Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-06, 14:57
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
"Avkastning" i detta sammanhang kanske menas med att man kastar bort sina pengar...

Troligen en framtida samlarbil men 300,000 idag känns som grovt överpris
Citera
2018-04-06, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Troligen en framtida samlarbil men 300,000 idag känns som grovt överpris
Står du för avkastningsgarantierna?
Citera
2018-04-06, 17:18
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-ex-poo
Står du för avkastningsgarantierna?

Hade jag haft varmgarage med plats och 99,000 extra så hade jag köpt den.

Om 15år kanske den kostar 500,000, men den kan lika gärna vara värdelös, men för 99K hade jag nog slagit till.
Citera
2018-04-07, 11:59
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropik1
Letar efter min första bil, den får inte vara dyrare än 20,000. Är denna bil något att ha?

https://www.blocket.se/orebro/Mazda_3_2_0_Sport_4d_78614635.htm?ca=8&w=1

Om någon snäll själ vill hjälpa mig hitta något får ni gärna PM:a
Den har, som någon redan skrivit, fått ombesiktning många gånger. Senaste godkända besiktning var 170404. Den ska besiktigas igen innan 30 april. Den ska dessutom skattas (2230 kr) nu i maj.

Ägaren heter inte Fredrik men har ett sson-namn och födelsedatum (-49) som antyder att han skulle kunna vara pappa till en Fredrik. Han har dessutom ägt bilen i nio år. Bilen har kanske stått på honom eller så hjälper Fredrik honom att sälja bilen. Det känns inte som något otryggt.

Bilen ska alltså besiktigas och skattas.
Skatten är ju fast så den kan du kalkylera med. Om sommar- och vinterdäck är dåliga är det en kommande osäker och dryg kostnad. Är de fina så är det bra.

Det sista är besiktningen. Jag hade råprutat på en bil som inte är besiktigad eftersom det är en osäkerhetsfaktor. Även om man prutar riskerar det att bli drygt om man måste få något lagat eller utbytt.
Citera
2018-04-07, 12:21
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-ex-poo
https://www.blocket.se/helsingborg/Mercedes_Benz_600_SEL_V12_SVENSKSALD_5750_MIL_7865 6736.htm?aw=1

Får man skriva GARANTERAD avkastning, vavava??
En så tidig W140 hade väl inte vita blinkers och grillen ser ut att vara den senare modellen som jag inte tror fanns 1992. Ratten ser ut att vara utbytt till senare modell. De har satt "600 SEL" i krom på handskfacket plus att de monterat kromram runt växelspaken. Växelspaksknoppen är utbytt. Allt det är sådant som en samlare ser ner på.

Bilen i sig är nog ett bra exemplar och pengarna är på kanske 10 års sikt tämligen säkra. Om 10 år har det skrotats ut massor med skunkiga gamla W140 och de fina blir värda pengar om de är i orört originalskick med låga mil.
Citera
2018-04-07, 19:31
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Den har, som någon redan skrivit, fått ombesiktning många gånger. Senaste godkända besiktning var 170404. Den ska besiktigas igen innan 30 april. Den ska dessutom skattas (2230 kr) nu i maj.

Ägaren heter inte Fredrik men har ett sson-namn och födelsedatum (-49) som antyder att han skulle kunna vara pappa till en Fredrik. Han har dessutom ägt bilen i nio år. Bilen har kanske stått på honom eller så hjälper Fredrik honom att sälja bilen. Det känns inte som något otryggt.

Bilen ska alltså besiktigas och skattas.
Skatten är ju fast så den kan du kalkylera med. Om sommar- och vinterdäck är dåliga är det en kommande osäker och dryg kostnad. Är de fina så är det bra.

Det sista är besiktningen. Jag hade råprutat på en bil som inte är besiktigad eftersom det är en osäkerhetsfaktor. Även om man prutar riskerar det att bli drygt om man måste få något lagat eller utbytt.

Jag misstänker att du har inaktuella uppgifter. Enligt Transportstyrelsen så heter nuvarande ägare Fredrik och han har bara haft bilen sedan sista mars. De två föregående ägarna har samma sson-namn, så den kan ha gått i samma familj sedan start och det är ju bra i så fall. Men frågan är varför Fredrik köpte den och sedan säljer den direkt, om det är spekulation eller om han hittade något fel som inte är värt att fixa.

