2018-04-08, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Inte jag heller, men det verkar otroligt att inget skulle ha fastnat på ytan. Dessutom borde väl denna oerhört erfarna ubåtsmaskinist ha känt till det i så fall. Haha nu kom jag på en parallell: de där tillverkarna av dambindor som alltid kör med att ytan är helt torr och att vätskan brer ut sig inuti i stället... DET funkar inte heller!

Men det konstiga är ju att M och hans crew inte fått frågan när de bytte filtren senast... Betina borde ju ställa den åtminstone.

Ditte lär ha haft koll på M genom tidningsartiklar, TV-program (hon sa själv att hon sett dokumentären om Freya på TV) och Youtube-videos. Om inte annat så lär hon ha kollat på lite sådant, när hon fick det här uppdraget. Det skulle vem som helst ha gjort. Och där framgår hans fascination av Das Boot.

Kolla vad bra det går när du tänker efter lite istället för att häva ur dig otrevligheter och förutfattade meningar om olika parter till höger och vänster. Vi vet båda inte hur filtret fungerar, alltså har du verkligen ingen grund till att anklaga folk till höger och vänster för planterade bevis, utbytta filter och fiffel. Däremot går det utmärkt att, som du här skriver, ifrågasätta att det ska ha varit rent. Men när du drar sådana slutsatser framstår du tyvärr både som hysterisk (jag är egentligen ovillig att använda detta uttryck men kommer inte på något bättre alternativ), inkompetent och med en förkärlek för fabulerande.

Ja, någon borde ha ställt den frågan. Det är inte den enda gången man tänkt så i denna rättegång. Kanske har några missats i liverapporteringen, andra av åklagare och försvarare.

Även om hon varit medveten om hans fascination av filmen så krävs det nog att man känner en person lite bättre för att VETA att den blir kränkt av att man uttrycker sig negativt om dennes favoritfilm, eftersom detta inte är något vuxna människor blir i allmänhet. Så jag står fast vid att du hittar på för att det passar och samtidigt förstärker/bekräftar din bild av Ditte, PM och rättssaken i sig. Jag säger inte att du gör det avsiktligen - men likväl gör du det.
Citera
2018-04-08, 14:40
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PPOSSA
Tack för svar!

Hm okej, undra om det är därför han erkänner styckningen så pass tidigt? Han vet att hittar de minneskortet hittar de även bilder på KW's sargade kropp? Med tanke på hans bilder på datorerna känns det högst troligt att han även vill spara sina egna bilder.. Ett minneskort är inte speciellt svårt att gömma egentligen, kan polisen ha missat det i ubåten?

Med tanke på hur allting ser ut att vara planerat, har han säkerligen även planerat att gömma just minneskortet. Han får inte ut mycket av bilderna om han kastar minneskortet överbord omgående.

Det är mer logiskt om han tog med minneskortet inn til land. Jag tror det ligger nånstans i närheten av där han klev i land. Det är nestan så man är frestad att åka ner för att leta.
Och jo, visst fan har han filmat. Kameran hittades i "murder kit" ryggsekken, minneskort borta, case closed säger jag. Jag tror den "ventilerade" påsen var nåt han drog över huvudet på henne för att dölja hennes identitet på filmen. Samma med "munnkavlen", den skulle tysta henne och således också dölja hennes identitet. Det är ingen som "vågar" diskutera det här i tråden just nu, då det viktigaste tycks vara att slå varandra i huvudet med "technicalitys". Folk blir redda för att bli ställda mot veggen. Men sånt skiter vel jag i.
Citera
2018-04-08, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ser ingenting på den länken som säger något i saken. Svårt att hitta information, ja, det kanske finns en anledning till det ...

Likstelhet är ju däremot ett ämne som jag tror vi inte alls haft upp i tråden. Det kan ju mycket väl vara en anledning till styckning, och i så fall har styckningen skett sent.

Att PM ljuger om en sak betyder inte att PM ljuger om en annan. Återigen, det har inte lyfts fram några bevis för att PM ljuger om när styckningen skedde. Däremot finns bevis för att han ljuger om andra saker.
Ingenting emotsäger att KW fick halsen avskuren någon gång mellan 20 och 23, och sedan styckades frampå småtimmarna. Men du får väldigt gärna bevisa att jag har fel på den punkten. För i mitt ursprungliga scenario skedde styckningen som en del av mordet och i samband med det. Numera tror jag mest på bara halsavskärning i samband med mordet, och att resterande styckning kom senare. Troligen av transportskäl precis som PM säger.
Mitt scenario jag beskrev ovan, att han ljuger, är på grundval av första rättegångsdagen: "Peter Madsen, fanns blod på Kim när du lade dig för att sova". På det svarar PM nej. När han vaknade insåg han att han måste göra sig av med kroppen och då påstår han alltså att inte minsta lilla blodsdroppe fanns. DET scenariot vill jag påstå är lögn! Hon levde, eller var nydöd, när blodet rann ur henne. Däremot kan ju själva styckningen skett efter 8 timmar, men han ljuger när han säger att det inte var minsta blodsutgjutelse före styckningen.

