2018-04-08, 14:59
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Jag tror dom har granskat noga var enda millimeter på och runt PM. Om inte är det nåt allvarligt galet med polisarbetet. Och så här långt har dansk polis visas mycket skicklig.

Jo, men inne på land där. Madsen sprang ju runt som en manisk höna därinne.
Citera
2018-04-08, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Ja, det håller jag med dig om - det krävs inte mer än att han ska se henne för att fantisera om henne som potentiellt offer. Det är frustrerande att det florerar motsägande uppgifter om vem som kontaktade vem, men det är ju egentligen ingen avgörande information även om det vore talande för hans planering om han kontaktat henne. Finns dock ingen motsättning i att han har planerat det och att hon kontaktar honom först. Hans uttalanden är verkligen fruktansvärt motbjudande i skenet av vad som sedan skett, och man förstår att den australiensiska journalisten har påverkats enormt av det. Fyfan.

Jag "grannens fru" syftar på Kim. Tror jag.
Citera
2018-04-08, 15:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det håller jag med dig om - det krävs inte mer än att han ska se henne för att fantisera om henne som potentiellt offer. Det är frustrerande att det florerar motsägande uppgifter om vem som kontaktade vem, men det är ju egentligen ingen avgörande information även om det vore talande för hans planering om han kontaktat henne. Finns dock ingen motsättning i att han har planerat det och att hon kontaktar honom först. Hans uttalanden är verkligen fruktansvärt motbjudande i skenet av vad som sedan skett, och man förstår att den australiensiska journalisten har påverkats enormt av det. Fyfan.
Precis.
Han kan som sagt sprungit på henne nånstans, sett henne komma gående när hon anländer. Mer behövs inte. Sen medvind när hon kontaktar honom. Inte undra att han var "all over the place"..
Ja, hon mådde verkligen pyton av hans ord när mordet väl uppdagats för det är obehagligt likt det som skett.
Citera
2018-04-08, 15:02
Medlem
Citat:

Jag litar nog mer på Kims pojkvän än på Madsen ang att det var OM som smsade först. Varför skulle hon smsa mitt i festen. Tror inte det.
Citera
2018-04-08, 15:03
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag tror dom har granskat noga var enda millimeter på och runt PM. Om inte är det nåt allvarligt galet med polisarbetet. Och så här långt har dansk polis visas mycket skicklig.
Ett minneskort är så smalt att det skulle kunna petas så långt in i en springa att det inte syns. Man skulle nog behöva demontera hela inredningen i det rum han satt för att vara säkra.

Alternativt så funderade han i sin avskildhet ut något annat ställe på båten där han kunde gömma kortet. Det måste vara som att hitta en nål i en höstack och jag kan mycket väl föreställa mig att han har funderat ut ett ställe där ingen kan hitta kortet om de inte demonterar det mesta och letar i alla tankar och liknande behållare.
Citera
2018-04-08, 15:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Jag antar att det är luftfiltret till dieselmotorn ni pratar om (följer tyvärr inte tråden slaviskt). Normalt suger motorn alltså luft genom filtret från ubåtens innanmäte. Där är naturligtvis oftast väldigt ren luft sett till sot och damm osv jämför med den tillvaro ett luftfilter i en bil eller annat fordon som håller till på landbacken utsätts för. Det är med andra ord inte särskilt konstigt att ett filter håller sig rent i den miljön länge. Sen gissar jag att den där motorn inte går särskilt många timmar per år heller.

Motorn saknar förmodligen all form av rening såsom partikelfilter och katalysator, så skulle den på något vis släppa in avgaserna in i ubåten så blir det riktigt skitigt fort. Det sotar ner något fruktansvärt, åtminstone om motorn är under belastning. Det borde finnas en klibbig hinna ungefär överallt som inte är helt lätt att tvätta bort. Och framförallt i filtret.

Har man sagts hur avgaserna kom in i ubåten? En läcka på avgassystemet? Eller menar han att ventiler stod fel så att avgaserna släpptes in i ubåten (Varför man nu skulle bygga så att det överhuvudtaget ens är möjligt att släppa in avgaserna i ubåten är en gåta.)