Car.info hittar inte någon annons från det förra ägarbytet, så det kan ju vara så att Fredrik är släkt eller har någon annan relation till förra ägaren och helt enkelt fått ta över den och inte vill ha den. Jag skulle fråga rakt ut varför han säljer den nu.
Citera
2018-04-07, 19:47
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropik1
Letar efter min första bil, den får inte vara dyrare än 20,000. Är denna bil något att ha?

https://www.blocket.se/orebro/Mazda_3_2_0_Sport_4d_78614635.htm?ca=8&w=1

Om någon snäll själ vill hjälpa mig hitta något får ni gärna PM:a
Hade ALDRIG köpt något som är obesiktigat, eller som snart ska genom besiktningen.
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag misstänker att du har inaktuella uppgifter. Enligt Transportstyrelsen så heter nuvarande ägare Fredrik och han har bara haft bilen sedan sista mars. De två föregående ägarna har samma sson-namn, så den kan ha gått i samma familj sedan start och det är ju bra i så fall. Men frågan är varför Fredrik köpte den och sedan säljer den direkt, om det är spekulation eller om han hittade något fel som inte är värt att fixa.

Car.info hittar inte någon annons från det förra ägarbytet, så det kan ju vara så att Fredrik är släkt eller har någon annan relation till förra ägaren och helt enkelt fått ta över den och inte vill ha den. Jag skulle fråga rakt ut varför han säljer den nu.
Jag hade också varit rak och frågat om den saken. Tyvärr måste man alltid utgå från säljaren lurar en. Jag säger inte att det alltid är så, men att jag hela mitt vuxna liv utgått från det, ffa när det gäller bilaffärer, har nog räddat mig mer än en gång. Jag skulle som jag sa ovan aldrig köpa en obesiktigad bil. Om du nu ändå är intresserad av den så kan du ju säga att du kan komma o kolla på den (om du orkar) men om du ska köpa den så KRÄVER du att de besiktigar den med godkänt resultat. Du ska inte gå på skitsnacket om "att det kommer inte vara några problem vid besiktningen" Säger de så då frågar du varför de inte dragit den genom en besiktning, och tidsbrist är inte något att skylla på.

Så innan köp: Nybesiktigad och alla papper i ordning! Annars inget köp! På den tiden jag själv köpte bil på annons så var jag jättenoga med ovan nämnda, uppfylldes inte det, då blev det ingen affär.
Citera
2018-04-10, 10:45
Medlem
Letar efter ny bil, kombi med bra utrustning. budget runt 110k

https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_passat_1_4_TSI_full_utr__option_7848425 7.htm?ca=11&w=1

något att ha?
Citera
2018-04-10, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Land3erg

https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_passat_1_4_TSI_full_utr__option_7848425 7.htm?ca=11&w=1

något att ha?
Nej, det är ju en folkvagn.
Citera
2018-04-10, 10:49
Medlem
Citat:

något att ha?

Har gått som taxi, Men det kanske du visste En gasbil på dom milen ska nog ner en hel del i pris..
Senast redigerad av Tjonk 2018-04-10 kl. 10:53.
Citera
2018-04-10, 13:00
Medlem
maxpowers avatar
Citat:

något att ha?

Jag hade en Passat TSI 1,4 (dock ej gas utan flexifuel). Jag köpte den ny. Under de två år jag ägde den kuggade kamkedjan över två gånger. I samband med att garantin skulle gå ut köpte Volkswagen tillbaka bilen. Avråder alla från TSI 1,4.

/MaxP
Citera
2018-04-10, 13:24
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Har gått som taxi, Men det kanske du visste En gasbil på dom milen ska nog ner en hel del i pris..

Gasbilar har lite nackdelar som att tanken tar en del plats och behöver inspekteras eller helt bytas ut förr eller senare, sedan har en del modeller inte den vanliga bensintanken utan en pytteliten nödtank bara. Och har man inte tankställe ganska nära skulle jag inte fundera på en sådan alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in