2018-04-06, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxnatte
Haha jag lyckades få dig på tå. Kul
Person påhopp men oxå en hel del förklaringar på hur du tänkte.

Bravo till det senare.
Du tycker inte händelsevis att någon som tror att Alzheimers sjukdom skulle nullifiera korrelation mellan förväntad livslängd, hälsa och välstånd behöver en del vett inbankat?

Nu är det inte som så att detta är något speciellt sätt jag tänker på, utan jag ger en beskrivning över hur verkligheten fungerar. Mina egna tankar infogar jag lite här och där, men det deklarerar jag då tydligt med "jag tycker/tror/anser" eller liknande.
Citat:
Min poäng var att jag inte ser din poäng med hur medellivslängden hör ihop med något av värde i trådens frågeställning, och du, det gör det inte häller.
Nu var det förvisso en del av en subdiskussion jag svarade på. Det är andra i tråden som sammanlänkar välstånd och hälsa med ämnet "folkuppror". Jag har ju bara berört eventuella folkuppror i väldigt neutrala och allmänna termer, som t.ex. när de brukar ske rent historiskt (ökat välstånd men bibehållet eller ökat förtryck/låg frihet) samt att Ryssland i modern historia (Sovjet inkluderat) "traditionellt" har haft dille på folkuppror från ledningsnivå (tillsammans med överraskningsangrepp från väst). Jag har också sagt att kopplingen mellan rädsla/hopp om uppror inte nödvändigtvis speglar den faktiska risken/möjligheten.

Citat:
Sen tog jag ett exempel på hur det kan vara så att Sverige har högre medellivslängd utan att det för den skull innebär att det har något med måendet Sverige vs Ryssland.
Nej, det gjorde du inte. Det du tog upp var inte ett exempel, utan ett märkligt feltänk eller missförstånd. Du förväxlar alltså hög ålder med hög förväntad livslängd. Det är den förväntade livslängden i produktiv ålder samt innan denna ålder, som indikerar om ett land har problem med hälsa, välstånd, inre säkerhet, civilsamhälle, socialsystem, osv. Pensionärer och ålderssjuka behöver inte vara med i ekvationen annat än som en konsekvens av denna. Om fler människor når hög ålder, kommer givetvis den äldre befolkningens hälsoproblem alltmer handla om just åldersproblem. Låg förväntad livslängd innan medelålder, beror naturligtvis inte på ålderssjukdom utan på saker som våld, brott, alkoholism, pennalism, somatisk, psykisk samt psykosomatisk ohälsa, infektionssjukdomar, riskbenägenhet, dumdristighet, undernäring, fetma, stress, hjärt- kärlsjukdom, olyckor, epidemier osv, osv, osv, osv, osv, osv, osv. Den största faktorn historisk har naturligtvis varit spädbarnsdöd och den faktorn är så stor att den kan ge fel eller ett skevt resultat när det gäller de dödsorsaker som är vanligast bland unga och vuxna människor som klarat barnaåren, och nu förvärvsarbetar för att försörja sig och sin familj. Om vi mer specifikt återgår till Ryssland så spelar ju också roll att inte alla förvärvsarbetar och att män mer utsatt för en del saker dylikt det jag nyss räknade upp, samt frånvaro av inkomst under militärtjänstgöring.

Detta gör, för tusende gången låg förväntad livslängd tidigt i livet, i produktiv ålder till en hygglig proxyindikator på hälsa och välstånd. Ålderssjukdomar är inte grejen.

Citat:
Men du klankar ner på Ryssland och därför lyfte jag in att du kanske skall visa lite ödmjukhet. Självklart förstår du min poäng, men det är väll enklare att dumförklara mig med påhopp gissar jag.
Tja, eftersom jag inte alls "klankar ner på Ryssland" utan skriver om verkligheten, komplett med källor, och analyserar denna, samtidigt som du pratar om saker som du helt klart inte begriper, så vet jag inte vad jag ska göra. Förklaringar funkar ju inte, tydligen.

Ja, jag förstår att du inte har någon poäng för du verkar inte ens haja vad vi talar om. Hur ska jag beskriva problemen i ett auktoritärt Ryssland med civila problem så att du inte bara avfärdar det som "inte ödmjukt" och att jag "klankar ner på Ryssland"?

Citat:
Kan dra en hel del andra exempel som gör att Svensken lever längre än Ryssen men det är som sagt offtopic och om du ändå väljer att inte förstå är det poänglöst.
Argh! Skulle Alzheimers sjukdom vara "ett exempel på där Svensken lever längre" [SIC]???

Att du överhuvudtaget talar om "exempel" visar att du förstod precis ingenting, du förstår inte ämnet, du vet inte hur du ska närma dig demografi, epidemiologi och statistik för du kan inte ens identifiera frågeställningen.

Det är du som inte förstår. Jag förstår dig i meningen att jag ser rakt igenom dig. Du har ingen poäng, du fattar inte varför, du slår ifrån dig och kommer med dumheter.