Jag tror vi pratar förbi varandra.
Citera
2018-04-08, 14:43
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Jag antar att det är luftfiltret till dieselmotorn ni pratar om (följer tyvärr inte tråden slaviskt). Normalt suger motorn alltså luft genom filtret från ubåtens innanmäte. Där är naturligtvis oftast väldigt ren luft sett till sot och damm osv jämför med den tillvaro ett luftfilter i en bil eller annat fordon som håller till på landbacken utsätts för. Det är med andra ord inte särskilt konstigt att ett filter håller sig rent i den miljön länge. Sen gissar jag att den där motorn inte går särskilt många timmar per år heller.

Motorn saknar förmodligen all form av rening såsom partikelfilter och katalysator, så skulle den på något vis släppa in avgaserna in i ubåten så blir det riktigt skitigt fort. Det sotar ner något fruktansvärt, åtminstone om motorn är under belastning. Det borde finnas en klibbig hinna ungefär överallt som inte är helt lätt att tvätta bort. Och framförallt i filtret.

Har man sagts hur avgaserna kom in i ubåten? En läcka på avgassystemet? Eller menar han att ventiler stod fel så att avgaserna släpptes in i ubåten (Varför man nu skulle bygga så att det överhuvudtaget ens är möjligt att släppa in avgaserna i ubåten är en gåta.)

Det finns naturligtvis en ventil för att stänga utloppet när man dyker, och eventuellt en ventil så han kan tömma ballasttankarna med hjälp av avgaserna istället för tryckluft. Dels för att spara tryckluft och samtidigt täcka insidan av tankarna med feta avgaser, en form av rostskydd. Men en ventil för att släppa in avgaserna i ubåten, knappast va?

Ja, hur som helst borde det funnits en del smuts på filtret om motorn gick som PM säger.

Tydligen finns en ventil på avgasröret som leder in i ubåten, för att dränera vatten som kommer in i avgasröret (vid dyk antar jag). Det är ju en något klantig lösning, får man säga. Att ha en dränventil kan ju i sig vara helt ok, som en nödlösning om något går snett. Men att den ska behöva manövreras varje gång, är en klantig lösning.
Citera
2018-04-08, 14:43
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PPOSSA
Tack för svar!

Hm okej, undra om det är därför han erkänner styckningen så pass tidigt? Han vet att hittar de minneskortet hittar de även bilder på KW's sargade kropp? Med tanke på hans bilder på datorerna känns det högst troligt att han även vill spara sina egna bilder.. Ett minneskort är inte speciellt svårt att gömma egentligen, kan polisen ha missat det i ubåten?

Med tanke på hur allting ser ut att vara planerat, har han säkerligen även planerat att gömma just minneskortet. Han får inte ut mycket av bilderna om han kastar minneskortet överbord omgående.
Jag har hela tiden trott att han gömde minneskortet på räddningsbåten. Han bad att få sitta ensam och gå in i sig själv. Då tror jag att han funderade ut var han skulle gömma kortet. Om han har stoppat in det någonstans i det utrymmet skulle det inte förvåna mig. Eller intryckt mellan några plankor. Det behövs en mycket smal springa för att man ska kunna peta in ett minneskort.

Eller instoppat i någon söm i kläderna? Skulle polisen kunna missa något sådant?
Citera
2018-04-08, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om PM var extremt aktiv den 8:e men misslyckas totalt och hon sen anländer den 9:e till trakten och han känner igen henne ute - så behövs det inte mer för att han ska ticka igång och påbörja en planering om "grannens fru".
Att hon sen ringer sammanfaller exakt med hans planer. Han kan likaväl ha tänkt sig att kontakta henne när filmteam och annat var avklarat.
Oavsett vad som skett är han skitäcklig med sina uttalanden på em i intervjun.

