Citat:
Ursprungligen postat av
Maxnatte
Du är duktig på att förklara

Nu förstår jag mer av hur du tänker och det är ju bra.
Igen, det är inte jag som "tänker" någon sorts privata subjektiva tankegångar men du kan ju fortsätta låtsas om att jag uppfunnit Rysslands och övriga världens demografi...

Men tack antar jag, om du verkligen menade att jag var duktig på att förklara.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maxnatte
Men att lägga in påståenden som dumdristighet här kan ju lätt tas på lite fel sätt när vi faktiskt talar om ett annat land med just lägre medellivslängd.
Jag misstänkte att du kanske inte kunde skilja på när någon talar om det allmänna fallet eller Ryssland specifikt. Du verkar inte skönja några övergångar mellan skrift i bestämd eller obestämd form.
Därför lade jag till ett onödigt stycke bara för din skull, som förtydligar, men du missade det givetvis ändå!
Jag skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av
DjILY
...saker som ... infektionssjukdomar, riskbenägenhet, dumdristighet, undernäring, fetma, stress, hjärt- kärlsjukdom, olyckor.... största faktorn historisk har naturligtvis varit spädbarnsdöd ... Om vi mer specifikt återgår till Ryssland så spelar ju också roll att inte alla förvärvsarbetar och att män mer utsatt för en del saker dylikt det jag nyss räknade upp, samt frånvaro av inkomst under militärtjänstgöring.
Ser du det fetade, ser du det sista stycket, som jag lade bara för dig? Det mesta jag skriver är naturligtvis generella förhållanden, koncept och korrelationer i verkligheten, i världen, osv. När jag anbringar detta på Ryssland så brukar jag skriva "Ryssland". Eller, du kanske trodde att "...största faktorn historisk har naturligtvis varit spädbarnsdöd" bara gällde Ryssland?