Citat:
Jo jag läste ditt inlägg men du verkar inte ha läst mitt (Att du dessutom talar om åldringar som mår dåligt) var skrev jag det?
Idiot! Så här skrev du:
Citat:
I Sverige har vi åldringsvård som håller människor vid liv till varje pris. Bra. Nja.
Sverige, Sverige, Sverige, jämställdhet i "Svedala", sanktioner (du har helt UPPENBART inte läst eller begripit vad du citerar), Alzheimer, bla, bla, bla. Du bluddrar ju bara, vet inte vad du själv skriver, förstår inte vad du läser, bröstar upp dig om "ödmjukhet" samt en grotesk förvrängning av vad jag säger som visar att du är villig att ljuga eller lovligt korkad eller bådadera.

Kan du inte bara fatta att åldringar har effektivt nil med detta att göra? Att jag ingenstans någonstans har påstått att "[att] vi i Sverige vet bäst" eller har skrivit ett skit om något jävla "arbetar pack" [SIC]? Till detta lägger du till vakuösa icke-påståenden som "[det] man inte vet något om, mår man inte dåligt av". Vad fan är detta tror du? OS i plattityder och whataboutism?

Igen, skaffa dig en susning.
Senast redigerad av DjILY 2018-04-06 kl. 00:35.
Citera
2018-04-06, 06:39
Medlem
Skiffers avatar
En sak är ju iallafall säkert. Ju fler ryssar som lider av alzheimers och andra debiliterande sjukdomar, desto mindre ryssar kommer det effektivt delta i det "kommande folkupproret."
Citera
2018-04-06, 08:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Igen, skaffa dig en susning.

Du är duktig på att förklara Nu förstår jag mer av hur du tänker och det är ju bra.

Du skriver:
Låg förväntad livslängd innan medelålder, beror naturligtvis inte på ålderssjukdom (öhh jo känns rimligt försökte du låta viktig här eller) utan på saker som våld, brott, alkoholism, pennalism, somatisk, psykisk samt psykosomatisk ohälsa, infektionssjukdomar, riskbenägenhet, dumdristighet, undernäring, fetma, stress, hjärt- kärlsjukdom, olyckor, epidemier osv, osv, osv, osv, osv, osv, osv.
Kan bara hålla med, allt ovan är saker som säkert har med lägre medellivslängd att göra. Men att lägga in påståenden som dumdristighet här kan ju lätt tas på lite fel sätt när vi faktiskt talar om ett annat land med just lägre medellivslängd. Det du påstår är en trots allt en uppfattning och tolkning av hur verkligheten ser ut. Du uttrycker "jag ger en beskrivning över hur verkligheten fungerar". Hur verkligheten fungerar i din värld, eventuellt. Här kanske det framgår även för dig vad min poäng med ödmjukhet var riktad till??

Du generaliserar utifrån vad du har fått inbankat i skallen på någon utbildning angående demografi, vad man kan utläsa, dra för slutsatser osv... Det är här det blir feltänk från din sida. Ja hälsa och välfärd korrelerar till högre medellivslängd. Det är allmänt känt (tror jag)... Men för att nå hit skall alla vara mer som oss då, i Sverige, eller i väst för den delen?? Är det din verklighet?? I så fall hade jag läst av din andemening rätt redan i första inlägget. Problemet är att Ryssarna inte är eller vill vara som oss = Annan kultur, bakgrund, geografi osv. Har rest genom Ryssland en gång (transibiriska) och det skall sägas att Ryssland är STORT!! Mao ett helt annat land än i väst rent demografiskt. Att då börja ta in verktyg som medellivslängd som argument känns urholkat och missvisande. Sen har vi den politiska delen av det hela. Är Ryssland en diktatur? I vårt land får vi höra det gång på gång. Pratar man med ryssar är det inte så. Jo pratar man med ryssar i Sverige kan man nog få höra ett och annat som dom snappat upp här och med vår syn på demokrati kan det nog vara en diktatur, kanske. Men dom som lever i Ryssland är stolta och skulle dö för sitt land. Det är det nog inte många Svenskar som skulle.

Jaja tror inte jag når fram till dig tyvärr. Vill ändå lämna dig med ett ordspråk som känns vidkommande. "om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad"
Citera
2018-04-06, 17:52
Medlem
Citat:
Du är duktig på att förklara Nu förstår jag mer av hur du tänker och det är ju bra.
Igen, det är inte jag som "tänker" någon sorts privata subjektiva tankegångar men du kan ju fortsätta låtsas om att jag uppfunnit Rysslands och övriga världens demografi... Men tack antar jag, om du verkligen menade att jag var duktig på att förklara.

Citat:
Men att lägga in påståenden som dumdristighet här kan ju lätt tas på lite fel sätt när vi faktiskt talar om ett annat land med just lägre medellivslängd.
Jag misstänkte att du kanske inte kunde skilja på när någon talar om det allmänna fallet eller Ryssland specifikt. Du verkar inte skönja några övergångar mellan skrift i bestämd eller obestämd form. Därför lade jag till ett onödigt stycke bara för din skull, som förtydligar, men du missade det givetvis ändå!