Ja, det håller jag med dig om - det krävs inte mer än att han ska se henne för att fantisera om henne som potentiellt offer. Det är frustrerande att det florerar motsägande uppgifter om vem som kontaktade vem, men det är ju egentligen ingen avgörande information även om det vore talande för hans planering om han kontaktat henne. Finns dock ingen motsättning i att han har planerat det och att hon kontaktar honom först. Hans uttalanden är verkligen fruktansvärt motbjudande i skenet av vad som sedan skett, och man förstår att den australiensiska journalisten har påverkats enormt av det. Fyfan.
Citera
2018-04-08, 14:44
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Jag antar att det är luftfiltret till dieselmotorn ni pratar om (följer tyvärr inte tråden slaviskt). Normalt suger motorn alltså luft genom filtret från ubåtens innanmäte. Där är naturligtvis oftast väldigt ren luft sett till sot och damm osv jämför med den tillvaro ett luftfilter i en bil eller annat fordon som håller till på landbacken utsätts för. Det är med andra ord inte särskilt konstigt att ett filter håller sig rent i den miljön länge. Sen gissar jag att den där motorn inte går särskilt många timmar per år heller.

Motorn saknar förmodligen all form av rening såsom partikelfilter och katalysator, så skulle den på något vis släppa in avgaserna in i ubåten så blir det riktigt skitigt fort. Det sotar ner något fruktansvärt, åtminstone om motorn är under belastning. Det borde finnas en klibbig hinna ungefär överallt som inte är helt lätt att tvätta bort. Och framförallt i filtret.

Har man sagts hur avgaserna kom in i ubåten? En läcka på avgassystemet? Eller menar han att ventiler stod fel så att avgaserna släpptes in i ubåten (Varför man nu skulle bygga så att det överhuvudtaget ens är möjligt att släppa in avgaserna i ubåten är en gåta.)

Det finns naturligtvis en ventil för att stänga utloppet när man dyker, och eventuellt en ventil så han kan tömma ballasttankarna med hjälp av avgaserna istället för tryckluft. Dels för att spara tryckluft och samtidigt täcka insidan av tankarna med feta avgaser, en form av rostskydd. Men en ventil för att släppa in avgaserna i ubåten, knappast va?

ELLER så har ubåtsexperten - som hatar PM så mycket att hon dissar hans favvo-rulle - bytt ut filtret för att hämnas.
Citera
2018-04-08, 14:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag har hela tiden trott att han gömde minneskortet på räddningsbåten. Han bad att få sitta ensam och gå in i sig själv. Då tror jag att han funderade ut var han skulle gömma kortet. Om han har stoppat in det någonstans i det utrymmet skulle det inte förvåna mig. Eller intryckt mellan några plankor. Det behövs en mycket smal springa för att man ska kunna peta in ett minneskort.

Eller instoppat i någon söm i kläderna? Skulle polisen kunna missa något sådant?
Detta har jag också funderat kring. Det är hans chans i avskildhet. De måtte väl ha granskat den båten?
Citera
2018-04-08, 14:45
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chess77
Mitt scenario jag beskrev ovan, att han ljuger, är på grundval av första rättegångsdagen: "Peter Madsen, fanns blod på Kim när du lade dig för att sova". På det svarar PM nej. När han vaknade insåg han att han måste göra sig av med kroppen och då påstår han alltså att inte minsta lilla blodsdroppe fanns. DET scenariot vill jag påstå är lögn! Hon levde, eller var nydöd, när blodet rann ur henne. Däremot kan ju själva styckningen skett efter 8 timmar, men han ljuger när han säger att det inte var minsta blodsutgjutelse före styckningen.

Jag tror vi pratar förbi varandra.

Ja, på de punkterna ljuger han definitivt.
Citera
2018-04-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Detta har jag också funderat kring. Det är hans chans i avskildhet. De måtte väl ha granskat den båten?

Jag tror dom har granskat noga var enda millimeter på och runt PM. Om inte är det nåt allvarligt galet med polisarbetet. Och så här långt har dansk polis visas mycket skicklig.
Citera
2018-04-08, 14:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hon sprang ju hem och rådgjorde med pojkvännen, sedan ringde hon tillbaka till M och sa att hon tackade ja till en tur. Hur skulle M annars ha vetat att hon tackade ja - genom tankeöverföring?
Vilken tid ringde KW till PM andra gången? - Pojkvännen berättade att KW hade ringt PM och då fått veta att han fått ett hål i sin tidsplanering varpå KW beger sig till hangaren för att dricka te tillsammans med PM och ytterligare diskutera intervjun. Hon kommer sedan tillbaka och berättar att hon har avtalat med PM att åka ut med ubåten redan samma kväll samt frågar pojkvännen om han - trots gästerna som ska komma - tycker det är OK.

Det är fullt möjligt att de olika rapportörerna har gett lite olika vinklingar av förloppet.
Citera
2018-04-08, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Tror han svalde det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in