2018-04-08, 02:28
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Bara två stick? Fast när det handlar om mord är det just sånt som bara finns som kan vara avgörande, så jag kallar det inte så "bara".

Nej, jag instämmer inte i några tider eller fasta klockslag när det gäller delningen av kroppen eller sticken. Däremot förhåller jag mig till rättsläkarens uttalande om att det Madsen påstår om att det dröjt 7 timmar från det KW avled till att han tillfogade henne stick för att delarna inte skulle flyta och i samband med att han delade kroppen inte stämmer helt enkelt. Och om man då uttrycker sig på deras fackspråk som osannolikt så är det just vad det är. Hade hon däremot sagt att det kan vi inte utesluta eller liknande hade det varit en annan femma. Det är alltså ren lögn från hans sida.

Vad han säger kan man egentligen strunta i eftersom det inte finns minsta sanning i det öht. Så han stack henne intill döden eller då hon var vid liv. Och när åklagaren kommer till att redogöra för det som på danska kallas sattelitstänk i form av blod på Madsens overall kommer vi också få klarhet i om det går att leda detta till att han misshandlade henne innan han dödade henne.

Så dom detaljerna som "bara" en blodsdroppe eller " bara" vissa stick kan vara nog så avgörande för att knäcka av misstänktas påstående.

Kursiverat: Ja, stämmer. När Betina pressade henne om att specifiera ytterligare uppgav hon ett tidsspann på " inte mer än 3-4 timmar " mellan dödens inträde och styckning. Det har ju med blodstatus i kroppsdelarna att göra, vilket de hade haft svårt att avgöra, men detta var hennes uppskattning. Inte så lång tid som 7 timmar ialla fall. Det var säkert. Citatet kom med i live, EB eller BT.
Citera
2018-04-08, 02:29
Medlem
trngws avatar
Citat:
Bara två stick? Fast när det handlar om mord är det just sånt som bara finns som kan vara avgörande, så jag kallar det inte så "bara".

Du bara vägrar hålla dig till saken, precis som develi...
Sett till det totala antalet skador på KW, så är det definitivt "bara" två som kan tidssbestämmas relativt. Om du sen tycker att det är någon form av argument att träta om ordet den exakta betydelsen av ordet "bara", så får du gärna tycka det.

Citat:
Nej, jag instämmer inte i några tider eller fasta klockslag när det gäller delningen av kroppen eller sticken. Däremot förhåller jag mig till rättsläkarens uttalande om att det Madsen påstår om att det [i]dröjt 7 timmar från det KW avled till att han tillfogade henne stick för att delarna inte skulle flyta och i samband med att han delade kroppen inte stämmer helt enkelt.

Att det som PM påstår avseende sticken inte stämmer, är det för sjuttioelfte gången ingen som har förnekat. Dvs, de två stick som kan tidsbestämmas relativt döden. Varför fortsätter du att tjata om det? Saken gällde när styckningen de facto kan ha skett i förhållande till döden. Kan det ha gått 8 timmar eller inte?

Citat:
Vad han säger kan man egentligen strunta i eftersom det inte finns minsta sanning i det öht.

HUr kan du veta det?
Hur kan du veta att det inte är sant att hon dog runt 23, eller att hon styckades runt 07, eller bägge delar, för den delen? Mycket av det han säger kan vara sant, vi vet helt enkelt inte!

Det är en sån sanslös massa helgalna och felaktiga slutsatser som du, develi m.fl. framför som vore de fakta. Kliv ner från era höga hästar och inse att det är en massa saker vi faktiskt inte vet, och inte kan dra bestämda slutsatser om. Vi kan tro och tycka vad vi vill, men vet, det gör vi inte i många av dessa saker.

Citat:
Så han stack henne intill döden eller då hon var vid liv. Och när åklagaren kommer till att redogöra för det som på danska kallas sattelitstänk i form av blod på Madsens overall kommer vi också få klarhet i om det går att leda detta till att han misshandlade henne innan han dödade henne.