Jag skrev:
Citat:
...saker som ... infektionssjukdomar, riskbenägenhet, dumdristighet, undernäring, fetma, stress, hjärt- kärlsjukdom, olyckor.... största faktorn historisk har naturligtvis varit spädbarnsdöd ... Om vi mer specifikt återgår till Ryssland så spelar ju också roll att inte alla förvärvsarbetar och att män mer utsatt för en del saker dylikt det jag nyss räknade upp, samt frånvaro av inkomst under militärtjänstgöring.
Ser du det fetade, ser du det sista stycket, som jag lade bara för dig? Det mesta jag skriver är naturligtvis generella förhållanden, koncept och korrelationer i verkligheten, i världen, osv. När jag anbringar detta på Ryssland så brukar jag skriva "Ryssland". Eller, du kanske trodde att "...största faktorn historisk har naturligtvis varit spädbarnsdöd" bara gällde Ryssland? Herre min je, vad trög du är! Det verkar faktiskt som att du inte förstår dig på detta ämne alls. Din "kritik" mot mig har ju ingenting med vad jag skriver att göra, utan vad du missuppfattat, inte förstått, inte kan begripa eller inte vill acceptera.

Citat:
Det du påstår är en trots allt en uppfattning och tolkning av hur verkligheten ser ut. Du uttrycker "jag ger en beskrivning över hur verkligheten fungerar". Hur verkligheten fungerar i din värld, eventuellt. Här kanske det framgår även för dig vad min poäng med ödmjukhet var riktad till??
Men din lilla kunskapsrelativist! Ta ditt postmoderna flumsnack och dra något gammalt över dig! Jag har givit eller länkat till direkta siffror i "huvudinlägget" i denna diskussion. Tror du att det är en "tolkning"? Är du en sån där postmodern "alla har rätt till sin egna tolkning"-idiot? Om jag kommer hem till dig och slår in din ena fot med en hammare, skulle du acceptera att läkare och poliser skulle göra en annan "tolkning", som t.ex. att jag bara gav dig ett handslag? Du kan ju fråga någon som är död, om denna tolkar sig själv varandes död. Lycka till...

Citat:
Du generaliserar utifrån vad du har fått inbankat i skallen på någon utbildning angående demografi, vad man kan utläsa, dra för slutsatser osv...
Argh, sluta! Inse att du saknar kunskaper! Det är inte jag som har "lärt mig fel" i någon sorts likriktande, konspiratorisk skola. När jag generaliserar, så gör jag det förbannat tydligt. Jag kan skriva så här: "i det generella fallet..." eller "historiskt sett har faktor X varit viktig". Och när jag skriver så, då tror du jag talar om bara dagens Ryssland. Och sedan säger du att jag "generaliserar"? Om du faktiskt hade menat de stycken där jag uttryckligen generaliserar, så vore det som om jag "kritiserade" ditt inlägg som "du använder bokstaven I som du fått inbankat i skallen sedan barndomen". Jaaahhaa?
Citat:
Det är här det blir feltänk från din sida.
Anamma, du kan inte skilja på ett feltänk och en konsertflygel.
Citat:
Ja hälsa och välfärd korrelerar till högre medellivslängd.
"Med". Saker korrelerar "med" varandra, inte "till", och det är inte nödvändigtvis någon implikation om kausalitet. Snarare tvärt om. Förvånar mig förstås inte ett skvatt att du aldrig hört uttrycket "korrelation implicerar inte kausalitet". Det där lilla "till" är så avslöjande, för det visar din kognitiva dissonans, hur du gör små men fatala misstolkningar. Du "kritiserar" i största allmänhet inte något som någon har sagt, utan vad din vrångbild och fördom säger dig. Det är inte egentligen fel att skriva "till", men då ska kontexten vara solklar med t.ex. en kausalitet redan implicerad eller självklar. Man kan väl säga att A korrelerar "till" B om A är en konsekvens av B. Återigen, vi försöker mäta mjuka värden och då behöver vi antingen kodning eller proxymetoder. Jag har ingenstans påstått att detta sätt är det mest uttömmande och definitiva som tänkas kan. Dock, vi kan välja att *definiera* ett mjukt värde utefter något som har en klar statistisk datatyp (eller flera).

Men, hög medellivslängd orsakar näppeligen "hälsa och välstånd". Det omvända gäller väl förvisso, men kausaliteten är i min diskussion oviktig.
Citat:
Det är allmänt känt (tror jag)...
Också en väldigt märklig beskrivning av ett samband använt som proxyindikator. "Allmänt känt" gör varken till eller från. Saker kan vara allmänt kända och felaktiga, samt vice versa. Men visst, det är s.a.s. allmänt känt i någon mening då det är lite intuitivt. Men det var inte alls vad jag avsåg. Jag avsåg mer definitioner, indikatorer och hypoteser. "Hur mäter vi en mjuk parameter om vi vill åt en statistisk datatyp?".
Citat:
Men för att nå hit skall alla vara mer som oss då, i Sverige, eller i väst för den delen?? Är det din verklighet??
Kul att du med sådan emfas framhåller att du inte delar vår andra verklighet. Det finns ett ord för sådant. Psykos!

