Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-09, 12:54
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Fanns det ingen folkvilja att rösta på ett radikalt parti när socialdemokratin växte fram i Sverige? Det som är avgörande är samhällssituationen. Vi har ett desperat läge i Sverige. SD:s framgångar bygger t.ex. på en förväntan att de ska genomföra radikala åtgärder, inte att de ska konservera en samhällsordning (mångkulturen) som redan är förlorad. Det gäller än mer för AfS.

Som alla sådana svepande, självtillräckliga påståenden håller de inte för prövning mot verkligheten. Radikala idéer och personer har naturligtvis skapat många saker vi i dag betraktar som bestående.

När socialdemokratin kom in på allvar i svensk politik röstade man inom partiet emot radikala åtgärder. Kan du inte din egen historia? Dessutom rådde inte allmän rösträtt när socialdemokratin växte fram.

Radikala idéer kan självfallet ha ett värde, men det är inget du bygger en stabil politisk grund på som nation.
Citera
2018-04-09, 12:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Nu verkar Sydsvenskan ha skruvat upp retoriken ett snäpp.
Citat:
Det nybildade högerpopulistiska partiet Alternativ för Sverige (AFS)
https://www.sydsvenskan.se/2018-04-09/uppgifter-mikael-jansson-till-afs

Så har man, mig veterligt, inte skrivit hittills.
Citera
2018-04-09, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Välstånd har aldrig skapats av andra än de som arbetar och har inkomst av tjänst. Privata förmögenheter skapar sällan/eller aldrig välstånd om inte politiska beslut ser till att beskattning sker efter bärkraft.

Så om jag lånar ut ett antal miljoner, i utbyte mot ex. aktier, för att möjliggöra en gruvstart till gagn för arbetsmarknaden och svensk export så skapar jag inte välstånd? Det skulle enligt dig vara bättre att jag behöll miljonerna och lät staten beskatta dessa. Då skulle jag plötsligt skapa välstånd.

Jag tror att du behöver revidera din något förlegade syn på kapital, arbete och företagande.
Citera
2018-04-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Fast i senaste opinionsmätningen så var afs inte på några 2 procent.

Gällande Mikael Jansson kan jag inte förstå alls hur han kan ses som en tillgång.
Men olika åsikter uppenbarligen.

Det är många i SD som NUMERA kastar skit på Mikael Jansson. Men fakta är att han mångdubblade SD:s röster under sin tid som partiledare, byggde upp en lokalt förankrad partiorganisation så att ett antal småpartier i Skåne fann det meningsfullt att gå samman med SD. Han har dessutom varit en allmänt respekterad försvarspolitisk talesman för SD. Alltså en verklig tillgång för afs. Dessutom har han ju ett ytterst viktigt kontaktnät, särskilt i många utanförskapsområden där en mer ansvarsfull invandringspolitik känns synnerligen nödvändig.
Citera
2018-04-09, 13:04
Medlem
MrSkargards avatar
Alternativ för Sverige ska, förutom Mikael Jansson, presentera sin riksdagslista under dagens presskonferens.
Citera
2018-04-09, 13:19
Medlem
KLANGBOTTENs avatar
Om det stämmer att Mikael Jansson lämnar SD för att gå med i AfS så är det högst anmärkningsvärt.
Jansson är Åkessons föregångare och den partiledare som, enligt vad Åkesson själv bedyrat, förde partiet i rätt riktning efter "de förlorade åren" och som var avgörande för att Åkesson valde att engagera sig i partiet.

Trots att Jansson fört en lågmäld profil utåt har han ändå låtit förstå att han sett med en viss skepsis på SD:s sätt att göra sig av med de personer som vågat utmana ledartrion. Detta har nog av partiledningen setts som ett tecken på illojalitet för vilket han bestraffats genom att detta valår inte finnas med på riksdagslistan.

Mikael Jansson är en stor fjäder i hatten för Alternativ för Sverige om det ryktade avhoppet skulle visa sig vara sant, ety Mikael Jansson är en stor del av SD:s historia.
Senast redigerad av KLANGBOTTEN 2018-04-09 kl. 13:22.
Citera
2018-04-09, 13:22
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Jag har en ytterst relevant fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på.

Är någon i AFS medlem i frimurarna ? Isf vem ?
Citera
2018-04-09, 13:25
Medlem
JustZlatans avatar
Snart lär även Björn Söder ansluta sig. Han har heller inte varit särskilt populär i SD efter DNs fake news historier om honom. Funderar på att faktiskt rösta på AfS, men vi får se hur framtiden utspelar sig.
Citera
2018-04-09, 13:30
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Jag tror tvärtom att detta enbart är positivt för SD. Många av de politiker som förknippas med SD's ursprung och den mer hårdföra kompromisslösa politiken samlas nu hos AFS. Det gör SD mer rumsrent och svårare för de etablerade partierna och etablerade medier att angripa.

Jag har full förståelse för de som ogillar SD's strävan att bli ett accepterat parti, och som tycker att de bara blir en del av etablissemanget. Men just därför är det jättebra att det nu finns ett mer radikalt alternativ till höger om SD. Visst tar AFS en del röster från SD, men jag är ganska säker på att SD kan kompensera för detta genom att ta röster från S och M.
Spot on.

Jag vet inte om AFS är till höger om SverigeDumokraterna. Vad sägs om under?
Citera
2018-04-09, 13:32
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLANGBOTTEN
Om det stämmer att Mikael Jansson lämnar SD för att gå med i AfS så är det högst anmärkningsvärt.
Jansson är Åkessons föregångare och den partiledare som, enligt vad Åkesson själv bedyrat, förde partiet i rätt riktning efter "de förlorade åren" och som var avgörande för att Åkesson valde att engagera sig i partiet.

Trots att Jansson fört en lågmäld profil utåt har han ändå låtit förstå att han sett med en viss skepsis på SD:s sätt att göra sig av med de personer som vågat utmana ledartrion. Detta har nog av partiledningen setts som ett tecken på illojalitet för vilket han bestraffats genom att detta valår inte finnas med på riksdagslistan.

Mikael Jansson är en stor fjäder i hatten för Alternativ för Sverige om det ryktade avhoppet skulle visa sig vara sant, ety Mikael Jansson är en stor del av SD:s historia.

Jansson har bekräftat att han ska ansluta sig till partiet.
Citera
2018-04-09, 13:45
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jansson har bekräftat att han ska ansluta sig till partiet.
Då blir det enklare att locka Moderater till SD kan jag tänka mig.

Vilken väljargrupp är det som AFS vill ha?
Citera
2018-04-09, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Då blir det enklare att locka Moderater till SD kan jag tänka mig.

Vilken väljargrupp är det som AFS vill ha?

Jag är av uppfattningen att flera här grovt överskattar Mikael Janssons förmåga att locka till sig väljare i någon större utsträckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in