Så dom detaljerna som "bara" en blodsdroppe eller " bara" vissa stick kan vara nog så avgörande för att knäcka av misstänktas påstående.

Det börjar bli en faslig massa saker som åklagaren kommer att redogöra för den allra sista rättegångsdagen, efter att rätten gjort lejonparten av sitt arbete med domslutet. Ingen smart strategi från åklagarsidan. Men du har säkert någon smart lösning på det också, eller hur?
Citera
2018-04-08, 02:31
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Nej, det är svårt att veta, men jag tror ändå att det tar extremt lång tid med det efterföljande så som att dela en hel kropp. Och allt som rör pysslet runt delningen och med tillbehör osv. Enligt Ditte Dyreberg kan han knappast ha hört KW där nere öht eftersom det dränks av allt ljud från motorer osv.

Nej, inte med stängd lucka till tornet så klart, så som var hans lögn , men med öppen kanske när han var uppe på däck och smsade.
Citera
2018-04-08, 02:33
Medlem
develis avatar
Citat:

Nej, jag instämmer inte i några tider eller fasta klockslag när det gäller delningen av kroppen eller sticken. Däremot förhåller jag mig till rättsläkarens uttalande om att det Madsen påstår om att det dröjt 7 timmar från det KW avled till att han tillfogade henne stick för att delarna inte skulle flyta och i samband med att han delade kroppen inte stämmer helt enkelt. Och om man då uttrycker sig på deras fackspråk som osannolikt så är det just vad det är. Hade hon däremot sagt att det kan vi inte utesluta eller liknande hade det varit en annan femma. Det är alltså ren lögn från hans sida.

Vad han säger kan man egentligen strunta i eftersom det inte finns minsta sanning i det öht. Så han stack henne intill döden eller då hon var vid liv. Och när åklagaren kommer till att redogöra för det som på danska kallas sattelitstänk i form av blod på Madsens overall kommer vi också få klarhet i om det går att leda detta till att han misshandlade henne innan han dödade henne.

Det du tar upp om blodstänk från krim.teknisk u.s. ska också bli väldigt intressant.
Självklart är det inte "bara" två stick - de är extremt avgörande för det första. För det andra är de vedervärdigt otrevliga när man tar del av detaljerna om vad han tycks ha gjort med den extrema skruvmejseln. Flertal snitt/stick går också i varandra så det har varit tvungna att markera dem som ett sår.

Edit.
26 mars:
Citera
2018-04-08, 02:36
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Kursiverat: Ja, stämmer. När Betina pressade henne om att specifiera ytterligare uppgav hon ett tidsspann på " inte mer än 3-4 timmar " mellan dödens inträde och styckning. Det har ju med blodstatus i kroppsdelarna att göra, vilket de hade haft svårt att avgöra, men detta var hennes uppskattning. Inte så lång tid som 7 timmar ialla fall. Det var säkert. Citatet kom med i live, EB eller BT.

Se där, nu börjar det ju bli lite mer konkret. Du minns i alla fall vad som ska ha blivit sagt. Har du kanske någon länk till uttalandet från rättsläkaren, så man kan få verifierat vad som faktiskt sas, i hela sin kontext?
Citera
2018-04-08, 02:37
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw

Att det som PM påstår avseende sticken inte stämmer, är det för sjuttioelfte gången ingen som har förnekat. Dvs, de två stick som kan tidsbestämmas relativt döden. Varför fortsätter du att tjata om det? Saken gällde när styckningen de facto kan ha skett i förhållande till döden. Kan det ha gått 8 timmar eller inte?

HUr kan du veta det?
Hur kan du veta att det inte är sant att hon dog runt 23, eller att hon styckades runt 07, eller bägge delar, för den delen? Mycket av det han säger kan vara sant, vi vet helt enkelt inte!