Jag har ju inte skrivit ett jävla vitten om detta, men du liksom andra fån kan inte, förmår inte, det går inte för er, att skriva minsta lilla sak utan whataboutism. Det är faktiskt en proxyindikator på er relativiserande världsbild och att ni inte *kan* hitta sakliga och absoluta argument. Förstår du ens själv vad du argumenterar för?
Citat:
I så fall hade jag läst av din andemening rätt redan i första inlägget. Problemet är att Ryssarna inte är eller vill vara som oss = Annan kultur, bakgrund, geografi osv.
Stön. Ryssland må vara beläget på månen med helt andra sentienta varelser, och det skulle inte påverka min beskrivning ett skvatt. Det hade fortfarande varit sant att ryska parametrar, precis som alla andras dito i världen hade haft en ranking. Den rankingen säger något, har en derivata, ändrar sig över historien, osv. Förstår du vad du själv säger?
Jag: "Grönköpingsbor äter mer glass, men mängden glass de äter förändras över tid. Man blir fet av glass"
Du: "Grönköpingsbor gillar glass" (när du i själva verket vill klanka ner på "man blir fet av glass")
På vilket sätt det det du skriver en relevant "kritik" mot vad jag skriver?

Men grattis, du har kanske förstått att det finns förklaringar av skillnaderna! Duktigt av dig. Sedan är det väl upp till dig att relativisera bra och dåligt med "kultur" hur mycket du vill. De flesta, ryssar inkluderade, är nog tämligen intersubjektivt överens om vad som är bra och dåligt när det kommer till hälsa, utbildning, våld, dödsfaktorer, osv.
Citat:
Har rest genom Ryssland en gång (transibiriska) och det skall sägas att Ryssland är STORT!!
No shit! Trodde ju att Ryssland var som ett frimärke i storlek!
Citat:
Mao ett helt annat land än i väst rent demografiskt.
Oh, jösses. Jag som trodde att Ryssland hade exakt samma demografi som exempelvis Sverige. Jag trodde att varenda "Nils Karlsson" hade en exakt klon i Ryssland, och vice versa! Det måste ju ha varit därför som jag skrev så mycket om att allting är så exakt likadant i Ryssland som övriga länder. Det var ju därför jag skrev att ingenting kunde rankas, inga demografiska skillnader finns och ryssar har precis lika bra eller dålig ekonomi, privatekonomi, hälsa, utbildning, osv, som alla andra i hela världen!

Du är bra lustig du...
Citat:
Att då börja ta in verktyg som medellivslängd som argument känns urholkat och missvisande.
Ungefär som att man inte kan jämföra tvåor och femmor statistiskt på en tärning, för det är ju faktiskt helt olika siffror!? Vidare fokuserar jag explicit inte på medellivslängd per se, utan förväntad jävla livslängd vid vissa åldrar samt dess jävla ranking.
Citat:
Sen har vi den politiska delen av det hela. Är Ryssland en diktatur? I vårt land får vi höra det gång på gång. Pratar man med ryssar är det inte så. Jo pratar man med ryssar i Sverige kan man nog få höra ett och annat som dom snappat upp här och med vår syn på demokrati kan det nog vara en diktatur, kanske. Men dom som lever i Ryssland är stolta och skulle dö för sitt land. Det är det nog inte många Svenskar som skulle.
Gäsp. Mer apologetiskt dravel som inte har ett pillekvitt med vad jag skrivit att göra.
Citat:
Jaja tror inte jag når fram till dig tyvärr. Vill ändå lämna dig med ett ordspråk som känns vidkommande. "om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad"
Vem fan är det som vet mindre än henoms självskattade kunskap? Du eller jag? Du-vet-inte-allt-argumentet är för övrigt bara en form av ad ignorantiam i stil med luckornas Gud. Jag vet att skilja på när jag vet något, tror något, tycker något eller antar något. Detta brukar jag så tydligt som möjligt flagga i min text. Du däremot, kommer med anekdoter, irrelevanta "motargument" och solklara missförstånd och kunskapsluckor.

...

Det stora problemet är, tror jag, att du har dragit någon sorts slutsats och argumenterar för den. Dvs tvärt emot vad som är sunt: att argumentera sig fram till en slutsats.
Citera
2018-04-06, 20:13
Medlem
Skiffers avatar
Citat:
Men din lilla kunskapsrelativist! Ta ditt postmoderna flumsnack och dra något gammalt över dig! Jag har givit eller länkat till direkta siffror i "huvudinlägget" i denna diskussion. Tror du att det är en "tolkning"?