Herre min je, vad trög du är! Det verkar faktiskt som att du inte förstår dig på detta ämne alls. Din "kritik" mot mig har ju ingenting med vad jag skriver att göra, utan vad du missuppfattat, inte förstått, inte kan begripa eller inte
vill acceptera.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maxnatte
Det du påstår är en trots allt en uppfattning och tolkning av hur verkligheten ser ut. Du uttrycker "jag ger en beskrivning över hur verkligheten fungerar". Hur verkligheten fungerar i din värld, eventuellt. Här kanske det framgår även för dig vad min poäng med ödmjukhet var riktad till??
Men din lilla kunskapsrelativist! Ta ditt postmoderna flumsnack och dra något gammalt över dig! Jag har givit eller länkat till direkta siffror i "huvudinlägget" i denna diskussion. Tror du att det är en "tolkning"? Är du en sån där postmodern "alla har rätt till sin egna tolkning"-idiot? Om jag kommer hem till dig och slår in din ena fot med en hammare, skulle du acceptera att läkare och poliser skulle göra en annan "tolkning", som t.ex. att jag bara gav dig ett handslag? Du kan ju fråga någon som är död, om denna tolkar sig själv varandes död. Lycka till...
Citat:
Ursprungligen postat av
Maxnatte
Du generaliserar utifrån vad du har fått inbankat i skallen på någon utbildning angående demografi, vad man kan utläsa, dra för slutsatser osv...
Argh, sluta! Inse att du saknar kunskaper! Det är inte jag som har "lärt mig fel" i någon sorts likriktande, konspiratorisk skola. När jag generaliserar, så gör jag det förbannat tydligt. Jag kan skriva så här: "i det generella fallet..." eller "historiskt sett har faktor X varit viktig". Och när jag skriver så, då tror du jag talar om bara dagens Ryssland. Och sedan säger du att jag "generaliserar"? Om du faktiskt hade menat de stycken där jag uttryckligen generaliserar, så vore det som om jag "kritiserade" ditt inlägg som "du använder bokstaven I som du fått inbankat i skallen sedan barndomen". Jaaahhaa?
Citat:
Ursprungligen postat av
Maxnatte
Det är här det blir feltänk från din sida.
Anamma, du kan inte skilja på ett feltänk och en konsertflygel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maxnatte
Ja hälsa och välfärd korrelerar till högre medellivslängd.
"Med". Saker korrelerar "med" varandra, inte "till", och det är inte nödvändigtvis någon implikation om kausalitet. Snarare tvärt om. Förvånar mig förstås inte ett skvatt att du aldrig hört uttrycket "korrelation implicerar inte kausalitet". Det där lilla "till" är så avslöjande, för det visar din kognitiva dissonans, hur du gör små men fatala misstolkningar. Du "kritiserar" i största allmänhet inte något som någon har sagt, utan vad din vrångbild och fördom säger dig. Det är inte egentligen
fel att skriva "till", men då ska kontexten vara solklar med t.ex. en kausalitet redan implicerad eller självklar. Man kan väl säga att A korrelerar "till" B om A är en konsekvens av B. Återigen, vi försöker mäta mjuka värden och då behöver vi antingen kodning eller proxymetoder. Jag har ingenstans påstått att detta sätt är det mest uttömmande och definitiva som tänkas kan. Dock, vi kan välja att *definiera* ett mjukt värde utefter något som har en klar statistisk datatyp (eller flera).
Men, hög medellivslängd orsakar näppeligen "hälsa och välstånd". Det omvända gäller väl förvisso, men kausaliteten är i min diskussion oviktig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maxnatte
Det är allmänt känt (tror jag)...
Också en väldigt märklig beskrivning av ett samband använt som proxyindikator. "Allmänt känt" gör varken till eller från. Saker kan vara allmänt kända och felaktiga, samt vice versa. Men visst, det är s.a.s. allmänt känt i någon mening då det är lite intuitivt. Men det var inte alls vad jag avsåg. Jag avsåg mer definitioner, indikatorer och hypoteser. "Hur mäter vi en mjuk parameter om vi vill åt en statistisk datatyp?".
Citat:
Ursprungligen postat av
Maxnatte
Men för att nå hit skall alla vara mer som oss då, i Sverige, eller i väst för den delen?? Är det din verklighet??
Kul att du med sådan emfas framhåller att du inte delar vår andra verklighet. Det finns ett ord för sådant. Psykos!
Jag har ju inte skrivit ett jävla vitten om detta, men du liksom andra fån
kan inte, förmår inte, det går inte för er, att skriva minsta lilla sak utan whataboutism. Det är faktiskt en proxyindikator på er relativiserande världsbild och att ni inte *kan* hitta sakliga och
absoluta argument. Förstår du ens själv vad du argumenterar
för?
Citat:
Ursprungligen postat av
Maxnatte
I så fall hade jag läst av din andemening rätt redan i första inlägget. Problemet är att Ryssarna inte är eller vill vara som oss = Annan kultur, bakgrund, geografi osv.
Stön. Ryssland må vara beläget på månen med helt andra sentienta varelser, och det skulle inte påverka min beskrivning ett skvatt. Det hade fortfarande varit sant att ryska parametrar, precis som alla andras dito i världen hade haft en ranking. Den rankingen säger något, har en derivata, ändrar sig över historien, osv. Förstår du vad du själv säger?
Jag: "Grönköpingsbor äter mer glass, men mängden glass de äter förändras över tid. Man blir fet av glass"
Du: "Grönköpingsbor gillar glass" (när du i själva verket vill klanka ner på "man blir fet av glass")
På vilket sätt det det du skriver en relevant "kritik" mot vad jag skriver?
Men grattis, du har kanske förstått att det finns
förklaringar av skillnaderna! Duktigt av dig. Sedan är det väl upp till dig att relativisera bra och dåligt med "kultur" hur mycket du vill. De flesta, ryssar inkluderade, är nog tämligen intersubjektivt överens om vad som är bra och dåligt när det kommer till hälsa, utbildning, våld, dödsfaktorer, osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maxnatte
Har rest genom Ryssland en gång (transibiriska) och det skall sägas att Ryssland är STORT!!
No shit! Trodde ju att Ryssland var som ett frimärke i storlek!
Citat:
Ursprungligen postat av
Maxnatte
Mao ett helt annat land än i väst rent demografiskt.
Oh, jösses. Jag som trodde att Ryssland hade exakt samma demografi som exempelvis Sverige. Jag trodde att varenda "Nils Karlsson" hade en exakt klon i Ryssland, och vice versa! Det måste ju ha varit därför som jag skrev så mycket om att allting är så exakt likadant i Ryssland som övriga länder. Det var ju därför jag skrev att ingenting kunde rankas, inga demografiska skillnader finns och ryssar har precis lika bra eller dålig ekonomi, privatekonomi, hälsa, utbildning, osv, som alla andra i hela världen!
Du är bra lustig du...
Citat:
Ursprungligen postat av
Maxnatte
Att då börja ta in verktyg som medellivslängd som argument känns urholkat och missvisande.
Ungefär som att man inte kan jämföra tvåor och femmor statistiskt på en tärning, för det är ju faktiskt helt olika siffror!? Vidare fokuserar jag
explicit inte på medellivslängd per se, utan förväntad jävla livslängd vid vissa åldrar samt dess jävla ranking.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maxnatte
Sen har vi den politiska delen av det hela. Är Ryssland en diktatur? I vårt land får vi höra det gång på gång. Pratar man med ryssar är det inte så. Jo pratar man med ryssar i Sverige kan man nog få höra ett och annat som dom snappat upp här och med vår syn på demokrati kan det nog vara en diktatur, kanske. Men dom som lever i Ryssland är stolta och skulle dö för sitt land. Det är det nog inte många Svenskar som skulle.
Gäsp. Mer apologetiskt dravel som inte har ett pillekvitt med vad jag skrivit att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maxnatte
Jaja tror inte jag når fram till dig tyvärr. Vill ändå lämna dig med ett ordspråk som känns vidkommande. "om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad"

Vem fan är det som vet
mindre än henoms självskattade kunskap? Du eller jag? Du-vet-inte-allt-argumentet är för övrigt bara en form av ad ignorantiam i stil med luckornas Gud. Jag vet att skilja på när jag vet något, tror något, tycker något eller antar något. Detta brukar jag så tydligt som möjligt flagga i min text. Du däremot, kommer med anekdoter, irrelevanta "motargument" och solklara missförstånd och kunskapsluckor.
...
Det stora problemet är, tror jag, att du har dragit någon sorts slutsats och argumenterar för den. Dvs tvärt emot vad som är sunt: att argumentera sig fram till en slutsats.