Åklagaren frågar när stack du i torson för att den inte skulle flyta?
Madsen svarar- Det gjorde jag då jag delade kroppen och det var ca 7 timmar efter KW var död.
Rättsläkaren säger- att sticken tillfördes intill dödens inträde eller innan. Inte efter 7 timmar. Absolut inte sannolikt.

Så fattar du nu?
Citera
2018-04-08, 02:41
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Se där, nu börjar det ju bli lite mer konkret. Du minns i alla fall vad som ska ha blivit sagt. Har du kanske någon länk till uttalandet från rättsläkaren, så man kan få verifierat vad som faktiskt sas, i hela sin kontext?

Ja, jag minns väldigt tydligt, det var från Bt eller Eb. Har letat , inte hittat än men ska vara från förmiddagen den 22 mars då rättsmedicinaren Christina Jakobsen redogjorde obduktionsrapporten.
Citera
2018-04-08, 02:44
Medlem
trngws avatar
Citat:
Madsen svarar- Det gjorde jag då jag delade kroppen och det var ca 7 timmar efter KW var död.
Rättsläkaren säger- att sticken tillfördes intill dödens inträde eller innan. Inte efter 7 timmar. Absolut inte sannolikt.

Så fattar du nu?

Det är uppenbarligen du som inte fattat.

Du påstår att det inte finns minsta sanning öht i det PM säger. I så fall är det en lögn att KW dog runt kl 23, eller att hon styckades runt 07.

Hur kan du veta att hon inte dog runt 23 (oavsett när hon styckades) eller att hon inte styckades runt 07 (oavsett när hon dog).

Att PM ljuger om vissa saker, betyder inte att andra saker inte kan vara sanna. Se det jag skrev om att dra slutsatser....
Citera
2018-04-08, 02:45
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Det är uppenbarligen du som inte fattat.

Du påstår att det inte finns minsta sanning öht i det PM säger. I så fall är det en lögn att KW dog runt kl 23, eller att hon styckades runt 07.

Hur kan du veta att hon inte dog runt 23 (oavsett när hon styckades) eller att hon inte styckades runt 07 (oavsett när hon dog).

Att PM ljuger om vissa saker, betyder inte att andra saker inte kan vara sanna. Se det jag skrev om att dra slutsatser....
Citat:
Stor kraft läggs av åklagaren vid Madsens påstående att styckningen gjordes på morgonen den 11 augusti, alltså flera timmar efter den tidpunkt Madsen uppgett för Kim Walls död. Här förklarar rättsläkaren att skador uppkommit närmare tidpunkten för Kim Walls död. Hon säger att vissa spår inte hade funnits där – om det hade gått så lång tid mellan död och styckning.
http://www.ttela.se/nyheter/v%C3%A4rlden/d%C3%B6dsorsak-fortsatt-ett-fr%C3%A5getecken-i-byretten-1.5429454

Man hakar upp sig på styckningen bara att det kan han minsann ha gjort ändå klockan 07:00 prick efter 7 timmar. Jadå jadå, men DU kan fan inte tänka själv att han säger att han tillfogade dessa stick i samband då han styckade kroppen och det är DÄR han ryker. Fan det känns som det är en sten ingrott där informationen inte går in. Slutdiskuterat och återkom när domen kommer om du har något du vill diskutera.
Senast redigerad av Moosky 2018-04-08 kl. 02:48.
Citera
2018-04-08, 02:49
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Ja, jag minns väldigt tydligt, det var från Bt eller Eb. Har letat , inte hittat än men ska vara från förmiddagen den 22 mars då rättsmedicinaren Christina Jakobsen redogjorde obduktionsrapporten.