Måste faktiskt hålla med användaren Maxnatte i det här fallet, att det är en personlig tolkningsfråga hur siffrorna relaterar till interna utvecklingar i landet och vad man väljer att belysa. Till exempel,

Citat:
Levnadsstandarden ekonomiskt har sjunkit efter Sovjet[1], men ökat under Putin[2] (efter att han varit president under några år), men inte tillnärmelsevis så fort som någon (?) skulle vilja, det dröjde innan siffrorna nådde sovjetiska nivåer (???) . Födslotalen är fortsatt låga, lägre än i Sovjet sedan 1964[4] med ett tillfälligt avbrott kring 80-talets mitt.

Valet att jämföra nutida Ryssland med Ryska SFSR under höjden av sin ekonomiska utveckling är väl inte självklart, annat än om man som kommunist söker att argumentera för värdet av den tidens statsskick. Sen är det ju en udda premiss att "någon" anser att levnadsstandarden bör öka fortare än den gör, eller att man siktar på just sovjetiska nivåer som någon sorts ribba, när det i uttalandet är underförstått att man trots allt har att göra med en annars positiv utveckling, som ju också framgår av källmaterialet som du refererat till i ditt inlägg.

Taget tillsammans med den förväntade genomsnittslivslängden av ryssar i helhet, så blir sovjettidens demografiska verkligheter mindre relevanta för genomsnittsryssen för varje år som går, eftersom personlig erfarenhet av den tidens levnadsstandard minskar med det segmentet av befolkningen. Då är ju frågan hur och i vilket sammanhang du motiverar den jämförelsen som relevant, över en som exempelvis tar den ryska genomsnittsåldern på 40 i beräkning. Fler ryssar har upplevt en förbättring av sin levnadsstandard idag än för 10 år sedan.

Ett annat exempel,

Citat:
No shit! Trodde ju att Ryssland var som ett frimärke i storlek!

Den halmgubben besvarar ju knappast frågan, om jag förstår Maxnatte rätt, som lyfts fram med anspelning på Rysslands storlek, nämligen att det nationella genomsnittet nödvändigtvis representerar ett stort antal avskilda verkligheter som ändå faller under en nationell enhet. Vi kan illustrera detta med en av källorna du nämnt tidigare, där vi avrundat kan se en 15 års skillnad på högsta och lägsta medellivslängd om man går efter distrikt. Att sen Moskva Oblast, som ingår i topp 3, representerar välståndet av mer än 12 miljoner invånare, medan Tuva förslagsvis representerar 400,000 iirc, är också en faktor som bör tas med i beräkningen. Fenomenet sträcker sig till att inkludera alla aspekter av levnadsstandard, och även världssyn, traditioner, förväntningar osv.

Försöker man framställa en verklighetstrogen beskrivning av jordens största politiskt förenade landmassa som i sin tur är uppdelad i autonoma regioner, i öst-europa, mellanöstern, asien såväl som arktiska bosättningar, får man vara beredd på att det generella genomsnittet inte kommer kunna representera några aktuella levnadsförhållanden. På samma sätt som att inkludera levnadsstandarden av brittiska kolonier som Indien i en generell översikt av riket hade lett till en skev bild av levnadsförhållanden på de brittiska öarna.

Slutligen,

Citat:
Och, vidare, ingen kan ha undgått den ryska "crack-downen" på allt som luktar opposition, pluralism, politisk frihet och fria medier, vilket gör att många mjuka värden har blivit avgjort sämre[8], samt att Ryssland prioriterar en utåtriktad aggressivitet och en närmast vulgär prioritering på det militära, vilket minskar pensioner, socialt skydd, ekonomi i hela den civila sektorn och därmed levnadsstandarden, samt att ryska män ännu mer dör i farliga övningar (och "övningar") samt en lägre livsinkomst då tiden inom det militära ökar.

Undrar varför den här aspekten inte tas i kontrast med 60-talets SSSR som du gjorde med medellivslängd. Eller, för den delen, varför inte jämföra med perioden för Stalins politiska repressioner som det påstås blir alltmer historiskt rehabiliterade i Ryssland? Samtidigt så kan det sociala skyddsnätet fortsätta utvecklas positivt irrespektive av pluralism och politisk frihet, och vad det då innebär för "mjuka värden" över lag blir något av en tolkningsfråga.
Citera
2018-04-06, 20:51
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Den som bevisligen ljuger är naturligtvis du. Jag har inte ljugit, men man kan alltid varit tydligare. Levnadsstandarden ekonomiskt har sjunkit efter Sovjet[1], men ökat under Putin[2] (efter att han varit president under några år), men inte tillnärmelsevis så fort som någon skulle vilja, det dröjde innan siffrorna nådde sovjetiska nivåer . Det finns en rad komplicerande faktorer, som att befolkningen minskat (vilket i sig kan påverka BNP negativt, men påverkar inte BNP per capita, och om tillväxten ökat så ökar i stället BNP per capita). Födslotalen är fortsatt låga, lägre än i Sovjet sedan 1964[4] med ett tillfälligt avbrott kring 80-talets mitt. Observera att siffrorna avser Ryssland, dvs Ryska SSR även under Sovjet. (Edit: Själva befolkningsmängden[10] sjönk rejält efter fallet och började öka igen kring 2013-14 (men är fortfarande lägre än ryska SSR), men jag har för mig att de förväntas sjunka igen.)

