.
De har knappast satsat på en libertariansk linje a la Farage. Det finns andra länder, styrda av andra partier baserade i betydligt mer tilltalande ideologier som verkat för platt skatt. Fidesz i Ungern till exempel införde detta nyligen.

Och även om visserligen Kasselstrand uttalat sig positivt som Brexit är jag övertygad att han ser Ungern och Orban som större inspirationskällor än Storbritannien och Farage. UK är ett land som utövar större repression mot inhemska dissidenter än Sverige och snarast verkar vara en förebild för vårt land när det gäller elitens förakt för de infödda. Och efter att Ukips senaste ledarstrid förlorades av den fullt normalt islamkritiska Ann-Marie Waters (Som i och för sig är en liberal judinna) och Farage uttryckte att det var tur att Ukip därmed undvek att bli ett "rasistiskt" parti (Ja, han använde oironiskt ordet rasism här) så är det nog inte så många nationalistiska politiker som bryr sig om Farage:s åsikter längre.
Citera
2018-04-09, 17:23
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Vänsterpartiet har ju gjort det.

Nu menar jag inte att någon åker ut efter oegentligheter eller brottslighet. Utan som SD gör här kastar ut sin före detta partiledare ur riksdagen för att man vill ha in yngre mer liberala riksdagsmän.
Citera
2018-04-09, 17:33
Medlem
Lilabanans avatar
Ser några riktigt bra namn i deras riksdagslista.

AfS är Sveriges sista gnutta hopp.

De har min röst.
Citera
2018-04-09, 17:47
Moderator
-Info-s avatar
Enligt EXPO så håller delar av SD:s gräsrötter på att överge SD och istället börja sympatisera med AfS:

Citat:
Expo har noterat hur partiet just nu vinner gillande bland SD:s gräsrötter på nätet. Samhällsnytt, tidigare Avpixlat, har rapporterat positivt om Alternativ för Sverige och på Facebook-grupper där SD-lojaliteten förut var total är nu Alternativ för Sverige på väg att bli hett.

”SD-ledningen kan just nu luta sig emot ett stabilt väljarstöd. Men de kan inte längre räkna med en lojal svans på nätet. Det är, om inte en politisk jordbävning, så åtminstone ett skalv som kan få stora politiska följder”, skriver Daniel Poohl i en analys.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/yvb93r/det-varas-for-bokstavshogern

Det här skapar vissa problem för Jimmie Åkessons röstmaximeringsplaner:

Citat:
Tappar svansen på nätet
Sverigedemokraterna har under många år kunnat flytta sig mot mitten, utan att det kostat dem något. Till och med de grupper som SD stämplat som ideologiska fiender har ändå sett positivt på partiets framfart.

Men nu är tongångarna annorlunda. De av SD:s gräsrötter som lever i den högerextrema filterbubblan kommer översköljas av propaganda mot den svikande SD-ledningen.

SD-ledningen kan just nu luta sig emot ett stabilt väljarstöd. Men de kan inte längre räkna med en lojal svans på nätet. Det är, om inte en politisk jordbävning, så åtminstone ett skalv som kan få stora politiska följder.

I veckan försökte Jimmie Åkesson trolla det politiska samtalet genom att öppna upp för ett samarbete med Stefan Löfven – som pekas ut som landsförrädare av extremhögern. Ett klassiskt SD-drag. När du hamnar i baklås, gör om spelplanen. Medierna hakar på. SD hamnar i fokus. Men frågan är hur lätt den typen av drag kommer att bli framöver.

Åkesson i kläm
Med en svans som börjar visa missnöje med Sverigedemokraternas mjuka framtoning kan Åkesson mycket väl hamna i kläm mellan dörrarna som står på glänt inom delar av borgerligheten och arga gräsrötter.

Och när Jimmie tappar stödet bland basen, måste han vinna tillbaka det genom att attrahera den högljudda nationalistiska svansen. Hur reagerar då de partier som sneglar mot SD som en potentiell samarbetspartner.

http://expo.se/2018/sd-forlorar-stod-hos-natsvansen-nar-extremhogern-forandras_7585.html

Hur ska han både fånga nya sjuklöverväljare och behålla de mest nationalistiska väljarna på högerkanten? Kommer det överhuvudtaget att vara möjligt hädanefter?
Citera
2018-04-09, 18:05
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om man kollar de 30 första namnen så vill jag påstå att det är den mest välutbildade listan av alla partier i valet. Bra.

Jag håller med. Mycket imponerande. Vad jag saknar är att man känner de på listan för lite för att få en uppfattning om dem. (Men det kommer vad tiden lider antar jag.) Kasselstrand har ju presenterat sig mycket väl i podden "den kokta grodan".
Där gav han mig som lyssnare ett mycket gott intryck. Ett förtroendefullt sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in