Ok, då borde det inte vara så svårt att hitta.
Jag är intresserad av det inte av den anledning man kan tro utan för att jag hela tiden trott att PM styckade KW ganska tidigt, alltså inte så pass sent som han själv säger, och som blivit lite av den generella uppfattningen (enligt min uppfattning). Dvs, under det andra dyket. Men då kan det alltså trots allt vara så att rättsläkaren slagit fast att styckningen inte kan ha skett under det andra dyket.
Det var därför jag började efterfråga det till att börja med.
Jag kollar liverapporteringen så får vi se vad som kan dyka upp.
Citera
2018-04-08, 02:52
Medlem
trngws avatar
Citat:
http://www.ttela.se/nyheter/v%C3%A4rlden/d%C3%B6dsorsak-fortsatt-ett-fr%C3%A5getecken-i-byretten-1.5429454

Man hakar upp sig på styckningen bara att det kan han minsann ha gjort ändå klockan 07:00 prick efter 7 timmar. Jadå jadå, men DU kan fan inte tänka själv att han säger att han tillfogade dessa stick i samband då han styckade kroppen och det är DÄR han ryker. Fan det känns som det är en sten ingrott där informationen inte går in. Slutdiskuterat och återkom när domen kommer om du har något du vill diskutera.

Det är tveklöst du som har en sten ingrodd i så fall, eftersom det uppenbarligen inte gått in i din skalle att jag hela tiden instämmer i att PM sagt det han gjort om sticken, och om rättsläkarens kommentar om sticken i samband med döden. Sedan har du heller inte fattat att det inte har något att göra med när KW de facto avled resp. styckades, eftersom vi vet att det är en lögn från PM avseende sticken. Tänkt efter lite istället för att vara så korkat envis, så kanske polletten trillar ner.
Citera
2018-04-08, 03:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Så fattar du nu?
Exakt när hon dött kan aldrig klargöras pga givna omständigheter (förruttnelse, styckad, kroppsdelar hittade vid olika tidpunkt, saltvatten), att "det bliver vanskeligere at se blødning i væv."

Det intresserar inte ÅK, eftersom det inte kommer kunna specas närmre.

ÅK's fokus är att slå hål på PM's berättelser; att det snarare rör sig om sexuellt våld - att han blåljuger om anledning till sticken, att tidsspannet inte stämmer.
Det är 40 skador enbart på torson.
Det viktiga var det man med säkerhet kunde säga, dvs att det fanns blodcirkulation sett till viktiga skador i underlivet.
Citat:
" Hvis man er død, så vil man ikke på samme måde se en fordeling af blod i vævet. Hvis de bliver påført efter dødens indtræden, så ville man ikke se denne udsivning.
- Så hvis de er påført flere timer efter?, spørger anklageren
- Så ville man ikke se de her blodudtrædninger.
- Så hvis der er tale om syv timer mellem en døden og så de her stik, spørger anklageren.
- Så ville man heller ikke se de her blodudtrædninger."

"Anklageren beder vidnet vurdere Peter Madsens forklaring om, at Kim Wall døde før midnat, men læsionerne blev påført først kl. syv om morgenen.
- Der mener vi, at læsionerne må være påført tættere på dødens indtræden, svarer retsmedicineren." live bt

"Peter Madsen har her i retten sagt, at formålet med stiksårene var at gøre torsoen gennemblæselige. Hvad siger du til det?
Hovedparten af dem har ikke haft den effekt." live bt

"- Ja, det vil jeg mene. Det, der overhovedet gjorde, at hendes torso kom op og drev i land, var jo, at det her ikke var gjort, som det var tænkt." live bt
Citat:
Snitten och sticken på könsdelarna, som åklagaren menar tyder på sexuellt våld, kan alltså inte ha uppstått i samband med styckningen, eftersom Peter Madsen uppgett att hon styckades cirka sju timmar efter att hon avlidit. Det är åklagarens slutsats.

Det här betyder att Kim Wall kan ha varit i livet när hon tillfogades skadorna i underlivet, alternativt att hon höll på att dö eller hade avlidit strax innan men att cirkulationen fortfarande fungerade.
live svt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in