Den ryska medellivslängden hos män var nere på 58 år under sent 90-tal[5] och ökade till 65 år 2015, rankad på plats 110 i världen och senaste siffran jag hittat är från 2016 och är från en vanlig tidning (Moscow Times) och anger en "rekordlång" medellivslängd (66,5 för män, 72 för hela populationen)[6].

Ryssland har (liksom många andra länder förvisso) drabbats hårt av den ekonomiska krisen i slutet av 00-talet och idag har sanktionerna mot Ryssland gjort att Ryssland är på väg mot en ny och djupare kris. Som jag skrev tidigare är jag förundrad över sanktionerna som ju (som vanligt) drabbar befolkningen mer än styret, och även om sanktionerna är riktade mot styret, så är det inte precist nog och det är en rad fåntrattar under sanktion, men Putin personligen har kommit billigt undan (jag tror att även du inser att jag inte behöver någon källa för detta stycke, så jag har inte bemödat mig).

Hur är levnadsstandarden mer generellt då? Med avseende på allmän hälsa, livslängd, utbildning, friheter osv? Detta är med nödvändighet något som behöver mer aggregatuppgifter från flera källor då man inte kan peka ut en bestämd och lättmätt faktor (som t.ex. BNP). Dessutom är många värden s.k. mjuka parametrar som inte låter sig mätas enkelt ("jag är lycklig/olycklig", etc). Medellivslängden är som sagt låg i rankingen av världens länder, men det kan brytas ner till specifika åldersgrupper (detta är rätt komplicerat, och jag förväntar mig inte att du ska begripa det rakt av, men det är vagt relaterad till det tekniska måttet MTTF. Jag kan förklara det mer utförligt om det krävs, men det är i huvudsak off-topic. Konsumera i stället siffrorna och förfasas). Se tabell 2 i [7]. Den förväntade livslängden redan vid födseln är låg, vilket i sig naturligtvis förklaras av spädbarnsdöd och är i sig inte unik (nyfödda har, kontraintuitivt, ofta lägre förväntad livslängd i vilket land som helst pga just spädbarnsdöd), men den sjunker (i ranking, inte i ålder. Naturligtvis) efter 5 års ålder, vilket om inte unikt, så ändå speciellt. Jag måste normalisera siffrorna om jag ska göra någon mer djuplodad analys (dvs räkna av från det självklara att ju äldre du är, desto längre förväntas du leva. Är du 100 kan du inte gärna ha en förväntad livslängd på 80), men att rankingen sjunker markant (för män, hushållets inkomstdragare i större utsträckning i Ryssland än i andra i-länder) är i sig en indikator på ohälsosamt levene, precis som artikeln i Moscow Times är inne på. Alkoholkonsumtion, våld, riskbeteende, osv, är knappast något som är förenligt med god levnadsstandard. Om vi på något sätt skulle omvandla till MTTF eller MTBF och se det som en analys av hårdvarutillgänglighet så förefaller det som att den ryska förväntade risken att dö vid ålder X per capita *sjunker* för män till medelålder. Vilket är tvärt om vad det borde vara (en 30-åring i Sverige har en "MTBF" på kanske 1000 år, dvs på 1000 st 30-åriga manår dör 1 individ). Jag har som sagt inte normaliserat siffrorna (och det är inte gjort i ett hafsverk), så jag vet inte säkert om "hållbarheten" hos en rysk man sjunker till medelåldern (för att sedan öka, allt annat vore jättekonstigt), utan det är bara känslan jag får genom att "kisa med ögonen och försöka tolka variationen i ranking mellan de olika åldrarna".

Och, vidare, ingen kan ha undgått den ryska "crack-downen" på allt som luktar opposition, pluralism, politisk frihet och fria medier, vilket gör att många mjuka värden har blivit avgjort sämre[8], samt att Ryssland prioriterar en utåtriktad aggressivitet och en närmast vulgär prioritering på det militära, vilket minskar pensioner, socialt skydd, ekonomi i hela den civila sektorn och därmed levnadsstandarden, samt att ryska män ännu mer dör i farliga övningar (och "övningar") samt en lägre livsinkomst då tiden inom det militära ökar. Inte speciellt konstigt alltså, att ekonomiministeriet flera gånger (bland annat[9]) har gått ut och sagt att ryssarna inte bör förvänta sig någon ökad levnadsstandard under överskådlig framtid (i realiteten en minskad sådan relativt andra länder och kanske även absolut).

(Edit: Nej, jag har naturligtvis inte lusläst varenda källa nu då jag inte hittat något i abstract som jag inte känner igen sedan tidigare, eller reagerar på.)

Lite imponerad blir jag, av åtminstone en någorlunda seriös källa. Men, tyvärr, det är inte riktigt rätt typ av källa.