Det finns naturligtvis en ventil för att stänga utloppet när man dyker, och eventuellt en ventil så han kan tömma ballasttankarna med hjälp av avgaserna istället för tryckluft. Dels för att spara tryckluft och samtidigt täcka insidan av tankarna med feta avgaser, en form av rostskydd. Men en ventil för att släppa in avgaserna i ubåten, knappast va?

Tack! Tänkte inte på det där, att det ju är luft från kabinen som passerar det filtret. Men ditt sista stycke förstår jag inte. Hur skulle man kunna tömma tankarna med avgaser, man kan ju inte använda dieselmotorn under vattnet. Luften skulle inte räcka länge då, och det skulle uppstå ett undertryck av guds nåde. Eller gör jag bort mig totalt nu..?
Senast redigerad av Merwinna 2018-04-08 kl. 15:25.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
ELLER så har ubåtsexperten - som hatar PM så mycket att hon dissar hans favvo-rulle - bytt ut filtret för att hämnas.
Oavsett så har hon sagt sin professionella åsikt och säkerligen kollats upp ordentligt om hon är passande.
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Tror han svalde det
Det är rätt smalt och det skulle nog vara risk att han skär sönder matstrupe eller tarmar men annars har jag också funderat över det.
Citera
2018-04-08, 15:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, jag vill tro det men samtidigt är det nåt minimalt att leta efter, skicklig är inte perfektion och inte ett ord om nån granskning av båten via rättegång eller aktuellt vittne.
Citera
2018-04-08, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är rätt smalt och det skulle nog vara risk att han skär sönder matstrupe eller tarmar men annars har jag också funderat över det.

Han gillar ju risker så det tror jag inte är något problem. Han kanske svalde ner det medcen banan eller något innan han hoppade i vattnet. Har dom verkligen kollat hans avföring direkt efter han häktades? Njä tror inte det. Så nu har han det inkilat nånstans i sin cell.
Citera
2018-04-08, 15:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vilken tid ringde KW till PM andra gången? - Pojkvännen berättade att KW hade ringt PM och då fått veta att han fått ett hål i sin tidsplanering varpå KW beger sig till hangaren för att dricka te tillsammans med PM och ytterligare diskutera intervjun. Hon kommer sedan tillbaka och berättar att hon har avtalat med PM att åka ut med ubåten redan samma kväll samt frågar pojkvännen om han - trots gästerna som ska komma - tycker det är OK.

Det är fullt möjligt att de olika rapportörerna har gett lite olika vinklingar av förloppet.

Det sas i dokumenteringen denna vecka, där var alla klockslagen. Men jag orkar faktiskt inte leta...
Senast redigerad av Merwinna 2018-04-08 kl. 15:21.
Citera
2018-04-08, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Det är mer logiskt om han tog med minneskortet inn til land. Jag tror det ligger nånstans i närheten av där han klev i land. Det är nestan så man är frestad att åka ner för att leta.
Och jo, visst fan har han filmat. Kameran hittades i "murder kit" ryggsekken, minneskort borta, case closed säger jag. Jag tror den "ventilerade" påsen var nåt han drog över huvudet på henne för att dölja hennes identitet på filmen. Samma med "munnkavlen", den skulle tysta henne och således också dölja hennes identitet. Det är ingen som "vågar" diskutera det här i tråden just nu, då det viktigaste tycks vara att slå varandra i huvudet med "technicalitys". Folk blir redda för att bli ställda mot veggen. Men sånt skiter vel jag i.

Ja, jag håller med om att det känns väldigt rimligt att han skulle ha filmat, och om filmen ska spridas har vi däri även, som du påpekar, en anledning till att påsens insida hade spår av Kim. Jag tror också att han gjorde sig av med minneskortet efter att han kommit i land, antingen i vattnet eller på land. När han fortfarande befann sig i båten som "räddade" honom visste han väl inte än att han skulle mötas av polisen direkt. Och då hoppades han alltså att han fortfarande skulle kunna ta med sig minneskortet hem.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Detta har jag också funderat kring. Det är hans chans i avskildhet. De måtte väl ha granskat den båten?
Det hoppas jag verkligen. Men se även mitt svar ovan till kugutt - varför skulle han göra sig av med minneskortet innan han visste att han skulle mötas av polisen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in