"Hej Mowglino.
Din försändelse har dessvärre ingen avsändare med det namnet angiven vilket gör det svårt för oss att tolka avsändaren som privatperson.
Adressen är även, när jag söker på den, belägen i ett företagstätt område i staden, vilket visserligen inte betyder att man inte kan bo där.
Dock innebär det att jag inte har tillräckligt underlag för att kunna bedöma om försändelsen skickats som en gåva från en privatperson och vår avgift kvarstår därför utifrån den bedömning som våra deklaranter gjort från början.
Önskar du överklaga momsbeslutet efter att du mottagit försändelsen går det att göra via Tullverket och deras hemsida.
Vänliga Hälsningar
Johan M*****"
Detta svar fick jag av Postnords Kundombudsman
https://www.postnord.com/sv/om-oss/kundombudsman/
Vill bara förtydliga, att det står inget namn på försändelsen, bara en adress. Och paketet är märkt som gåva, som är handskrivet.
Vet inte vad jag ska säga, dom kan inte bevisa att det inte rör sig om en gåva, men väljer alltså hellre att fälla än att fria. Man tycker att det borde vara tvärtom..Speciellt när dom infört sitt nya system på så kort varsel. Är det någon idé att överklaga beslutet? Tänker inte lägga ut en enda krona på något som är skickat som en gåva.
Men då var det slut att få saker skickade till sig från Asien, effektivt handelshinder infört av Postnord, tullverket och Magdalena Andersson.
Och grattis till svensk handel och deras lobbyverksamhet!
När Amazon gör sin entré på den svenska marknaden, så hoppas jag att merparten av er, går i konkurs.