[1][2] https://www.hse.ru/data/2011/04/06/1211703897/Mode_of_life-ENGL.pdf
[3]http://hdr.undp.org/sites/default/files/nhdr_russia_2008_eng.pdf
[4]https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405473916300484
[5]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1116380/
[6]https://themoscowtimes.com/news/russian-life-expectancy-hits-record-high-58274
[7]http://www.worldlifeexpectancy.com/country-health-profile/russia
[8]https://www.sida.se/English/where-we-work/Europe/Russia/Developments-in-Russia-/
[9]https://themoscowtimes.com/news/no-change-in-russian-living-standards-before-2035-55815
([10]https://ixquick-proxy.com/do/spg/show_picture.pl?l=english&rais=1&oiu=https%3A%2F%2 Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2F7%2F 77%2FPopulation_of_Russia.PNG&sp=f5158e284058a4f35 9359248039b4e98 (wikimeda commons) )

Ljug nu inte. Du klagade på Putin och sa då att levnadsstandarden hade minskat (under hans tid, underförstått).
Är du så ohederlig att du inte ens kan erkänna fel på *anonymt* internetforum?

Annars är det massa trams. Du använder till exempel faktum att födelsetalen och medellivslängden fortfarande väldigt låga som som något slags bevis på att *utvecklingen* är fel.

Jag hjälper med exempel:
Kina's BNP per capita är fortfarnde väldigt lågt hahaah deras ekonomi sänkts!!!!!!
LOL, det är din nivå.
ryssarna inte bör förvänta sig någon ökad levnadsstandard under överskådlig framtid
Hur mycket bajs ska man ätit för att tro på sådant?
Det blir kanske en överraskning för dig, men levnadsstandarden ökar överallt (förutom länder som tillfälligt är drabbade av krig, kris)

Kvaliteten > kvantiteten (syftar på dina tramsiga, men fett långa inlägg )
Använda hjärnan > skriva med röven!
Citera
2018-04-06, 21:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skiffer
Måste faktiskt hålla med användaren Maxnatte i det här fallet, att det är en personlig tolkningsfråga hur siffrorna relaterar till interna utvecklingar i landet och vad man väljer att belysa. Till exempel,

Valet att jämföra nutida Ryssland med Ryska SFSR under höjden av sin ekonomiska utveckling är väl inte självklart, annat än om man som kommunist söker att argumentera för värdet av den tidens statsskick. Sen är det ju en udda premiss att "någon" anser att levnadsstandarden bör öka fortare än den gör, eller att man siktar på just sovjetiska nivåer som någon sorts ribba, när det i uttalandet är underförstått att man trots allt har att göra med en annars positiv utveckling, som ju också framgår av källmaterialet som du refererat till i ditt inlägg.

Man måste ju jämföra med någonting, eller hur? Och i fallet Ryssland så är det väl lämpligt att jämföra just med Sovjetunionen, i alla fall om man inte vill vara för elak. Annars så kan man ju jämföra med Sverige eler Vietnam, eller några andra länder, bara för att ha kul och förnedra Ryssland.
Citera
2018-04-06, 21:56
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Man måste ju jämföra med någonting, eller hur? Och i fallet Ryssland så är det väl lämpligt att jämföra just med Sovjetunionen, i alla fall om man inte vill vara för elak. Annars så kan man ju jämföra med Sverige eler Vietnam, eller några andra länder, bara för att ha kul och förnedra Ryssland.

Tråden heter 'Det kommande ryska folkupproret'. Jag antar att det menas 'Det kommande ryska folkupproret' mot Putin/systemet han byggt.

Då är det rimligt att jämföra med... mmm systemet innan honom, alltså Jeltsin som var så älskad av Väst.

Däremot skulle man jämföra Jeltsin med Sovjetunionen och då finns det inget annat alternativ än att hålla med Putin 'Sovjetunionens kollaps var en av århundradets stora geopolitiska katastrofer'.

Då är det rimligt att Putin försöka fixa det, no?
Och hämnas på det som stödde massmördaren Jeltsin - i första hand anglosaxare
Citera
2018-04-06, 22:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Tråden heter 'Det kommande ryska folkupproret'. Jag antar att det menas 'Det kommande ryska folkupproret' mot Putin/systemet han byggt.

Då är det rimligt att jämföra med... mmm systemet innan honom, alltså Jeltsin som var så älskad av Väst.

Däremot skulle man jämföra Jeltsin med Sovjetunionen och då finns det inget annat alternativ än att hålla med Putin 'Sovjetunionens kollaps var en av århundradets stora geopolitiska katastrofer'.

Då är det rimligt att Putin försöka fixa det, no?
Och hämnas på det som stödde massmördaren Jeltsin - i första hand anglosaxare

Ja, happ, så är fyllot Jelsin en "massmördare" enligt dig. Jag förmodar att du "glömt" figuren Stalin.

Sedan har det ryska folket och den ryska ledningen ett 100 procentigt ansvar för sitt land, vilket också inkluderar vilka rådgivare man tar in, vilka man väljer att lyssna på och vilka åtgärder man väljer att genomföra.

Idag råder samma förhållande: Den ryska ledningen och det ryska folket har 100 procent ansvar för vilka åtgärder de vidtar mot t.ex. väst, inklusive "hämndaktioner" med den fjärde generationens kemvapen.

Jag tror inte på något ryskt folkuppror. Putler och de flesta ryssar är överrens om att det är jätte fint att försöka utvidga imperiet direkt eller indirekt. Det enda som kan hota Putler är landförluster och stora militära förluster.
Citera
2018-04-06, 22:45
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ja, happ, så är fyllot Jelsin en "massmördare" enligt dig. Jag förmodar att du "glömt" figuren Stalin.

Sedan har det ryska folket och den ryska ledningen ett 100 procentigt ansvar för sitt land, vilket också inkluderar vilka rådgivare man tar in, vilka man väljer att lyssna på och vilka åtgärder man väljer att genomföra.

Idag råder samma förhållande: Den ryska ledningen och det ryska folket har 100 procent ansvar för vilka åtgärder de vidtar mot t.ex. väst, inklusive "hämndaktioner" med den fjärde generationens kemvapen.

Jag tror inte på något ryskt folkuppror. Putler och de flesta ryssar är överrens om att det är jätte fint att försöka utvidga imperiet direkt eller indirekt. Det enda som kan hota Putler är landförluster och stora militära förluster.
Jag skämtade till, men du förstod ju poängen!

Javisst, precis som amerikanerna ansvarar för Trump, men du är nog ok med att den amerikanska eliten vill hämnas mot Ryssland
Påverkningskampanjerna kan nog jämföras, no? De facto samma sak, no?

Nja. Det beror givetvis (i första hand) på kraftigt ökade levnadsstandarden. Man kommer ju ihåg hur man hade det med fyllot
Om ekonomin hade stagnerat i ytterligare 3-4 år skulle Putin vara körd.
Citera
2018-04-07, 03:17
Medlem
Skiffers avatar
Citat:

Nja, det var ju ett populärt uppror mot Yeltsin i 93' med folkprotester och en impeachment mot honom i parlamentet. Yeltsin använde sig då av militär för att "skapa ordning" på gatorna, vilket kostade över 100 civila liv, och efter några dagars blockad och beskjutning av parlamentet med pansarvagnar skickade han in specialstyrkor med order att döda. Därefter var det straffbart utegångsförbud i en vecka medan potentiella oppositionsfigurer rundades upp och fängslades.

I 93' var det inte värst många ryssar kvar som hade någon direkt erfarenhet av Stalin eller hans politiska repressioner, men idag har majoriteten av landet direkt erfarenhet av Yeltsins repressioner. Det skadar inte att ha lite perspektiv.

Vad gäller din fråga till mig, kan jag bara rekommendera att du läser mitt förra inlägg igen och tänker efter en smula, eftersom jag motiverar vad problemet med den typen av jämförelse skulle kunna vara och varför det skulle kunna vara olämpligt. Utöver det, lägger jag fram ett förslag på en lämpligare jämförelse. Därmed är din frågeställning av "Vad" och "Varför inte" redan besvarad.

Citat:
Annars så kan man ju jämföra med Sverige eler Vietnam, eller några andra länder, bara för att ha kul och förnedra Ryssland.

Bara man inte jämför krigsberedskap, naturresurser, rymdprogram och dylikt som skulle kunna vara förnedrande för Sverige.
Senast redigerad av Skiffer 2018-04-07 kl. 03:32.
Citera
2018-04-07, 09:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skiffer
Nja, det var ju ett populärt uppror mot Yeltsin i 93' med folkprotester och en impeachment mot honom i parlamentet. Yeltsin använde sig då av militär för att "skapa ordning" på gatorna, vilket kostade över 100 civila liv, och efter några dagars blockad och beskjutning av parlamentet med pansarvagnar skickade han in specialstyrkor med order att döda. Därefter var det straffbart utegångsförbud i en vecka medan potentiella oppositionsfigurer rundades upp och fängslades.

I 93' var det inte värst många ryssar kvar som hade någon direkt erfarenhet av Stalin eller hans politiska repressioner, men idag har majoriteten av landet direkt erfarenhet av Yeltsins repressioner. Det skadar inte att ha lite perspektiv.

Vad gäller din fråga till mig, kan jag bara rekommendera att du läser mitt förra inlägg igen och tänker efter en smula, eftersom jag motiverar vad problemet med den typen av jämförelse skulle kunna vara och varför det skulle kunna vara olämpligt. Utöver det, lägger jag fram ett förslag på en lämpligare jämförelse. Därmed är din frågeställning av "Vad" och "Varför inte" redan besvarad.

Bara man inte jämför krigsberedskap, naturresurser, rymdprogram och dylikt som skulle kunna vara förnedrande för Sverige.

Nu jämfördes ju hälsa. Men det är ändå belysande att du väljer krigsberedskap som din första punkt. Naturresurser är väl ingenting som ett land kan ta åt sig äran för. Sverige har ett litet rymdprogram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in